K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-02-2022, 19:51   #81
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
"En stigende grad af forråelse":

phhmw
Når politikere, Mette Frederiksen kræver som politisk mål, at der skal ske flere tvangsfjernelser, ser vi forråelsen i et lille samfund, hvor ordentlighed og retssikkerhed ikke er fremherskende, kan ingen vel undres sig over gravides flugt til udlandet.


"En stigende grad af forråelse": Gravide forlader Danmark for at undgå tvangsfjernelse

Mindst syv vordende mødre er ved hjælp af et uformelt netværk flygtet fra Danmark for at undgå tvungen bortadoption. Antallet af tvangsfjernelser er steget i de senere år, men ifølge socialminister Astrid Krag (S) er kvindernes flugt en dårlig løsning

https://www.kristeligt-dagblad.dk/da...YB7DSF1P6OuoJM

Hvad ville du helst opgive: dit land eller dit ufødte barn?

Spørgsmålet kan umiddelbart virke som noget fra en dystopisk science fiction-film, men for de kvinder, der har taget flugten over den danske grænse for at undgå at skulle tvangsbortadoptere deres ufødte søn eller datter, har dilemmaet været ganske virkeligt.

Mediet Zetland beretter i en ny artikelserie, hvordan et netværk har hjulpet mindst syv gravide kvinder, som ikke har ønsket at opgive deres barn, med at slippe ud af Danmark. Kvinderne forlader landet for derefter at føde på hospitaler i Norge, Sverige, Polen og Tyskland, og de har derefter måttet starte en tilværelse i det land, de har født i.

I artikelserien følger man blandt andet 25-årige Katrine Jensen, der 14 dage før sin termin får besked på, at hun ikke vil få lov til at beholde sit barn. Hun tager derfor kontakt til det uformelle flugtnetværk, og kort efter sidder hun i en bil med kurs mod Stettin i Polen.

Lars Christensen, som var en af de dem, der hjalp Katrine Jensen med at rejse ud af landet, forsvarede mandag netværkets bevæggrunde i P1 Morgen.

"Det kan være nødvendigt. Jeg oplever en stigende grad af forråelse, jeg vil nærmest kalde det inkompetence, ude i kommunerne. Jeg ved ikke, om det skyldes rammerne. Det er sikkert også økonomien, kunne jeg forestille mig, for der er masser af kassetænkning i det her," sagde han om tvangsfjernelserne.
Flugtnetværket, som Lars Christensen er en del af, er opstået som reaktion på den nuværende regerings tilgang til tvangsfjernelser. Mette Frederiksen præsenterede ved sin nytårstale i januar 2020 regeringens ambition om at give flere udsatte et nyt hjem tidligt i deres liv. Siden har denne ambition resulteret i, at flere og flere forældre oplever at få frataget deres børn imod deres vilje.

Kun ét enkelt barn blev bortadopteret uden forældrenes samtykke i 2016, mens dette tal var steget til 30 i 2020. Dertil er mere ny lovgivning på vej, som skal gøre det endnu lettere at tvangsanbringe børn tidligt i livet.

I en kommentar til Zetlands artikel understreger socialminister Astrid Krag (S), at man hverken kan eller vil frihedsberøve de gravide kvinder, der vælger at forlade Danmark. Hun mener dog ikke, at flugt nogensinde vil være en fornuftig løsning.
“At flygte fra dem, der prøver at hjælpe ens barn - og så til et andet land, hvor man ikke har familie, venner og netværk - er i mine øjne en meget dårlig løsning. Det her er uendelig trist for børnene,” siger Astrid Krag, som tilføjer, at hun håber, at ny lovgivning kan stoppe andre højgravide fra at flygte.

https://www.zetland.dk/historie/sOJvbLWE-m8dMBBdv-10c42

Kapitel 1 af 3: Flere børn skal tvangsfjernes, sagde Mette Frederiksen. Nu flygter højgravide fra Danmark for at undgå det.


03.02.2020
ARTIKELSAMLING
Her er historien om Kristina, der fik tvangsfjernet sine to sønner – kapitel for kapitel https://www.kristeligt-dagblad.dk/he...apitel-kapitel
Mathias Sonne Mencke
Journalist
Benedikte Christine Rasmussen
Journalist

Akutte tvangsfjernelser sker ofte på fejlagtigt grundlag
01.11.2019
DANMARK
Akutte tvangsfjernelser sker ofte på fejlagtigt grundlag
https://www.kristeligt-dagblad.dk/da...ngsanbringelse
Mathias Sonne Mencke
Journalist


Hilsen Peter

Bilag

Trusler om fjernelse af børn.

https://www.k10.dk/showthread.php?t=35307

Synes I ikke, at det er lidt grådigt at bede om en ny kørestol?
”Har I ikke noget familie, som kan hjælpe lidt til?”

”Det er ret dyrt, det er I godt klar over, ikke?”

”Du beder om meget hjælp, du skal vist have vurderet din forældreevne”.

”Kommunen er ikke en gavebod”.

”Prøv at gå lidt væk fra den der offerrolle”.

”Har I tænkt på frivillig anbringelse?”


https://www.lfs.dk/15225?fbclid=IwAR...C0uW-mQW0YdU6o

Ovenstående citater kommer fra kommunale sagsbehandlere, og ordene er faldet som første reaktion på forældres ansøgning om et hjælpemiddel eller om mere støtte. Citaterne er samlet af Emil Falster, som i forbindelse med forarbejdet til sin ph.d.-afhandling var på hjemmebesøg hos 39 familier med handicappede børn.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-02-2022, 09:01   #82
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Er tvangsbortadoptioner et overgreb eller rettidig omsorg?

https://www.dr.dk/engagement/taet-pa...ettidig-omsorg

LÆS SVARENE: Er tvangsbortadoptioner et overgreb eller rettidig omsorg?

De seneste to år er antallet af tvungne bortadoptioner steget voldsomt. I 2020 er der tale om 30 tvungne bortadoptioner, og foreløbigt er der opgjort 29 i 2021. Det er flere end de foregående ti år tilsammen - i 2016 var der til sammenligning tale om et enkelt barn, mens tallet året efter var tre.

Stigningen kommer efter, at statsminister Mette Frederiksen i sin nytårstale 1. januar 202 bebudede, at 'flere udsatte børn skal have et nyt hjem', og at man fra myndighedernes side skulle gribe ind tidligere. https://www.dr.dk/nyheder/politik/or...uner-bestemmer

Mediet Zetland fortæller https://www.zetland.dk/historie/sOJvbLWE-ae6Ewl5D-f389e i disse dage historien om hvordan mindst syv højgravide kvinder i løbet af de seneste år er rejst fra Danmark for at undgå at få fjernet deres børn ved fødslen. https://www.dr.dk/nyheder/indland/gr...-af-deres-barn Og at der et dansk netværk med forbindelser i nabolandene Tyskland, Sverige og Polen, som hjælper kvinderne.

Hvorfor er det nødvendigt at tvangsfjerne så mange børn ved fødslen? Kunne man hjælpe dem bedre til at give børnene en god opvækst? Og hvorfor forsøger nogle mennesker at hjælpe de mødre, som myndighederne anser som uegnede til at være forældre, ud af landet?

Stil dit spørgsmål herunder. og LÆS VIDERE.


Trusler

https://www.k10.dk/showthread.php?t=35307

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-02-2022, 20:13   #83
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Efter ulovlig tvangsfjernelse: Nu stævner borger Frederiksberg Kommune

https://frederiksbergliv.dk/artikel/...errwOfM2_Mb6oU

Det er ikke nok bare at sige undskyld. De familier, der har været udsat for ulovlig tvangsfjernelse af deres børn, skal have oprejsning, lyder det fra advokat Jeanette Gjørret fra Stage Advokater, som nu vil hjælpe med at stævne Frederiksberg Kommune.

I 2015 blev Jeanette Strauss' datter tvangsfjernet af Frederiksberg Kommune. Fire år senere fik hun byrettens ord for, at det aldrig burde være sket.
I tiden derefter rullede sagen, og eksperter beskyldte Frederiksberg Kommune for systematisk svigt og kaldte kommunens række af fejl i børnesager for en kæmpe skandale.

Nu har den ulovlige tvangsfjernelse af Jeanette Strauss' datter ført til en stævning af Frederiksberg Kommune.

- Det betyder alt for min genoprejsning og mit fremtidige liv, at jeg kan se retfærdigheden ske fyldest og ikke skal leve i et gældsbetynget liv med kronisk belastningstilstand, siger Jeanette Strauss, som forventer, at de ansvarlige i forbindelse med udbetaling af erstatningskrav tager ansvar for den familiesplittelse, hun oplever, at de har skabt for hende og hendes børn.

Hun håber, at de andre familier, der på ulovlig vis har fået tvangsfjernet deres børn, vil kontakte hende, da afgørelsen i forhold til stævningen vil kunne få betydning for de andre sager.

- Der skal sættes punktum

Advokat Jeanette Gjørret fra Stage Advokater repræsenterer Jeanette Strauss, og hun oplyser, at der her er tale om en sag, der adskiller sig fra mange andre, hun har haft.
- Det, der er i de her sager i Frederiksbergs familieafdeling, er, at der var åbenlyst brud på lovgivningen, som også medførte fyringer. Der er tale om helt groteske fejl.

- Det er usædvanligt, at vi står med et system, som anerkender, at de har begået fejl, hvor politikere også anerkender fejlene. Her er alle enige om, at der er sket fejl, spørgsmålet er bare, om det medfører et erstatningskrav, siger Jeanette Gjørret.

Sagerne i familieafdelingen førte til, at direktøren for børne- og ungeområdet blev fyret med øjeblikkelig virkning. Efterfølgende besluttede børneudvalget på Frederiksberg, at kommunen skulle undskylde til de i alt 363 familier, som har været påvirket af omfattende fejl i kommunens sagsbehandling i sager om udsatte og handicappede børn og unge.

Og nu er der nødt til at blive sat punktum i den sag, siger advokat Jeanette Gjørret.
- Den fortjener at komme for en dommer.

Det er ikke nok bare at sige undskyld. De familier, der har været udsat for ulovlig tvangsfjernelse af deres børn, skal have oprejsning. Og det er også min oplevelse, at det er derfor, Jeanette stævner kommunen. Der er ikke tale om et økonomisk motiv, hun stiller sig op i fronten i håbet om oprejsning i den her sag, udtaler Jeanette Gjørret.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-02-2022, 08:13   #84
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Astrid Krag er "tilfreds" med, at antallet af bortadoptioner slår rekord.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/as...foraeldrene-er

Astrid Krag om eksplosion i bortadoptioner: 'Vi taler om sager, hvor forældrene er dårlige'

Ministeren er "tilfreds" med, at antallet af bortadoptioner slår rekord

Socialministeren er, som hun selv formulerer det, på børnenes side.
Antallet af børn, der bliver bortadopteret fra deres forældre uden samtykke - altså med tvang fra myndighederne - er eksploderet på få år, og det er grundlæggende godt, mener Astrid Krag (S).

- Tallene viser jo, at det godt kan være, at vi i lovgivningen havde mulighed for at tvangsbortadoptere, men at det stort set ikke fandt anvendelse.
- Det vil sige, at der var børn, som ville have haft gavn af en bortadoption - af at få en ny, stabil og varig familie - som ikke har fået det, siger ministeren i et interview med P1 Morgen.

Interviewet finder sted, efter at Zetland har afdækket, hvordan de høje tal falder sammen med, at gravide kvinder flygter fra landet for at undgå at deres barn bliver bortadopteret. Men først og fremmest falder de i tråd med en politisk ambition.

Det er kun lidt over to år siden, at statsminister Mette Frederiksen (S) i sin nytårstale sagde, at flere børn skal fjernes fra deres forældre, hurtigere end det sker i dag.

- I dag er der nogle forældre, der får for mange chancer - måske i den bedste mening, lød det.

Men det skulle være slut - samfundet skulle træde i karakter.
- Vi må lægge berøringsangsten væk, sagde Mette Frederiksen.
I 2020 og 2021 blev der ifølge foreløbige tal fra Ankestyrelsen sammenlagt bortadopteret 59 børn. Det skal ses i forhold til, at der i 2016 var én enkelt sag og tre i 2017.

Tilfreds minister

Spørgsmålet til social- og ældreminister Astrid Krag går derfor på, om systemet er blevet lagt under pres?

- Jeg synes, at det er godt, at det her værktøj nu kommer i spil, siger hun og henviser med ordet 'værktøj' altså til bortadoption.
Astrid Krag står i spidsen for den nye lovgivning, som skal føre regeringens ambitioner ud i livet.

Selvom der er indgået en aftale, som skal gøre det muligt at træffe afgørelse om bortadoption, allerede inden at barnet er født - blandt andre ting, er loven endnu ikke færdigbehandlet. Det er altså kun den politiske italesættelse, som har ændret sig.

Er I gået for langt?

- Jeg skal ikke vurdere, hvad der er passende, og vi har heller aldrig sat et måltal, siger Astrid Krag. Hun fortsætter:
- Jeg er tilfreds med, at man gør det, der er det rigtige for barnet og tager de greb, der skal til, siger hun.

Børnene betaler prisen

"Det rigtige" synes at være svært at definere i diskussionen om både bortadoptioner og tvangsfjernelser.
På den ene side kan man finde sager og børn, der uden tvivl ikke er blevet behandlet ordentligt af deres forældre, og hvor samfundet har grebet ind for sent.

På den anden side står der historier om mødre og fædre, der har mistet deres barn eller børn i kollissionen med et system, de og deres pårørende fuldkommen har mistet tilliden til.

Sådan ser Astrid Krag imidlertid ikke på sagen.

- Når vi taler bortadoption, er det vigtigt at sige, at der er tale om sager, hvor forældrene er dårlige, siger hun.

Ministeren understreger, at selvom de enkelte sager tilsammen kan blive til en statistik, er de udtryk for helt konkret sagsbehandling i nogle meget tunge sager, som ikke kan løses ad frivillighedens vej eller med hjælp og rådgivning.

- Det er jo ikke noget, man bruger i flæng, men kun i de tilfælde, hvor forældrene varigt vil være ude af stand til at give børnene den her omsorg, og børnene kan være i fare, siger hun og påpeger, at alternativet ofte er års anbringelser uden for hjemmet og måske endda forskellige steder.

"Parallelle virkeligheder"

Der er kræfter, som arbejder i en anden retning end ministeren. Det har vist sig, at gravide kvinder og hele familier lykkes med at beholde børn, som de danske myndigheder ønsker at bortadoptere, ved at flygte til udlandet.
Det kalder Astrid Krag "helt uendelig trist".
- Mest af alt bliver jeg helt vildt ked af det på de børns vegne og bekymret for de børn, siger hun.

Der eksisterer et netværk af mennesker, som giver kvinderne de rette kontakter til at starte en ny tilværelse, og herfra argumenterer man for, at rådgivningen og hjælpen fra blandt andet de tyske og polske myndigheder er bedre.
Det afviser ministeren.

- Jeg er dybt bekymret over, at der kan trives de her parallelle virkeligheder, hvor der er nogle tænkninger om vores system, som ikke er rigtige, siger Astrid Krag.
- Det er nogle meget, meget sårbare mennekser, der kommer i klemme, og værst af alt nogle ufødte børn, som kommer til at betale en stor pris, siger hun.

NÆSTEN 14.000 ER ANBRAGT UDEN FOR HJEMMET

* I 2018 var 13.823 børn og unge mellem 0 og 22 år anbragt uden for hjemmet. I runde tal er 1 ud 100 anbragt uden for hjemmet.

* Flere drenge end piger bliver anbragt uden for hjemmet. 7.487 drenge var anbragt, mens antallet af piger var 6.323.

* Cirka halvdelen af alle anbragte er mellem 12 og 17 år.
* Antallet af anbragte børn og unge er faldet de seneste år. I 2011 var 14.978 anbragt uden for hjemmet.

* 8.703 børn var anbragt i plejefamilie, 2.366 var på en døgninstitution, mens 1.921 var på et opholdssted for børn og unge. Resten har enten eget værelse eller var på kost- eller efterskole eller andre tilbud.

* Størstedelen - helt præcist 8.543 af anbringelserne - var med forældrenes samtykke, mens det i 2.713 sager skete uden accept fra forældrene.

* Ganske få bliver tvangsadopteret fra fødslen. De seneste tre år har det været under ti om året.

- Herudover var 2.100 mellem 18 og 22 år tilknyttet tilbuddet efterværn, der er for unge, som har været anbragt uden for hjemmet i deres barndom. De kan for eksempel bo på en daginstitution eller i en plejefamilie.
Kilde: Ritzau


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-02-2022, 01:00   #85
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
En tilfældig sag

Da jeg oplevede/oplever en børn og unge forvaltningen som tvangfjerner børn på ulovligvis, har jeg valgt at blotte mig og vise en børnfaglig undersøgelse hurtigt kan pege på.

Selvom da jeg fik et brev fra xxxxx kommune, at nu skulle der udarbejdet en børnefaglig undersøgelse, som skulle belyse hvilket behov og støtte min familie skulle have og dette skulle i arbejde med mig gøres, valgte sagsbehandler uden videre ikke at inddrage mig.

Støtten var overhovedet ikke tilstede, kun overvågning og skrivelser bag min ryg.

Jeg fik en sms på at jeg ikke kunne vare tage mine børn, på dette tidspunkt, fandt jeg ud af dette var skrevet af sagsbehandleren til mine børn, og videre givet af en socialrådgiver fra psykiatrien jeg havde, at mine børn skulle anbringes. Så det valgte socialrådgiveren fra psykiatrien at skrive et notat på, da hun har notatspligt.

Jeg valgte at spørge ind til dette notat til min børns sagsbehandler, hvad dette gik ud på, hvor jeg på sms fik svaret.

I sms’er skriver sagsbehandleren at undersøgelserne ikke er færdige endnu, men da jeg kopierede testen fra mine læge notat, fik jeg et ærligt svar.

Det blev så trukket tilbage den 10 marts 2021.

Men den 24 marts fik alligevel et brev, at jeg skulle i B&U den 13 april 2021
Det skal lige siges, at jeg endnu ikke havde set de børnefagligeundersøgelser, men alligevel vidste en anden socialrådgiver i psykiatrien, hvad mine børns Sagbehandler arbejdede hen i mod.

Da jeg fik den børnefagligeundersøgelser, fik jeg at vide at jeg ingen forældreever havde og jeg heller ikke kunne dække dem selv uden massiv støtte, siden hen ordene ændret til selv med massiv støtte.

I dag 9 måneder efter mine børn blev anbragt har jeg ingen forældrehandleplan fået eller der er heller ikke påbegyndt en fku. Jeg bliver bare ignoreret og ser kun mine børn 1 time om måneden.

Søskende imellem hinanden har kun set hinanden 4 gange på de 9 måneder.
Jeg er rystet over sagsbehandlinger i Assens kommune, men desværre finder det også sted i andre kommuner.

Er vi ikke enig i, at det i dagens dk er sagsbehandler, der laver forarbejdet og giver dette til ledelsen, hvor ledelsen ikke vælger at undersøge, om der er hold i hvad sagsbehandleren er fundet frem til.

Sagsbehandleren i min sag, har også fået oplysninger om mig, uden om den gamle kommune, da jeg talt og skrevet med dem, at de i deres systeme ikke har udleveret noget.

Jeg overvejer at dem som sidder økonomisk hårdt i den, og vi som er enlige bør evt. lave et bofælles skab så vi ikke både risikerer at miste alt omkring os, pga. tvangfjernelser.

Kan vi sammen hjælpe hinanden, ved at lave et bofællesskab?


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-02-2022, 09:54   #86
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Naturligvis skal det ordentligt undersøges før børn blicer fjernet

Men når familier har børn der er fjernet og der ikke er mulighed for at de børn kommer hjem igen ser man tit de får et nyt barn, der så bliver fjernet ved fødslen.

De familier har haft en chance, så må det være barnets tur til, at få en chance.

Der må det være rigtigt, at barnet bliver bordtadoptere og derved slipper for et liv i kommunernes søgelys.

Adoptivbørn klarer sig jo noget bedre end plejebørn.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2022, 09:36   #87
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lolland står for næsten en tredjedel af landets tvangsbortadoptioner

Lolland og Guldborgsund Kommuner stod for sammenlagt for 41 procent af alle tvangsbortadotioner i Danmark i perioden 2018 til 2021.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...bortadoptioner

Børn i socialt udsatte familier bliver i stigende grad adopteret bort med tvang.
Og emnet har i den senere tid skabt overskrifter i medierne, efter at Zetland kunne fortælle, hvordan de høje tal falder sammen med, at gravide kvinder flygter fra Danmark for at undgå at deres barn bliver bortadopteret.
Men først og fremmest falder de i tråd med en politisk ambition, som statsminister Mette Frederiksen (S) præsenterede i sin nytårstale for lidt over to år siden.

Men mens nogle kommuner slet ikke bruger muligheden, så står meget få kommuner for en meget stor del af tvangsadoptionerne.
Det viser en rundspørge, DR Sjælland har foretaget, sammenholdt med de nyeste tal fra Ankestyrelsen.

Lolland er tilsyneladende den meste flittige kommune i hele landet til at tvangsbortadoptere børn.

Kommunen står nemlig alene for 27 tvangsbortadoptioner i de seneste fire år ud af i alt 87 på landsplan. Det er næsten en tredjedel af samtlige tvangsadoptioner i perioden.

'Det er ikke en spareøvelse'

Formanden for Børne- og Skoleudvalget i Lolland Kommune, Thomas Østergaard (S), siger, at det skyldes, at der er mange socialt udsatte familier i kommunen, og at kommunen har været en af de første til at lytte til de politiske signaler og bruge metoden i større omfang.

Thomas Østergaard afviser i øvrigt blankt, at tvangsadoptionerne har noget med økonomi at gøre, selvom kommunen i princippet sparer løn til plejefamilier og en række andre udgifter, når et barn bliver bortadopteret.

- Det gode ved det her system er, at det ikke er kommunerne selv, der bevilliger en given anbringelsesform selv. Og det ligger mig meget på sinde at sige, at vi gør det her for børnenes skyld, siger han.
Han understreger, at alle adoptioner er godkendt af Ankestyrelsen, der de seneste år har haft kompetencen til at beslutte, om et barn skal tvangsbortadopteres.
Guldborgsund rykker med

I Guldborgsund Kommune har man i de seneste fire år stået for ni tvangsbortadoptioner, og her lægger medlem af Børne- og ungeudvalget Martin Pedersen (S) vægt på, at muligheden kun bruges, når forældrene ikke har nogen forældreevne og vurderes heller ikke at ville få det.

- Så vil det være bedst for barnet at få en helt ny familie, og selv om de første sager var svære, fordi det er et stort indgreb over for familierne, så har jeg ikke i nogen af sagerne været i tvivl om, at det var det rigtige at gøre, siger han.

Rundspørgen, som er sendt til 12 forskellige kommuner, hvoraf 11 af dem er vendt tilbage, viser, at fem kommuner slet ikke har brugt tvangsbortadoptioner. Det drejer sig om Ringsted, Sorø, Slagelse, Holbæk og Odsherred.

I Odsherred vil kommunen dog nu opruste på området og gå i gang, så snart der kommer en sag, hvor tvangsadoption er relevant, siger formanden for Børne-, Unge- og Uddannelsesudvalget, Hanne Pigonska (V).
- Jeg har altid syntes, at tvangsbortadoption skal benyttes i sager, hvor det er udsigtsløst, at der nogensinde kommer en forældrekompetence, siger hun og tilføjer:
- Vi vil bruge det i sager, hvor barnet får et bedre liv ved at blive bortadopteret.

Antal børn frigivet til adoption de seneste fire år

Samlet tal for adoptioner efter adoptionslovens § 9, stk. 3 og 4.

Forsker sætter spørgsmålstegn ved metoden
De store variationer mellem kommunerne er bemærkelsesværdige, mener seniorforsker Anne-Dorthe Hestbæk fra Vive - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd:
- Det er svært at forestille sig, at vi har 40-50 kommuner landet over, hvor det tiltag slet ikke har været nødvendigt, mens andre kommuner bruger det relativt hyppigt.

Anne-Dorthe Hestbæk påpeger, at der mangler viden på området. Både når det gælder, hvordan det går de tvangsadopterede børn, og om årsagerne til de store forskelle mellem kommunerne.

En af grundene kan være, at nogle forvaltninger måske opgiver på forhånd, fordi det er nogle særdeles komplicerede sager at behandle, siger hun.
Social- og ældreminister Astrid Krag (S), der står i spidsen for den nye lovgivning, der skal føre regeringens ambitioner ud i livet, sagde hun i forrige uge til DR:
- Jeg er tilfreds med, at man gør det, der er det rigtige for barnet og tager de greb, der skal til.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-02-2022, 09:41   #88
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Lolland kommune

Tænker det også betyder noget,at Lollands kommunen er et sted med billige boliger, derved vil der komme mabge sociale udsatte, h or andre kommuner er så dyre at boi, at folk med sociale problemer
Ikke har råd til at bo i kommunen.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2022, 09:52   #89
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Hej peter.

Selv om jeg ikke er i mod tvangs adoption, så vil jeg gerne give dig ret i kommunen ikke overholder loven, min bror fik tvangsfjerne et barn, hans kæreste havde 2 bærn i forvejen som hun ingen kontakt havde til, så forstod godt tvang grundlaget,

Min bror var på det tidspunkt ikke i stand til,at tage sig af barnet selv, han tog sig selv i nakken og kom vidre med sit liv, på tros af han virkelig gjorde fremskridt, blev der aldrig lavet en plan for fremtiden.

Han fik 2 timer under overvåget samvær, selv da hans nye kommunen, skrev til den gl. Kommune med udtagelser om hvor go en far han var ,til sit nye barn, som han havde giftede sig til, bleb der ikke lagt fremtid planer, efter en retsag, hvor amtet bad kommunen om det, blev hans overvågninger fjernet, det var alt han opnåede på 18 år, h or han de 10 af dem levende et alm. familie liv.

Så ved godt,at kommunen ikke altid overholder loven
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2022, 10:15   #90
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Problemer er, at antallet af tvangsfjernelser er et politisk mål...

.....på 50.000 stykker børnesjæle.

Indtil nu, har jeg endnu ikke hørt een eneste politiker, som har sat økonomi på at hjælpe udsatte familier.

Ikke et eneste privat lovforslag, omhandlende hjælp til udsatte børnefamilier.

Lad os lige mindes:

Bornholm-sagen

Vejle-sagen

Rebild-sagen

Esbjerg-sagen:

Ny Brønderslev-sag:

Brønderslev-sagen

Sønderborg-sagen

Tinglev-sagen:

Videbæk-sagen

Tønder-sagen

Mern-sagen Vordingborg kommune

https://www.k10.dk/showthread.php?p=373828#post373828

Her lukkede professionelle øjnene, politiet indgav anmeldelser med fotodokumentation, ansvarlige lærer, pædagoger, ansvarlige naboer skrev adskillige anmeldelser om børnemisbrug etc.

Uden reaktion.

Med frygtelige konsekvenser for disse mange misbrugte børn

Politikere, forvaltninger lukkede øjnene helt bevidst i besparelsernes Hellige Navn

Hvad har ændret sig siden?


Hilsen Peter

Bilag.

I dag findes der børn med funktionsnedsættelser, som ikke har været i skole i halve og hele år, uden den store interesse for politikerne:


https://www.k10.dk/showthread.php?t=40123

Sidst redigeret af phhmw; 21-02-2022 kl. 10:19.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension