K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2010, 17:49   #11
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SRS Se meddelelser
OK det var da noget det kan være jeg må trække lidt på din erfaring arbejder. Det kunne være rart at få en vurdering fra en der har erfaringen i baghånden. Jeg kunne evt prøve at sende noget tekst til en problemstilling engang når jeg kommer så vidt
Jamen du skal være velkommen!
Man kan sende private beskeder herinde, så det kan du bare gøre!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2010, 23:45   #12
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SRS Se meddelelser
Hej

Jeg er ny på dette forum og socialrådgiver studerende. Jeg skal til at skrive projekt, men synes der er så mange relevante problemstillinger i vores samfund, så jeg er gået helt blank Jeg skal finde en problemstilling på et relevant dokumenteret emne og problem, og måske der var nogen der havde lyst til at hjælpe mig lidt på på vej med nogle forslag. Det kan være noget i har oplevet eller måske noget i kender til.

Hej SRS

Hvad med denne problemstilling: >>Det etiske dilemma og den manglende moral kodes hos sagsbehandleren<<.

Der er ihvertfald stof nok til mange projekter



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2010, 00:15   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes, som nævnt tidligere i tråd, det store problem er, at der ikke følges op på kommunes forpligtelse om Helhedsvurdering, og handleplan udfra dette.

Manglende hjælp i form af medicinudgifter, træning, kørsel, psykologhjælp, div hjælpemidler mv.

Alt dette som skal sikre den syge/tilskadekomne en hurtig afklaring, med de bedste forudsætninger.

Betinna Post trak selv dette op som et kæmpe problem, da der var hørring i Tinget her i foråret.
Hver afd. hytter eget buget, hvorfor ingen tager det ansvar, som faktisk står i loven.

feks i Sygedagpengeloven(mener det er §15 eller §16).
Har diskuteret dette med Andersine, som ikke mener, at der er nogen forpligtelse?

ERgo ville en nærmere belysning af emnet være interessant, idet dette netop ofte forhindre tilbagevenden til arbejdet, pga af borgeren får forværring af tilstand, og/eller en psykiask diagnose som stress, angst eller dep. oveni.

Den syge/tilskadekomne skal dels forholde sig til sygdom/tilskadekomst, dernæst mistet arbejde, i mange tilfælde arbejdsindentitet, herefter starter den ækonomiske ruin, fordi de fleste havner på kontanthjlkp, uden arbejdsevne.
DVS uden at kunne ændre situationen.

Evt. Problematikken at blive indplaceret til ordinært arbejde(LAB §2 stk3)med varigt arbejdsevnetab.EFTER fratagelse af sygdagpenge med omvendt begrundelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2010, 08:46   #14
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Se, DET ville nemlig være et interessant emne, da jeg som Popeia siger, ikke er enig i hendes udlægning (længere diskussion, som kan findes et eller andet sted ved en søgning herinde, hvis du vil have detaljer)
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2010, 11:22   #15
SRS
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 38
Styrke: 14
SRS er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Jamen du skal være velkommen!
Man kan sende private beskeder herinde, så det kan du bare gøre!
Jeg har lige prøvet sende noget til dig
SRS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 05:15   #16
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
hej

jeg er også gammel socialrådgiver og hvis jeg skulle lave projekt idag ville jeg tage fat i styringsredskabet for indsatsen - ressourceprofilen. Det er der den er gal efter min mening.

Med det sagstal den enkelte rådgiver har - er der ikke det nødvendige kendskab til klienten og derfor bliver profilen essentiel.

desværre er dem jeg har set generelt noget makværk og venstrehåndsarbejde.

Man kunne jo sammenligne profilen med nogle af de gamle annamneser - drage Lis Hilgaards " de kan vi da godt " med ind over.

retssikkerhedsloven stadfaster stadig et krav om systematisk sagsarbejde og helhedssyn - men det efterleves ikke mere og er ikke en indbygget del af arbejdsevnemetoden - eller rettere - det er blevet sagsbehandlerens valg - og det er ikke lovens intention.

Man kan sige at dersom rådgiverstanden ikke tager profilen alvorligt vil den undergrave sine metoder og dermed overflødiggøre sig selv - man kan så sætte en bogholder eller kleinsmed til jobbet - vhilket nogle kommuner jo også gør.

Pas på med aktivering su skal have rådgiveren med ind og denne er jo som regel ikke i front der - men via profilen skaulle denne jo kunne matche et egnet tilbud - hvilket jo ikke kan ske hvis profilen ikke er i orden.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 08:00   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Problemet er ikke ressourceprofilen, før der træffes afgørelse.
Det er arbejdet både forud og bagefter et afslag på pension eller fleks, som bliver givet trods at sagsbehandler mener/indstiller til pension.

Der skal laves en plan senest 8 uger efter sygemeldning, som løbende skal justeres, efter behov, herunder skal den indeholde, behov for hjælpemidler, træning, medicin , psykologbehandling mv.

Hvis denne nødvendige indsats ikke bliver indsat, skal kommunes afgørelse være ulovlig, ligesom at der skal laves en klar og realistisk plan for hvordan borgeren bliver selvforsørgende ved afslag.

Ressourceprofilen, giver selvsagt IKKE svar på, hvad der så skal ske og hvordan, hvis sagsbehandler indstiller til pension.
Derfor er det helhedsvurdering, og handleplan for hvordan man i dette tilfælde bliver selvforsørgende.

Kommunerne giver rask væk afslag, men uden begrundelse, andet end citat fra formuleringen fra pensionslovgivningen.

Således kan den syge/handicappede sættes på kontanthjælp, uden at det selvsagt kan laves en plan, hvis man jo ikke kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Men blev kravet om plan og helhedsvurdering, et krav, der blev opretholdt, bliver denne gymnastik sværre.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 25-08-2010 kl. 08:06.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 10:14   #18
Ukken
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 177
Styrke: 16
Ukken er ny på vejen
men men

men men - ressourceprofilen skulle hvis den er lavet ordentligt give svaret på hvorfor der indstilles til pension - således at afgørelse i princippet er en formalitet.

Der skulle jo ved indstilling til pension forligge den nødvendige dokumentation og beskrivelse af hvorfor rådgiver og borger mener at erhvervsmulighederne er udtømte.

Jeg har set gentagne eksempler på katastrofer i den retning - hvor erfaringer ikke er beskrevet - lægevurderinger er ikke medtaget - samt den samlede situation er ikke beskrevet. ( fx en "ryg mor" som oveni lidelsen har to handicappede børn - ikke uvæsentligt for at danne det samlede billede af belastninger i konens liv - denne tunge familie sag viser dog ikke sit ansigt i ressourceprofilen hvor der blot tilkendegives at hun har to børn )

Senest en hårdt ramt psykisk syg ung mand som fik afslag på baggrund af en jammerlig ressourceprofil fra 2008 !!!!!! og han er ikke istand til selv at styre sin sag.

Rent metodisk var den tidligere visitationsjournal i Aalborg kommune - efter min mening et bedre redskab til at styre en indsats og sørge for den blev fulgt op - hvilket var min opfordring til spørgeren - nemlig at belyse arbejdsevnemetoden og om den er i tråd med fagets systematiske sagbehandlings metode og helhedsvurdering - min påstand er at det kunne den være - men er det ikke i praksisi idet arbejdstyngden for at lave en fyldestgørende ressourceprofil er for voldsom til praksis og bør forenkles.
Ukken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 10:24   #19
SRS
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2010
Indlæg: 38
Styrke: 14
SRS er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ukken Se meddelelser
men men - ressourceprofilen skulle hvis den er lavet ordentligt give svaret på hvorfor der indstilles til pension - således at afgørelse i princippet er en formalitet.

Der skulle jo ved indstilling til pension forligge den nødvendige dokumentation og beskrivelse af hvorfor rådgiver og borger mener at erhvervsmulighederne er udtømte.

Jeg har set gentagne eksempler på katastrofer i den retning - hvor erfaringer ikke er beskrevet - lægevurderinger er ikke medtaget - samt den samlede situation er ikke beskrevet. ( fx en "ryg mor" som oveni lidelsen har to handicappede børn - ikke uvæsentligt for at danne det samlede billede af belastninger i konens liv - denne tunge familie sag viser dog ikke sit ansigt i ressourceprofilen hvor der blot tilkendegives at hun har to børn )

Senest en hårdt ramt psykisk syg ung mand som fik afslag på baggrund af en jammerlig ressourceprofil fra 2008 !!!!!! og han er ikke istand til selv at styre sin sag.

Rent metodisk var den tidligere visitationsjournal i Aalborg kommune - efter min mening et bedre redskab til at styre en indsats og sørge for den blev fulgt op - hvilket var min opfordring til spørgeren - nemlig at belyse arbejdsevnemetoden og om den er i tråd med fagets systematiske sagbehandlings metode og helhedsvurdering - min påstand er at det kunne den være - men er det ikke i praksisi idet arbejdstyngden for at lave en fyldestgørende ressourceprofil er for voldsom til praksis og bør forenkles.
Det er bestemt en relevant problemstilling. Jeg er bare i tvivl om jeg ved nok og kan finde nok om dette, Jeg tror også at mange rådgivere simpelthen ikke har tid til, at arbejde, så meget med den på grund af sagsantallet. Det går desværre ud over uskyldige borgere og deres fremtid.
SRS er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2010, 11:02   #20
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tja, det er jo lovgiverne selv som har opfundet Resourceprofilen som det anerkendte arbejdsredskab som NETOP burde afspejle: HELHEDSVURDERING.

-men, som oftest, er det jo ikke sådan at virkeligheden er og SRS, har du brug for en personlig erfaring udi hvad både ukken og poiea skriver, ja, så skal du da være velkommen til at henvende dig -da vores situation var (næsten præcis) som ukken skriver!

-Men denne helhedsvurdering skete aldrig og ja, det fik frygtelige konsekvenser for os alle!

Held og lykke med din opgave
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Interview til projekt katrinedebell Alt det andet 1 05-04-2013 10:27
Marselisborg projekt jasch Alt det andet 0 20-01-2012 22:59
projekt 110? frisøren Dit og Dat 2 06-10-2010 16:42
projekt springbræt lilleper Alt det andet 11 20-04-2010 14:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension