K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2016, 23:19   #1
Carolinekbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2011
Indlæg: 40
Styrke: 14
Carolinekbh er ny på vejen
Speciallægeundersøgelse/psykiater - div. spørgsmål

Hej K10

Mit Jobcenter har valgt at indkalde mig til en speciallægeundersøgelse hos speciallæge valgt af Jobcenter.

Jeg vil gerne vide om en speciallægeundersøgelse "bare" er en speciallægeundersøgelse?
Findes der forskellige typer; altså beder Jobcenter fx speciallægen forholde sig til specifikke spørgsmål stillet af Jobcenter eller lignende?

Har kun modtaget et brev fra Jobcenter hvor der står:

I anledning af Deres sag vedrørende
kontantjælp
ønsker kommunen en undersøgelse.
Kommunen har derfor anmodet (...)
om at foretage den ønskede undersøgelse.


I rubrikken Bemærkninger fra læge findes kun praktisk info om navn, sted og tid.

Jeg har ikke hørt fra psykiateren og aner derfor ikke hvad jeg kan forvente. Er det et infomøde inden den endelige undersøgelse/flere samtaler?
Skal speciallægeundersøgelse finde sted denne dag? Hvis ja, hvor lang tid tager det?
Har speciallægen indhentet oplysninger fra tidligere behandlingningsforløb?
Og så videre..og så videre

Iøvrigt har Jobcenter ikke tilsendt mig indkaldelsen som digitalpost/eboks selvom jeg normalt modtager "jobcenterpost" ad den vej, men i stedet som brevpost frankeret med B-brevs porto.

Hvorfor skal jeg have besked så sent at jeg end ikke kan nå forbi og få en snak med min praktiserende læge.

Er bange, træt og forvirret over ikke at vide hvad jeg møder op til...mon nogen her kan og vil hjælpe med lidt info?

Venligst Caroline
Carolinekbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2016, 23:24   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du behøver ikke tage kommunens psykiater, du må godt tage din egen, hvis du har en sådan?

Hvorfor psykiater, er det pga psykisk sygdom? (de kan nemelig også finde på at sende en til psykiater, selvom man har noget fysisk!).

Er det fordi du er aktivitetsparat? (altså ikke umiddelbart står til rådighed for arbejdsmarked)?

Og kommer du fra job, sygedagpenge, dagpenge, eller??

Sidst redigeret af Ninja; 10-02-2016 kl. 23:27.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 00:16   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Typisk tager en psykiatrisk speciallægeerklæring 3-4
timer, min tog over 3 selvom psykiateren kendte mig særdeles godt.

Men man skal også være opmærksom på at nogle psykiatere arbejder til fordel for dig, forstået således at de lytter og tror på hvad du siger, og så kan det godt tage ekstra tid.

Desværre er der også nogen som skøjter meget let hen over det og måske ikke lige får skrevet oplysningerne ind hos den rigtige patient mm, altså med andre ord er ligeglade med patienten, og derfor kunne det være interessant at vide hvem du skal til og om der er noget du skal passe på.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 01:06   #4
Carolinekbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2011
Indlæg: 40
Styrke: 14
Carolinekbh er ny på vejen
Har gennem mange år været i behandling (angst, dep., traumer samt har en personlighedsproblematik/forstyrrelse) hos psykiater som afgik på pension for et år siden.
Jeg var udredt og "velmedicineret" så sidste måneder af behandlingen bestod af støttende samtaler især i forhold til et endeløst jobcenterforløb som var og er ved at slide mig op.
I seneste status 2015 beskrives jeg som uden symptomer men vil altid have en angstproblematik samt risikerer depression ved stress og personlige belastninger.


Jeg blev henvist til 2.aktør med henblik på afklaring af hvilken "støtte" jeg ville behøve i forbindelse med en revalidering samt afprøvning i praktikker med henblik på uddannelses valg.
Jeg blev glad og troede at jeg ville komme ud i en praktik i "normalsamfundet" efter endeløse forløb i kommunal regi, særlige tilbud for psykisk syge og noget der bedst kan beskrives som meningsløs opbevaring.

Men nej...hos aktøren skulle man "først og fremmest" deltage i interne kurser. Man blandede borgere fra forskellige forløb og mange mødte påvirkede, nogle sov og andre var travlt optaget af FB. Indholdet skulle angiveligt være arbejdsmarkedsrelevant men bestod nu mest i tv og filmkiggeri sant gennemgange af alverdens psykiatriske diagnoser; noget man kaldte psykoedukation.
Jeg magtede ganske enkelt ikke igen at skulle agere klient, foregive at profitere af forløbet og enden på visen blev at dialogen mellem konsulent og jeg gik i hårdknude. Alle samtaler skulle angiveligt dreje sig om min angstlidelse, og mine udsagn og adfærd blev relateret hertil.
Det blev problematiseret at jeg ikke bryder mig specielt om fx at dyrke fittness, at jeg ikke ønskede at deltage i "sociale-måltider" hos leverandøren og at jeg ikke havde det store behov for fx at "dele" private ting med hverken undervisere eller tilfældige medkursister.
Et somatisk ildebefindende blev også relateret til min angstlidelse og jobcenter informeret om dette.
Det var til sidst nærmest tragikomisk og meget svært at se hvorledes tilbudet skulle relatere til det af jobcenteret bestilte forløb.
Jeg bad om at få stoppet forløbet da det forekom mig at konsulenten blot trak tiden ud vel vidende at forløbet kunne forlænges i op til et år.

Efterfølgende skrev konsulenten en rapport hvori konsulenten bl.a. påstod at have gjort en stor indsats for at etablere en praktik. Herunder at konsulenten igen og igen skulle have kontaktet mig og rykket for indsats fra min side.
Jeg har gemt smskorrespondancen mellem konsulent og jeg og kan dokumentere at dette er direkte usandt... men hvad hjælper det...

Herudover har konsulenten oplyst at konsulenten med baggrund i ovennævnte ikke mener at jeg tåler at der stilles krav til mig (altså de krav, der aldrig er blevet fremsat) og sluttelig at konsulenten "oplever X som paranoid".
En diagnose/symptom som ikke optræder i nogen lægefaglig status.

Min kritik af og forløbet er pist væk og tilbage står indtrykket af en alvorligt psykisk forstyrret person der end ikke kan tænkes at kunne fungere i en praktik endsige revalideres.

Efterfølgende har jobcenter afholdt en konference vedrørende min sag men der findes ingen sagsnotater om vurderinger foretaget på konferencen blot en konstatering af at man vil henlægge min sag til Job og ressourcer med henblik på et ressourceforløb/udviklingsforløb.
Dette blev jeg oplyst om ved et møde hvor sagsbehandleren ikke ville drøfte levenrandørens rapport men blot fastholdt at den ikke havde haft betydning for sagsbehandlingen. Det var alene den lange periode jeg havde modtaget kontanthjælp der skulle have udløst en vurdering af at jeg ikke kan revalideres men angiveligt behøver behandling (?), støtte, mentor og guderne må vide hvad.
Jeg bad om at komme i en virksomhedspraktik med henblik på at blive afprøvet under reele arbejdsforhold men det var tydeligt at sagsbehandleren havde overtaget leverandørens opfattelse af min helbredstilstand.
Jeg bad sagsbehandler forholde sig til seneste lægefaglige status. Sagsbehandler valgte at læse 10 år gamle indlæggelsesdiagnoser højt og konkluderede "Der er hvad du fejler."
Afsnittet hvor psykiater redegør for den diagnostiske udvikling frem til 2015 kunne eller ville hun hverken se eller læse højt.

Efterfølgende har jeg søgt og fået et tidsbegrænset ufaglært deltidsjob og havde håbet at dette kunne medføre en revurdering i forhold til min psykiske habitus, revalidering og beslutningen om at henlægge min sag til Job og ressourcer.
Men nej igen..ved nyt møde fastholdt sagsbehandler henlæggelsen af min sag.
Nu med henvisning til at jeg jo så skal "have" et ufaglært fleksjob.
Jeg gentog mit ønske om og behov for kompetencer/uddannelse. Svaret var "Uddannelse koster penge".
Og så fik jeg igen noget snak om at jeg jo skulle have behandling og støtte.
Til sidst sagde jeg vel bare tjahh da henlæggelsen tydeligvis ikke var til debat.
Det er i journal blevet til:
X ønsker et fleksjob men drømmer om en revalidering. Drømmer? Ønsker flexjob? Tjah!

Med henvisning til mit "ønske" om fleksjob og at lægefaglige oplysninger er mere end et år gamle, har jeg nu modtaget ovennævnte indkaldelse.

Er både træt og vred...og på sær vis ved at udvikle paranoide tendenser af beskyldningerne om at jeg fx skulle være paranoid.

Passer mit deltidsjob og prøver at tage en dag af gangen, men magter næsten ikke det kafkaske ved situationen.
Venligst Caroline

Sidst redigeret af Carolinekbh; 11-02-2016 kl. 01:33.
Carolinekbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 01:21   #5
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Som et minimum skal du medbringe det materiale hvor psykiateren beskriver din psykiske udvikling, når du skal have lavet speciallæge erklæringen.
Medbring i øvrigt hvad du har som du mener understøtter din sag.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 01:22   #6
Carolinekbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2011
Indlæg: 40
Styrke: 14
Carolinekbh er ny på vejen
XXX...mon nogen har erfaringer vedkommendes praxis?

Sidst redigeret af Carolinekbh; 11-02-2016 kl. 01:55.
Carolinekbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 01:33   #7
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carolinekbh Se meddelelser
Gustav Erik Halberg...mon nogen har erfaringer vedkommendes praxis?
De læger hvor der ikke kommer ret meget op når man søger på navnet, plejer at være ok !
Hvis der er noget graverende eller uærligt ved en læge skal der nok være nogen der har skrevet om det.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2016, 01:54   #8
Carolinekbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2011
Indlæg: 40
Styrke: 14
Carolinekbh er ny på vejen
Var også min tanke...imidlertid "optræder" vedkommende i et enkelt boligprogram på TV2/Youtube...undlod at se det nærmere på det da det egentlig er sagen helt udvedkommende.
Tak for svar.
Carolinekbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2016, 23:58   #9
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carolinekbh Se meddelelser
Var også min tanke...imidlertid "optræder" vedkommende i et enkelt boligprogram på TV2/Youtube...undlod at se det nærmere på det da det egentlig er sagen helt udvedkommende.
Tak for svar.
Hvis det er Henrik Day Poulsen, skal du sørge for st undgå ham. Han mener at mange syge mennesker simulerer deres sygdom for at få en offentlig ydelse. Han er meget kontroversiel. Du har ret til selv at vælge speciallæge https://www.regionh.dk/Sundhed/praks...iallaeger.aspx

Vær iøvrigt opmærksom på, at nogle læger har fået fjernet negative søgeresultater i søgemaskiner. På Google står der gerne en bemærkning om at resultater kan være fjernet i henhold til europæisk datalov. Man kan derfor ikke regne med, at der ikke findes noget negativt, bare fordi der ikke kommer noget frem ved en søgning.

Redigeret: okay jeg ser nu at det er et andet navn. Ham kender jeg ikke noget til.

Sidst redigeret af Strandpigen; 13-02-2016 kl. 00:09.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension