K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-07-2022, 16:55   #1
MilleD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
MilleD er ny på vejen
Konkurs, opsigelse og andet godt.

31. august 2021 lukkede min arbejdsplads. 14. september blev arbejdspladsen erklæret konkurs. Sidste arbejdsdag for os ansatte var 31. august.
Vi fik ikke løn for august måned, men jeg fik dog udbetalt fleksløntilskud, da arbejdsgiver havde sendt kopi af lønseddel til kommunen.

Jeg gik på jobcentret for at melde mig ledig og for at bede om ledighedsydelse.

Jeg fik godkendt LY, med tilbagebetalingspligt fra d. 14. september.

Lønmodtagernes Garantifond overtog lønudbetalingen og derfra modtog jeg en del- udbetaling i december måned, dette meddeler jeg Ydelse og spørger hvad der skal ske. Ydelse beder om dok på udbetalingen og dette fremsender jeg.
I APRIL beder Ydelse om ny dok, da det fremsendte fra DECEMBER ikke er godt nok.
Jeg går på jobcenter, printer ud og afleverer dokumentationen personligt.

I maj måned går jeg endelig den fulde erstatning fra LG og afleverer igen dokumentation udprintet og personligt, i den tro, at der skulle beregnes fleksløntilskud for min opsigelsesperiode (den periode jeg har fået godtgørelse for fra LG - fire måneder) og man så ville modregne den udbetalte LY for 14. september frem til 14. januar, hvor opsigelsesperioden udløb.

Jeg hører intet! Jeg ringer gentagende gange til Ydelse, for at få gang i processen med ovenstående, men intet sker.
Mandag d. 25. juli klager jeg over sagsbehandlingen til Jobcenterchefen og borgmester med kopi til min fagforening.
Torsdag 28. juli modtager jeg afgørelse fra Ydelse:
Betal 8600 tilbage i for meget udbetalt LY, afgørelsen er truffet fordi du har handlet i ond tro.
(Dvs modtaget LY, hvor jeg godt vidste, at jeg ikke var berettiget til det??)
I går, d. 30 modtager jeg så et girokort på 7500, til betaling senest 11.august.
Det er tilbagebetaling af for meget udbetalt LY. Beløbet stemmer bare ikke overens med den afgørelse jeg modtog d. 28.
Samtidigt er der dukket en udbetalingsmeddelelse op fra Fleksløntilskud i perioden 14. september til 30. september.

Alle korrespondancer fra Ydelse og lign er sendt løbende til min fagforening, som ryster på hovedet over sagsbehandlingen fra kommunens side, samt over den tid, det har taget.
Så lige nu er mit spørgsmål:
Er jeg berettiget til fleksløntilskud i min opsigelsesperiode?
Jeg kan intet finde på nettet og jeg kan af gode grunde ikke få fat i min fagforening (det er jo søndag)
Det fylder alt alt for meget i mit hoved lige nu!
MilleD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2022, 11:14   #2
MilleD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
MilleD er ny på vejen
Er der slet ingen, der kan eller vil svare?
MilleD er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2022, 15:03   #3
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 625
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Øv bøv, hvor er det dog frusterende at læse om den sagsbehandling du har mødt i din kommune, jeg antager det er Københavns kommune, da du skriver Ydelse.

Jeg er ikke inde i de regler, men tænker, det må da din fagforening kende til?

Ville selv klage over det, det giver så tid til at andre (fagforeningen) kan kigge det igennem.

Du spørger, Er jeg berettiget til fleksløntilskud i min opsigelsesperiode?

Umiddelbart ville jeg sige, selvfølgelig, men som sagt er ikke inde i de regler.

God vind
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2022, 14:30   #4
MilleD
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
MilleD er ny på vejen
Til andre, der måtte havne i samme suppedas:

Ledighedsydelse ved konkurs
I forbindelse med en arbejdsgivers konkurs kan der ikke ydes ledighedsydelse, så længe
den pågældende kan anses for at være i et ansættelsesforhold, hvor arbejdsgiveren har
pligt til at udbetale løn. Den pågældende kan således først modtage ledighedsydelse fra
det tidspunkt, hvor personen kan anses som frigjort fra ansættelsesforholdet.
I den mellemliggende periode kan den pågældende modtage selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, hvis
betingelserne for dette i øvrigt er opfyldt.
Baggrunden for dette er, at hvis ansættelsesforholdet ikke er ophævet på grund af
arbejdsgiverens misligholdelse, er den fleksjobansatte fortsat ansat af konkursboet.
Et konkursforløb starter med, at skifteretten udpeger en kurator til at bestyre konkursboet.
Kurator har 14 dage til at afklare, hvad der skal ske med de ansatte. I den periode skal de
ansatte ikke møde på arbejde, medmindre kurator beder dem om det. Inden for de 14
dage kan kurator bestemme, at de ansatte enten skal arbejde for konkursboet eller at de
skal fritstilles.
Hvis kurator beder de ansatte om at arbejde for boet, har de ansatte først pligt til at gøre
det, når der er sikkerhed for, at de får løn for arbejdet. Lønmodtagernes Garantifond
dækker ikke løn for arbejde, der er udført for kurator.
Hvis kurator ikke ønsker at gøre brug af de ansattes arbejdskraft, vil de blive opsagt og
fritstillet.
I det omfang personen kan anses for endeligt frigjort fra ansættelsesforholdet på grund af
arbejdsgiverens misligholdelse af ansættelsesforholdet, kan personen anses for ledig og
dermed få udbetalt ledighedsydelse fra første ledighedsdag. Hvis der udbetales
godtgørelse fra Lønmodtagernes Garantifond efterfølgende, vil dette medføre fradrag i
ledighedsydelsen
MilleD er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension