K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-05-2009, 00:45   #21
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Præcis....
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2009, 01:10   #22
Yasmin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2008
Lokation: København
Alder: 66
Indlæg: 112
Blog Indlæg: 23
Styrke: 17
Yasmin er ny på vejen
Tak..

Tak til helenekr for de mange gode indput, det vil vi begge kunne bruge i vores viddere samtaler med læge og sagsbehandler.

Hilsen Yasmin ( Marolles mor )
Yasmin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2009, 11:20   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja det tror jeg! Men jeg er jo også en gammel rotte i systemet og har 21 års erfaring mht sygdomme, rettigheder og pep-talk med div sagsbehandlere. Jeg HAR luret deres strategi, hehehe....

Men det der har slået mig mest er, at problemerne RET OFTE starter hos læge og psykiater/speciallæge, som udmelder tvetydigt (muligvis fordi man også selv melder tvetydigt ud), og dét kan man ikke bruge til en dise - andet end at gøre forvirringen total.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at læse alle folks speciallægeerklæringer og statusprofiler, for jeg har kraftigt på fornemmelsen, at det ikke altid er lægekonsulenten den er gal med, men alle de andre der indirekte lægger ordene i munden på lægekonsulenten, fordi de ikke er gode nok til at konkretiserer og brænde broen for patienten.

De få jeg endelig har set (alle tilkendelser) så er der INTET at tage fejl af!!
Læger/psykiatere/andre speciallæger melder ens ud og lader intet op til fantasien med sætninger som...det synes umuligt, arbejdsevnen vurderes derfor meget lille osv. Der skal slet og ret stå, sort på hvidt, at det er umuligt, det vil forværre, det vil skade, og der IKKE er en arbejdsevne osv. Færdig. Det er sgu alle de andre der væver i beskrivelsen, der giver lægekonsulenten det afgørende ord!!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2009, 11:41   #24
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg vil give Helene ret i alt, hvad hun siger! Næsten... Man får, efter min erfaring, aldrig ro sålænge man er på kh, uanset man er sygemeldt og fredet eller ej... Der er samtaler hver 3. måned, og der bliver ved med at dukke "invitationer" op til at deltage i jobmesser, cv-kurser mv. Plus usikkerheden om, hvad ens fremtid bringer... Det stresser vildt meget, og gør bare en mere syg og "systeminvalid"... Kender det alt for godt fra mig selv... Men det Helene har ret i, er vigtigheden i at melde klart ud, hvad man kan og ønsker. Jeg har i 2 år nu kæmpet for en midlertid pension uden held. Jeg har holdt fast i, at jeg pt ikke kan arbejde, men måske kan senere. Og, ja, dén tager diverse behandlere og læger til sig, og hvis det er hendes ønske, jamen, så skriver vi det. Og SÅ opstår problemet, for er der arbejdsevne kan der ikke tilkendes ftp, heller ikke midlertidig, og så bliver man bare parkeret på kh i årevis...
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2009, 12:12   #25
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jeg har en lægestatus med en delvis sygemelding - på trods af dén har lægekonsulenten (dog kun mundtligt - ifølge sagsbehandler - og ja jeg ved den er ulovlig!) vurderet at der ikke er noget til hinder for at jeg kan gennemføre et fuldtidsstudie.... den er da ikke til at tage fejl af?
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2009, 15:17   #26
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Her er problemet nok 'delvis sygemelding' - hvad kan man bruge dét til?? Andet end at give ordet til én der tænker, delvis? Lad os se på sagen når sygemeldingen er total!
Delvis betyder jo, tiltider - og tiltider ikke. Og 110% den køber kommunen sjældent.

Er man blevet sygemeldt 'fuldstændigt' så kan lægekonsulenten godt finde på at gøre den delvis - og så vinder man jo!!!

I systemet kan man ikke samarbejde på den måde man egentlig gerne vil, for de er benhårde. Og jo flere løsninger man selv har, jo hurtigere veksler de dem om til brugbare ressourcer. Og har man gode dage engang i mellem, jamen så skal man ikke fortælle noget om det, for de bliver også vekslet om ved kasse ét, og kan lynhurtigt give dem håb om, at man er ved at blive rask indenfor en realtiv kort periode. Så når man har ondt, så har man ikke bare ondt - man har RIGTIG ondt!!!
Man har heller ikke gode dage, man har dage der er værre end andre.

- og sådan er det hele vejen igennem. Altså hvis man vil høres og ikke kastes rundt i manegen.

Men husk at få alt på skrift cl8. Engang imellem finder sagsbehandleren selv på en masse udmeldinger, uden helt at have noget at holde det i.....

Da jeg blev fredet på kontanthjælp i 2002, så blev jeg fritaget fra ALT og blev derefter kun kontaktet hvert andet år, hvor jeg via telefon bare kunne sige at jeg stadig var syg. Ingen invitationer om aktiveringer, kurser eller andet.
Et eller andet sted var dét jo dejligt - men i længden kunne det jo ikke gå, hvorfor jeg tilsidst søgte om førtidspension. Stod det til kommunen, så kunne jeg vist have fortsat sådan resten af livet - på ulovlig ydelse.

Sidst redigeret af Ninja; 30-05-2009 kl. 15:36. Årsag: Ps
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2009, 00:45   #27
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
...Så.. man skal sådan set "bare" gøre sig endnu mere syg end man er...?

Tak for råd - du kan tro ALT foregår på skrift. Jeg har lært, at kommunens mundtlige aftaler holder - hvis de er til deres fordel, hvorimod borgeren skal kunne dokumentere ALT...
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2009, 02:09   #28
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nja, man behøver såmænd ikke gøre sig mere syg end man er, man skal bare tage de værste dage og fremhæve dém, for det er jo somregl dé dage hele ens situation hviler på. Fordi man har gode dage ind imellem, er det jo ikke ensbetydene med at man er funktionsdygtig, men systemet ser gode dage som værende tegn på bedring og lys forude - og gode dage vil de mægtig gerne have mange af, og vil også gerne hjælpe med lidt støttende tiltag der kan fremme dem. Men i den virkelige verden, hænger det jo ikke sådan sammen....ekstra tiltag gør ondt værre.

Det handler bare om at vægte sine ord. Man behøver ikke gøre det værre end det er, men blot fremhæve alvoren.

I min egen speciallægeerklæring er det jo også skrækscenariet der er fremhævet. Det handler om alle de ting der KAN ske, hvis jeg feks arbejder, og som VIL ske hvis jeg bliver presset ud i det. Og det er i fuldstændig overensstemmelse med sandheden. Der står bare ikke noget om, at jeg også har det godt ellers, og jeg har siddet i haven og drukket kaffe og nydt solen, og for tredje dag i træk har kunne handle ind i den store Kvickly. For det er jo sagen uvedkommende. Og hvem ved, måske går der en uge før jeg kan handle i den store Kvickly igen, og måske tør jeg ikke drikke kaffe i haven resten af sommeren.....

Derfor har jeg altid selv tegnet et billede af mine aller dårligste dage overfor sagsbehandlerne, også selv om jeg på dagen havde det okay. Men jeg véd jo, at de dårlige dage er dem jeg har flest af - hvorfor så fremhæve de gode og blive misforstået?

I dag fokuserer man jo på alt det borgeren kan - før 2003 fokuserede man på alt det borgeren ikke kunne. Og næsten alle kan et eller andet, næsten alle kan arbejde en time her eller der, for det er næsten umuligt at være 100% syg i døgnets 24 timer med mindre man er terminalpatient. Alle dem der får fleks i dag, ville have fået førtidspension på de gamle regler. Det siger lidt om udviklingen - og hvor svært det er at slippe gennem nåleøjet! For ikke at nævne, hvor svært det er at overbevise kommunen om, at man ikke kan noget, og hvor vigtigt det er, at man vægter sine ord meget nøje så man bliver forstået 110%...

Jeg ser på min sidste tid med kommunen som et skakspil hvor de gjorde et træk, som jeg så skulle svare på, ved at være adskillige træk foran. Når de gav en besked, så skulle jeg have læge/psykiater og psykolog med indover, for at kunne svare. Når jeg så svarede, så skulle DE have min læge/psykiater og psykolog med indover + deres lægekonsulent. ALT skulle tjekkes!

Og da jeg endelig fik det sidste dokument, hvor der stod at det var dokumenteret at jeg IKKE kunne blive selvforsørgende i noget erhverv - heller ikke fleksjob, så var min første tanke ''jamen det er jo dét jeg hele tiden har sagt''. Tænk på alle de foranstaltninger, tidsspilde, papirarbejde, tovtrækkeri, perlesved på overlæben og blottede tandhalse, søvnløse nætter og fortvivlede dage i tomrum og venten, blot fordi en borgers ord intet er værd, før end hele lægestanden, lægekonsulenter og et helt pensionsteam, siger ,, Ooookay du lyver ikke, du ér syg''.......

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2009, 12:51   #29
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jeg ser hvad du mener - og det er da ganske rigtigt! Det gør ikke det hele mindre rystende....
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2009, 16:28   #30
Crazycatlady
Hvor skulle jeg ellers være
 
Crazycatladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2009
Lokation: Horsens
Indlæg: 104
Styrke: 16
Crazycatlady er ny på vejen
Det er jeg virkelig ked af at høre Hvor er det bare uretfærdigt. Jeg har selv whiplash diagnosen, og ved, hvor svært det er at leve med Jeg har lige fået pension på baggrund af mine psykiske diagnoser, men piskesmældet fylder helt sikkert også meget, da jeg får smerterne, hver gang jeg er anspændt, angst, løfter for meget eller forkert, bevæger nakken for lidt, bevæger den for meget.. ja Det er virkelig invaliderende at leve med Jeg håber, at du får noget ud af din anke, godt du har nogen, der hjælper dig med det, for det er ret uoverskueligt at stå med selv
Crazycatlady er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Principafgørelse: kursus ikke rimeligt tilbud, derfor ikke forpligtet gunvor Den nyttige viden vi alle har 0 24-11-2012 22:27
Man kan ikke stoppe sygedagpenge hvis ikke der er lavet ressourceprofil Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 10 01-12-2009 20:47
Jeg kan ikke mere.. magter ikke mere.. frhansen Dit og Dat 18 23-11-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension