K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2010, 09:25   #11
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Hvis du fastholder din sygemelding- så bliver du opsagt med en opsigelsesvarsel-pga sygdom. Dvs- du skal have afhængigt af længden på din ansættelse- en tilsvarende opsigelsesvarsel-tjek hos fagforening eller tillidsmand hvor meget opsigelse du burde få. Det er op til dig om du skal melde dig i a-kassen hvis du nu vurderer at du vil kunne lave et andet arbejde end det du har nu, fordi når du står i a-kassen så er det det samme som at sige at du er fuldt rask indenfor nogle enkelte erhverv! Man kan kun stå tilmeldt i a-kassen hvis man kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Hvis du er fuldtidsforsikret i a-kassen(37 timer)-så skal du der stå til rådighed for 37 timer.Hvis du er deltidsforsikret så skal du stå til rådighed/rask for 20 timer, mener jeg.Ring til a-kassen nu og spørg hvad og hvordan hvis du skal tilmelde dig i a-kassen/raskmelde sig. Du kan godt stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være tilmeldt i a-kassen, men så stopper din sag i kommunen(kommunen og a-kassen har på den måde intet med hinanden at gøre-to forskellige systemmer). Du kan godt stå tilmeldt i a-kassen og raskmeldt der hvis du kan komme i tanke om andre erhverv hvor du vil kunne stå til rådighed for, dvs noget andet end det hvad du laver nu. Jeg tror du skal oplyse a-kassen på en blanket inden for hvilke erhverv du kan stå til rådighed for, eller din læge skal skrive en lægeerklæring/mulighedserklæring som siger at du er rask nok (evt med hvilke skånehensyn) til at stå i a-kassen=stå til rådighed for arbejdsmarkedet.

Du kan ikke automatisk blive fyret fra din arbejdsplads og blive overført til din a-kasse, som du skriver. Det kræver først at du raskmelder dig før du du bliver overført til a-kassen. Husk: du kan kun få arbejdsløshedsdagpenge fra den dag hvor du er tilmeldt jobcenter/kan gøres elektronisk).Tilmelding til jobcenter er ensbetydende med raskmelding.
Noget andet er så her: hvis du fastholder at du er syg indenfor alle erhverv=dvs du ikke kan selv komme i tanke om hvilke erhverv du vil kunne klare/bestride=så er du stadigvæk her i kommunalt system, og efter sygedagpenge udløber overgår du til kontanthjælp. Det er ikke alle som kan få kontanthjælp, så dette skal du først undersøge på forhånd om du vil være berettiget til kontanthjælp(bedst at gøre det nu).Når du har undersøgt om du vil være berettiget til kontanthjælp(efter sygedagpenge)-kan du så vurdere om du vil raskmelde dig i a-kassen eller ej. Hvis det er sådan at du og din mand/familie vil sagtens kunne leve af din mands løn, og du godt vil kunne leve med 0 kr om måneden som din indtægt- så har du den mulighed at forblive i kommunalt system som sygemeldt,bare uden indtægt. Hvis du forbliver i kommunalt system, så har du mulighed for at blive (måske) revalideret til et andet erhverv, eller at ansøge om fleksjob(aldrig sikkert om kan få det).
Du skal først og fremmest vurdere selv om du er syg indenfor alle erhverv, eller om du vil f eks. kunne komme i tanke om nogle stillinger som du godt vil kunne lave på trods af dine begrænsninger. Snak med din mand om hvilken indtægt I kan leve for , og snak med din læge om hvilke skånehensyn du skal have-inden du beslutter dig for noget.
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 09:28   #12
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Glemte at skrive:
hvis du klager over sygedagpengestop, så ville de i a-kassen tænke at det er ensbetydende med fastholdelse af sygemelding og så vil du ikke kunne få arbejdsløshedsdagpenge.
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 18:43   #13
tulipana
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2010
Indlæg: 54
Styrke: 14
tulipana er ny på vejen
hej og tak Sane
jeg har snakket med min læge idag, hun mener også jeg skal melde mig rask på deltid som nuværene job selv om jeg har smerter. eller stopper jeg og går til a-kasse. jeg skal melde mig deltid rask på arbejdet og fortale min arbejdgiver om jeg kan ikke fysiske krævende og fortsætter på den måde et styk tid. hvis ikke kunne klare , så stopper jeg og går til a-kasse.
Men jeg ved overhovedet ikke, hvad jeg skal gøre derefter (hvilke job skal jeg søge, da jeg har ikke en uddannelse og heller ikke erfaring i foskellige brancher i DK.)
tulipana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 19:34   #14
Tin64
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 49
Styrke: 15
Tin64 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tulipana Se meddelelser
hej og tak Sane
jeg har snakket med min læge idag, hun mener også jeg skal melde mig rask på deltid som nuværene job selv om jeg har smerter. eller stopper jeg og går til a-kasse. jeg skal melde mig deltid rask på arbejdet og fortale min arbejdgiver om jeg kan ikke fysiske krævende og fortsætter på den måde et styk tid. hvis ikke kunne klare , så stopper jeg og går til a-kasse.
Men jeg ved overhovedet ikke, hvad jeg skal gøre derefter (hvilke job skal jeg søge, da jeg har ikke en uddannelse og heller ikke erfaring i foskellige brancher i DK.)
Den sidste del skal konsulenterne hos A-kassen og/eller hos det, der kaldes Anden Aktør hjælpe dig med at finde ud af, når og hvis du overgår til A-kassen - altså dagpenge.

Hvis jeg var i din situation, ville jeg med det samme bede om at få et personligt møde med en konsulent i A-kassen og så spørge ham eller hende, hvilke muligheder du har fremover, hvis det viser sig, at du ikke kan fastholde dit nuværende job på grund af helbredsproblemer.
Tin64 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 07:30   #15
tulipana
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2010
Indlæg: 54
Styrke: 14
tulipana er ny på vejen
tak Tin64
tulipana
tulipana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 10:05   #16
tulipana
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2010
Indlæg: 54
Styrke: 14
tulipana er ny på vejen
hej
jeg har talt med min arbejdsgiver til at starte på tirsdag 1. juni på deltid (halvsygedagpenge, som min læge har anbefalt).

Men han sagde, at han skal spørge kommunen om det er muligt for mig til at få deltid sygedagpenge eller ej.
Jeg ved ikke om min sagesbehandler eller kommunen godkender det, på grund af min langtidssygemelding (4 måneder).

Må man godt holde ferie når man er delvisraskmeld (fx. 20 timer om ugen) ?


Håber I kan hjælpe mig.

Tulipana

Sidst redigeret af tulipana; 28-05-2010 kl. 12:43.
tulipana er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension