K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-01-2006, 00:33   #1
dgilc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2006
Indlæg: 6
Styrke: 0
dgilc er ny på vejen
om at flytte til ny kommune

Det er helt rigtig hvad pia skriver, selvfølgelig kan man flytte hen hvorhen man vil, men der er noget man skal være opmærksom på, hvis man skal skifte job i forbindelse med flytning, om man selv selv siger op, kan man risikerer at miste sin fleksydelse i op til 9 måneder, da man så igen skal oparbejde sin ret til flexydelse, jeg har netop undersøgt dette da jeg måske selv vil flytte til anden kommune, jeg har flexjob, men er så i tvivl om jeg skal sige op eller hvad, det kan så blive en økonomisk belasning, man kan f.eks ende på kontanthjælp, har man så lidt penge, hus o.s.v ja så er der nul penge at hente og hvad så.

Hilsen
dgilc
dgilc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2006, 01:12   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: om at flytte til ny kommune

Hej dgilc og velkommen til...

Tja det virker jo som om det er endnu et af de området hvor det hele kan være lidt svært at finde ud af..

Men jeg fandt lige den her sm-afgørelse som måske kan være meget rar at have i baghovdet hvis man overvejer at flytte og som resultat af det må sige sit job op (kan jo være at man flytter til den anden ende af landet) og skal reglerne gælde og virke og ligne dem på det ordinære arbejdsmarkede, ja så burde man vel bare have 5 ugers karentæne fra sit fleksjob, netop for ikke at blive stavnsbundet der kan jo være mange grunde til at en familie bliver nød til at flytte...

men kig her ..

Meddelelse om: flytning til anden kommune - ledighedsydelse - opsigelse af fleksjob

Lov: lov om en aktiv beskæftigelsesindsats - lovbekendtgørelse nr. 685 af 29. juni 2005 - § 70
lov om aktiv socialpolitik - lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005 - § 74-74b



Resumé:

Retten til ledighedsydelse forudsatte en afgørelse om visitation til fleksjob. Når en flytning medførte, at ansøger ikke kunne fortsætte i sit fleksjob og derfor måtte opsige dette, skulle der ske fornyet visitation i tilflytningskommunen.





Sagsfremstilling:

En kvinde, der var ansat i et fleksjob, ønskede at flytte til en anden landsdel. Hun opsagde derfor sit fleksjob. Efter flytningen henvendte hun sig i den nye kommune og søgte om ledighedsydelse.

Kommunen gav afslag på ledighedsydelse med henvisning til, at hun var selvforskyldt ledig.

Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse og anførte, at flytning ikke var gyldig grund til opsigelse af job efter aktivloven.

I klagen til Ankestyrelsen blev det anført, at afgørelsen efter kvindens opfattelse medførte en stavnsbinding af de fleksjobansatte.

Sagen blev behandlet i principielt møde med henblik på afklaring af praksis for udbetaling af ledighedsydelse efter opsigelse på grund af flytning.



Afgørelse:

Det var en betingelse for at få ledighedsydelse, at der forelå en visitation til fleksjob. Kommunen kunne derfor ikke træffe afgørelse om ret til ledighedsydelse uden en afgørelse om visitation til fleksjob, truffet på grundlag af en udarbejdet ressourceprofil.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at personer, der var ansat i fleksjob, bevarede retten til tilskud ved flytning til en anden kommune. I lovforslagets bemærkninger var det fastslået, at hvis flytningen medførte, at personen ikke kunne fortsætte i sit nuværende job og derfor måtte opsige dette, skulle der ske fornyet visitation i tilflytningskommunen.


afgørelsen er fra den 23-11-05 så altså rimlig ny

den kan også læses her...

http://cms.ast.dk/dokumenter/afgoere...de=vis&ID=4154
  Besvar med citat
Gammel 21-01-2006, 00:58   #3
dgilc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2006
Indlæg: 6
Styrke: 0
dgilc er ny på vejen
RE: om at flytte til ny kommune

Hej Igen!

Tak for dit meget hurtige svar, men jeg har lige et hurtigt opklarende spørgsmål, som jeg håber at du vil svare på.

Når jeg læser den afgørelse som ankenævnet har truffet, betyder det så at man med den afgørelse i hånden kan gå ned på den nye kommune man flytter til og bede om at få ledighedsydelse, efter 5 ugers karantæne, ved selforskyldt flytning.

Med Venlig hilsen
DGILC
dgilc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2006, 02:23   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: om at flytte til ny kommune

Hej DGILC

Lad mig lige starte med at sige at jeg IKKE er socialformidler her på siden ( jeg er ejer af siden) men Piab er socialformidler.

Jeg satte bare en sm-afgørelse ind som jeg var faldet over da jeg havde læst dit spørgsmål.

Jeg personligt får det ud af at læse den sm-afgørelse at man skal visiteret til et nyt fleksjob når man flytter fra en kommune til en anden hvor det gør det umuligt at bibeholde sit job..

Den konklusion drager jeg ud fra

Afgørelse:

Det var en betingelse for at få ledighedsydelse, at der forelå en visitation til fleksjob. Kommunen kunne derfor ikke træffe afgørelse om ret til ledighedsydelse uden en afgørelse om visitation til fleksjob, truffet på grundlag af en udarbejdet ressourceprofil.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at personer, der var ansat i fleksjob, bevarede retten til tilskud ved flytning til en anden kommune. I lovforslagets bemærkninger var det fastslået, at hvis flytningen medførte, at personen ikke kunne fortsætte i sit nuværende job og derfor måtte opsige dette, skulle der ske fornyet visitation i tilflytningskommunen


Personen i spørgsmålet var allerede visitert til fleksjob udfra en ressourceprofil der var lavet.
Og dermed var personen også berettiget til ledighedsydelse ved en flytning.
Hvis personen havde været arbejdsløs(man har ikke problemer med at få sin ledighedsydelse hvis man er arbejdsløs ved flytningen)

Derfor kunne kommunen ikke fratage en fleksjobber ledighedsydelsen hvis personen blev arbejdsløs pga en flytning.
Men skulle skaffe personen et nyt fleksjob (den fornyet visation)

Den med de 5 uger står for min regning, og med det mener jeg blot at hvis man som dagpenge modtager (som ledighedsydelse jo sidestilles med) siger op pga en flytning vil man max risikere at man kommer i karentæne i 5 uger, så det burde og kan jo ikke være sådan at man mister sit eksistensgrundlag fordi man flytter fra en kommune til en anden og ikke kan bibeholde sit job af den grund…

Men som jeg læser den her sm-afgørelse så er det ikke noget problem at flytte selv om du er nød til at sige op af den grund..

Men jeg er sikker på at Piab dukker op inden for et par dage og kan svare dig på om jeg har ret med hensyn til at du ikke vil miste din ledighedsydelse…

Jeg ved ikke om du allerede er medlem hos LAFS men ellers kan det være en rigtig god ide at melde sig ind hos dem.

Det koster 150 kr om året og der kan være god hjælp at hente der..

Jeg håber at det var til lidt hjælp.
Og så ser vi hvad Pia skriver når hun dukker op en af dagene

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 22-01-2006, 23:56   #5
dgilc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2006
Indlæg: 6
Styrke: 0
dgilc er ny på vejen
RE: om at flytte til ny kommune

Hej heidien!
super mange tak for dit svar, jeg syntes det var rigtig godt, jeg vil glæde mig til hvis Pia også vil kommenter det. Jeg har netop meldt mig ind LAFS, så jeg glæder mig til at se hvad jeg kan få ud af det.

Med Venlig hilsen
DGILC
dgilc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2006, 21:44   #6
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: om at flytte til ny kommune

Hej med jer.

Har været inde og læse den afgørelse, og på mig virker den lidt vag og bureaukratisk....
Det den rent faktisk siger er, at hvis du opsiger dit fleksjob og flytter, skal du i den nye kommune påny vurderes fleksjobsberettiget, altså forfra igen, kan man nærmest sige, men kun hvis du er i fleksjob, ikke hvis du er på ledighedsydelse.

Men det at Ankestyrelsen rent faktisk siger, er at der skal ske en fornyet vurdering til ledighedsydelse, hvilket vil sige udarbejdelse af en ny ressourceprofil, hvilket jo kan tage sin tid.

Ankestyrelsen tager så ikke stilling til hvad pgl. skal leve af i udredningsperioden - så min umiddelbare vurdering er, at kommunen vil sige at man skal leve af kontanthjælp. Når det så er vurderet at man fortsat er fleksjobsberettiget herunder berettiget til ledighedsydelse, opfylder man ikke længere kriterierne for ledighedsydelse da man jo har været på kontanthjælp.

Den er meget vag deres afgørelse, og jeg tror desværre, at scenariet kan blive ovenstående.

Man kan så, 3 måneder før selve flytningen (hvis man da ved det), kontakte den nye kommune og blive udredt inden man flytter og derved måske bevare sin ledighedsydelse efterfølgende - jeg tror det dog ikke, da det højst sandsynligt vil blive vurderet, at flytning ikke er gyldig grund til at opsige sit fleksjob og man derved er selvforskyldt ledig - ja, man står så værre end både kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere, men der er vist en del problemstillinger man ikke har taget højde for i udarbejdelse af lovgivningen.

Hvis man skal sidestille det med en ansat i en ordinær stilling som ikke er medlem af en a-kasse, vil man sige, at han er selvforskyldt ledig - han er ikke berettiget til a-kassedp og efter 5 ugers karantæne er han så berettiget til kontanthjælp - dette grundet i, at han har taget en uovervejet beslutning, om at flytte før han har fundet sig et nyt arbejde.

Så mit svar må blive, at jeg tror der er stor chance for, at man mister retten til ledighedsydelse.

Hilsen Pia

PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2006, 23:24   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: om at flytte til ny kommune

hej dgilc og Pia..

Hmmm ja sådan forstod jeg den også i første omgang, men sad også og tænkte på at man i danmark ikke kan stavnsbindes (men det kan man så åbenbart alligevel) :@

Men jeg kan godt forstå at du maner til forsigtighed Pia.. .det er da lige som om der dukker flere og flere problemer op i forbindelse med den flekslov.
Men mon ikke det er noget der kan rettes til, nu her hvor loven er til revision, men selvfølgelig så er vi jo nød til at gøre nogen opmærksomme på problemerne der kan være, før der kan blive gjort noget ved dem

Men vi må formode det er fordi at man jo så har lavet noget sjusk og nogle huller og noget man ikke har været opmærksom på her og der i den flekslov og det er jo så åbenbart det vi render ind i som fleksere i vores hverdag....

dgilc derfor vil jeg foreslå dig hvis du gerne vil flytte og dit arbejde har en beliggenhed der gør det umuligt at passe det (desuden er det jo slet ikke sikkert at ny kommune vil betale tilskud til det job)

Ja så er du nød til at tænke alternativt

I sidste ende kan det jo være en mulighed at sige sit job op, og derved tage den karentæne der må medfølge ... du skal selvfølgelig sige det op inden du flytter og få overstået din karentæne inden !!! du flytter kommune...

Her er hvad jeg kunne finde om karentæne...

Karantæne
Hvis den ledige afslår et rimeligt tilbud om fleksjob, kan der ikke udbetales ledighedsydelse i 5 uger. Hvis personen afslår tilbud om et rimeligt fleksjob 2 gange indenfor en periode på 12 måneder, mistes retten til at modtage ledighedsydelse.

Jeg ved at det her er hvis man afslår at tage et fleksjob, men efter hvad jeg er blevet oplyst så gælder det samme for at opsige sit job...

dgilc..... HUSK !!! det her er en mulighed som måske kan bruges ..

Men jeg vil anbefale dig at skrive til LAFS (som du jo lige har meldt dig ind i ) og forligge dem din problematik, jeg kan ikke forestille mig at man ikke fra den kant har oplevet noget ligende før og kan hjælpe dig den vej, med hvordan du skal forholde dig...

Tænk sig hvis du var gift og ægtefælle for at få arbejde skulle til den anden ende af landet, skulle man så splitte familien op i to fordi man var så uheldig at være syg ?

Nej vel

Så dgilc prøv at skrive til LAFS og hør dem om det er noget de kan hjælpe med hvordan man gør i sådan et tilfælde...
Og vi andre vil da også meget gerne høre hvad du finder ud af
  Besvar med citat
Gammel 26-01-2006, 01:26   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: om at flytte til ny kommune

hej dgilc og Pia..

Jeg har lige modtaget en mail fra Merete Hornecker fra LAFS om det emne med at flytte til et andet sted og sige sit fleksjob op, og jeg iler lige med at sende beskeden til jer, da den i den grad omhandler dit problem dgilc...


Der er netop kommet en ny afgørelse fra ankestyrelsen som kan have betydning for ansatte i fleksjob, der selv opsiger deres fleksjob ved flytning.

Meddelelse om: Flytning til anden kommune – ledighedsydelse – opsigelse i fleksjob
Afgørelsen handler om en person der flytter fra en landsdel til en anden, og i den forbindelse opsiger sit fleksjob.
Ved tilflytning til den nye kommune henvender hun sig og anmoder om at få ledighedsydelse, tilflytterkommunen afviser det, hun er selvforskyldt ledig – idet hun selv har opsagt sit fleksjob.
Borgeren klager, da hun mener det er stavnsbinding af fleksjobansatte.
Ankestyrelsen har truffet flg. afgørelse:

Afskrift fra afgørelsen:
”Det var en betingelse for at få ledighedsydelse, at der forelå en visitation til fleksjob. Kommunen kunne derfor ikke træffe afgørelse om ret til ledighedsydelse uden en afgørelse om visitation til fleksjob, truffet på grundlag af en udarbejdet ressourceprofil.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at personer, der var ansat i fleksjob, bevarede retten til tilskud ved flytning til en anden kommune. I lovforslagets bemærkninger var det fastslået, at hvis flytningen medførte, at personen ikke kunne fortsætte i sit nuværende job og derfor måtte opsige dette, skulle der ske en fornyet visitation i tilflytningskommunen”

Jeg har kontaktet sagsbehandleren i Ankestyrelsen som har skrevet denne meddelelse, da jeg ville have præciseret hvad det betød for en person ansat i fleksjob – hvis hun / han ønskede at flytte til en anden landsdel, evt. på grund af ægtefælles arbejdsplads skulle flytte.
Jeg fik det svar, at også i den situation, vil det betyde at en person visiteret til fleksjob, som selv siger sit op for eksempelvis at flytte med sin ægtefælle til et andet sted i landet, ikke er berettiget til ledighedsydelse. Det betragtes som selvforskyldt ledig.
Det betyder man skal begynde helt forfra med ny visitation til fleksjob, evt. med nye lægeundersøgelser, nye arbejdsprøvninger, virksomhedspraktik, afklaring på revalideringsinstitution eller lignende. I den periode hvor visitation til fleksjob afklares har hun / han ikke mulighed for at modtage anden forsørgelse end kontanthjælp.
Det betyder også at ved ny visitation til fleksjob, vil forsørgelsen inden være kontanthjælp, og så fortsætter vedkommende på kontanthjælp / evt. særlig ydelse indtil man kommer i fleksjob.

Mvh
Merete Hornecker
Formand


Det er da en vanvittig ting Ja det er bare min beskedene opfattelse af det... hmmm vanvittig... næææ sindsygt
  Besvar med citat
Gammel 26-01-2006, 15:28   #9
DRAGEN
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Indlæg: 109
Styrke: 19
DRAGEN er ny på vejen
RE: om at flytte til ny kommune

Jeg kan så oplyse om at jeg lige har fået mail fra min Flexjobkonsulent,efter jeg har spurgt hende om ovenstående kunne være rigtigt.I ser hendes svar her neden for.

Ved flytning til anden dansk kommune bevarer man retten til fleksjob og ledighedsydelse.
Man er således ikke stavnsbundet.

Hilsen

Anne Marie ( indsat af dragen)
DRAGEN er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2006, 18:01   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: om at flytte til ny kommune

Det er også rigtigt Dragen....men det gælder åbenbart KUN når man er ledig i det øjeblik man flytter...for som den SM afgørelse siger...så mister man retten til et fleksjob hvis man flytter når man selvforskyldt mister et fleksjob pga. flytning...

Vi kan vel allesammen godt blive enige om at det er noget rod...man bliver jo ikke midre syg af at flytte....uanset om man er i arbejde eller ej...
Jeg kan kun se at dette er en af de fejl der bliver lavet engang imellem...(læs matchkategori)
Tænk et ressourcespild at skulle visitere på ny hver gang en flekser flytter...det er jo fuldstændig unødvendig...eftersom man er blevet visiteret engang før...ud fra at man har VARIGE begrænsninger i arbejdsevnen.
Måske man gør det for at straffe flekser i arbejde der vil flytte....for man kan jo være sikker på at vedkommende vil blive visiteret igen....udfra at det er VARIGE begrænsninger man har....
Det eneste kommunerne får ud af dette her....er at flekser i arbejde der vil flytte....ja dem kan man straffe ved at de fremover vil komme på kontanthjælp...istedet for ledighedsydelse..

Ud fra at have læst dette....ja så kan man måske efterhånden begynde at forstå at der er så mange der taler om ULIGHED...for det er det her da et meget tydeligt eksempel på...

Det her er en af de ting man skal have gjort politikerene opmærksom på...så det kan blive lavet om...
Evt. om til at man kun straffer med et styke tids karantæne...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flytte kommune Daniel09 Alt det andet 0 10-09-2012 15:36
Flytte kommune Lykkefod Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 31-08-2011 09:14
Flytte kommune. boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 21-11-2010 10:03
flytte kommune viviras Alt det andet 4 12-01-2010 09:22
flytte til ny kommune ? jbm Alt det andet 10 28-02-2009 17:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension