K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2012, 18:08   #221
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
hmmm der er altså liiige noget jeg ikke helt forstår ! og ja det er jo nok bare mig der ikke er helt nok inde i tingene.... men en forklaring - nede på jorden - ville nu være dejligt?

Krisen vi alle taler om = manglende arbejde til mange og deraf manglende skatte indbetalinger, og flere på overførselsindkomst ?

MEN så vidt jeg har forstået, Danmarks gæld til udlandet er under kraftig afvikling, FORDI vi har overskud på betalingsbalancen? og Danmarks gæld til udlandet er faktisk ikke ret stor mere vel?

Kan sg. ikke liiiige finde ud af hvordan det hele hænger sammen mere....

Men når vi taler om feks 3 mia der skal spares på den nye reform, så er det 3 mia ud af ? Hvor stort er det samlede budget for DK egentlig?

Min fornemmelse er nemlig at 3 mia i virkeligheden ikke er ret meget - hvis man ser det i det store billede, Og min fornemmelse er også at de tal der slynges rundt med i medierne, ikke på nogen måde sættes i relation til det samlede budget?

og ja ja jeg ved godt at jeg måske er lidt blank her! - men gider nogen at ridse det lidt op her?

jeg mener så vi ikke også her i dette forum snakker om noget der virker helt vildt på os allesammen (3 mia), men som i virkeligheden måske slet ikke er så stort - altså i forhold til det samlede budget?

Please?
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 18:17   #222
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
Hej Maja

Overførselsindkomster er ikke en byrde for samfundet. Det er en retorik, der bliver brugt til at holde folk nede og holde mund.
Det er en prioritering og et politisk spørgsmål, hvad man vil bruge pengene til.

For at få pespektiv på tingene og kastet lys over fejlopfattelsen af overførselsindkomster er en byrde for samfundet. Vil jeg henvise til følgende fra Nationalbanken og Danmarks statistik:

I Danmark var der i februar 2010 i alt 1.025.246 millioner kroner i omløb. Altså rundt regnet en million millioner, også kaldet en billion, kroner. Det hedder også 1000 milliarder kroner.

Sidst redigeret af smækkerlækker; 13-07-2012 kl. 18:20.
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 18:41   #223
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Det var ikke for at udstille os på overførselsindkomst som en byrde at jeg skrev som jeg gjorde

For ja det er en retorik der er meget brugt, og iøvrigt skræmmer mig ganske meget. (hvad bliver det næste? sorthårede? lyshårede? blå øjne? brune øjne? skæve næser? eller?)

For som du skriver er det en prioritering i vores samfund. (og lige netop der det er ved at køre helt skævt, eller allerede ER kørt helt skævt - synes jeg)

Men at der er så mange penge i omløb - siger jo ikke noget om det "store" budget...

Og det jeg efterlyser er bla det "store" overblik - hvis du forstår?

Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 18:51   #224
smækkerlækker
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 165
Styrke: 12
smækkerlækker er ny på vejen
Det var en kopi fra tidligere, jeg havde ikke set det byrde-noget var sluppet med.
smækkerlækker er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 19:17   #225
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af smækkerlækker Se meddelelser
Overførselsindkomster er ikke en byrde for samfundet. Det er en retorik, der bliver brugt til at holde folk nede og holde mund.
Det er i bund og grund et definitionsspørgsmål, hvornår nogen eller noget er en byrde for samfundet.

Citat:
Det er en prioritering og et politisk spørgsmål, hvad man vil bruge pengene til.
Og her er det interessant at se, at de forskellige politiske grupperinger som oftest peger udad gruppen - eller sagt på anden vis: det er nemmere at give afkald på andres vegne.

Det er derfor man i politik stort set altid bare står og peger fingre ad hinanden.

Og man har givet altid en god grund til, at man selv skal have flere tudekiks end alle andre ... frem for at se sig selv og andre i en større helhed.

Bare hør hvordan sukkergrisene, fedtspillerne, sprut-, tobaks og dyt-folket tuder i hornet, bare man hvisker ordet: afgift ;-)


Citat:
I Danmark var der i februar 2010 i alt 1.025.246 millioner kroner i omløb. Altså rundt regnet en million millioner, også kaldet en billion, kroner. Det hedder også 1000 milliarder kroner.
Og her kan man se "Familien Danmarks" "husholdningsbudgetter" for henholdsvis: 2010, 1011 og 2012:

http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/...R&searchtype=3

Møjn do ...

Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
jo mere øl.cigaretter.tobak.vin mv stiger jo flere sjove dialekter ka jeg høre ovre på den anden side..jeg har næsten hele min barndom boet under 3 km fra grænsen og bor stadig i det sønderjydske..
Jammen jeg kan da bekræfte, at man har det godt i omegnen af Costa del Wassersleben i en god stol og stængerne opløftet og mit sprogøre har det fint med det tyske sprog ;-)


Citat:
så for min skyld ku smøger stige alt det skulle være..men så køber folk dem bare andre steder..og så mangler pengene jo bare
Vi skal bare sikre, at "de andre steder", de bliver så langt væk som mulig ... derfor er det også et EU-spørgsmål at få skuden vendt.

Men dernede i EU kniber det nok med en omgang: Hör mal` n beten to ...

Så det ender nok med, at der skal indføres nakkeskud på stedet for at tage mere end 2 pakker røgelsespinde og el lille flaske Jägermeister med over grænsen ...

Møjn møjn.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 20:21   #226
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Det skal jeg nok stemme for - så der har vi en deal :-)
Der er nogle personer som gerne ser, at staten skal opdrage på borgerne og bestemme hvordan de skal leve deres liv og indskrænke deres frihed. Du er så en af dem.


Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Så tøf til Sverige - du må godt køre over broen i øsen i retning DK for at komme på familiebesøg eller købe røgtobak :-)
Har nu ikke overvejet at flytte til Sverige. Men nogle gør det, og det siger noget om at registreringsafgiften er ude af proportioner.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Ja, det er ikke bare uretfærdig, at man skal tage hensyn til andre ... det nærmest til at græde over ...
Øhh.. har du ikke forstået at bilisterne betaler så rigeligt? Det er uretfærdigt at den samme bil koster over dobbelt så meget i DK som i Sverige. Det holder jeg fast i og det kan dit had til bilismen ikke røre ved.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Så lad være med at købe en bil og indret dit liv efter det - hvor svært kan det være?
Det kan godt være nogle kan skrotte bilen. Men mange har brug for bilen for at få hverdagen til at hænge sammen. Hvor svært kan det være at forstå?

Og med et ringe offentligt transport system så er det ikke noget man bare ligger hopper over til.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Det var dog en underlig tanke ... på nær måske lige på Strandvejen eller i urbanområder, hvor der er tæt trafik.
Ahva?? Biler forurener uanset om man kører på strandvejen eller i i det mørke vestjylland. Det giver mere mening at beskatte forbruget (roadpricing) fremfor at beskatte bilkøbet.

Iøvrigt. Hvorfor blive ved med at fremhæve Strandvejen i diskussionen. Har du et specielt forhold til den vej?



Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Den havde vi sq godt spottet ;-)
Og vi har også spottet at du går ind for at indskrænke borgernes frihed med totalforbud og afgifter. Afgifter som især rammer folk med lave indkomster.

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
BTW: Jeg er klar over at bilen nærmest er en religiøs genstand for nogle - for andre er teleportation vejen frem ... for andre blot distancearbejde (man kan sagtens lave fx telemedicinske tiltag ift. en patient i fx Nuuk her fra DK ... vi er jo for f*nden et innovativt folk - selv IC4 tog kan vi få ud at køre ... sådan ca. 1 dag om året).
Det er fint at man kan lave telemedicin. Men hvad i alverden har det med diskussionen at gøre??

Hvad kan børne familien ude på bøhlandet, hvor offentlig transport er ikke eksisterende bruge det argument til?

Det kan godt være du bor i en lille lejlighed hvor du er tæt på alting, og hvor bussen går lige uden for døren. Og så er det jo nemt nok at spille hellig.
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 20:22   #227
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jonas81 Se meddelelser
Du har selv nogle forslag kan jeg se. Vi har et offentligt forbrug på flere hundrede milliarder. Det må være muligt at spare en smule visse steder uden at afvikle kernevelfærden.
Politiet står og mangler endnu et IT-system de kan skrotte efter 5 års testperiode, og derfor peger de på, at klubberne må til lommerne :-)

http://www.hk.dk/privat/nyheder/nyhe...f_skattekroner

Citat:
Superligaen koster millioner af skattekroner

Politiet brugte mere end én million kroner i forbindelse med arvefjendeopgør mellem FCK og Brøndby i foråret

1,2 millioner kroner for i alt 5.425 timers arbejde.

Sådan lyder regningen for politiets arbejde i forbindelse med arvefjendeopgøret mellem fodboldklubberne FC København og Brøndby IF i april, viser et svar fra Justitsministeriet til Venstres retsordfører, Karsten Lauritzen.

Opgørelsen får igen debatten til at blusse op omkring, hvorvidt klubberne selv skal betale for politiarbejdet.
Det lyder vel egentlig som et fornuftigt forslag ? ... og klubberne kan bare sende regningen vider til tilskuerne :-)

Jammen hvorfor skal (bla.) "Moster Maren i Kæret" betale for det cirkus over skattebiletten, det er vel ikke hende, der drøner rundt og skaber sig tosset så hun får politieskorte behov ?

Og vi skal jo her huske på, at landet er i dyb økonomisk krise (siger nogen) og en millimeter fra at at ende på "fattiggården" ... så er det vel ret & rimeligt at ballademagerne betaler, hvad det koster at holde dem i ørene ?
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 20:27   #228
Jonas81
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2012
Indlæg: 82
Styrke: 12
Jonas81 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser

Bare hør hvordan sukkergrisene, fedtspillerne, sprut-, tobaks og dyt-folket tuder i hornet, bare man hvisker ordet: afgift ;-)
Jeg har efterhånden fundet ud af, at du elsker afgifter. Og du gnider dig sikkert i hænderne når danskerne skal betale ekstra for almindelig basis fødevarer.

Har du en andel i en grænsebutik?

De rige er ligeglade. Men dem med de laveste indkomster rammes hårdt fordi pengene rækker mindre.

Har du tænkt over, at højere afgifter koster arbejdspladser? Så er det vel forståeligt at nogle brokker sig og bekymrer sig, ikke sandt?

Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Politiet står og mangler endnu et IT-system de kan skrotte efter 5 års testperiode, og derfor peger de på, at klubberne må til lommerne :-)

http://www.hk.dk/privat/nyheder/nyhe...f_skattekroner



Det lyder vel egentlig som et fornuftigt forslag ? ... og klubberne kan bare sende regningen vider til tilskuerne :-)

Jammen hvorfor skal (bla.) "Moster Maren i Kæret" betale for det cirkus over skattebiletten, det er vel ikke hende, der drøner rundt og skaber sig tosset så hun får politieskorte behov ?

Og vi skal jo her huske på, at landet er i dyb økonomisk krise (siger nogen) og en millimeter fra at at ende på "fattiggården" ... så er det vel ret & rimeligt at ballademagerne betaler, hvad det koster at holde dem i ørene ?
Moster Maren i Kæret er BIF fan og har helt sikkert lavet ballade

Hvem er det der siger at landet er i dyb økonomisk krise? Du får det til at lyde som græske tilstande.

Danmark har klaret sig nogenlunde helskindet gennem krisen og heldigvis er vores gæld til udlandet ikke noget problem. Og heldigvis er vi ikke med i Euroen.

Men Danmark har økonomiske udfordringer og har mistet mange arbejdspladser. Det skal der gøres noget ved. Og politikerne laver ikke reformer fordi de synes det er go underholdning.
Jonas81 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 20:58   #229
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jonas81 Se meddelelser
Moster Maren i Kæret er BIF fan og har helt sikkert lavet ballade
Jeg kender tilfældigvis "Maren i Kæret" og ved, at hun ikke interesserer sig en pind for alt det bold ... sidst sagde hun: Gi' dem da én hver, i stedet for at de skal løbe rundt og nappe den fra hinanden ... og så kan de passende sprede sig i en klump og lege med den (hun sagde dog ikke noget om, hvad den var for en størrelse eller om den i det hele taget havde en størrelse) ...


Citat:
Hvem er det der siger at landet er i dyb økonomisk krise? Du får det til at lyde som græske tilstande.
Bare luk op for TV eller radio ... der lyder det, at "vi" bliver pine død nød til at plukke selv de skaldede, for at "vi" ikke at ende på fattiggården ... og det gør "vi" så politisk med den ene hånd og deler gaver ud med den anden (vist noget med skattelettelser for 7 milliarder ... det luner sq godt i lommen, sku' jeg hilse og sige) :-)

Jeg har bare en noget grim smag i munden over, at det bla. går ud over mine venner her på K10 ... det næste bliver vel, at de klipper ørene af de studerende, for at jeg kan få en flaske rødvin mere om dagen ...


Citat:
Danmark har klaret sig nogenlunde helskindet gennem krisen og heldigvis er vores gæld til udlandet ikke noget problem. Og heldigvis er vi ikke med i Euroen.
Nej, nej, nej du er helt forkert på den ... vi er meget fattigere end vi var i 60'erne ... og hænger helt ude over afgrunden ... i hvert fald hvis vi skal tro på al det spin-jammer vi hører fra alle sider i medierne ...


Citat:
Men Danmark har økonomiske udfordringer og har mistet mange arbejdspladser. Det skal der gøres noget ved. Og politikerne laver ikke reformer fordi de synes det er go underholdning.
Danmark har mange udfordringer, herunder nogle økonomiske ... men hvis de andre udfordringer ikke løses, så er der på sigt ikke noget Danmark og så kan de økonomiske udfordringer egentlig være lige meget ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2012, 23:07   #230
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser

MEN så vidt jeg har forstået, Danmarks gæld til udlandet er under kraftig afvikling, FORDI vi har overskud på betalingsbalancen? og Danmarks gæld til udlandet er faktisk ikke ret stor mere vel?

Kan sg. ikke liiiige finde ud af hvordan det hele hænger sammen mere....
Det kan jeg godt forstå. Der er rigtig mange der blander disse begreber sammen , herunder førende politikere og journalister

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert , men ved dog det mest elementære.
Jeg skal forsøge at forklare på let forståelig vis.

Ja betalingsbalance overskudende høvler af på udlandsgælden , men diverse kursændringer på værdipapirer har også meget stor indflydelse. I øvrigt har Danmark ingen udlandsgæld , men et trecifret milliard tilgodehavende. I Danmarks tilfælde øger overskudende blot vores formue.
Bemærk at udlandsgæld altid opgøres på netto basis , andet giver ikke meget mening.

Alle stater , også Danmark vil altid have brutto udlandsgæld.
Hvis jeg som privatperson optager lån i eksempelvis en tysk bank vil det indgå som en del af udlandsgælden.
Ligeså hvis en dansk virksomhed udsteder aktier eller obligationer , og disse opkøbes af udenlandske investorer. De udenlandske investorer kan selvfølgelig også løbende handle på eksempelvis Københavns fondsbørs. Disse handler vil også påvirke udlandsgælden.

Omvendt hvis jeg f.eks. vælger at købe amerikanske statsobligationer eller aktier , vil det påvirke den danske udlandsgæld positivt.

Udlandsgælden har ikke noget med statens budget at gøre. Det er forskellen på det Danmark skylder udlandet ( privat såvel som offentlig ) og det udlandet skylder os ( netto basis ).

Statsgæld er noget andet. Det er det staten skylder væk , både indlands og udlands. Den bliver meget ofte opgjort på brutto basis. Men også her er nettogælden mest relevant.
Det betyder ikke så meget hvis gælden er steget ( brutto ) , hvis tilgodehavenderne samtidig er steget tilsvarende eller mere.

Statsbudgettet er noget helt tredje. Det er ikke meget anderledes end dit eget husholdningsbudget.
Der skal være overensstemmelse mellem indtægter og udgifter. Er der underskud kan staten optage lån , nøjagtig som en familie. Det gøres ved at udstede statsobligationer.
Eller man kan skære i udgifterne og øge indtægterne. Som regel vælger man en kombination af alle tre dele.

Det er her dine 3 milliarder kommer ind i billedet , og dog. Det er nemlig ikke på næste års budget man vil spare de 3 milliarder , men først på meget lang sigt. Til den tid vil vi formentlig have store overskud igen , uanset nedskæreringerne af i dag. Dette indgreb handler i virkeligheden ikke så meget om besparelser , men mere om at øge arbejdsudbuddet , bl.a. ved at pumpe arbejdsløsheden op. Regeringen ved godt der ikke bliver behov for disse nye hænder. Men øget ledighed vil presse lønningerne og dermed øge konkurrenceevnen. Dette siges bare ikke højt.

I øvrigt bør budgetunderskud , ikke give anledning til bekymring i en krisetid. Med mindre man da tror krisen varer ved.
Skatteindtægter falder og udgifter stiger under en krise , men det er alt sammen af midlertidig karakter. Når konjunkturerne vender bliver de oparbejdede underskud hurtigt høvlet af.

Hvis du kigger på TimeGuest's fine link ( tak for det ) , kan du se budgettet for 2012 udgør ca. 687 milliarder.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
At 'overleve' på kontanthjælp uden gældstiftelse Gekko Alt det andet 54 11-06-2012 10:06
Kan man selv vælge? SansPareil At søge førtidspension 2 21-03-2012 12:58
Jobfirmaet HKI får ros på www.hki.dk af sig selv ekseleven Politik og Samfund 0 20-12-2011 14:16
Skleroseramt kan ikke overleve fuldtidsjob Webmaster K10 Nyheder 0 25-05-2011 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension