K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2011, 11:36   #1
Hero
Føler sig hjemme på K10
 
Heros avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
Hero er ny på vejen
Hvor langt er vi nået i processen???

Min mand er 34 år, har svær depression, knogleskørhed, 2 dårlige knæer som ingen læger vil operere i mere, en dårlig skulder som ingen læger vil operere i længere, en ryg med en diskusprolaps, som ikke skal opereres, men som muligvis heller ikke er skyld i smerterne i ryggen. Ryggen har han for nyligt fået undersøgt for slidgigt og Bechterews – ingen af disse var tilstede. Ang. smerterne i ryggen skriver lægen “ Ellers må man sige, at tilstanden er stabil og uden yderligere behandlingsmuligheder. Motion og rygtræning kan forbedre livskvalitet noget, men jeg tror ikke at arbejdsevnen bliver væsentligt anderledes.” Ud over det har han også en lille men betydlig hjerneskade som følge af trafikuheld. Skaden påvirker hukommelse og koncentrationsevne – prøve lavet hos neurolog tilbage i 2006.

For ca. 3 uger siden var vi til møde med sagsbehandler, hvor lægekonsulent sad med. Det var et møde som jeg havde insisteret på af få. Der blev vi enige om at hans skulle tages med på Kommunens tværfaglige møde. Efterfølgende har min mand fået at vide, at de på mødet besluttede at han skulle have lavet en ny prøve hos neurologen og hvis den ikke er væsentlig bedre end i 2006, bliver han indstillet til pension. Vi mener ikke selv at den kommende prøve vil blive bedre en sidst, da han på dette område ikke har ændret sig - i al fald ikke til det bedre.

Hvad betyder det helt nøjagtigt at “blive indstillet til pension”? Er det herefter vi skal have lavet ansøgning og vente og vente og vente, eller er der flere undersøgelser der skal laves inden???
Hero er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 12:15   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SusanneHN Se meddelelser
Min mand er 34 år, har svær depression, knogleskørhed, 2 dårlige knæer som ingen læger vil operere i mere, en dårlig skulder som ingen læger vil operere i længere, en ryg med en diskusprolaps, som ikke skal opereres, men som muligvis heller ikke er skyld i smerterne i ryggen. Ryggen har han for nyligt fået undersøgt for slidgigt og Bechterews – ingen af disse var tilstede. Ang. smerterne i ryggen skriver lægen “ Ellers må man sige, at tilstanden er stabil og uden yderligere behandlingsmuligheder. Motion og rygtræning kan forbedre livskvalitet noget, men jeg tror ikke at arbejdsevnen bliver væsentligt anderledes.” Ud over det har han også en lille men betydlig hjerneskade som følge af trafikuheld. Skaden påvirker hukommelse og koncentrationsevne – prøve lavet hos neurolog tilbage i 2006.

For ca. 3 uger siden var vi til møde med sagsbehandler, hvor lægekonsulent sad med. Det var et møde som jeg havde insisteret på af få. Der blev vi enige om at hans skulle tages med på Kommunens tværfaglige møde. Efterfølgende har min mand fået at vide, at de på mødet besluttede at han skulle have lavet en ny prøve hos neurologen og hvis den ikke er væsentlig bedre end i 2006, bliver han indstillet til pension. Vi mener ikke selv at den kommende prøve vil blive bedre en sidst, da han på dette område ikke har ændret sig - i al fald ikke til det bedre.

Hvad betyder det helt nøjagtigt at “blive indstillet til pension”? Er det herefter vi skal have lavet ansøgning og vente og vente og vente, eller er der flere undersøgelser der skal laves inden???
Det betyder kort og godt, at hvis den nye neurologiske udtalelser ikke taler om forbedringer, så bliver din mand indstillet til en førtidspension, efter § 18, det er den paragraf, hvor kommunen "sagtens" kan se at der ikke er mere at komme efter...
Tanken bag denne paragraf er at de skal gå glat igennem pensionsnævnet. Dog er der en stigende tendens til at pensionsnævnene rundt omkring "underkender" sagsbehandlers vurdering.

I jeres tilfælde, tror jeg dog ikke i skal være nervøse, for det lyder jo som om både sagsbehandler og lægekonsulent er enige.

At der skal foretages en ny undersøgelse er der ikke noget underligt i. Det er jo immervæk 5 år siden sidst, og meget kan jo ændre sig, både op og ned.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 12:28   #3
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SusanneHN Se meddelelser
Min mand er 34 år, har svær depression, knogleskørhed, 2 dårlige knæer som ingen læger vil operere i mere, en dårlig skulder som ingen læger vil operere i længere, en ryg med en diskusprolaps, som ikke skal opereres, men som muligvis heller ikke er skyld i smerterne i ryggen. Ryggen har han for nyligt fået undersøgt for slidgigt og Bechterews – ingen af disse var tilstede. Ang. smerterne i ryggen skriver lægen “ Ellers må man sige, at tilstanden er stabil og uden yderligere behandlingsmuligheder. Motion og rygtræning kan forbedre livskvalitet noget, men jeg tror ikke at arbejdsevnen bliver væsentligt anderledes.” Ud over det har han også en lille men betydlig hjerneskade som følge af trafikuheld. Skaden påvirker hukommelse og koncentrationsevne – prøve lavet hos neurolog tilbage i 2006.

For ca. 3 uger siden var vi til møde med sagsbehandler, hvor lægekonsulent sad med. Det var et møde som jeg havde insisteret på af få. Der blev vi enige om at hans skulle tages med på Kommunens tværfaglige møde. Efterfølgende har min mand fået at vide, at de på mødet besluttede at han skulle have lavet en ny prøve hos neurologen og hvis den ikke er væsentlig bedre end i 2006, bliver han indstillet til pension. Vi mener ikke selv at den kommende prøve vil blive bedre en sidst, da han på dette område ikke har ændret sig - i al fald ikke til det bedre.

Hvad betyder det helt nøjagtigt at “blive indstillet til pension”? Er det herefter vi skal have lavet ansøgning og vente og vente og vente, eller er der flere undersøgelser der skal laves inden???
Mit bud er, at det er sidste undersøgelse din mand skal til, er han ikke blevet bedre siden sidst, neurologisk set, så bliver han indstillet til pension.

Indstillet til pension vil sige, at sagen bliver forelagt et "pensionsteam" (det kan hedde forskelligt i kommunerne) som så indstiller til at sagen overgår til behandling om tildeling af førtidspension i kommunens "pensionsnævn" (kan også hedde noget andet i jeres kommune)

Som jeg ser sagen, så er pension kun et spørgsmål om tid - hvis ikke han er blevet bedre neurologisk set, siden 2006. Det er positivt med et tværfagligt møde, lægekonsulenten deltog jo også, og er med på at der kun lige mangler en ny og frisk udtalelese, af en neurolog.

I skal ikke søge, sagen skulle køre af sig selv nu, når det sidste lægepapir er vedlagt i sagen og lægekonsulenten kan sige god for at din mand ikke er blevet bedre efter 2006 - din man bliver indstillet, formentlig efter §18.

Så lidt ventetid endnu, men jeg syntes alt ser positivt ud, indtil videre.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 12:33   #4
strikkemusen
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2011
Lokation: fyn
Alder: 39
Indlæg: 15
Styrke: 13
strikkemusen er ny på vejen
Det var da godt nok en masse trælse ting din mand slæber rundtpå.

Jeg tror altså heller ikke i skal være nærvøse. Hvis ikke der er bedring at se, er sagen klokkeklar.

Da jeg blev indstillet til pension, pga. fysisk handicap, gik der 2 uger fra de sendte papirene til pensionsnævnet til jeg havde afgørelsen. Der stod i mit brev at de havde op til 3 mdr. sagsbehandlingstid. Jeg fik pension i oktober 2011. 27 år gammel.


Pøj pøj, med det hele...
strikkemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2011, 13:45   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.744
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til.....

Kære SusanneHN

Jeg er enig i de andres betragtninger.

Grundet din mands unge alder beder jeg jer sættet jer ind i følgende.

Fra nu af, uanset udfaldet af sagen hos kommunen, pension eller ej skal i være aktive med optræning, herunder regler og muligheder.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Hvor bor i henne i landet? Øst Vest Sjælland, måske?

Held og lykke med det hele

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 09-12-2011 kl. 14:17.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 09:25   #6
Hero
Føler sig hjemme på K10
 
Heros avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
Hero er ny på vejen
Hvor langt er vi nået i processen???

Min mand er 34 år, har svær depression, knogleskørhed, 2 knæer som ingen læger vil operere i mere, en dårlig skulder som ingen læger vil operere i længere, en ryg med en diskusprolaps, som ikke skal opereres, men som muligvis heller ikke er skyld i smerterne i ryggen. Ryggen har han for nyligt fået undersøgt for slidgigt og Bechterews – ingen af disse var tilstede. Ang. smerterne i ryggen skriver lægen “ Ellers må man sige, at tilstanden er stabil og uden yderligere behandlingsmuligheder. Motion og rygtræning kan forbedre livskvalitet noget, men jeg tror ikke at arbejdsevnen bliver væsentligt anderledes.” Ud over det har han også en lille men betydlig hjerneskade som følge af trafikuheld. Skaden påvirker hukommelse og koncentrationsevne – prøve lavet hos neurolog tilbage i 2006.

For ca. 3 uger siden var vi til møde med sagsbehandler, hvor lægekonsulent sad med. Det var et møde som jeg havde insisteret på af få. Der blev vi enige om at hans skulle tages med på Kommunens tværfaglige møde. Efterfølgende har min mand fået at vide, at de på mødet besluttede at han skulle have lavet en ny prøve hos neurologen og hvis den ikke er væsentlig bedre end i 2006, bliver han indstillet til pension.

Hvad betyder det helt nøjagtigt at “blive indstillet tilpension”? Er det herefter vi skal have lavet ansøgning og vente og vente og vente, eller er der flere undersøgelser der skal laves inden???
Hero er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 09:46   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SusanneHN Se meddelelser
Min mand er 34 år, har svær depression, knogleskørhed, 2 knæer som ingen læger vil operere i mere, en dårlig skulder som ingen læger vil operere i længere, en ryg med en diskusprolaps, som ikke skal opereres, men som muligvis heller ikke er skyld i smerterne i ryggen. Ryggen har han for nyligt fået undersøgt for slidgigt og Bechterews – ingen af disse var tilstede. Ang. smerterne i ryggen skriver lægen “ Ellers må man sige, at tilstanden er stabil og uden yderligere behandlingsmuligheder. Motion og rygtræning kan forbedre livskvalitet noget, men jeg tror ikke at arbejdsevnen bliver væsentligt anderledes.” Ud over det har han også en lille men betydlig hjerneskade som følge af trafikuheld. Skaden påvirker hukommelse og koncentrationsevne – prøve lavet hos neurolog tilbage i 2006.

For ca. 3 uger siden var vi til møde med sagsbehandler, hvor lægekonsulent sad med. Det var et møde som jeg havde insisteret på af få. Der blev vi enige om at hans skulle tages med på Kommunens tværfaglige møde. Efterfølgende har min mand fået at vide, at de på mødet besluttede at han skulle have lavet en ny prøve hos neurologen og hvis den ikke er væsentlig bedre end i 2006, bliver han indstillet til pension.

Hvad betyder det helt nøjagtigt at “blive indstillet tilpension”? Er det herefter vi skal have lavet ansøgning og vente og vente og vente, eller er der flere undersøgelser der skal laves inden???
Hej Susanne

Vi er nogle stykker som allerede har svaret på det spørgsmål en gang... Bliv på den tråd du allerede har oprettet, ellers kan vi andre ikke følge med... Svarene kan du se ved at trykke her:

Susanne

__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 09:47   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ofte kræves en afklaring af arbejdsevnen.

Dette bør I afdække, om kommunen ikke vil kræve dette ifm indstilling til førtidspension.

Hvis speciallægen vurdere samme tilstand(hvilket jo faktisk fremgår allerede), vil de indstille til førtidspension.men..

Vær opmærksom på, arbejdsevnen, da det er en betingelse at denne er afklaret.

jeg ville spørge"dumt" til sagsbehandler, SKRIFTLIG. Hvad der skal være afklaret, indhendtet, for at en førtidspension går igennem.

Dette for at forhindre at de trækker sagen unødigt.
Her mener jeg evt først, indstilling, så afslag, så arbejdsprøvning.

denne kan I godt insistere på nu, hvis sagsbehandler udtaler at dette er en forudsætning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 12:07   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ricky M. Se meddelelser
Hej Susanne

Vi er nogle stykker som allerede har svaret på det spørgsmål en gang... Bliv på den tråd du allerede har oprettet, ellers kan vi andre ikke følge med... Svarene kan du se ved at trykke her:

Susanne

Jeg har bedt web om, at lægge de 2 tråde sammen, så fortsæt venligst i den anden tråd.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-12-2011, 23:31   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Trådene er lagt sammen...

Lad venligst være med at rapportere en tråd bare fordi man ønsker at få lagt den sammen...

Man kan bruge linket Kontakt os i bunden af siden hvis man ønsker at skrive til mig...

Når man rapportere en tråd...så får alle admins en mail om det og det er ikke så smart når det kun er mig man skriver til...

Så brug http://www.k10.dk/sendmessage.php hvis man skal skrive til mig...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor langt har i på arbejde ? Bobbi Spørgsmål ang fleksjob 6 28-04-2012 11:02
Hjælp... hvor langt skal man synke?? Rie82 At søge førtidspension 53 28-02-2012 05:30
Hvor langt er jeg? Mulle83 Dit og Dat 2 12-01-2012 15:10
Hvor langt må de gå? Peppe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 14-06-2010 15:19
hvor langt er man Fodfolket Alt det andet 13 21-12-2009 23:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension