K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-03-2011, 01:41   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Ægtefælleforsørgelse mv.

Hvis en førtidspensionist (folkepensionist) gifter sig med en person UDEN indtægt, hvorfor straffes pensionisten så i form af nedsat pension, fordi man nu er gift?

Indtægten falder jo, selvom ægtefællen IKKE har nogen indtægt.


Citat:
Førtidspension Henvisning Sats, årlig Sats, månedlig


Føridspensions for enlige § 49, stk. 1, nr. 8 199.128 kr. 16.594 kr.
Førtidspension for andre § 49, stk. 1, nr. 8 169.260 kr. 14.105 kr.
http://www.penst.dk/da/Regler-og-tal...dspension.aspx


Tilsvarende gælder vel også for en folkepensionist, som gifter sig med en IKKE-pensionist UDEN indtægt... blot med nogle andre tal.


Det bliver jo særdeles relevant, hvis VKO får deres førtidspensionsreform gennemført, kombineret med manglende efterløn, kun 2 års dagpenge, og så den hæslige 450-timers regel.

Fremtiden kan jo meget vel blive, at en ældre med mange skavanker er røget af sygedagpenge, og herefter manglende kontanthjælp pga. 450-timers reglen, og så er ægtefællen jo i forvejen (på pension) "straffet", fordi han/hun er gift.

Resultatet bliver, at forsørgelsesgrundlaget bliver 14.105 kroner for et ægtepar, hvor den ene er førtidspensionist, og den anden står UDEN indtægt. (Tilsvarende hvis det er en folkepensionist.)

Det er sandelig far-vel-færd, så det basker.

Noget andet er så, at Beskæftigelsesministeren forleden på et åbent samråd talte om (http://www.ft.dk/webtv/video/20101/sou/18.aspx?as=1 ), at fleksere skulle have mulighed for at arbejde helt ned til 1, 2 eller 3 timer pr. uge. Samt at fleksere, der kan arbejde 1 time pr. uge, også skal aktiveres, vurderes osv.... hele kontrolfabrikken holdes i gang pga. 1 - EEN - arbejdstime pr. uge.

(pst.... prøv at stave kon-trol bagfra... )

Hvor stiller det så førtidspensionisterne, som jo gerne må have en mindre indkomst i job med løntilskud?

Hvor stiller det så førtidspensionister, som har en hobby?

Hvor stiller det så førtidspensionister, som laver frivilligt arbejde?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 08:32   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
For efterhånden en del år siden kunne min mor ikke længere magte sit job som hjemmehjælper, hun var flere gange blevet truet med, at hun ville blive fyret hvis hun havde for mange sygedage.

Da hun så endelig blev fyret p.g.a. for mange sygedage mente kommunen ikke, at hun var berettiget til fp.
Men mine forældre har været vant til, at klare sig for lidt, og min mor havde regnet ud, at de godt kunne klare sig for min fars førtidspension (den højeste).

Men så blev hun alligevel tilkendt den almindelige førtidspension (uden forhøjet), kommunen henviste til en §, som sagde, at et ægtepar ikke måtte have så lidt, som én pension, at leve for.

Jeg har haft min mor til at lede efter dette papir, men hun er ret sikker på, at det er blevet smidt ud.

Den kunne have været MEGET interessant.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 08:38   #3
Lotus
Hvor skulle jeg ellers være
 
Lotuss avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2009
Lokation: Køge
Indlæg: 105
Blog Indlæg: 4
Styrke: 15
Lotus er ny på vejen
Lightbulb Har du husket = At skrive under???

Har du Husket, at være inde & sætte din signatur på=

Gensidig Forsørgelsespligt - Nej tak!
+ delt linket ud, som ringe i vandet... = Brede sig som storflod = Linket




Lotus
__________________
Lotus

http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/
Lotus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 09:53   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg er enig i det meste Zusa, men

et ægtepar, hvor den ene får pension, ville den anden blive supleret af kontanthjælp, op til 2x kontanthjælp.
(Det vil sige ca. 20.000(før skat)- pensionen 14.000, ægteføllen ville således få ca. 6.000kr før skat).

Men det er jo helt urimmelig for folk der har arbejdet et helt liv.

Vedr fleksjob. Aner ikke hvad der foregår i hovedet, men jeg vil tro at de der kommer på så få timer, selv selv bære tabet.
Husk at de iøvrigt vil AFSKAFFE pensionen for de under 40år.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 11:50   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
For det første er det en spareøvelse der siger spar to det er ikke noget der har med noget som helst andet at gøre...

NÅR det er sagt så husk at de altid maler det meget sortere end resultatet bliver, det er en omgang spin (min mening) med så store forringelser så vil alle ånde lettet op når det kun bliver halve forringelser ....og så bliver den godtaget uden så meget bøvl ævl og kævl ...

Jeg kan ikke opfordre nok til at man tager og skriver til dem der sidder med det pensions forlig gør opmærksom på de ting som Zuza her skriver , jeg skriver også men det er ikke nok at de hele tiden får et brev her og der de skal simpelthen druknes i skrivelser (også DF selv om de ikke er med i forliget, for kommer der ikke enighed risikere vi at forliget bliver ophævet ved et valg )

De skal vide og være klar over hvordan loven fungere og hvordan det kan ødelægge liv ...

for det er der ingen tvivl om at det kan, et andet sted her på siden er der et brev jeg fik fra Inger Støjberg for et par måneder siden og her fortæller hun meget klart at det er sådan at flekser skal have løn for de timer de er på arbejdet og så skal de suppleres op til en ydelse ...

Det vil sige at hvis hun får magt som hun har agt så vil ikke kun pension blive forringet men også fleks i stor grad ..

og hvis man kan få fleks i to timer hvem er det så der skal have pension ?
ingen ....

så får man lige forringet fleks og fjernet pension i et hug ...

Og aktivering prøv at tænk med penge de vil komme til at bruge på det område, jeg har svært ved at se besparelserne ...

Nogen af alle de penge de bruger skulle de måske heller bruge på at lave et bedre arbejdsmiljø på det ordinære marked sådan at man ikke slider så mange mennesker ned...

Men husk det er ikke regeringen og df der kan stemme det her igennem uden om alle andre ..

Så kontakt de andre forligspartier (SF;S OG RV)
  Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 12:24   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ja da, sådan er det zuza og kan sagtens genkende hvordan man regner det ud, når man er gift og ftp!

Du blir, uanset hvordan og hvad man kalder det, straffet for at vælge at være gift eller samlevende -cool fact!

og så er det som popoiea sir: fuldstændig oldnordisk når begge parter m/k i dag har været på arbejdsmarkedet og tjent en løn -men straffes hvis man kommer på en ydelse!

Hvor blev ligeberetigelsen og værdigheden af?

Og blot en lille notabene: oppositionen pt har haft så rigelige muligheder for at ændre disse tilstande -øhhhh....hvor blev de af!

Nå men, bortset fra mit ævle bævle, ja, så vil jeg også forsøge at grifle lidt til diverse politikere

Ps: det er ikke kun for sjov, når jeg blandt venner og familie sir at min mand og jeg vil holde skilsmisseparty inden vi blir folkepensionister!
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 14:21   #7
frankmj
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2009
Indlæg: 149
Styrke: 15
frankmj er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Hvis en førtidspensionist (folkepensionist) gifter sig med en person UDEN indtægt, hvorfor straffes pensionisten så i form af nedsat pension, fordi man nu er gift?

Indtægten falder jo, selvom ægtefællen IKKE har nogen indtægt.
Indtægten EFTER skat forbliver den samme, da man vil få sin ægtefælles personfradrag (42.900 i 2011), hvis denne ikke kan udnytte det.

/Frank
__________________
Der er altid nogen, der har det værre end mig...
frankmj er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2011, 23:36   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af frankmj Se meddelelser
Indtægten EFTER skat forbliver den samme, da man vil få sin ægtefælles personfradrag (42.900 i 2011), hvis denne ikke kan udnytte det.

/Frank
Tja... det er selvfølgelig rigtigt, men det betyder stadig, at 2 mennesker skal leve af 14.105 kroner. Og ikke af 16.594.

Det bliver desværre nok uhyggelig aktuelt, hvis efterlønnen afskaffes, da mange vil ryge i "det sorte hul", fordi de er for lidt nedslidte til førtidspension og ikke står til rådighed, fordi de ikke er ønskede på arbejdsmarkedet pga. alder, diverse skavanker osv.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 09:25   #9
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
http://avisen.dk/blogs/ragdoll/svind...rne_29335.aspx

http://www.information.dk/261154

http://www.scleroseforeningen.dk/da/...e-sammen-.aspx

Tre artikler, samme sag



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2011, 23:38   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Hvis en førtidspensionist (folkepensionist) gifter sig med en person UDEN indtægt, hvorfor straffes pensionisten så i form af nedsat pension, fordi man nu er gift?
PAS! Jeg synes gensidig forsørgerpligt er en oldnordisk foranstaltning!


Ift. det med fleksjob i færre timer...

Synes faktisk, at hvis det kunne strikkes ordentlig sammen, så ville det da være udemærket!
Hvis man afskaffede skånejobbet, og i stedet gjort det muligt med f.eks. 3/4 eller 4/5 dele tilskud, eller mindre, så det blev rentabelt for arbejdsgiver også... Det ville da være alletiders!
Så ville flere da kunne få en ordentlig indkomst!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ægtefælleforsørgelse = selvforsørgelse ??? 0401AMvB Alt det andet 0 12-05-2013 23:36
efterlønsbidrag - fleks - ægtefælleforsørgelse foetsie Alt det andet 4 18-09-2012 12:19
Sf og S R vil gøre noget ved ægtefælleforsørgelse MTVRV1 Politik og Samfund 44 05-10-2011 10:23
Ægtefælleforsørgelse, igen igen! buster Politik og Samfund 24 25-09-2010 00:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension