K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-11-2010, 22:12   #1
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Question Fordele ved sygedagpenge vs kontanthjælp ?

Hej alle sammen

For ca 9 md. siden fik jeg frataget mine sdp. da kommunen mente at jeg ikke opfyldte nogle af kravene for forlængelse.

På det tidspunkt, fandt jeg det nyttigt at klage over afgørelsen.. den blev fastholdt fra kommunens side og blev derfor indbragt for beskæftigelsesankenævnet, som nu efter 9 md. har givet mig medhold i min ret til sygedagpenge.

Mit helt store og også lidt komiske problem er nu at jeg har svært ved at huske og forstå hvorfor jeg fandt det nyttigt at klage

Er der nogen der kan hjælpe mig med at ridse nogle fordele op ved at være på sdp.frem for kontanthjælp ?
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2010, 22:44   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Øhh, nu har jeg ikke været på kontanthjælp, men kan da helt klart se fordelen i at være på sygedagpenge som flg.

- Du bliver afklaret i forhold til din arbejdsevne og dit helbred.

- Du kan besidde kontante værdier og skal ikke lægge "kortene på bordet" på samme måde som du skal på kontant hjælp. Her må du "kun" besidde max kr. 10.000 kr. i evt. formue.

- Du kan være i parforhold eller være gift uden at der trækkes i din ydelse på bekostning af samme.

- Du slipper for at komme i meningsløse aktiveringer som man SKAL på kontant hjælp.

Andre kan sikkert komme med mere, men nu hvor du er så HELDIG at være tilbage på sygedagpenge så håber jeg da at du vil bruge det til noget ???

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2010, 23:47   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du er på kh og bliver visiteret til fleks fortsætter du på kh.
Hvis du er på sdp og bliver visiteret til fleks overgår du til ledighedsydelse, som er højere end kh.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2010, 00:08   #4
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Med mindre man er på nedsatte sygedagpenge, så er ydelsen højere end på kontanthjælp.

Har diskuteret det lidt med forskellige. Nogle foretrækker kontanthjælpen, hvis de har brug for mere tid... selv foretrækker jeg klart sygedagpengene selv om min ydelse er den samme. Jeg vil nemlig gerne have en "hurtig" afklaring og har allerede ventet rigeligt længe på en afklaring af arbejdsevnen.

Man SKAL ikke aktiveres som sygemeldt på kontanthjælp, det afhænger af om man kan aktiveres. Omvendt kan man også som sygemeldt på SD møde krav om min. 10 timers aktivering. (kan faktisk i visse tilfælde nedsættes til min. 1 time om ugen uden kommunen mister sin reffusion)
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2010, 00:34   #5
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Tak for svaret..men for mig er disse ting ikke afgørende/eller af størrer betydning

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Øhh, nu har jeg ikke været på kontanthjælp, men kan da helt klart se fordelen i at være på sygedagpenge som flg.

- Du bliver afklaret i forhold til din arbejdsevne og dit helbred.
Det bliver jeg også som sygemeldt på kontanthjælp

- Du kan besidde kontante værdier og skal ikke lægge "kortene på bordet" på samme måde som du skal på kontant hjælp. Her må du "kun" besidde max kr. 10.000 kr. i evt. formue.
Har ingen formue

- Du kan være i parforhold eller være gift uden at der trækkes i din ydelse på bekostning af samme.
jeg er i parforhold,men vi er ikke samlevende
- Du slipper for at komme i meningsløse aktiveringer som man SKAL på kontant hjælp.
jeg er endnu ikke blevet præsenteret for at SKULLE i aktivering og har været sygemeldt på kh. i 2 år

Andre kan sikkert komme med mere, men nu hvor du er så HELDIG at være tilbage på sygedagpenge så håber jeg da at du vil bruge det til noget ???

Ja ved gud vil jeg da bruge det til noget, skal bare lige finde de vise sten

EE
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2010, 00:37   #6
gøjneren
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2009
Indlæg: 172
Styrke: 15
gøjneren er ny på vejen
Vovse og empowerment også tak for jeres svar, jeg er stadig lidt forvirret men nok mest over mig selv
gøjneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2010, 00:53   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er da en kæmpe økonomisk fordel ved sygedagpenge.

Sygedagpenge ca.16.oookr før skat
Kontanthjælp 9.800kr, før skat.

Forstår ikke du ikke kan få øje på det.

Herudover får du ledighedydelse, hvis du skal tilkendes fleksjob, indtil ansættelse, fremfor kontanthjælp.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2010, 07:40   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Gøjeren.

Alle ovenstående har udmærket opridset de øk. forskelle, men jeg finder det også centralt, at uretmæssige stop af sygedagpenge bliver anket, idet der så via Beskæftigelsesnænv og Ankesytelse vil fremgå, at kommunerne tænker i penge frem for hvordan lovgivningen er udmøntet og bør praktiseres.

Denne stastitik på dårlig praksis og tilsidesættelse af lovgivningen kan så forhåbentlig bruges overfor politikerne til at påvirke dem for bedre praksis fremover.

Jeg kan også selv miste energien til at kæmpe i dette system, have svært ved at se hvor positiv denne kamp er for mig personligt. Og det er jo altid en personlig afvejning om man synes det øk. og personlige udbytte svarer til kræfterne man har brugt på kampen.

Men jeg håber stadig på forandring nedefra, selv om det i dagens DK ser sløjt ud, men hvis jeg ikke gør det, er der kun tilbage at lade sig trumle ned og måske blive liggende. Jeg vil blive ved med, at tro på et samfund har de bedste muligheder for demokratiske vilkår, hvis dets medlemmer er aktive borgere (skal forstås bredt) og er selvstændigt tænkende. Første begreb har fået en misklang indefor DP systemmet og sidste er politikerne rask væk ved at vende mange af med.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2010, 10:23   #9
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
man bliver også sat i en bås der hedder kontanthjælps modtager.
min bank krakkede og jeg kan ikke uden videre skifte bank
så ville jeg flytte til en billigere lejlighed, men boligselskaberne tar ikke kh ind mere
og så der er en social forskel
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2010, 10:36   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du bliver tilkendt fleks er der også forskel på dine rettigheder m.m. alt efter om de kommer fra sdp eller kh.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Forvaltningslovens §21-fordele og ulemper? Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 19-03-2011 12:10
fordele og ulemper keld60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 10-01-2011 20:18
Fra Sygedagpenge / Kontanthjælp King8900 Alt det andet 8 22-10-2010 21:43
sygedagpenge / kontanthjælp bullermus Dit og Dat 14 15-04-2009 13:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension