K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-10-2015, 12:32   #1
mika
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2010
Indlæg: 53
Styrke: 14
mika er ny på vejen
Skånejob/førtidspensionist

Jeg har spørgsmål til jer som er bevilliget førtidspension og som har skånejob eller er i job med løntilskud (som det også hedder), hvordan fungerer det præcist?


Har I vekslende antal timer i skånejobbet?

Er der perioder hvor I ikke arbejder?

Hvad får I i løn udover førtidspensionen?


Svar blot på det I ønsker svare på.

Jeg håber der er førtidspensionister her på k10 med job, som vil hjælpe med svar. Hilsen Mika
mika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2015, 12:55   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
I hvilken sammenhæng spørger du?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2015, 14:30   #3
mika
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2010
Indlæg: 53
Styrke: 14
mika er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
I hvilken sammenhæng spørger du?
Jeg spørger idet jeg selv er fleksjobber men pga. sygdom har jeg perioder hvor jeg ikke kan arbejde, og derfor vil jeg gerne kende til hvordan førtidspensionister som er i job fungerer med at være i arbejde.


(Min tråd er ikke en debat om hvorvidt jeg kan få tilkendt førtidspension, den afklaring ligger i min sagsbehandlers/rehab.team/kommunes hænder)
mika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2015, 08:42   #4
mika
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-07 2010
Indlæg: 53
Styrke: 14
mika er ny på vejen
Hej igen

Er der ingen her på k10 som har arbejde eller har arbejdet ved siden af jeres førtidspension?

Enten i form af et skånejob eller blot ved siden af, i perioder hvor I har kunne bruge jeres arbejdskraft i begrænset omfang?
mika er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2015, 13:13   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ifølge reglerne efter 2003, må man ikke kunne blive sevlforsørgende eller delvist selvforsørgende fx via flexjob, når man er på førtidspension.

Og samtidig med, at reglerne for fleks er nedsat til blot 1 time om ugen, så er der ikke ret mange førtidspensionister, der tør kaste sig ud i noget, da pensionen så kan frakendes.

Skånejob i dag, er kun for de ''tungeste'', ofte mentalt retarderet mf, der er på et beskyttet værksted (hvor der er opsyn/hjælp/vejledning af andre såkaldt ''normale voksne'').

Så er der job med løntilskud, men det læner sig SÅ meget op af fleksordningen, at det kræver særlig godkendelse på kommunen. Og klienten skal have på skrift, at førtidspensionen ikke fratages under forløbet.

I dag er det jo lavet således, at man (hvis man er førtidspensionist over 40 år), direkte bliver sendt i jobcentret, hvor du kan få 3 samtaler, der kan bringe dig tættere på arbejdsmarked.
Jeg har selv taget mod tilbudet, ikke fordi jeg kan arbejde, men fordi jeg gerne ville opleve det indefra, og finde ud af, hvad jobcenteret kan tilbyde (og nu kommer vi til det sjove!):

- jeg kunne komme på kursus og lære at skrive uopfordret ansøgninger

- jeg kunne tilbydes skole, så jeg kunne få en uddannelse

- jeg kunne komme på ''listen'' til et fleksjob (og dermed miste pensionen)

- jeg kunne komme i arbejdsprøvning

- jeg kunne komme i praktik

- jeg kunne komme på en form for REVA forløb, med forskellige værksteder

- jeg kunne oprette CV i jobcentret

Alt sammen tilbud, som jo sådan set allerede har været afprøvet i forbindelse med førtidspensionen.

Dog var der også åbenhed overfor, jeg selv fandt et job med løn tilskud, men det måtte IKKE kunne sammenlignes med et fleksjob

Så hermed skriver jeg sådan set bare, hvorfor din tråd ikke er oversvømmet af mennesker med gode arbejdshistorier - det er noget nær umuligt!

Dog ved jeg der er en herinde, der går med aviser....men husker ikke meget mere end det.

Og det kan da også være der er andre, jeg ikke er opmærksomme på.

De fleste jeg personligt kender, vælger noget frivilligt 1-2 timer om ugen, så de får lidt brud på hverdagen, og ad den vej kan skabe lidt kontakt til verdenen omkring dem.

Størstedelen af folk på førtidspension, er også for syge til at tænke i dé baner - mange har jo været på fleks, før de kom på pension. Og andre har bare haft det rigtig dårligt gennem mange år, og kan endelig få lidt fred med pensionen.


Sidst redigeret af Ninja; 17-10-2015 kl. 13:18.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2015, 03:16   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej


Nej der er ikke mange efter 2003 ( ftp )

ved dog nogle stykker der er i skånejob . hvilket jeg har set dem selv fortælle i grupper på FB,
¨
Så en i sidste uge der havde fået et job med løntilskud som det hedder i dag ved FORD 15 timer ugen og han ville med tiden gerne op på 25 timer .
kommunen var med indover og det kommer nok også an på hvad man fejler mht de job . Han var i hvert fald glad for det ,

Så er der nogle stykker jeg har set er i rema . Menér de får ca 42 kr time hvis jeg husker ret , det er småjobs 6-9 timer ugen igen noget kommunen har været med til at godkende .

Der må jo være forskel på kommuner , hvordan de ser på det og hvad de godkender som jeg forstår det , når nogle efter 2003 kan godkendes op til 15 t.uge og senere evt 25 timer uge . ¨

jeg kan desværre ikke selv og kunne jeg ville jeg nok gøre som Helene spørge MIN kommune hvordan de ser på det . Så man ikke går forkert i byen . For ja rigtig mange efter 2003 er " bange " for at miste deres ftp nu den nye reform er kommet .,

Har kun set 1 der har mistet sin ftp pga job . og det var herinde , tror det var ved juletid sidste år ,.

Så trådstarter jeg ville nok spørge DIN egen kommune hvordan de ser på det , som jeg læser loven og ser det på FB er der jo ingen konkrete regler for job med løntilskud i dag ( skånejob ) hvor meget og hvor lidt de accepterer . Der står jo i loven folk GODT må have småjobs . Men igen maNge er nervøse

Sidst men ikke mindst i perioder er folk måske ikke herinde og har ikke set din tråd , kan være der kommer nogle der selv har prøvet at arbejde . Som svarer senere

Stribe ftp .
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension