K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2013, 22:37   #21
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Jeg er fastlåst og mangler input

Hej alle kære k10'ere

Jeg har svært ved at koncentrere mig med det skema som jeg skal udfylde. mange er spørgsmålene handler om hvilke uddannelse eller type arbejde jeg kunne tænke mig om, der kunne få mig tilbage på arbejdsmarkedet.

Der står over alt at jeg intet kan mere hverken uddannelse eller arbejde. Så hvad skal man svare på sådanne spørgsmål?? jeg er på bare bund og er angst at skrive noget dumt.

For at belyse min sag lidt mere. Jeg har altid arbejdet og har været selvforsørgende, knoklet livet løs for at kunne tjene mine agne penge. Jeg bliv opereret i lænden (ryggen) altså en stor operation som gjorde at jeg i næsten 6 måneder efter var liggende patient. Men alligevel formåede at komme på arbejdsmarkedet igen uden hjælp fra nogen. Efter nogle år blev jeg sygemeldt af min egen læge uden at spørge om det. Da h*n har været min lægen siden 1997 kender h*n mig godt og grundigt at næsten aldrig kontakter ham/hende med sygdom. og de gange jeg kom hos ham/hende sagde h*n altid at jeg skal lære og tager vare på mig selv, og søge hjælp i gode tid. For jeg altid henvendte mig kun når det var umuligt at holde ud længere. Jeg passede på mit arbejde mere end jeg passede på mig selv.

Egen læges vurdering er min tilstand nu og i fremtiden er at jeg ikke kan varetage noget arbejde.

Den sidste statusattest fra min læge til kommunen LÆ 125 i juni måned stod der følgende som konklusion:

Over All Assesment:
Patienten skønnes at være kronisk uden sandsynlig bedring jfr. det lange forløb, den manglende effekt af behandling hos os, siden ved psykiatrisk hospital i xxxxxx og senere igen ved PTSD klinikken. Behandlingsmuligheder skønnes derfor at være udtømt. Patienten skønnes ikke i stand til at kunne komme i arbejde, ej heller på skånevilkår.

Jeg har lignende konklusion fra både psykiatrisk hospital i xxxxxx og senere igen ved PTSD klinikken. Men alligevel valgte kommunen især sociallægen at henvise mig yderligere udredelse fra en speciallæge i psykiatri, som sociallægen mente det er kun ham der må foretage udredning, med mindre han ikke har tid i nærmeste fremtid. Jeg har ventet på speciallægen i næsten 3 måneder. selvom jeg var skeptiske over ham, da det var sociallægen der ikke ville have en anden end ham til udredelsen var han enig med alle de andre instanser jeg tidligere blev behandlet af. Og hans konklusion var sådan:

"Som han fremtræder, har han fortsat symptomer forenelige med en PTSD.
ICD 10 F 43.1 Posttraumatiske belastningsreaktion.

Han opfylder også ICD 10 kriterierne for depression.
ICD 10 F 32.1 Moderat depression.

Ud fra beskrivelsen af behandlingstiltagene i bilagene, synes behandlingsmulighederne opbrugt, tilstanden må således anses for at være kronisk. Som Villy fremtræder vurderes hans erhvervsevne nedsat til en ubetydelighed.

Det er fra klinik for PTSD tilrådet, at Villy forsøger at undgå yderligere isolation og sygdomsforværring, han er herfra tilrådet at prøve om han ville kunne klare at komme i værestedet xxxxxx, for at bryde sin tiltagende isolation." Citat slut.


Så det jeg ikke ved at svare på spørgsmålene vedr. Rehabiliteringsplanens forberedende del såsom: hvilken konkret type job kunne du tænke mig? Eller uddannelse i den sags skyld. Hvad skal jeg svare på? Helt ærligt ved ikke hvad? Kan man bare skrive jeg kan ikke arbejde eller tager uddannelse pga. mit helbred? I NEED INPUT PLEASE.

PS. Jeg vedlæger en kopi af Rehabiliteringsplanens forberedende del uden min personlige oplysninger.

Hvis nogen har forslag til svar på spørgsmålene vil være meget taknemlig. Bare for at motiverer mig osv. Jeg ved det godt nogle af spørgsmålene kan jeg kun svar på da jeg sidder med svarene.


Varme hilsner fra Villy
Vedhæftede filer
Filtype: doc Rehabiliteringsplanens forbedene del (ekskl. lægeattest).doc (146,0 Kb, 236 visninger)
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 22:42   #22
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lige præcis - der hvor du simpelthen ikke kan svare - skriver du fx, at du ikke længere kan arbejde og at det er blevet frarådet af læge/speciallæge (og så henviser du til dine lægeerklæringer). Det samme skriver du hvis der står noget med uddannelse mm....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 23:11   #23
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Lige præcis - der hvor du simpelthen ikke kan svare - skriver du fx, at du ikke længere kan arbejde og at det er blevet frarådet af læge/speciallæge (og så henviser du til dine lægeerklæringer). Det samme skriver du hvis der står noget med uddannelse mm....
Mange tak helenekr.

sådanne simple formulering kunne selv ikke magte. Det er bare som jeg har den.
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2013, 23:50   #24
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Hej Villy

Der hvor du ikke kan svare - lad det stå tomt.

Eller, der hvor du ikke kan svare, er muligheden for besvarelse ved hjælp af din sagsbehandler, når I laver skemaet færdigt sammen.

Du kan f.eks. lave et stikord i rubrikken så du på fælles møde kan huske at få det uddybet/beskrevet ved hjælp af sagsbehandler og evt. bisidder.

Tag skemaet punkt for punkt og hvis du ikke magter eller forstår en rubrik, så spring over.
Det vil give dig ro at få det væk du nemt kan svare på, for så at starte forfra med det resterende et for et.
Når det stresser dig - lad det ligge. Det som virker uoverskueligt nu kan til tider løse sig senere.
Tag den tid du har brug for at udfylde det du kan - mere kan man ikke forlange af dig.

Som min sagsbehandler sagde: Skemaet er lavet til alle - men ikke alle spørgsmål kan besvares af alle.

Hilsen lgkh62

Sidst redigeret af lgkh62; 24-11-2013 kl. 23:54.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 08:36   #25
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg vil fraråde dig at lade rubrikker Stå tomme. Jeg stod i samme situationg endte med at skrive i feltet, at jeg ikke kan varetage job/ uddannelse, pga de påvirkninger det vil have på min dag (jeg har rygskade med kroniske smerter). Såsom at jeg efter job/uddannelse er senge liggende m.v.

Hvis du lader felterne kan du risikere at møde en sagsbehandler som vil presse dig til at vælge noget. Det kan være vigtigt at stå fast, uanset hvad sagsbehandleren siger. Det gjorde jeg og derfor står der nu i mit færdige skema, at jeg ikke selv har nogle ønsker, med begrundelse til hvorfor.

Selv om alle læger skriver at de fraråder, så er det vigtigt at du ikke kun henviser til det, men beskriver helt ko kret hvad det vil gøre ved dig at skulle i job/uddannelse - hvilke problemer vil du forværre eller få af det.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 10:50   #26
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man skal KUN lade rubrikkerne stå tomme, såfremt man skal udfylde sammen med sagsbehandleren!!!

Er man selv blevet bedt om at udfylde rubrikkerne, anbefales det at man udfylder rubrikkerne med information om, hvorfor rubrikken ikke er relevant.

Så helt enig med Gisne.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 12:03   #27
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Man skal KUN lade rubrikkerne stå tomme, såfremt man skal udfylde sammen med sagsbehandleren!!!

Er man selv blevet bedt om at udfylde rubrikkerne, anbefales det at man udfylder rubrikkerne med information om, hvorfor rubrikken ikke er relevant.

Så helt enig med Gisne.
Hertil kommer at det slet ikke er lovligt at udfylde dette skema selv. Mange sagsbehandlere forsøger at få borgeren til det, for det tager lang tid at udfylde sammen. Specielt hvis man af fysiske eller kognitive årsager ikke kan medvirke ret lang tid af gangen.

Men det er altså sagsbehandlerens arbejde og ikke vores.

Jeg oplevede selv at få sendt skemaet hjem til udfyldelse. først syntes jeg det var helt fint for så kunne jeg i ro og mag tænke over hvad der skulle stå og tage det i flere omgange. Men det stoppede min partsrepræsentant, det skulle sagsbehandleren gøre og skemaet ville aldrig have været så uddybende eller detaljeret hvis jeg selv havde gjort det.
der var mange steder hvor sagsbehandleren stoppede op og sagde, det skal uddybes for at rehabiliteringsteamet forstår hvad du mener, for det er faktisk rigtig svært at beskrive for nogle der ikke er i vores situation, hvordan hverdagen er og hvilke problemer det kan give. Samtidig fik sagsbehandler skrevet ind både positive ting og negative ting ifb arbejdsprøvning/ tidligere arbejder - så det ikke fremstod så ensidigt med vægt på det jeg ikke længere kan. Alligevel er konklusionen den samme på mit skema, bare mere nuanceret beskrevet.

Men jeg oplevede det som rigtigt godt at have skemaet hjemme, så jeg kunne se det og skrive stikord, som sagsbehandleren tog udgangspunkt i når hun interviewede mig, hvorefter hun så skrev skemaet, når jeg var gået og sendte hjem til mig, så jeg kunne have rettelser/ kommentarer klar til næste gang jeg kom ind.

Jeg har også lavet en dagsrytme, hvor jeg beskriver hvad jeg kan, gør og der sker over et par dage. En dag jeg skal ud af huset og deltage i noget og en weekend dag med børnene hjemme og en "ideel" dag som er det jeg stræber efter, når alt går godt.
Denne er vedlagt rehabiliteringsskemaet, for at illustrere for teamet, hvordan mine dage foregår.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2013, 16:02   #28
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
"Man skal KUN lade rubrikkerne stå tomme, såfremt man skal udfylde sammen med sagsbehandleren!!! "

Der kan jeg kun være enig og det jeg rådgav om i#18 og #24 var at Rehab. forberedel del SKULLE udfyldes med Sagsbehandler efterfølgende, så de tomme felter ikke blev sendt til Rehabiliteringsteamet.

Når man har problemer med koncentrationen og udtrætning, kan det være en fordel at udfylde så meget man kan selv og efterfølgende gøre skemaet færdig med Sagsbehandleren.
Så er man er sikker på at få sine synspunkter med, især hvis man hurtigt går kognitivt ned pga udtrætning.

Dette er selvfølgelig forskelligt efter ens egen oplevelser, hvad man bør gøre. Min oplevelse er at man selv skal deltage aktivt og lade Sagsbehandleren gøre arbejdet færdigt så man kan underskrive Rehabiliteringsplanens forberedende del til slut velvidende at alt er vendt og beskrevet til sidste detalje!

Gisne, at sende en beskrivelse med fra Arbejdsprøvning og hverdagen derhjemme er en god ide.
Jeg glemte i mit råd, at ikke alle har en fyldestgørende beskrivelse fra Arbejdsprøvningen, Ergoterapeut i eget hjem osv. til at belyse i ens sag!

Hilsen lgkh62

Sidst redigeret af lgkh62; 25-11-2013 kl. 16:24.
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2014, 18:50   #29
Villy
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Indlæg: 12
Styrke: 13
Villy er ny på vejen
Hej kære søde K10 medlemmer.

Efter en lang tids behandlinger og undersøgelser er, hvor alle instanser var enige om, at jeg ikke måtte sendes til job prøvning, har min sp samlet alle de nødvendige dokumentation for min sag. Min sag var sendt til noget min sp kaldt "inspiratiosteam" hvor der sidder afdelings ledere der kigger sagen i sømmet hvor min sp kunne sende til Rehateamet.

Heldigvis der var ingen problmer eller mangel på i min sag, og min sp har sendt sagen videre til rehabteamet.

Jeg skal inden for længe møde med Rehabteamet og er meget nervøs over at skulle møde nogen. Min sp sagde til mig at vi søger ft.

Er der nogen her der kan sige mig, hvad der i vente i dette møde? Hvad skal jeg være ops. På? Hvad skal jeg forberede mig til? Jeg er total blank og søvnløse siden jeg har fået møde indkaldelsen.

Har virkelig brug for jeres viden og input.

På forhånd tak.
Villy
Villy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2014, 14:02   #30
evelyn
Hvor skulle jeg ellers være
 
evelyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 194
Styrke: 12
evelyn er ny på vejen
Hej Villy
Jeg har stort set de samme lidelser som dig. Så jeg forstår godt din angst.
Jeg har også klaret mig selv lige siden jeg startet og arbejde, hjemme på min mors landbrugsejendom (min far døde da jeg var 6 år) Jeg var den gang 14 år. Siden har jeg bred erfaring indenfor mange fag, som jeg har været glad for. Nye udfordringer var ingen problem. Ja, jeg nærmest elsket dem og tog fat i dem og løste dem, til min og mine arbejdsgiveres store tilfredsstillelse Nå halv tres år senere, kan jeg næsten ikke overskue noget. Pga. en alvorlig sygdom i 2001, var lige ved at dø, mit hjerte blev startet igen ved stød. Udviklet siden kol, der i dag er i svær grad i tillæg til ptsd, stress og udmattelses syndrom. Bliver stresset av det mindste, både psykisk som fysisk, som giver mig svær åndenød.
Det at du fik spørgsmålene med hjem ( dette magtet jeg ikke ) kan være en god ting, nå ved du hvad der kommer af spørgsmål og kan forberede dig, brug det som en huskeliste. Skriv lidt af gangen alt efter dine kræfter.
Til sidst vil jeg håbe du vil dele dine erfaringer med os her inde. Det vil JEG se som meget værdifuldt.
Jeg tænker meget på dig og ønsker dig al held for at det skal lykkes for dig.
Jeg håber også du vil svar ja på min forespørgelse om venskab.
Kærlig hilsen
Evelyn

Ps
Er bange for at viden om rehab.team er ret begrenset
Da det er ganske nyt efter hvad jeg kan forstå. men en god ide er at bruge det er skrevet i rehab. skemaet. Ellers kan jeg kun foreslå at du laver en huskeliste over dine reaktioner. En dagbog er en god ting, det er blevet foreslået til mig. Der er jeg god gang.

Sidst redigeret af evelyn; 15-03-2014 kl. 17:05.
evelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension