K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2011, 08:53   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Det er asocialt ikke at afskaffe efterlønnen

Hvorfor skal reglerne for den i forvejen meget stramme tildeling af førtidspension, strammes endnu mere, bare for at bevare en ordning hvor raske mennesker - UDEN krav, kan gå ud af arbejdsmarkedet og få det betalt af staten?

Alle der ikke vil være med til at afskaffe efterlønnen er pr. definition asociale og egoistiske, de tænker KUN på sig selv og ikke på de svage i samfundet!
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 09:15   #2
Hanna
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 242
Styrke: 15
Hanna er ny på vejen
Du er da en frygteligt borgerligt tågehorn hele tiden...
Hanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 09:54   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af logikeren Se meddelelser
Hvorfor skal reglerne for den i forvejen meget stramme tildeling af førtidspension, strammes endnu mere, bare for at bevare en ordning hvor raske mennesker - UDEN krav, kan gå ud af arbejdsmarkedet og få det betalt af staten?
Der kan måske være andre interessante helhedsmodeller for en større gruppe af borgere ?


Citat:
Alle der ikke vil være med til at afskaffe efterlønnen er pr. definition asociale og egoistiske, de tænker KUN på sig selv og ikke på de svage i samfundet!
Det er et synspunkt, der tager et bestemt afsæt.

Hvis man nu ændre afsættet, kan det vel tænkes konklusionen også ændres ?


Eksempelvis kunne man måske forestille sig en simplificeret ydelsesmodel, hvor alle borgere der opfylder et bestemt retskriterie sikres et retskrav på et forsørgelsesgrundlag fx svarende til EU's fattigdomsgrænse (120.000 DKK p.a. efter skat), med et formue og ægtefællerelateret indtægtskriterie på niveau med det, der aktuelt kendes fra den i dag eksisterende førtidspension.

I dag er ydelsesmodellerne mangfoldigt "klasseopdelt" med et tilhørende hav af uoverskuelige, komplicerede og ressourcekrævende visitationsregler & kontrolforanstaltninger, der både er dyrt at administrere og (vil nogen måske med rette hævde ?) menneskefjensk.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 10:01   #4
victoriane
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-09 2007
Indlæg: 138
Styrke: 17
victoriane er ny på vejen
Det er ikke sådan at den siddende regering vil afskaffe efterlønnen for så at bruge pengene til at unge kronisk syge under 40 dermed kan komme på førtidspension. Så altså uanset om efterlønnen fjernes eller bevares er der stadig ikke garanteret førtidspension for de under 40 år fremadrettet.

Men endnu er 2020 planen ikke andet end et forslag uden flertal bag så lad mig foreslå at lukke tv og avislæsning ned en uges tid og trække vejret dybt og roligt.

Hvis man går og frygter for et muligt problem i fremtiden så ryger al glæde over nutiden.

Det er livet alt for kort og kostbart til.
victoriane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 10:14   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der bliver stort ingen som får en seniorpension
fordi man skal være nedsildt i alle fag
så foreksempel en håndværker der er nedsildt i sit fag
der kommer alså omskoling ind i billedet
til foreksempel et kontorjob
reglerne som de fremlagt er ikke anderledes end almindelige førtidspension
soc og SF vil også lave flexjob og førtidspension om, sammen med de radikale

så der bliver helt sikkert en reform på et eller andet tidspunkt
som betyder jeg ikke får nognen indtægt de næste mange år

er det så noget jeg går og frygter NEJ bestemet ikke
for jeg kan ikke gøre en meter ved det
men de kan lave alle de refomer de vil, jeg kommer ikke på arbejdsmarkedet af den grund
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 12:01   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Havde jeg ikke fået tildelt en førtidspension så var jeg gået på efterløn i stedet for om 6 mdr...
Det ville jeg have gjort uden at føle mig hverken asocial eller egoistisk...
Efter at have betalt til efterlønnen fra begyndelsen... betalt min skat i hele mit arbejdsliv havde jeg faktisk håbet jeg kunne have holdt til jeg kunne få efterløn... for så havde det ikke været nødvendigt at komme igennem kommunens mølle som jeg faktisk synes var en ydmygende oplevelse jeg hellere ville have undværet...

Efterlønnen er der for at man ikke skal knokle til man segner og have et par gode år før man siger farvel og tak.... og bliver mest brugt af de lavtlønnede med det hårde arbejde som bevisligt har kortere levetid end dem med de fede stillinger... og jeg synes egentligt der bliver mere og mere brug for den når alderspensionen skal sættes op med flere år...

Og efterlønnen svarer altså kun til en pension eller akasse så det er ikke noget man bliver millionær af... så derfor er det måske de højtlønnede ikke bruger den så meget som de lavtlønnede...

Så logiker jeg synes du er mere egoist når du sidder og lufter de blå tanker... at afskaffe efterlønnen og give pengene i skattelettelse til de i forvejen velbjergede... for du er da ikke så naiv at du tror det pludselig er pensionisterne der får de sparede penge....

....

...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 12:17   #7
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Havde jeg ikke fået tildelt en førtidspension så var jeg gået på efterløn i stedet for om 6 mdr...
Det ville jeg have gjort uden at føle mig hverken asocial eller egoistisk...
Efter at have betalt til efterlønnen fra begyndelsen... betalt min skat i hele mit arbejdsliv havde jeg faktisk håbet jeg kunne have holdt til jeg kunne få efterløn... for så havde det ikke været nødvendigt at komme igennem kommunens mølle som jeg faktisk synes var en ydmygende oplevelse jeg hellere ville have undværet...

Efterlønnen er der for at man ikke skal knokle til man segner og have et par gode år før man siger farvel og tak.... og bliver mest brugt af de lavtlønnede med det hårde arbejde som bevisligt har kortere levetid end dem med de fede stillinger... og jeg synes egentligt der bliver mere og mere brug for den når alderspensionen skal sættes op med flere år...

Og efterlønnen svarer altså kun til en pension eller akasse så det er ikke noget man bliver millionær af... så derfor er det måske de højtlønnede ikke bruger den så meget som de lavtlønnede...

Så logiker jeg synes du er mere egoist når du sidder og lufter de blå tanker... at afskaffe efterlønnen og give pengene i skattelettelse til de i forvejen velbjergede... for du er da ikke så naiv at du tror det pludselig er pensionisterne der får de sparede penge....

....

...
Totalt enig!
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 12:19   #8
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af victoriane
Det er ikke sådan at den siddende regering vil afskaffe efterlønnen for så at bruge pengene til at unge kronisk syge under 40 dermed kan komme på førtidspension. Så altså uanset om efterlønnen fjernes eller bevares er der stadig ikke garanteret førtidspension for de under 40 år fremadrettet.
Afskaffes efterlønnen ikke går det ud over de nuværende førtidspensionister om 10 år.
De vil blive sat på kontanthjælpsagtig ydelse og tvunget medicin ned i halsen og alskens "behandlinger" og pres.

Nej, jeg lufter ikke blå tanker, jeg er så rød som Karl Marx og læser hans værker med stort velbehag.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 12:29   #9
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Efterlønnen er da rigtigt nok en udgift for samfundet. Men mon ikke der ligger mere ideologi end økonomi bag afskaffelsen af efterløn. Det man evt. kunne spare på efterlønnen, kommer nok ikke de "svage" tilgode.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2011, 13:15   #10
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af adbib
Efterlønnen er da rigtigt nok en udgift for samfundet. Men mon ikke der ligger mere ideologi end økonomi bag afskaffelsen af efterløn. Det man evt. kunne spare på efterlønnen, kommer nok ikke de "svage" tilgode.
Ikke direkte i form af f.eks. flere penge til førtidspension. Men i form af ikke at blive nødt til at tvinge førtidspensionister tilbage på kontanthjælp.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvorfor ikke bare afskaffe førtidspension MTVRV1 Politik og Samfund 3 26-02-2012 19:29
SF og DF vil afskaffe lægekonsulenter Vej86 Lægekonsulenternes Rolle 1 22-06-2011 10:22
DF rører IKKE ved efterlønnen! buster Politik og Samfund 47 27-05-2011 15:21
Politikere kender ikke efterlønnen gunvor Politik og Samfund 84 05-03-2011 10:02
Ved af afskaffe efterlønnen kan vi bremse lønstigningerne Tante Ana Politik og Samfund 6 20-01-2011 11:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension