K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2009, 23:18   #11
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
<fint og tak Buster - så steg humørbarometret igen :
finder straks kontrakten og tar de " store læsebriller" på -

kan jeg ikke finde det - styrter jeg i banken i morgen for at blive rådgivet.

mvh. maruus
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 12:22   #12
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Talking


Så er spørgsmålet vedr. mit dilemma : hvad sker der med min opsparede arbejdsgiverpension pension - indsat som kapitalpension i fleksjobbet og det faktum at jeg d. 21 overgår til kontanthjælp blevet løst.

Jeg fik hjælp fra en helt anden kant end jeg havde ventet. Et nært familiemedlem er medlem af DF og hun rejste mit spørgsmål i sin hjemkommune Nyborg - hvor jeg fik et hurtigt svar via Carsten Kudsk DF.
som I har en smule kendskab til ( har googlet ham og kan se at K10 har haft lidt korrespondence omkring ham/partiet i 2007)
Jeg er ikke selv støtte af dette parti - men man må sige at her blev der udvist hurtig handling- og jeg er glad for hjælpen.

Jeg vil ikke skrive hele indledningen men kun skrive konklusionen:
Svar fra Arbejdsdirektoratet: 12.5.
Da kontanthjælpen er det underste økonomiske sikkerhedsnet for en person der ikke på anden vis kan forsørge sig selv og sin familie, er muligheden for at modtage kontanthjælp afhængig af flere ting. Hvis personen har formue over 10.000,- for ægtefæller kr. 20.000,- kan der ikke udbetales kontanthjælp før denne er brugt. Dette følger af lovens § 14

Hvis en person har arbejdsmarkedspensioner, kan kommunen se bort fra disse i 6 måneder regnet fra ansøgningstidspunktet efter § 11. jvf.lovens § 15 og bekendtgørelse nr. 55 af 27.jan.1998 om kapitalpensioner m.v. §1 stk.1

Efter udløbet af karensperioden ser kommunen bort fra formue i form af kapitalpensioner m.v. som overstiger 50.000,- for enlige og 100.000,- for ægtefæller før udgifter efter pensionsbeskatningsloven og gebyrer o.lign. jf. §2 i bekendtgørelsen.

Hvis personen ikke er gift er det alene pågældendes indtægter og formueforhold der har betydning for personens ret til kontanthjælp. Hvis pågældende er gift vil personens ret til kontanthjælp afhænge af begge ægtefællers indtægter og formue forhold , da ægtefæller har en gensidig forsørgelsespligt overfor hinanden jf. §2 i loven

Du kan læse mere om reglerne på direktoratets hjemmeside www.adir.dk - i bekendtgørelse nr. 1460 af 12.dec.2007 om lov om aktiv socialpolitik ............... og på www. retsinformation.dk

Direktoratets svar er alene vejledende. Det er personens kommune der træffer afgørelser om den pågældendes ret til ydelser. Hvis personen ikke er enig i kommunens afgørelse, kan der klages til beskæftigelsesankenævnet.

Så i og med at min arbejdsgiverpens. er bundet til 2013 og ikke kan hæves før tiden , med mindre jeg kommer på førtidspension .... og beløbets størrelse ikke overskrider det ovenfor anførte - kan jeg roligt imødese udbetaling af mine pensionsmidler -

fra LAFS / Erik har jeg også modtaget svar: 11.5.
Det er en regel tidligere Beskæftigelsesmin. har indført, en regel LAFS lige siden har kæmpet med uden held.

.... jeg har spurt lidt mere ind til hvad der menes med " kæmpet" og at jeg mangler et svar på mit spørgsmål pension/kontanthjælp

13.5. modtaget svar fra LAFS/Erik : som sagt tidligere så er reglen ............ og LAFS kæmper for at få denne regel lavet om.

Vedr. mit pensionsspørgsmål/ kontanthjælp har jeg ikke fået noget svar - men en oplysning om hvad der sker når man modtager Fleksydelse.

Og så til slut skriver LAFS - Jeg kan dog forstå at du er på kontanthjælp, og det vil du fortsætte med til du bliver 65 år, hvis du ikke opnår et nyt fleksjob forinden. .

Jeg sidder lidt med en fornemmelse af , at hallo De der: Har i ikke læst/opfattet hvad det er jeg har spurgt om ..... selvom jeg har skrevet 2 gange vedr. mit dilemma.
Har skrevet tilbage til LAFS at de ikke har svaret på hvad jeg spurgte om , og at jeg derfor søger svar andre steder ....

( Nu vil jeg kraftigt overveje om jeg fortsat vil være betalende medlem i LAFS - er ganske dyrt for en fleksjobber på kontanthjælp kr. 250,-)

En rigtig god dag til alle - jeg får en god dag - har fået ro i maven og er bev. kontanthjælp fra 21.5.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 12:27   #13
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
det var dejligt...tak for information...og LAFS ...ja de kunne godt tage sig lidt mere sammen og bruge tiden på at være "advokater" for fleksere...ja en slags fagforening...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 12:34   #14
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Wink

Tak for svaret Stella - herligt at se du har ændret dit billede " ikke" til det berømte hjul der var i HK bladet i foråret - perfekt. - rigtigt rammende.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2009, 12:39   #15
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ja ....det taler for sig selv...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 10:22   #16
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Maruus måske er det et dumt spørgsmål... men har du ikke ret til at få " den særlige ydelse" for fleksjobbere ?

Har du undersøgt det ?

Citat:
Særlig ydelse - for dem der ikke får ledighedsydelse

Særlig ydelse er for dem, som er visiteret til et fleksjob og, ikke har et forsørgelsesgrundlag i form af sygedagpenge, kontanthjælp og lignende, der er større end kontanthjælpssatsen for ikke-forsørgere (for 2008 er det 9.219 kr. pr. måned). Den særlige ydelse beregnes som forskellen mellem personens indtægt og 9.219 kr.

Hvis personen er under 25 år, kommer personen ind under den særlige ungeregel (kontanthjælpssatsen for personer under 25 år). Det betyder, at man først får ret til den særlige ydelse, hvis indtægten for hjemmeboende er lavere end 2.867 kr. og for udeboende er lavere end 5.940 kr. Her beregnes den særlige ydelse som forskellen mellem den indtægt man har og 8.867 kr., eller for udeboende 5.940 kr.

Hvis personen ved uforskyldt ledighed efter et fleksjob ikke har optjent ret til ledighedsydelse, kan personen også i denne situation modtage den særlige ydelse.

Den særlige ydelse er ikke afhængig af en evt. ægtefælles indtægt og formue eller personens egen formue. Ydelsen er almindelig skattepligtig A-indkomst.

Personer, der er visiteret til et fleksjob før 1. juli 2001, vil kunne modtage den særlige ydelse fra 1. juli 2001, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne. Det gælder dog ikke i de situationer, hvor en person har mistet retten til ledighedsydelse, fx på grund af ophør i fleksjob, før beskæftigelseskravet var opfyldt.

Staten refunderer kommunens udgift til den særlige ydelse med 35%.

Sidst redigeret af Stella; 19-05-2009 kl. 10:37.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 10:54   #17
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med særlig ydelse for fleksjobbere:

Så vidt jeg har forstået reglerne er den særlige ydelse beregnet for gifte fleksjobbere der falder for grænsen for modtagelse af ledighedsydelse som jeg og derfor står uden indkomst. - så kan denne § søges og træde i stedet i forbindelse med.§ om samlede indtægtsforhold - og ægtemages underhold. Personen vil derfor modtage den lave kontanthjælp= særlig ydelse.

Jeg er enlig og derfor berettiget modtager af kontanthjælp ( med mindre formueforhold spiller ind.)

Nu hvor jeg er bev. kontanthjælp - er jeg også modtager af § 34 - særlig ydelse der bliver tillagt kontanthjælpen til hjælp af f.eks. huslejeudgifter ... dvs. at jeg modtager kontanthjælp 9505,-
- skat - Atp
+ Særlig ydelse § 34 = xxxxxx

Hvilket betyder, at jeg får en udbetaling der nærmer sig max.beløbet på 9505,- udbetalt pr. 30.6.

Denne § 34 skal kommunen af sig selv lave en beregning af ( ved fra medkursister på kontanthjælp, at ikke alle får tildelt denne ydelse pr. automatik - og kender man ikke reglen - har jeg set ekspl. på at man ikke får beløbet.)

Har jeg misforstået Flekslovgivningen på dette område, så jeg evt . kan søge andre ydelser ??
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 11:04   #18
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Smile

uhhhhhhhhhhhhh....er den særlige ydelse kun for gifte...

Citat:
Så vidt jeg har forstået reglerne er den særlige ydelse beregnet for gifte fleksjobbere der falder for grænsen for modtagelse af ledighedsydelse som jeg og derfor står uden indkomst. - så kan denne § søges og træde i stedet i forbindelse med.§ om samlede indtægtsforhold - og ægtemages underhold. Personen vil derfor modtage den lave kontanthjælp= særlig ydelse.
Du har vist ret...

Nu har jeg egentligt aldrig rigtigt fattet hvad særlig ydelse går ud på...det er så forvirrende...

jeg tror du har ret...men ville gerne at en kunne forklare særlig ydelse så man kan forstå det ...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 11:36   #19
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Stella hvis man visitere til fleks og ikke er på sygedagpenge feks så vil man være visiteret til fleks som kontanthjælpsmodtager...

Er man så gift ja så kan man ikke få kontanthjælp og kan derfor søge særlig ydelse 74i så man kan vel sige det er en form for kontanthjælp ...

Det beløber sig til lige knap 9000 kr før skat så det er ikke mere end kontanthjælpen for enlige ...

Nu er der bare det pudsige med den særlige ydelse at når man får den så er man stillet som flekser mht loven , men bliver man skilt så skal man over på kontanthjælp og så er man under aktivloven ...

Nå jeg ville ikke forvirre dig men det var bare fordi jeg hele tiden har hævdet at vi har et a og et b hold af flekser ...

Men kigger man på den særlige ydelse ja så har vi faktisk et a et b og et c hold ....

Er du forvirret he he så er det ikke noget mod hvad man bliver når man prøver at finde ud af loven *GG*

Men det er ganske rigtigt at maarus ikke kan få særlig ydelse og ved faktisk ikke hvad der sker hvis man er på særlig ydelse og bliver 60,5 år skal man så helt ægtefælles forsørges .... hmmm arghh der bliver sq da ved at dukke nyt op ....
  Besvar med citat
Gammel 19-05-2009, 11:46   #20
maruus
Ved at flytte ind på K10
 
maruuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2009
Lokation: Gladsaxe
Alder: 75
Indlæg: 533
Styrke: 16
maruus er ny på vejen
Ved ikke om jeg kan klare det så det står skarpt.

2 gifte ægtefolk : den ene på ledighedsydelse = dobbelt indtægt

den ene på ledighedsydelse falder for grænsen fyldt 60 år og overgår derfor til kontanthjælp.

Hvis reglen ( særlig ydelse) ikke var indført var vi tilbage til at det er henholdsvis manden/konen der har forsørgerplígt overfor ægtefællen

Med denne regel om Særydelse . kan begge ægtefæller stadig have hver sin indkomst - den ene er ikke således total afhængig af ægtefælle/ ej heller behøver de lade sig skille.

Der var en kvindelig medkursist på mit jobsøgningskursus for ledige fleksjobbere, der var gift, havde indbetalt til Fleksydelsen/Efterløn - men denne ville først træde i kraft 1 1/2 år efter at hun var blevet 60 år. Det har jo noget at gøre med at man skal betale til efterløn/Fleksydelse i samlet 25 år.

Hun ville i den periode på 1 1/2 år ingen indtægt have hvis ikke denne regel om særydelse var lavet.

Det er også bøvlet og bavlet -måske ploppede jeg bare i en sproglig fælde" ha ha ha
for ordet " særlig ydelse" kræver jo en lang og indviklet forklaring.
maruus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pensionsopsparing ? Humlebi07 Spørgsmål ang fleksjob 12 04-02-2013 14:19
Sygemeldt afskedet fleksjobber kontanthjælp Poeppel Spørgsmål ang fleksjob 20 02-03-2012 01:59
Pensionsopsparing som fp? flora Nyttigt at vide for Førtidspensionister 9 07-02-2012 14:20
Tvangsudbetaling af efterlønsbidrag Pingu Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 13-01-2012 19:20
fleksjobber på kontanthjælp aktivering ?? anitas Spørgsmål ang fleksjob 3 27-03-2011 10:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension