K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2021, 12:40   #1
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Førtidspension, skal jeg være ærlig?

Jeg har i fredags haft en samtale med jobcentret og psykiatrien, hvor det blev klart at næste skridt for mig desværre er at komme på førtidspension. Alle behandlingsmuligheder er udtømte og alt beskæftigelsesrettet er forsøgt. Så langt, så godt. Det jeg dog ikke har kunnet finde svar på, er hvad jeg skal gøre i mellemtiden. Jobcentret har foreslået følgende muligheder :
1. Jeg kan passe mit arbejde som hidtil (2 timer om ugen) mens jeg venter på en afgørelse
2. Jeg kan sygemelde mig. Jeg får så løn under sygdom, som min arbejdsgiver får refunderet fra kommunen.
3. Jeg kan melde ærligt ud, at jeg nu søger førtidspension, men så er der vel risiko for, at jeg bliver opsagt. For så har jeg jo tilkendegivet, at jeg ikke ser for mig, at jeg har en fremtid i virksomheden. (på arbejdsmarkedet i det hele taget)
Grunden til, at jeg er forvirret er, at job jo ikke kan garantere, at jeg får førtidspension og hvad jeg så har sagt mit job op aner jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2021, 16:16   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvilken ansøgning om førtidspension? Hvem søger, indstiller?

Kære Ekko.

Anbefaler jobkonsulenten og psykiatrien førtidspension?

Anbefaler de verbalt eller findes det skriftligt?

Anbefaler de dig selv at søge førtidspension iht § 17 stk, på det foreliggende grundlag?

Meddeler de at de indstiller dig til førtidspension?

Har du det på skrift?

Har du haft Bisidder med til disse møder.

Hvis du selv skal søge førtidspension iht § 17 stk2, på det foreliggende grundlag SKAL du først søge om fuld aktindsigt ved alle, kommunen, psykiatrien, alle speciallæger du har været behandlet af, klinikker, hospitaler.

DU skal i så fald vide og forstå ALT hvad andre skriver om dig.

Hvad der verbalt tales om, anbefaler dig, findes ikke.

Lægerne må IKKE give deres mening til kende om, hvilken ydelse du bør bevilges. Det er alene kommunen som afgører hvad du skal bevilges.

Alt hvad der findes på skrift danner senere grundlaget for en endegyldig afgørelse.

Har du været for Rehabiliteringsteamet?

Hvad skriver og "indstiller" de her sammen med Sundhedskoordinatoren?

Du skal forholde dig til at mange syge medborgere bliver tvangsbevilget fleksjob ned til sekunder om ugen.

I forhold til dit tidligere bevilgede fleksjob på 2 timer om ugen, hvad kan du dokumenterer har forværret din arbejdsevne?

Du skal tage det roligt. Alle mine spørgsmål har kun som formål at hjælpe dig.

Men du må aldrig stole på hvad omgivelserne siger til dig.

Vigtigere er hvad de skriver til hinanden.

I sidste ende er det jo Pensionsnævnet som skal AFGØRER, hvad du skal bevilges, efter at have LÆST hvad Rehabiliteringsteamet har "Indstillet" til Pensionsnævnet. Sammen med hvad din Jobkonsulent og speciallægerne skriver om dig.

Alt hvad dine omgivelser siger til dig har ingen værdi.

Derfor skal du søge aktindsigt FØR du selv søger en førtidspension iht § 17 stk.2 , på det foreliggende grundlag.

Kommunen.

http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Held og lykke med din situation.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-06-2021, 18:54   #3
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Jeg har læst dit svar, men er nødt til at svare i omgange. Min konsentrationsevne er ikke så god. Jeg må indrømme, at jeg bliver lidt nervøs over dit svar. Jeg kan godt se, at det kan være rigtigt svært at få bevilget førtidspension.
Min sag er sådan, at jobcentret indstiller til førtidspension. Jeg ved ikke om det hjælper en pind.
Jeg kan ikke sige, hvad der har forværret min arbejdsevne. For at være ærlig tror jeg, at jeg var for syg til at begynde med. Jeg talte nok bare jobcentret og mine omgivelser efter munden til at starte med.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2021, 19:24   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tag det roligt Ekko.

Baggrunden for mine råd og kommentarer er, at min tillid til kommunernes sagsbehandling, ikke er eksisterende, før andet er bevist.

Jeg betragter kommunerne, som ens juridiske modstander, med modsatrettet interesser.

Jeg fornemmer at du muligvis har brug for hjælp.

Er du alene om din sag?

Er du over eller under 40 år?

Hvad ønsker DU? Førtidspension eller hjælp til at fortsætte med dit fleksjob.

Førtidspension giver dig en stor grad af frihed og ro i dit liv. Uanset om man er psykisk eller somatisk patient.

Hvis du skal bevilges førtidspension skal du for Rehabiliteringsteamet igen.

Det er Rehabiliteringsteamet, som "indstiller" til Pensionsnævnet som afgører hvad du skal bevilges.

Bliv ikke overrasket, hvis du møder formanden for Pensionsnævnet som også sidder i Rehabiliteringsteamet og "indstiller" til sig selv, når kasketten vendes om. Det er lovligt men sætter din retssikkerhed under pres.

Pensionsnævnet er ikke tvunget til at følge Rehabiliteringsteamets "indstilling". Det er desværre set adskillige gange.

Derfor fastholder jeg, at kun det på skrift kan du bruge til noget.


Du nævner at Jobcentret vil "indstille" dig til førtidspension, som lyder for forkert.

Hvis du er psykisk ramt ville jeg måske kontakte SIND for en samtale for at få lidt ro i dine tanker.

https://sind.dk/faa-hjaelp

Mit indlæg skal jo ikke forværre din situation, men jeg håber du forstår min manglende tillid til kommunernes sagsbehandling.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 27-06-2021, 19:44   #5
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Tak Peter
Jeg forstår godt din mistillid til kommunen. Jeg blev raskmeldt i sin tid, da mine sygedagpenge var opbrugt og havde psykiatrien ikke grebet ind og fået forhandlet mit ressourceforløb, var jeg blevet raskmeldt til kontanthjælp.
Men jeg er nødt til at tro på, at min førtidspension bliver forhandlet igennem nu for jeg orker ikke mere.
Jeg ønsker ikke at være i fleksjob. Jeg ønsker førtidspension, selvom det ikke er populært at sige, og jeg kun er 37 år, så ønsker jeg ro.
Jeg bor langt fra mit barn og vil virkelig gerne flytte kommune. Men ikke så længe, at jeg har en "åben sag". Jeg har ikke lyst til at en ny kommune starter forfra.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2021, 20:58   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tag det roligt og afvent Ekko

Dukker der så yderligere spørgsmål op, så vender du bare tilbage til denne din tråd.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-09-2021, 19:06   #7
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Dybt suk. Jeg vil egentlig bare lukke galde ud. Jeg er sygemeldt fra mit fleksjob med henblik på førtidspension. Jeg er tilknyttet noget, der hedder IPS,der er jobrettet støtte til psykisk syge. Min sagsbehandler i jobcentret har vurderet at det er IPS, der skal varetage min sag frem til afgørelsen om pension, da det er dem, der har haft min sag det sidste halvandet år.
Nu har jeg så alligevel fået en indkaldelse til møde med en ny sagsbehandler, da der er oprettet en sygedagpengesag. Jeg orker virkelig ikke mere med jobcentret, er så ked af, at jeg ikke sagde ja til førtidspension i 2005 hvor jeg første gang var sygemeldt og hvor det var nemt at få
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2021, 10:32   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære Ekko......

At lukke galde ud, kan være godt og mange på k10, tilknyttet Jobcentre eller kommunernes sagsbehandling, forstår.

Raske normale familier, uden sygdom inde på livet forstår ikke, hvad der venter dem, hvis livet tilsmiler dem med sygdom.

Men du og dine rådgivere bør læse disse kloge ord fra Marianne Stein som handler om at selv søge førtidspension iht § 17 stk.2, på det foreliggende grundlag


http://www.k10.dk/showpost.php?p=373507&postcount=7

"Førtidspension § 17 stk.2 på det foreliggende grundlag...
... hvor patienten føler stor belastning af det lange sagsforløb og beslutter selv at søge om førtidspension.

Hvis du føler dig fristet
– så tænk dig godt om."


Fortsæt med at stille spørgsmål og lad os andre høre nærmere om udviklingen i din sag.

Stol på dig selv, aldrig på kommunen


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-09-2021, 18:08   #9
Ekko
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-04 2017
Indlæg: 73
Styrke: 7
Ekko er ny på vejen
Ved du i øvrigt om jeg må passe mit fleksjob mens jeg søger førtidspension eller taler det imod min sag? Overvejer lidt at raskmelde mig, fordi jeg ikke helt orker jobcentret, men hvis det sender et signal om, at jeg godt kan arbejde har jeg jo ikke lyst til at gøre det.
Ekko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2021, 09:45   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Det er noget her der ikke stemmer?

Du har job 2 timer ugentligt, tænker du er fleksjobbere.

Er du gået ned i tid?

Hvis ikke har jeg meget svært ved at forstille mig at du vil få pension, dels er du kun 37, dels kan du jo arbejde.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension