K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2010, 09:45   #1
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Fortolkning af §28

Jeg har lige haft et møde med kommunen, hvor mit forlængelsesgrundlag var oppe og vende.
De var kommet frem til at §27 stk. 1(som nu hedder st. 4), ikke var relevant da de ikke mente at jeg ville kunne komme tilbage på fuld tid. Hvilket har været normalt viden fra dag 1 af, men ok.

De ville så forlænge mig ud fra §27 stk. 2 med de 26 uger, hvor jeg så derefter ikke kunne få sygedagpenge mere.

Hvor mit svar så var at jeg havde en sag kørende ved ASK, så mine sygedagpenge kan ikke stoppes pga. af den sag. Og selvom der måtte komme en afgørelse så kan de stadigvæk ikke stoppes pga. §28, da den siger at der skal være sket en afklaring til ftp, fleks eller revalidering. Før de kan stoppes pga. varighedsbegrænsningen.

Men hun mente ikke §28 betød det, nu er jeg så lidt i tvivl...
Har jeg tolket det forkert, eller har hun.??

Lige et spørgsmål mere..

De nægtede mig et fleksjob tilbage i Januar, med den begrundelse at jeg ikke ville kunne komme op på nok timer.
Er det så ikke et afslag på en fleks bevilling, eller er det et på det job kun.?
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011

Sidst redigeret af jsn; 03-03-2010 kl. 09:51.
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 10:13   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Lov er lov.
man kan ikke selv vælge hvilken del der skal gælde.
Ergo gælder §28 selvsagt.
Få fagforeningen på banen.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 10:49   #3
rollo
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2009
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 68
Styrke: 15
rollo er ny på vejen
Som jeg har skrevet i et tidlige indlæg skal du gøre følgende:

Du skal ringe til ask og få en skriftlig bekræftelse på at der køre en versrende sag på dit erhverstab, som du skal bruge som dokumentation over for jobcentret. De kan ikke stoppe dine sygedagpenge når der en versere en sag , selv om du har fået for men.
Det er kun hvis dit erhvervsevetab er afgjort de kan stoppe dem.
Har du fået noget i men erstatning og erhvevsevnetap??
Altså om der er en afgørelse på men og erhvervsevnetap?

Håber det kan hjælpe

Mvh.
rollo

http://www.socialjura.dk/index.php?id=11287#55645

27.7 Når der er rejst sag om erstatning for en arbejdsskade

Hvis der ved varighedsbegrænsningens indtræden er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, kan udbetalingen af sygedagpenge fortsætte, indtil Arbejdsskadestyrelsen har truffet afgørelse om erhvervsevnetabserstatning, jf. lovens § 27, stk. 1, nr. 6.
Det er således en betingelse, at der verserer en arbejdsskadesag, jf. Principafgørelse D-11-08, og at sygemeldingen helt eller delvis har forbindelse med den verserende sag. Se Principafgørelse D-18-03.


Det er desuden en betingelse for at fortsætte udbetalingen af sygedagpengene, at lovens øvrige betingelser for udbetaling af sygedagpenge – f.eks. kravet om uarbejdsdygtighed – er opfyldt. Det er dog ikke en betingelse, at der er tale om fuld uarbejdsdygtighed.


Det er en forudsætning, at der uanset forlængelsen følges op i sagen efter de almindelige opfølgningsbestemmelser.


Efter lovens § 21 skal den sygemeldte aktivt medvirke i opfølgningen.


Retten til fortsat udbetaling af sygedagpengene bortfalder, hvis den pågældende bliver omfattet af lovens § 25, stk. 1, dvs. hvis der udbetales pension.


Ankestyrelsen har i Principafgørelse D-28-95 behandlet en række sager om rækkevidden af bestemmelsen om forlængelse i de tilfælde, hvor der er rejst sag om arbejdsskade.


Det er herefter slået fast, at bestemmelsen kun har betydning ved varighedsbegrænsningens indtræden, og at sygedagpengene kan standses efter Arbejdsskadestyrelsens første afgørelse om erhvervsevnetab.


Det har således ikke betydning, at der i afgørelsen er fastsat revision på et senere tidspunkt, eller at sagen er anket. Det har heller ikke betydning, at der er anmodet om genoptagelse, eller om sagen faktisk er under revision på tidspunktet for kommunens afgørelse.


Selv om en anke af arbejdsskadesagen som udgangspunkt ikke har opsættende virkning med hensyn til standsning af sygedagpengene, kan ankeinstansens afgørelse dog alligevel have betydning for en eventuel genoptagelse af sygedagpengene, jf. Principafgørelse 35-09, hvor en kommune blev pålagt at genoptage udbetalingen af en kvindes sygedagpenge fra standsningstidspunktet, selv om Arbejdsskadestyrelsen havde truffet afgørelse i hendes arbejdsskadesag, før sygedagpengene blev standset. Begrundelsen var, at Ankestyrelsen efterfølgende havde ophævet Arbejdsskadestyrelsens afgørelse og hjemvist sagen til fornyet afgørelse.


Sygedagpengeperioden kan forlænges, hvis blot anmeldelse af arbejdsskaden til Arbejdsskadestyrelsen eller forsikringsselskabet er sket, inden udbetalingen af sygedagpengene faktisk er standset, jf. Principafgørelserne D-16-07 og 105-09. Derimod kan bestemmelsen ikke anvendes, hvis anmeldelse først sker efter, at udbetalingen af sygedagpenge er ophørt.


I Principafgørelse D-12-00 traf Ankestyrelsen den afgørelse, at der var ret til yderligere forlængelse af sygedagpengeperioden, fordi spørgsmålet om anerkendelse af en ryglidelse var under behandling i Arbejdsskadestyrelsen, inden udbetalingen af sygedagpenge blev standset.


Ankestyrelsen lagde vægt på oplysningerne i Arbejdsskadestyrelsens foreløbige afgørelse, der kun var truffet, fordi Arbejdsskadestyrelsen ifølge lov om sikring mod følger af arbejdsskade skal træffe afgørelse i sagen inden 2 år (nu inden 1 år), hvorefter styrelsen straks fortsætter sagsbehandlingen af sagen om anerkendelse af den anmeldte lidelse, hvorefter der vil blive truffet en ny afgørelse. Se også Principafgørelserne D-28-97, D-6-07 og D-16-07.


Det er således vigtigt, at kommunen i forbindelse med opfølgningssamtalen med den sygemeldte får afklaret, om der eventuelt kan blive tale om en sag, der er omfattet af lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, herunder om tilfældet i givet fald er anmeldt til Arbejdsskadestyrelsen.


Hvis sagen er anmeldt til Arbejdsskadestyrelsen, er det aftalt med styrelsen, at kommunen indsender en forespørgsel (blanket dp 208) til styrelsen omkring det tidspunkt, hvor kommunens sygedagpengesystem giver det første advis om varighedsbegrænsning.
rollo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 10:51   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
En bemærkning til sager i ASK og sygedagpenge.

Det SKAL være en arbejdsskadesag. ASK behandler også ulykkessager der slet ikke har med en arbejdsskadesag at gøre, og hvor folk også typisk vil være på sygedagpenge.

Bare til orientering.

Sidst redigeret af Ingrid; 03-03-2010 kl. 10:57.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 11:01   #5
rollo
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2009
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 68
Styrke: 15
rollo er ny på vejen
Hej Ingrid
Der er nu ikke noget at undskylde, men dine oplysninger er jo også vigtige da det jo ikke er oplyst om det er en verserende arbejdskade. (det var min antagelse) Kun at der versere en sag.
Og der kunne du jo hjælpe med oplysninger.

Mvh.
rollo
rollo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 11:02   #6
xlars38
Banned
 
xlars38s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2009
Indlæg: 102
Styrke: 0
xlars38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
En bemærkning til sager i ASK og sygedagpenge.

Det SKAL være en arbejdsskadesag. ASK behandler også ulykkessager der slet ikke har med en arbejdsskadesag at gøre, og hvor folk også typisk vil være på sygedagpenge.

Bare til orientering.
nu er forviringen komplet.... det du skriver til sidst underminier alt det andet. ?

vil det sige sygedagpenge kan stoppe allerede ved men´grad eller skal de vente til der er afgørlse af erhverstabsevne ?
xlars38 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 12:46   #7
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
En bemærkning til sager i ASK og sygedagpenge.

Det SKAL være en arbejdsskadesag. ASK behandler også ulykkessager der slet ikke har med en arbejdsskadesag at gøre, og hvor folk også typisk vil være på sygedagpenge.

Bare til orientering.
Oki det vidste jeg ikke.!!
Men det ved sagsbehandleren heller ikke og jeg fortæller det ikke til hende.!

Jeg har dog HK med på banen, men de kunne ikke komme med til mødet i går og deres indstilling til det er at jeg skal have en ftp.
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 13:43   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af xlars38 Se meddelelser
nu er forviringen komplet.... det du skriver til sidst underminier alt det andet. ?

vil det sige sygedagpenge kan stoppe allerede ved men´grad eller skal de vente til der er afgørlse af erhverstabsevne ?
Det jeg siger, er, at det skal være en ARBEJDSSKADESSAG i ASK, for at man kan bibeholde sygedagpengene, udover den tid man ellers kan få sygedagpenge. Det er ikke nok at man har en sag i ASK, da ASK jo også behandler andre sager der ikke er arbejdsskader - en trafikulykke f.eks udenfor arbejdstid er IKKE en arbejdsskade, heller ikke selv om du er sygemeldt fra jobbet p.g.a ulykken. Forsikringsselskaber bruger og betaler b.la ASK for, at afgøre mèngrader og erhvervsevnetab i ganske "almindelige" ulykkessager hvor der også er personsskade.

Med andre ord, en sag i ASK er ikke altid en arbejdsskadessag.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 14:23   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Korrekt, som Ingrid

mener og yderliger kan /skal der trækkes de dage fra som tillægges sygedagpengeperioden yderligere, hvor du venter på offentlige hospitalers ventetid....vurdering...behandling om diagnose etc.

Læs her http://www.k10.dk/showthread.php?t=11660 som jeg vil sende til Arbejdsmarkedudvalget for en 100% skriftlig bekræftelse.

Men det bliver aldrig praktiseret men nu får vi en afklaring

Hilsen
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-03-2010, 14:40   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jsn Se meddelelser

Men hun mente ikke §28 betød det, nu er jeg så lidt i tvivl...
Har jeg tolket det forkert, eller har hun.??

Lige et spørgsmål mere..

De nægtede mig et fleksjob tilbage i Januar, med den begrundelse at jeg ikke ville kunne komme op på nok timer.
Er det så ikke et afslag på en fleks bevilling, eller er det et på det job kun.?
Hej for mig set, så hænger § 28 og § 27 sammen. De SKAL have vurderet dig, om du skal indstilles til førtidspension, fleksjob eller revalidering FØR de stopper dine sygedagpenge. En ressourceprofil er derfor den afgørende som skal udfyldes korrekt med de vurderinger, der er iht. § 28 FØR de stopper sygedagpenge.

Nu ved jeg ikke, hvor længe du har været syg, men der er netop kommet en principafgørelse, hvor ankestyrelsen siger, at man ikke skal følges op efter sygedagpengeloven men efter § 12b i Lov om aktiv om socialpolitik. Man bevarer ledighedsydelsen som sygemeldt ledig fleksjobber.

Se min tråd her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=11814

Måske er det en god idé at fortælle principafgørelsen til din sagsbehandler.

Dog skal man være opmærksom på, at loven indtraf i oktober 2009, så hvis man var sygemeldt inden, så kan det være muligt, at man stadig skal følges op efter sygedagpengeloven, som man skulle indtil loven blev lavet om.

Det underlige er jo, at du allerede ER fleksjobber, men bare sygemeldt, så derfor kan de da ikke mene, at du kan blive rask og klare et alm. 37 timers job.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
VIGTIGT! fortolkning af loven! einstein Lægekonsulenternes Rolle 23 10-05-2012 02:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension