K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2011, 11:56   #1
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Merudgifter paragraf 100

Fortæl gerne om merudgifter osv...

Jeg skal til møde i næste uge og tale om dette. Jeg har regnet ud at jeg har merudgfter for små 45,000 om året pga min sygdom.
Dette inkl handicapbil, ekstra varme, medicin, tøj osv... Altså noget som jeg ikke ville have haft, hvis jeg var rask...

Skal jeg være opmærksom på noget?
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 13:33   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Espelund Se meddelelser
Fortæl gerne om merudgifter osv...

Jeg skal til møde i næste uge og tale om dette. Jeg har regnet ud at jeg har merudgfter for små 45,000 om året pga min sygdom.
Dette inkl handicapbil, ekstra varme, medicin, tøj osv... Altså noget som jeg ikke ville have haft, hvis jeg var rask...

Skal jeg være opmærksom på noget?
Ja, du skal være opmærksom på at det er MERUDGIFTER. Især transportdelen kan være lidt tricky, da du jo selv uden handicap og handicapbil ville have haft en del transportudgifter alligevel. Angående tøj, ville du jo også uden handicap have brug for varmt tøj.

Men ellers er der kun at tale med den sagsbehandler der står for merudgiftsydelsen, og personligt syntes jeg det er bedre at få SB hjem så SB med egne øjne kan se evt. besværligheder.

Det er så forskelligt med de merudgifter, men hvad med snerydning og håndsrækninger som merudgifter, f.eks hvis der skal skiftes til vinterdæk på bilen.

Læs alle de informationer du kan komme i nærheden af, nogen gange så "ser" man pludselig noget som man ikke umiddelbart selv har regnet som merudgifter.

F.eks var det min SB der selv spurgte, hvad med fodpleje og snerydning -OG bevilgede selv 1200 til håndsrækninger incl. rydning af sne og 2400 til fodpleje.

Jeg har også en taxiordning til 17.500 om året - så jeg syntes umiddelbart at dine transportomkostninger er voldsomme - men hellere for meget på end for lidt - kommunen sorterer selv, og vil også se på om andre ordninger kan kompensere dig og dine behov.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 14:15   #3
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Hej

Nu er de 45,000 jo ikke kun trasportudgifter :-) Og nej, jeg tror ikke jeg ville have de samme ekstra udgifter hvis jeg var rask! Bla ville jeg tage cyklen, når jeg skulle frem! Vedr tøj og sko, så havde jeg ikke behøvet uldundertøj, specielle sko/hæle. Så havde jeg kunne nøjes med almindeligt... Havde ikke behøvet at skrue så højt op for varmen, havde ikke behøvet medicin og en masse andre ting. Bilen er en stor bil, med plads til kørestol... Og den samt en masse andet, havde jeg jo været foruden hvis jeg var rask...
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 14:29   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Espelund Se meddelelser
Hej

Nu er de 45,000 jo ikke kun trasportudgifter :-) Og nej, jeg tror ikke jeg ville have de samme ekstra udgifter hvis jeg var rask! Bla ville jeg tage cyklen, når jeg skulle frem! Vedr tøj og sko, så havde jeg ikke behøvet uldundertøj, specielle sko/hæle. Så havde jeg kunne nøjes med almindeligt... Havde ikke behøvet at skrue så højt op for varmen, havde ikke behøvet medicin og en masse andre ting. Bilen er en stor bil, med plads til kørestol... Og den samt en masse andet, havde jeg jo været foruden hvis jeg var rask...
Der er jo kun at sige, at merudgifter og beregningen er så forskellig og det som vi selv syntes skal gå under merudgifter, har kommunen så en anden mening om - og kommunerne har det også med at støtte sig til diverse principafgørelser der er i netop §100 sager.

Tag det med cyklen som et godt eksempel - den ville du bruge og have UDGIFTER på som rask - princippet er så, ved en §100, at de cykeludgifter skal trækkes fra, før man taler merudgifter.

Måske havde du så ikke brugt cyklen, skulle du ud på en ferie eller familiebesøg langt væk, men havde i stedet indløst billet til toget - som så også skal trækkes fra ved en merudgiftsbevilling.

Men der er kun at prøve - men nemt er det bestemt ikke, så jeg ønsker dig bare held og lykke.

Sidst redigeret af Ingrid; 18-10-2011 kl. 19:28.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 15:00   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Af erfaring som bisidder:
Vær realistisk og pres ikke citronen for meget.
Fx uldent undertøj er i dag et normalt produkt, som heller ikke koster meget mere end almindelig pænt undertøj
Jar du brug for håndsyet fodtøj, kan du sikkert få en bevilling til det med en egen betaling på ca 900 kr.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 15:00   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Espelund Se meddelelser
...... Vedr tøj og sko, så havde jeg ikke behøvet uldundertøj, specielle sko/hæle. Så havde jeg kunne nøjes med almindeligt......
Specielle sko som håndsyet fodtøj skal søges som et hjælpemiddel, ikke som merudgifter. Du kan søge det, når du har svære og varige fodlidelser. Blanket her: http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/hm001.pdf
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 15:07   #7
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Ved ikke om det er dit første møde ang. §100.

Selvom du har store merudgifter er der lige en lille ting du skal være opmærksom på før du tænker i udgifter. Er du overhovedet omfattet af ordningen. Der er mange som falder uden for ordningen, fordi SB ikke mener de har et handicap der er indgribende nok.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2011, 16:49   #8
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
http://danskhandicapforbund.dk/det_a...f_merudgifter/

Jeg har læst på Dansk handicap forbund, og ville så høre om der var andet jeg skulle være opmærksom på...

Jeg havde bla ingen problemer med at få handicapbil som trivsel, så tænkte da lidt at alle de ungifter der følger med ens handicap så også måtte være lige så "let" at få bevilliget... Måske tager jeg fejl. Nu må vi se. Det er min første møde vedr dette, er nemlig først blevet klar over nu at man kan søge om en sådan bevilling...
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 09:58   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Afviser at dække merudgifter til befordring

Muskelsvindfonden skriver:

http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...tefradrag.aspx

"Meget ofte har vi set afgørelser, hvor kommunen afviser at dække merudgifter til befordring og henviser til, at der findes et særlig gunstigt skattefradrag i ligningslovens § 9d, som man bare kan bruge. I nogle tilfælde vil kommunen dog godt dække de udgifter, der ligger ud over befordringsfradraget, men så modregner de selve fradraget og ikke kun skatteværdien af fradraget. Det er naturligvis fup, og denne kommunale praksis må enten skyldes inkompetence eller bevidst snyd. Den slags kaldes socialbedrageri. I hvert fald hvis det er borgeren, som snyder på den måde."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 10:01   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommunerne må (fortsat ikke) kræve dokumentation for merudgifter.

Muskelsvindfonden skriver:

http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...rudgifter.aspx

"Selv om det er mere end otte år siden, at merudgiftsydelsen efter servicelovens §§ 41 (børn) og 100 (voksne) blev indført, er der fortsat helt basale regler, som kommunerne ikke har villet forstå. Blandt andet at merudgifter ikke skal dokumenteres, men kun sandsynliggøres."

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Merudgifter §100 bak.iver Alt det andet 0 16-05-2011 17:13
merudgifter § 100 mams Dit og Dat 3 15-02-2011 01:17
"merudgifter, paragraf 100" madamflex Alt det andet 2 29-10-2010 12:25
Merudgifter §100 Molly-1 Hjælpemidler til handicappede 8 29-06-2010 10:02
§100 Merudgifter velcro Dit og Dat 15 19-12-2008 15:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension