K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2010, 08:14   #111
FCV-J
Banned
 
Tilmeldingsdato: 25-08 2010
Lokation: Ringkøbing Skjern
Indlæg: 53
Styrke: 0
FCV-J er ny på vejen
fleksjob/tilskud

Kære alle der debaterer de 2500 personer der modtager tilskud til en løn over 700000. Frem til 2006 fik alle tilskud til faget mindste overenskomstmæssige løn. Fra dette tidspunkt blev der lagt loft over lønnen, samt sat beløb på maks tilskud.
Satser idag max løn ca. 445.000 kr. max tilskud 300.000 kr.
Tjerner en person 400.000 med 2/3 tilskud bliver tilskudet ca. 266.000Kr.
MVH
Flemming Simonsen
FCV-J er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 08:30   #112
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FCV-J Se meddelelser
Kære alle der debaterer de 2500 personer der modtager tilskud til en løn over 700000. Frem til 2006 fik alle tilskud til faget mindste overenskomstmæssige løn. Fra dette tidspunkt blev der lagt loft over lønnen, samt sat beløb på maks tilskud.
Satser idag max løn ca. 445.000 kr. max tilskud 300.000 kr.
Tjerner en person 400.000 med 2/3 tilskud bliver tilskudet ca. 266.000Kr.
MVH
Flemming Simonsen


Netop ja, og derfor forstår jeg heller ikke, at man snakker om millionrefusion, for det er der jo langt fra tale om? Og som det står drejer det sig om en lille gruppe, der er i denne lønklasse.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 10:31   #113
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gh72 Se meddelelser
Ragdoll, det er da også godt at ønske alle det godt, problemet er bare, at fordi man sparer ét sted, så er det ikke lig med, at andre får udbetalt et højere beløb. Med andre ord så får en brøkpensionist eller en starthjælpsmodtager ikke mere i kassen, fordi en fleksjobber får et lavere tilskud.
Jeg ved ikke, hvorfor nogle får brøkpension, men er det noget med nogle optjeningsregler eller hva?

Det samme med starthjælp, det gives jo til en bestemt gruppe personer på grund af nogle regler der er lavet (og jeg siger ikke, reglerne er rimelige, konstaterer bare, at de er der). Disse regler ændres jo ikke, fordi en gruppe fleksjobbere går ned i løn eller man sparer et andet sted. Ergo udregnes brøkpensionen stadig på samme måde, og starthjælpen ditto.

EDIT: nu fik jeg lige læst i jeres gamle tråde om brøkpension, og som jeg kunne læse i svarene fra Mette Frederiksen, så skyldes reglerne, at man mener, at man selv er forpligtet til at spare op til pension, mens man arbejder i udlandet. Det er jo så den holdning, der er, og det hænger jo ikke sammen med, at en fleksjobber feks får en høj refusion. Igen tager ikke stilling til, om det er rimeligt eller ej, konstaterer blot, at det er sådan det er.
Du har helt og aldeles ret i at sådan er reglerne, nu er jeg så af den mening at reglerne er forkerte, derfor kæmper jeg også for at få dem ændret.

Du har også helt og aldeles ret i at ved at ændre tilskudsordningen til fleksjobbere, ikke umiddelbart ville ændre forholdene for f.eks. dem på starthjælp eller brøkpension, andet end man kunne sige at blev hele fleksjob ordningen lidt billigere, så kunne man i statsbudgetterne overflytte midler fra en ordning til en anden ordning.
Men generelt mener jeg at en ændring i f.eks. fleksjobordningen skulle komme de dårligst stillede fleksjobbere til gode, dem der grundet reglerne er endt på kontanthjælp, som de måske ikke engang kan få fordi ægtefællen arbejder.

I tilfældet med reglerne omkring førtidspension, så vil jeg gerne komme med et par eksempler.

Som 14 årig kommer Günther til Danmark med sine forældre, der er indvandret fra Tyskland. Grundet at han ikke kan dansk, skal han først på dansk kursus, for derefter at kunne tage 8. 9. og 10. klasse, som 18 årig er har færdig med skolen, i løbet af sommerferien kommer han ud for et biluheld eller han får konstateret en alvorlig kronisk sygdom. Og han ender med at få tilkendt førtidspension. Da han han er altså 18 år og har aldrig arbejdet og aldrig betalt skat i Danmark. Men fordi han har boet i Danmark fra han var 15 til begivenhedens indtræden er han berettiget til en fuld pension.

Marie, er 30 år hun har uddannet sig som journalist og arbejdet på diverse aviser og radioen igennem flere år, hun beslutter at for at udvide sine færdigheder at tage nogle år som udenlands korrespondent, og er heldig at få arbejde i Hamburg for den Engelske avis The Guardian, som hun arbejder for i fem år inden hun vender hjem til Danmark. Efter hun kommer hjem bliver hun kronisk syg og da hun er 31 år gammel bliver der søgt om førtidspension, som tilkendes efter de normale procedure.
I de år der er gået fra hun er 15 til hun er 31, har hun altså opholdt sig i Danmark i 11 år og i Tyskland i 5 år, ved udregningen af hendes pension sætter man de 16 år lig med 100%, herfra trækker man så de fem år i Tyskland. Derfor kan hun kun få en pension svarende til 68% af en normal pension.

Nu skal man hvis man ser på ovenstående eksempler bemærke, at der er intet krav om nogensinde at have arbejdet eller betalt skat i Danmark for at være berettiget til fuld pension.

Så selvom Marie har betalt skat til Danmark igennem flere år, og været bosiddende i Danmark langt længere end Günther, så er hun i modsætning til ham ikke berettiget til fuld pension.

Denne brøk vil følge hende resten af livet, og også når hun kommer til folkepensionsalderen vil hun kun kunne modtage 68% af en normal folkepension, uanset at hun tilbringer de næste 35 år i Danmark.

Det ville være en fin ting hvis man når man meldte fraflytning fra Danmark, hos kommunen at man så fik en folder stukket i hånden, der kort beskrev de konsekvenser der er ved at arbejde og opholde sig udenfor Danmarks grænser en tid. Da de fleste af dem der tager et udenlandsophold er unge mennesker, hvor det sidste de tænker på er at de kan blive syge eller gamle.

Vi er en gruppe der mener at de danske optjeningsregler strider mod EUs regler om fri bevægelighed, da de danske regler reelt stiller hindringer i vejen for netop den frie bevægelighed, og dette gør de måske endda i strid med EUs regler, også hvad angår tilkendelsen af pensionen, da ophold og arbejde i et andet EU land skal sidestilles med ophold og arbejde i hjemlandet, ved tilkendelsen af sociale ydelser.

Så uanset at Mette Frederiksen mener at man skulle have sparet op til pensionen, mens man var i udlandet, så ville den opsparing man foretog i udlandet aldrig nogensinde kunne komme i nærheden af hvad man fik hvis man var på fuld førtidspension, da førtidspension i andre lande ofte er meget symbolske.

Og derfor er mange brøkpensionister dømt til et liv på livstid, i fattigdom og armod.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 11:15   #114
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FCV-J Se meddelelser
Kære alle der debaterer de 2500 personer der modtager tilskud til en løn over 700000. Frem til 2006 fik alle tilskud til faget mindste overenskomstmæssige løn. Fra dette tidspunkt blev der lagt loft over lønnen, samt sat beløb på maks tilskud.
Satser idag max løn ca. 445.000 kr. max tilskud 300.000 kr.
Tjerner en person 400.000 med 2/3 tilskud bliver tilskudet ca. 266.000Kr.
MVH
Flemming Simonsen


Jamen det lyder jo godt Flemming... -så er fejlen rettet og den sunde fornuft har sejret

Bare mærkeligt det ikke har stået i medierne

Tak for info...


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 11:47   #115
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FCV-J Se meddelelser
Kære alle der debaterer de 2500 personer der modtager tilskud til en løn over 700000. Frem til 2006 fik alle tilskud til faget mindste overenskomstmæssige løn. Fra dette tidspunkt blev der lagt loft over lønnen, samt sat beløb på maks tilskud.
Satser idag max løn ca. 445.000 kr. max tilskud 300.000 kr.
Tjerner en person 400.000 med 2/3 tilskud bliver tilskudet ca. 266.000Kr.
MVH
Flemming Simonsen
Jeg mener nu at lønnen godt kan være højere, men man får max tilskud op til de 445.000, det vil sige at ved 2/3 tilskud ville stadig udløse et tilskud på 266.000 selvom lønnen er på 750.000 kroner, det er det der er humlen i det hele.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 13:00   #116
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, lønnen kan selvfølgelig godt være højere, det er klart, men der er loft over tilskuddet, men det er vel også det, der er det vigtigste?? Men kan godt se, det er skrevet som om, der er loft over lønnen.

Med hensyn til alt det andet, så har jeg, som jeg skrev, ikke taget stilling til rimeligheden i reglerne, men konstaterer blot, at selvom tilskuddet sænkes, så går de ekstra penge altså ikke til de fattigste af den grund!

Sidst redigeret af gh72; 26-08-2010 kl. 13:11.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 19:47   #117
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
Jeg vil gerne spørge når i nu mener det er en helt rimelig ordning for jeres vedkommende. Hvad mener i så ville være rimeligt for:

En førtidspensionist?
En kontanthjælpsmodtager?
En starthjælpsmodtager?
En brøkpensionist?
En arbejdsløs?
En sygemeldt?
ved godt jeg er off topic men kan ikke ladevær nogen der så den hemmelige milionær i tv idag han fik et kultur chyok da han fik 420 kroner at handlerm ad for mener det var til en uge ca som han sagde vidste nok ordet kontanthælp osv men at det stod sådan her til anede han ikke kunne vi så abre råbe flere op ville dem der trænger måske få det bedre sry for off topic kunne ikken ære mig
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 20:00   #118
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gh72 Se meddelelser
Netop ja, og derfor forstår jeg heller ikke, at man snakker om millionrefusion, for det er der jo langt fra tale om? Og som det står drejer det sig om en lille gruppe, der er i denne lønklasse.
Havde samme tanke, da den snak kom i medierne. Der var jo som FCV-J nævner, kommet en lov om max tilskud. Jeg mener nu også, der stod et sted i medierne, at det var kommunernes ansvar, at sørge for, at tingene vedr. refusion af løntilskud foregik rigtigt, så det kan måske tyde på, at nogle jobcentre har "glemt" at tjekket op på, hvem af deres fleksjobbere tjener så meget, så de skulle have mindre i tilskud efter loven trådte i kraft. Det kom jeg til at tænke på....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 20:57   #119
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@Curls m.fl.

For syttende gang

FOLK MED FLEKSJOB TILKENDT FØR MEDIO 2006 ER IKKE OMFATTET AF REGLERNE EFTER 2006

Jeg råber normalt ikke, men netop her er det på sin plads med en enkelt undtagelse.

Vh SuperHoax
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-08-2010, 06:58   #120
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af superhoax Se meddelelser
@Curls m.fl.

For syttende gang

FOLK MED FLEKSJOB TILKENDT FØR MEDIO 2006 ER IKKE OMFATTET AF REGLERNE EFTER 2006

Jeg råber normalt ikke, men netop her er det på sin plads med en enkelt undtagelse.

Vh SuperHoax
Sådan er det jo mange gange, at man stadig hører under de regler, der galdt da man blev visiteret, men det vigtige er vel også, hvordan reglerne er idag.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
overførselsindkomst-nu kører de igen på kontanthjælpen østerbro Politik og Samfund 8 23-05-2012 13:23
Så kører siden igen! Suncil Politik og Samfund 23 05-12-2008 14:33
Den kører endnu...... guffii Dit og Dat 4 28-03-2007 02:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension