K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-03-2010, 21:26   #1
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ankestyrelsens afgørelse i min sag

Ankestyrelsen har den 25.2.2010 truffet afgørelse om, at personer, der er omfattet af EF-forordning 1408/71 kun optjener ret til brøkpension og derfor skal henvises til reglerne for personligt tillæg eller § 27a i aktivloven som supplement til brøkpensionsindkomsten.

Jeg skal derfor stadig tvangsunderlægges § 27a i aktivlvoven, fordi Ankestyrelsen ikke ville tage stilling til størrelsen af min brøkpension.

Men alligevel tager Ankestyrelsen stilling til størrelsen af min brøkpension, fordi Ankestyrelsen i afgørelsen skriver:

“Vi bemærker, at EU-regler forpligter Danmark til at behandle en arbejdstager fra et EU-land efter de samme regler og på lige fod med egne statsborgere, Det er således forbudt at diskriminere på grund af bopæl eller nationalitet. Det betyder bl.a., at en person, der efter forordning 1408/71’s bestemmelser har optjent ret til dansk pension, kan få udbetalt pensionen på samme måde, som en dansk statsborger kan.

Størrelsen af den udbetalte pension afghænger af bopæls- og beskæftigelsesperioder her i landet. Dette gælder for alle, der er bevilget dansk førtidspension.

Det medfører, at en dansk statsborger, der vender tilbage efter mange års ophold i udlandet, eller en arbejdstager/EU-borger med få års ophold her i landet får udbetalt brøkpension.

Din pension svarer således til den beskæftigelses- og bopælsperiode, som du har haft i Danmark. Ved denne beregning ses bort fra perioder, hvor du samtidig har optjent pensionsrettigheder i Tyskland. Det medfører, at du også kan søge om pension i Tyskland for den periode du har optjent i Tyskland.”

Altså undskyld mig, men jeg bliver da diskrimineret pga. bopæl og nationalitet, når jeg som dansk statsborger ikke har boet hele mit liv i Danmark, fordi jeg har boet, arbejdet og uddannet mig en del af mit liv i en anden stat indenfor EU som vandrende arbejdstager efter EF-traktaten og EF-forordning 1408/71.

Så undrer det mig godt nok, at personer efter EF-forordning 1612/68, som har opnået arbejdstagerstatus i Danmark, så kan få fuld kontanthjælp og ikke starthjælp.

Efter § 15 i bekendtgørelsen om social pension må der ved beregning af en dansk social pension kun i et tilfælde ses bort fra perioder, nemlig hvor en person under bopæl i Danmark har optjent pensionsrettigheder i en anden medlemsstat indenfor EU/EØS - altså hvis man er grænsearbejder eller sæsonarbejder eller glemmer at afmelde sig.

Og det er jo også logisk, fordi EF-forordning 1408/71 er tiltænkt personer, der flytter indenfor EU/EØS, og en person, der er grænsearbejder eller sæsonarbejder tager jo ikke fast bopæl i en anden medlemsstat.

Jeg henviser i denne sammenhæng til Socialministeriets notat af 3.4.2003 til Folketingets Europaudvalg vedr. EU-Kommissionens åbningsskrivelse af 14.1.2003, fordi EU-Kommissionen havde fået så mange klager fra enkeltpersoner, der ikke får beregnet deres danske pension i overensstemmelse med EF-forordning 1408/71, som kan findes her

http://webarkiv.ft.dk/Samling/20021/...l_bilag824.htm

Personen, som der her er tale om, har kun ret til en dansk brøkpension, fordi personen ikke længere havde fast bopæl i Danmark, da personen fik tilkendt en dansk pension, og derfor er det også Pensionsstyrelsen, der fastsætter pensionen og ikke en dansk kommune.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 12:18   #2
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ankestyrelsens principafgørelse P-11-97

Ankestyrelsen har i sin nu kasserede principafgørelse P-11-97 fastslået, at personer, der er omfattet af EF-forordning 1408/71, har ret til ligebehandling og ret til fuld pension på lige fod med danske statsborgere med indfødsret, og at en dansk social pension udelukkende skal beregnes efter § 2, stk. 1, § 4 og 11, stk. 2 i lov om social pension.

Derfor skal en dansk pension for personer, der er omfattet af EF-forordning 1408/71, og som ikke er flyttet til udlandet, inden de fik tilkendt en dansk pension, ikke beregnes efter § 5 og § 6 i lov om social pension.

Ankestyrelsen blev nødt til at kasssere denne afgørelse, fordi Danmark stillede krav om, at en person, der er omfattet af EF-forordning 1408/71, også skulle have været arbejdstager i Danmark for ret til dansk social pension.

Men disse regler måtte Danmark også fravige efterhånden, jf. SKR 9618 af 23.11.2004 og pkt. 45 i vejledning nr. 53 af 31.8.2007 om folkepension samt af pkt. 33 i vejledning nr. 54 af 31.8.2007 om førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Rådet for Den Europæiske Union har dog ikke ændret ligebehandlingsprincippet i art. 3, stk. 1 i EF-forordning 1408/71.

Så det er da meget meget besynderligt, at Ankestyrelsen i min sag om supplement til brøkpension efter § 27a i aktivloven ikke var i strid med Rådets forordninger 1612/68 og 1408/71 og kunne træffe afgørelse om, at størrelsen af den udbetalte pension afghænger af bopæls- og beskæftigelsesperioder her i landet, at dette gælder for alle, der er bevilget dansk førtidspension, og at det medfører, at en dansk statsborger, der vender tilbage efter mange års ophold i udlandet, eller en arbejdstager/EU-borger med få års ophold her i landet får udbetalt brøkpension.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 14:28   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.723
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Brøkpensionist.

Puhaa, det er en tung sag. Men hvad er dit næste træk? Afventer du flere afgørelser?

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 15:06   #4
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Et eller andet sted....

må sagen jo være den, at du skal have brøkpension fra DK - og så resten af pensionen fra Tyskland, hvis det er der, du har arbejdet i mange år.

Det kan jo heller ikke være meningen, at borgerne først finder hjem, når pensionsalderen kommer - og så vil have fuld pension, når der ikke er optjent til fuld pension.

Jeg er selv hjemmeføding, så jeg skal ikke gøre mig klog på det. Men som jeg mener at have opfattet sagen - er det vel rimeligt nok
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 16:20   #5
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Kære Zastrow,

jeg ved ikke helt, hvad jeg skal svare til din forståelse af ordet ligebehandling.

Imodsætning til dig, så har jeg måttet være arbejdstager efter EU-retten for at være berettiget til fuld pension fra Danmark, og jeg har betalt skat i Danmark og i Tyskland og indbetalt langt større pligtbidrag i Tyskland for denne ret, end hvad en dansker skal betale til ATP.

En hjemmefødning som dig derimod skal hverken have arbejdet eller have betalt skat for ret til fuld fra pension fra Danmark.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 16:38   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg er helt enig med brøkpensionist. eg kan tilføje at for at få en forståelse af de mekanismer der gælder i forhold til EUs regler så vil det tage meget lang tid at forklare. Men Zastrows bemærkning er lige netop det selvbedrag og vildledning der gør at Danmark vil forblive en andedam i lang tid ud i fremtiden, og længe efter at alle andre land har indstillet sig på det som fremtiden bringer.

Tro mig Zastrow men Danmarks tolkning af EUs regler minder om hvorledes fanden læser bibelen, og det er i det lange løb ikke til Danmarks fordel, hvis man ønsker at Danmark skal være blandt de førende i viden og knowhow som vi har levet højt på i årtier.

Det er dumt af Danmark og uretfærdigt overfor dem der rammes af det, og det er noget pladder at man bare vender hjem for at få pension, den kan man udmærket ligeså godt søge fra udlandet.

Mvh

Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 16:58   #7
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
EU-retten og ligebehandling

Personer, der har været arbejdstager i en anden medlemsstat indenfor EU, og som flytter til Danmark uden at have været arbejdstager i Danmark, optjener ikke ret til fuld pension, men derimod kun brøkpension.

Men indtil de nye regler forelå, som medførte, at Ankestyrelsen måtte kassere sin afgørelse P-11-97, så havde ikke erhvervsaktive EU-borgere, der flytter til Danmark, ikke engang ret til brøkpension efter EF-forordning 1408/71.

Efter den nye forordning 883/04, som træder i kraft den 1.5.2010, så vil ikke-erhvervsaktive EU-borgere først være berettiget til fuld pension efter 10 års bopæl i Danmark.

Ligesom en dansk statsborger, der ikke har måttet arbejde for sin ret til fuld pension, må medtage en fuld pension til udlandet efter 10 års bopæl i Danmark, og som derfor ikke skal have boet i Danmark i 40 år for ret til fuld pension, jf. § 3, stk. 3 i lov om social pension.

Så ret til fuld pension gælder kun for personer, der er omfattet af EF-forordning 1408/71, og som har været arbejdstager i en anden medlemsstat indenfor EU og i Danmark, jf. Danmarks erklæring til bilag I i EF-forordning 1408/71.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 19:33   #8
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Kære brøkpensionist:
Citat:
Oprindeligt indsendt af brøkpensionist Se meddelelser
Personer, der har været arbejdstager i en anden medlemsstat indenfor EU, og som flytter til Danmark uden at have været arbejdstager i Danmark, optjener ikke ret til fuld pension, men derimod kun brøkpension.
Betyder det at en EU borger der have været arbejdstager i DK har optjent fuld førtidspension?
Men please, skriv ikke at jeg har ret, men kan ikke få.

Hilsen
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 19:47   #9
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Som jeg sagde...

Citat:
Oprindeligt indsendt af brøkpensionist Se meddelelser
Kære Zastrow,

jeg ved ikke helt, hvad jeg skal svare til din forståelse af ordet ligebehandling.

Imodsætning til dig, så har jeg måttet være arbejdstager efter EU-retten for at være berettiget til fuld pension fra Danmark, og jeg har betalt skat i Danmark og i Tyskland og indbetalt langt større pligtbidrag i Tyskland for denne ret, end hvad en dansker skal betale til ATP.

En hjemmefødning som dig derimod skal hverken have arbejdet eller have betalt skat for ret til fuld fra pension fra Danmark.
skal jeg ikke gøre mig klog på pensioner m.v.
Men som hjemmefødning har jeg jo altså arbejdet i DK fra jeg var 17 - og er stadig i job - dog nu som flekser, så jeg har skam både arbejdet og betalt min skat i rigtig mange år.

Men der er så meget jeg ikke forstår. F.eks. forstår jeg slet ikke, hvordan østarbejdere kan kommer hertil - og straks være berettiget til børnetilskud til deres børn. Der ville jeg mene at pengene skulle gå til danske statsborgere - evt. som du, der åbenbart har betalt mere i skat end normalt.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 19:57   #10
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Kære Zastrow,

jeg ved da godt, at de fleste danske statsborgere, som altid har boet her også er erhvervsaktive og betaler skat i Danmark.

Men en dansk social pension er ikke afhængig af, om en person nogensinde har arbejdet eller betalt skat i Danmark, fordi den alene optjenes gennem bopæl.

I alle andre medlemslande indenfor EU optjenes ret til pension kun gennem arbejde i lighed med en dansk ATP-pension.

Og jeg har været arbejdstager siden, jeg var 17 år, selvom jeg allerede uarbejdsdygtig med efterfølgende invaliditet, siden jeg var jeg 16, og var arbejdstager i 29 år og 10 månder, inden jeg blev pensionist.

Jeg kunne også bare have valgt at blive på kontanthjælp i Danmark siden starten af 80'erne og have ladet være med at arbejde i Danmark og Tyskland, så havde jeg ret til fuld pension.

Børnetilskud udbetales til alle med bopæl i Danmark.

Så hvorfor skal østarbejdere, der har bopæl i Danmark, så ikke også have ret til børnetilskud?

Børnefamilieydelse udbetales til alle der er skattepligtige her i landet?

Så hvorfor skal en grænsearbejder i Danmark, som betaler skat i Danmark af sin løn, så ikke også have ret til børnefamilieydelse?

Så hvorfor skal en østarbejder, der betaler skat i Danmark af sin løn, så ikke også have ret til børnefamilieydelse?
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ankestyrelsens sagsbehandlingstid simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 14 03-10-2013 17:21
Ankestyrelsens afgørelse Sør Spørgsmål ang fleksjob 1 25-09-2013 12:56
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om §112 og §113 zuza Nyt om loven 0 07-12-2007 01:36
Rod i Ankestyrelsens oplysninger zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 17-11-2007 16:23
Ankestyrelsens sagsbehandlingstider zuza Nyt om loven 0 24-07-2007 21:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension