K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-03-2011, 13:01   #1
Marli84
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 18
Styrke: 14
Marli84 er ny på vejen
Hjælp søges...

Nu har jeg gennem længere tid fulgt med herinde, og det der chokerer mig mest er, hvordan systemet fungerer og tillader sig at behandle syge mennesker...

Derfor er det fantastisk at man kan søge hjælp herinde og der en masse søde mennesker, der står klar til at hjælpe alt hvad de formår

Jeg orker ikke at fremlægge min sag, da jeg er så langt nede psykisk, at det mildest talt er ved at tage livet af mig.
Efter mange års venten og dårlig sagsbehandling fra kommunen fik jeg i november sidste år endnu en ny sagsbehandler(mener det er nr. 6 på 2år)
Og som altid var mine papirer forældede pga. den langsomme sagsbehandlingstid Derfor skulle de bruge endnu en psykiatrisk speciallægeerklæring, som jeg selvfølgelig invilligerer i, da jeg bare gerne vil have fremskred i min sag.

Det viser sig så, at den nye sagsbehandler også gerne vil have der sker noget med min sag, og efter modtagelse af speciallægeerklæringen slår hun fast, at der er tale om en klar pensionssag. Lægekonsulenten skal dog lige skrive sin kommentar til sagen først, og så skulle det være piece of cake for resten hvilket jeg håber og tror på...

I starten af januar modtager jeg så de papirer fra min sagsbehandler, at hun indstiller mig til pension som en §18. Jeg har ikke noget at tilføje, da jeg mener det hele er med, ellers ville hun vel ikke være så klar i mælet

Midt i februar modtager jeg dog afslag på ansøgning om pension fra det der råd i kommunen(kan ikke huske hvad det hedder) Min sagsbehandler forstår ikke deres afgørelse og anbefaler mig at klage, hvilket jeg gjorde.

I torsdag modtog jeg så endnu et brev fra dem og de fastholder afgørelsen om afslag, så papirerne nu er sendt til BAN.

Jeg er så gal og aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Har tænkt mig at søge aktindsigt hos BAN, men ved ikke hvordan jeg ellers skal forholde mig??????

Derudover skriver de i brevet fra BAN, at jeg har 10 dage til at rette henvendelse, hvis jeg har kommentarer til dem, eller hvis jeg ikke ønsker de må indhente flere oplysninger , men skal tage stilling ud fra de eksisterende oplysninger. Hvad har det af betydning, at de må indhente flere ting fremfor at de skal afgøre ud fra nuværende oplysninger???

Det skal lige siges, at jeg fik afslag pga de mener der stadig er psykiatriske behandlingsmuligheder. Det står tydeligt, at min arbejdsevne skønnes lig nul i ethvert erhverv, men min livskvalitet kan muligvis bedres en lille smule ved medicin. (tvivler jeg dog på, da jeg snart har prøvet alverdens medicin, men man har da lov at håbe)

Håber nogle af Jer kan komme med nogle gode råd, for det stresser mig virkelig den her situation. Er helt nede med flaget og troede jo virkelig på, at der var lys for enden af tunnelen,netop fordi min sagsbehandler sagde, at det var stråleklart at jeg ku forvente at få pension snarest. Så rammer det som et slag i maven, når afslaget kommer og man ikke aner sine levende råd og føler sig behandlet som l...
Det er så skrækkeligt at gå og vente, for har nu lært at frygte det værste, da man så ikke bliver ligeså skuffet.

Har så meget brug for fred i sindet og ikke føle mig vurderet og vendt og drejet hele tide. Jeg er kun 26, men de sidste 6år har jeg kæmpet med mit sind og systemet, og jeg er ikke kommet videre. Jeg har brug for succesoplevelser og brug for at komme videre med livet med en psykisk lidelse, som har betydet mange ofringer som bla. mislykkede forsøg på gennemførelse af uddannelse og mange sociale sammenhænge, jeg er gået glip af Oveni det hele mistede jeg min far pludseligt en af blodprop for 3 uger siden, så jeg kan snart ikke indeholde mere....

Håber jeg kan følge lidt mere med herinde og evt. bidrage der hvor jeg kan, ellers er et klap på skulderen altid dejligt og det kan alle bidrage med

Tak fordi I læste med så langt, og så håber jeg at få nogle brugbare svar, så jeg forhåbentligt snart kan komme videre i livet og skabe noget positivt indhold...

Forårshilsen fra Marli84
Marli84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 13:15   #2
Mama
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-11 2010
Indlæg: 82
Styrke: 14
Mama er ny på vejen
Hej!
Jeg kender ikke til proceduren, når der søges flex eller pension. Men vil dog sende dig en tanke, da det lyder rigtig hårdt for dig Og så din fars død oveni, det gør mig ondt for dig!
Må jeg spørge, om du har en psykisk diagnose?

Mange tanker,
Mama
Mama er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 14:24   #3
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa
Kondolerer med din far - og byder dig velkommen her!

Jeg vil med stor spænding følge din sag. Der står det samme i mine lægepapirer (er psykisk syg; anden medicin kan muligvis bedre livskvalitet men ikke arbejdsevne) og min sagsbehandler mente den lå på kanten til førtidspension, men hendes kollega siger der mangler en arbejdsprøvning, så det skal jeg nu. Er bange for at det ikke går... Men det skal prøves.

Jeg mener, at de skal komme med en uddybende begrundelse for at behandlingsmulighederne ikke er udtømte. Altså HVILKE behandlingmuligheder der kan prøves.

Det lyder som om, at din sagsbehandler er af den hjælpsomme slags, så jeg syntes, at du skal ringe til hende NU og spørge hvad hun tænker om det.

Har du ikke fået aktindsigt før?

Mit hoved dur ikke til at dykke ned i lovgivningen i dag, men der skal nok være nogle andre der har overskud til det og kan fortælle hvad det afslag de har givet dig skal indeholde og hvad det betyder med om BAN må indhente oplysninger.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 14:37   #4
Marli84
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 18
Styrke: 14
Marli84 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mama Se meddelelser
Hej!
Jeg kender ikke til proceduren, når der søges flex eller pension. Men vil dog sende dig en tanke, da det lyder rigtig hårdt for dig Og så din fars død oveni, det gør mig ondt for dig!
Må jeg spørge, om du har en psykisk diagnose?

Mange tanker,
Mama
Hej Mama.

Ja jeg er blevet diagnosiseret med en skizotypisk sindslidelse og tilbagevendende angstanfald. Tak for de søde ord
Marli84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 14:46   #5
Marli84
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 18
Styrke: 14
Marli84 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Hejsa
Kondolerer med din far - og byder dig velkommen her!

Jeg vil med stor spænding følge din sag. Der står det samme i mine lægepapirer (er psykisk syg; anden medicin kan muligvis bedre livskvalitet men ikke arbejdsevne) og min sagsbehandler mente den lå på kanten til førtidspension, men hendes kollega siger der mangler en arbejdsprøvning, så det skal jeg nu. Er bange for at det ikke går... Men det skal prøves.

Jeg mener, at de skal komme med en uddybende begrundelse for at behandlingsmulighederne ikke er udtømte. Altså HVILKE behandlingmuligheder der kan prøves.

Det lyder som om, at din sagsbehandler er af den hjælpsomme slags, så jeg syntes, at du skal ringe til hende NU og spørge hvad hun tænker om det.

Har du ikke fået aktindsigt før?

Mit hoved dur ikke til at dykke ned i lovgivningen i dag, men der skal nok være nogle andre der har overskud til det og kan fortælle hvad det afslag de har givet dig skal indeholde og hvad det betyder med om BAN må indhente oplysninger.

Hej annagw...

Min sagsbehandler er dybt uforstående overfor afgørelsen, hvilket hun jo også bør være, når det er hende, som forslog at indstille mig og var så stærk i troen (vil jo mene hun ved hvad hun har med at gøre og har prøvet det før)

Jo har fået aktindsigt før, men vil også mene det er godt at få fra BAN, da jeg derved kan sikre mig at kommunen har sendt alle papirer afsted også min klage.

De mener jo de eneste behandlingsmuligheder er medicin, selvom det står tydeligt det ikke vil ændre min arbejdsevne. Men de har selvfølgelig en mulighed for at trække det hele i langdrag, måske også på grund af min alder, selvom det ikke har nogen betydning.

Føler med dig, men forhåbentligt kan arbejdsprøvningen hurtigt fastslå, hvordan du står og så er der ikke mere at komme efter.

Held og lykke med at kæmpe videre...

Tanker fra Marli84
Marli84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 15:51   #6
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marli84 Se meddelelser

Jeg orker ikke at fremlægge min sag, da jeg er så langt nede psykisk, at det mildest talt er ved at tage livet af mig.

I starten af januar modtager jeg så de papirer fra min sagsbehandler, at hun indstiller mig til pension som en §18. Jeg har ikke noget at tilføje, da jeg mener det hele er med, ellers ville hun vel ikke være så klar i mælet

Midt i februar modtager jeg dog afslag på ansøgning om pension fra det der råd i kommunen(kan ikke huske hvad det hedder) Min sagsbehandler forstår ikke deres afgørelse og anbefaler mig at klage, hvilket jeg gjorde.

I torsdag modtog jeg så endnu et brev fra dem og de fastholder afgørelsen om afslag, så papirerne nu er sendt til BAN.

Jeg er så gal og aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Har tænkt mig at søge aktindsigt hos BAN, men ved ikke hvordan jeg ellers skal forholde mig??????

Derudover skriver de i brevet fra BAN, at jeg har 10 dage til at rette henvendelse, hvis jeg har kommentarer til dem, eller hvis jeg ikke ønsker de må indhente flere oplysninger , men skal tage stilling ud fra de eksisterende oplysninger. Hvad har det af betydning, at de må indhente flere ting fremfor at de skal afgøre ud fra nuværende oplysninger???

Det skal lige siges, at jeg fik afslag pga de mener der stadig er psykiatriske behandlingsmuligheder. Det står tydeligt, at min arbejdsevne skønnes lig nul i ethvert erhverv, men min livskvalitet kan muligvis bedres en lille smule ved medicin. (tvivler jeg dog på, da jeg snart har prøvet alverdens medicin, men man har da lov at håbe)

Har så meget brug for fred i sindet og ikke føle mig vurderet og vendt og drejet hele tide. Jeg er kun 26, men de sidste 6år har jeg kæmpet med mit sind og systemet, og jeg er ikke kommet videre. Jeg har brug for succesoplevelser og brug for at komme videre med livet med en psykisk lidelse, som har betydet mange ofringer som bla. mislykkede forsøg på gennemførelse af uddannelse og mange sociale sammenhænge, jeg er gået glip af Oveni det hele mistede jeg min far pludseligt en af blodprop for 3 uger siden, så jeg kan snart ikke indeholde mere....
Kære Marli84!
Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne komme med et kvalificeret bud og hjælp! Det kan jeg desværre ikke. Føler mig så magtesløs, når jeg læser din sag, og har så ondt af dig. Kondulerer med tabet af din far! Håber, du har nogle psykisk stærke venner/familie omkring dig, der er der for dig i din svære krise.

Sidder selv i den båd der hedder :" Lidelsen er kronisk og behandling vil kun være af livsforbedrende karakter."Udtalt og skrevet, af psykolog på center for selvmordstruede i Aalborg. Venter og venter på, at min sag om ftp på §18, snart må være nået til måls, men der sker ikke en dyt i den sag. (Søgte i juni 2010) Har efterhånden mistet hukommelse- og indlæringsevner pga. mangeårig depression. og angsten for afslag er enorm og invaliderende.

Men, jeg er bare så meget ældre end dig og tænker, at det er frygteligt i en alder af 26 år, at føle sig nødsaget til at søge FTP.
Du må ha´det rigtig slemt, og jeg håber for dig, at der snart må blive lys for enden af tunnelen.

Ønsker alt det bedste for dig.

Kærlig hilsen Pedro
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 17:11   #7
Marli84
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 18
Styrke: 14
Marli84 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pedro Se meddelelser
Kære Marli84!
Hvor ville jeg ønske, at jeg kunne komme med et kvalificeret bud og hjælp! Det kan jeg desværre ikke. Føler mig så magtesløs, når jeg læser din sag, og har så ondt af dig. Kondulerer med tabet af din far! Håber, du har nogle psykisk stærke venner/familie omkring dig, der er der for dig i din svære krise.

Sidder selv i den båd der hedder :" Lidelsen er kronisk og behandling vil kun være af livsforbedrende karakter."Udtalt og skrevet, af psykolog på center for selvmordstruede i Aalborg. Venter og venter på, at min sag om ftp på §18, snart må være nået til måls, men der sker ikke en dyt i den sag. (Søgte i juni 2010) Har efterhånden mistet hukommelse- og indlæringsevner pga. mangeårig depression. og angsten for afslag er enorm og invaliderende.

Men, jeg er bare så meget ældre end dig og tænker, at det er frygteligt i en alder af 26 år, at føle sig nødsaget til at søge FTP.
Du må ha´det rigtig slemt, og jeg håber for dig, at der snart må blive lys for enden af tunnelen.

Ønsker alt det bedste for dig.

Kærlig hilsen Pedro
Hej Pedro

Tak for de søde ord, heldigvis har jeg en kæreste, der støtter mig hele vejen

Det er nemlig så fortvivlende at være låst sådan fast og vide at andre har ens skæbne i hænderne

Håber du snart får noget svar, hvordan kan sagen trækkes så længe i langdrag? Har du fået afslag på noget tidspunkt eller er de bare ikke nået videre?

Bare der snart kommer noget retfærdighed til... Ingen ønsker jo at være syg, så det er ikke for sjov, når man er nødt til at søge ftp

Tanker fra Marli84
Marli84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 17:20   #8
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Hej Marli84!
Godt du har en sød kæreste, der er der for dig!
Søgte pension i 2006, fik afslag! Var i arbejds prøvning, flere steder indtil august 2008. Blev visiteret til fleksjob og ansat i aug. 2008. Var meget stresset og fyldt med angst, ku ikke klare det psykiske pres, forsøgte selvmord i maj 2010. Søgte pension i juni 10, og venter stadig på ressourceprofil, men det trækker ud.
Knuz Pedro
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 17:34   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Den der med livskvalitet, den ikke bare bør men SKAL! du kommentere.

Den er et guldkorn for en kommune som ikke ønsker at give FP (eller fleks for den sags skyld) for de vælger at læse betydningen som ARBEJDSEVNE, dvs som de læser det står det faktisk at du med medicin måske vil få arbejdsevne, de ved, du ved jeg ved og alle andre ved at det IKKE er det der menes, men det forhindrer immervæk ikke kommunerne i at udnytte muligheden, ej heller forhindrer det BAN i at give kommunerne ret i deres fejagtige evne til at læse og forstå.
Derfor er det ret vigtigt at du kommentere at kommunen ikke evner at læse og forstå.

Mht aktindsigt, så kan du gøre det på den helt nemme måde, hvoor du såre simpelt bare skriver at du ønsker aktindsigt i alle sagsakter BAN hare liggende, men du kan også vælge at bruge formularen under nyttige links, som vi bruger når vi beder om aktingsigt hos kommunen (men det mener jeg ikke er nødvendigt)

Mht indhentning af oplysninger, menes der at hvis nu du fx skriver til dem at der mangler en status, eller en specaillægeerklæring eller hvad det nu er, i den aktindsigt du har modtaget, så giver du dit samtygge til at BAN må indhente det du mener mangler.
Eller hvis de opdager der mangler noget, i det kommunen har sendt, så har du givet tilladelse til at de må indhente det.
Altså er det til din fordel at du giver dem den samtygge.

Hvis der ikke allerede er en liste først med lægelige skånebehov (læs alt i gennem og skriv en liste) men også en liste med dine, for det er langt fra sikkert at alle dine skånebehov er beskrevet, fordi lægerne tage dem som en selvfølge, at det naturligvis også gølder de ting.
Fx: Er jeg stressoverfølsom, slut. MEN der er ingen detaljeret beskrivesle af hvad det så giver af relle skånebehov, fordi det er en selvfølge for lægerne, men det er det ikke nødvendigvis for systemet (og det forekommer jo i forskællige grader, en kan måske slet ikke tåle noget der bare lugter af stres, mens andre har enkelte områder hvor de står af, andre igen, har bare en lættere nedsat stress tærskel... ja du har fanget den *ss*) og derfor er din uddybning af de skånebehov faktisk en god ide, men det er vigtigt tydeligt at skrive hvilken liste der er lavet ud fra lægelige dokumenter og vilken der er din egen beskrivelse.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2011, 17:36   #10
Marli84
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2011
Alder: 39
Indlæg: 18
Styrke: 14
Marli84 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pedro Se meddelelser
Hej Marli84!
Godt du har en sød kæreste, der er der for dig!
Søgte pension i 2006, fik afslag! Var i arbejds prøvning, flere steder indtil august 2008. Blev visiteret til fleksjob og ansat i aug. 2008. Var meget stresset og fyldt med angst, ku ikke klare det psykiske pres, forsøgte selvmord i maj 2010. Søgte pension i juni 10, og venter stadig på ressourceprofil, men det trækker ud.
Knuz Pedro
Føler virkelig med dig... det er bare ikke fair
De må altså se at få fingeren ud og komme videre.
Jeg kan ikke klage over det er gået langsomt her til sidst, men udfaldet var så ikke som jeg håbede. Hvis bare man vidste hvad man skulle stille op mod det hele

Kan du ikke rykke for den ressourceprofil? Jeg har flere gange oplevet at mine papirer har været forældede, fordi de er så langsommme i optrækket, og så må jeg i gang med nye undersøgelser. Sjovt nok kunne de godt bruge de gamle(fejlagtige) oplysninger da dommen over pension skulle slåes fast
Marli84 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp søges mølski Alt det andet 2 27-06-2011 15:34
hjælp søges V_Brask Dit og Dat 1 13-12-2010 02:30
Hjælp søges deva Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 15-08-2010 22:03
Hjælp søges odenseMand35 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 16-12-2008 20:29
Hjælp søges. AnnetteH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 24-01-2008 15:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension