K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2016, 14:14   #1
Lars2016
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-11 2016
Indlæg: 1
Styrke: 0
Lars2016 er ny på vejen
Snart udløbet midlertidig førtidspension

Hej alle sammen

Mit spørgsmål lyder på, hvad der sker efter en midlertidig førtidspension?
Min midlertidige førtidspension udløber om en måned. Men jeg er stadig under behandling af både fysisk og psykiske smerter. Jeg er meget bekymret, da jeg ikke føler mig klar til at komme tilbage på arbejdsmarkedet igen. Jeg har stadig varige mén efter min arbejdsskade. Er der nogen som ved hvad der kommer til at ske når mit forløb stopper? Jeg er 43 år gammel.

Mvh
Lars2016 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2016, 15:21   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hej og velkommen til K10

For det første....der er ikke noget der hedder midlertidig førtidspension....det hedder bare alm førtidspension med en revurdering...

For du har skulle leve op til alle de krav der er for førtidspension før de giver en pension med revurdering...

Det at de sætter en revurdering på er fordi de har en forventning om at du måske har det bedre efter x antal år...

Det der sker når det er tid til at blive revurderet....det er at de beder dig om at de må indhente en statusattest fra din egen læge...

Når du har givet dem lov til dette...ja så beder de lægen om at indsende en statusattest til dem...

Hvis den statusattest siger at du IKKE har fået det bedre...ja så vil kommunen træffe en afgørelse om at du beholder din førtidspension...

Hvis statusattesten siger at du har fået det væsentligt bedre...ja så forsætter sagen og du kan evt blive bedt om arbejdsprøvning osv osv...

Hvis man finder ud af at du kan klare det at blive selvforsørgende ja så kan de frakende dig pensionen...

Men hvis du ikke har fået det værsentligt bedre siden du blev tilkendt din førtidspension....ja så behøver du ikke bekymre dig....for så vil du beholde pensionen..

Lægen kan jo ikke skrive i statusattesten at du har fået det væsentligt bedre....hvis du ikke har fået det...

Bemærk at du kan risikere at få fortalt alt muligt bavl første gang de kontakter dig...

Både at du skal revurderes efter de nye regler, at du skal arbejdsprøves osv osv...

Desværre ved de fleste sagsbehandlere ikke så meget om revurdering af førtidspension...og så gætter de sig frem...

Det jeg har skrevet øverst her i indlægget er sådan det kommer til at foregå...

Altså..-de beder om en samtykke erklæring så de kan indhente statusattest fra din egen læge...og hvis din egen læge skriver at du ikke har fået det bedre...ja så stopper sagen der der og kommunen vil træffe en afgørelse om at du beholder din pension...

Det er altså kun hvis du har fået det væsentligt bedre at sagen forsætter...evt til afprøvning og evt lægelige undersøgelser...

Den statusattest de beder om...det er ikke en hvor du skal op til din læge...det er bare en erklæring lægen kan skrive uden at du skal ind over....

Men husk at ikke gå i panik hvis de siger alt muligt til dig...ud over det jeg har skrevet her i indlægget...

Vi har hørt så mange sager hvor borgeren har fået alt muligt at vide...både at de skulle til lægelige undersøgelser og de skulle afprøves osv osv....intet af det passer....altså hvis man ikke har fået det væsentligt bedre...

Men det er desværre nok til at folk der skal have revurderet deres pension....at de går i panik fordi de tror at de skal alt igenne, før de kan beholde deres pension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2016, 22:56   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, Web kan det på rygradden.....

Principafgørelse 119-13

(En Principafgørelse er øverste myndighed, som alle skal rette sig efter)

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160609

Ankestyrelsens principafgørelse 119-13 om førtidspension - revision - psykisk lidelse

Principafgørelsen fastslår

Førtidspension med revision

(som Web fastslår findes midlertidig førtidspension ikke, basta bum!)

Ved tilkendelse af førtidspension, har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.

Når kommunen tilkender førtidspension, skal kommunen således som hovedregel ikke træffe beslutning om, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.

Kommunen kan dog undtagelsesvist beslutte, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere fastsat tidspunkt (førtidspension med revision).

Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb.

Det er en betingelse for at sætte revision på en førtidspension, at borgeren lider af en alvorlig sygdom, som har et uforudsigeligt forløb, og hvor der således er mulighed for en bedring af borgerens helbredsmæssige tilstand inden for en kortere årrække.

En alvorlig sygdom med et uforudsigeligt forløb kan f.eks. være en kræftlidelse, der har et usikkert forløb.

Der er ikke tale om en sygdom med et uforudsigeligt forløb i det tilfælde, hvor borgeren lider af f.eks. skizoid personlighedsstruktur eller en varig personlighedsforstyrrelse, og alle behandlingsmuligheder er udtømte, og borgerens nedsatte funktionsniveau er kronisk og af varig karakter.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension