K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2011, 13:49   #21
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ja, det er jo bare et spørgsmål om at ændre loven. Det er VKO jo hurtige til.

Så mit forslag er, at ALLE - uanset om man har arbejdet eller ej, og hvis man har stået til rådighed for arbejdsmarkedet - SKAL kunne trække sig tilbage, så ALLE får lige mange år på en tilbagetrækningsydelse (kald det efterløn, pension eller andet... det er bare ord).

Så ja. Efterløn til ALLE!!!

Det er hårdt arbejde at have stået til rådighed på konStanthjælp, så på et tidspunkt må det være tilladt at kaste håndklædet i ringen og få lov at slippe for pisken.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 14:01   #22
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Så kommer der et lille dilemma - vi har simpelthen ikke råd til, at alle blot kan trække sig tilbage på det samme (tidlige)tidspunkt. Og hvordan skal man håndtere det? Lave forskellige kriterier måske... og så er vi faktisk tilbage til nutiden... det er det, man prøver på, og det rammer så uendeligt skævt og bliver fortolket i øst og vest i kommunerne.

Men jeg under alle dem, som har haft et hårdt liv på den ene eller anden måde, at få fred til at passe sig selv. Og jeg synes, at det der foregår i sygedagpengesystemet og kontanthjælpssystemet er under lavmålet og dybt beskæmmende for et velfærdssamfund! Der burde være en grænse på f.eks. et antal år, og så fik man lov at få fred. Man har trods alt lov til at være i fred, når man går på arbejde - man er fri til at arbejde hvor man vil, hvis man ellers kan blive ansat.

Der er ligesom et motto i systemet: "du er en bedrager, indtil det modsatte er bevist - og det er dig, der har bevisbyrden". Måske er der også en del, der forsøger at platte sig igennem, og dem finder vi nok ikke på K10... men man kunne måske godt blive bedre til at skille fårene fra bukkene uden at nedgøre og ødelægge folk, som det sker i dag.

Jeg er nødt til at tage afsted et par timer, men vender stærkt tilbage sidst på dagen :-)
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2011, 23:22   #23
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Så kommer der et lille dilemma - vi har simpelthen ikke råd til, at alle blot kan trække sig tilbage på det samme (tidlige)tidspunkt.
Det er der ingen tvivl om vi har råd til , det vil enhver seriøs økonom kunne bekræfte.

Det du tænker på er formentlig at:

"vi ikke har råd til det inden for nuværende budget"

Men det er noget ganske andet.

Hvis vi skal have råd , fordrer det selvfølgelig budgettet bliver lavet om på indtil flere poster , det kan gøres både på indtægts såvel som udgiftssiden.
Men råd har vi , det er et spørgsmål om prioriteringer.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 09:40   #24
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Yes, alt er priotering

Men jeg tænker lidt på, at det der finansierer et samfund som vores er kapitalisme - og den kan man så have mange holdninger til , men det er der vi er. Og det er der, resten af verden er, hvilket nok er den største faktor. Når der om nogle år (og jeg kan ikke i skrivende stund huske hvornår det er) forventes at for hver 4 der arbejder er der 5, som er på offentlig forsørgelse, så får vi et problem, næsten uanset hvordan vi prioriterer - medmindre vi siger at man selv skal betale for sygehus, dropper al rentefradrag, beskatter virksomheder meget hårdt osv osv, hvilket så igen får konsekvenser for erhvervslivet, beskæftigelsen og dermed skatteindbetaling og dermed igen de offentlige ydelser.

Jeg har bestemt ikke de vises sten her! Så ville jeg nok være zillionær

Men et spørgsmål til dig halse - hvorfor skal vi finansiere at raske mennesker ikke har lyst til at arbejde?
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 10:33   #25
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Leder i berlingske, som jeg først lige har set - ja, jeg kunne næsten have skrevet den selv:

http://www.b.dk/ledere/en-haand-til-de-svageste
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 12:39   #26
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Suprise jeg er ikke enig

Der står feks i lederen ...

Citat:
. Langt de fleste, der i dag går på efterløn, kunne uden helbredsproblemer fortsætte nogle år. Faktisk er det en betingelse for efterlønnen, at man er fuldt i stand til at passe et arbejde.
Nu kender jeg til en del der de sidste år af deres arbejdsliv kravler på arbejdet hager sig fast med spidsen af deres fingere negle , min egen mor kollapsede flere gange på jobbet men sygemeldte sig meget sjælden for så vidste hun jo at hun ikke kunne få sin efterløn , tanken om at efterlønnen lå et par år fremme var det der fik hende til at overleve sin hverdag og sit job ...

Kender da også til flere som er på dagpenge og venter på den dag de kan gå på efterløn de er ikke sygemeldte selv om de ikke vil kunne varetage et job , deres læger snyder lidt og det gør de også selv... og hvorfor ... ??

fordi de ikke er døde nok til en ftp i følge kommunerne eller fordi de ved hvor svært det er at få en ftp ... de er bestemt nedslidte men ikke nedslidte nok ...


Der er så snakke om senior ftp som også kommer dem til gode som ikke har betalt til efterlønnen .. og ja jeg har godt hørt om at det skal være nemmere for de nedslidte at få pension .. men når de snakker om det så snakker de i forhold til den lange sagsbehandling og alle arbejdsprøvningerne som skal gøres nemmere... der er ikke snak om at man ikke skal have det første søm i kisten ...

Så det vil sige de skal stadig have nul erhvervsevne tilbage ergo helt ødelagte ..

Og det er sq da ikke fair efter så mange år på arbejdsmarkedet ...

Nææ lad os komme tilbage til tiden hvor folk faldt døde om på jobbet eller kort efter de havde trukket sig tilbage ...
  Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 12:47   #27
Garfield
Hvor skulle jeg ellers være
 
Garfields avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 196
Styrke: 14
Garfield er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Suprise jeg er ikke enig


Nææ lad os komme tilbage til tiden hvor folk faldt døde om på jobbet eller kort efter de havde trukket sig tilbage ...
hmm jeg troede det var der vi var nu
__________________
Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst
for der behøver jeg det mest
Garfield er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 13:31   #28
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Thumbs down

Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Men et spørgsmål til dig halse - hvorfor skal vi finansiere at raske mennesker ikke har lyst til at arbejde?
Fordi de forbliver ikke raske særlig længe, hvis de skal knokle til de er 70-71. Så bliver det tilbage til tiden før efterlønnen, da for hver kvart million ansatte i de "hårde" fag var der 200, der hver måned gik på invalide-/førtidspension, og 125-130, som hver måned døde, inden de fyldte 67 år. Afgangen fra den "hårde" del af arbejdsmarked som følge af nedslidning, sygdom og død lå på mellem 5 og 14 procent hvert år. Bag disse tal gemmer sig ulykke, sorg, fattigdom, forældreløshed og andre tragedier.

Derfor vil jeg gerne være med til at finansiere ENDNU raske mennesker og dermed har jeg den glæde at falde i søvn med hver nat, velvidende at alle de mange familier skånes hver måned for tab af helbredet eller tab af livet.

Jeg vil ikke medvirke til, at politikere/deres vælgere først sender tusinder af gamle i forlænget hårdt slid der vil slå dem ihjel enten før de er gamle nok til folkepension, eller kort efter - og på denne måde medvirke til en skjult dobbel besparelse: 0 efterløn og 0 til kun lidt folkepension, + statens begravelsesbidrag og så er den potte (borger) ude.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 13:41   #29
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Talking

Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Der er så snakke om senior ftp som også kommer dem til gode som ikke har betalt til efterlønnen .. og ja jeg har godt hørt om at det skal være nemmere for de nedslidte at få pension ..
Til gode og til gode... det er som man tager det, og da slet ikke for gifte gamle. Har deres ægtefælle en løn- eller anden indtægt (f.eks. andre pensionsordninger), der overstiger en beløbsgrænse der ikke ligger særlig højt - da vil denne vordende førtidspensionist få så meget modregnet, at der enten er pebernødder eller ingenting tilbage af "senior-førtidspensionen" = 3. led i den samlede besparelse som direkte følge af afskaffelse af efterlønnen.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 14:58   #30
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Yes, alt er priotering

Når der om nogle år (og jeg kan ikke i skrivende stund huske hvornår det er) forventes at for hver 4 der arbejder er der 5, som er på offentlig forsørgelse, så får vi et problem, næsten uanset hvordan vi prioriterer -
Den udvikling er allerede indtruffet , og lod du mærke til hvor gnidningsløst det skete?

Havde du ligget inde med 30 år gamle aviser , ville du kunne læse skrækscenarier om Danmark i dag og før for den sags skyld.
Ingen af forudsigelserne holdt stik. Det gør de nye heller ikke.

Skrækscenarierne ligger altid ude i fremtiden , og fremtiden bliver altid rykket når det viser sig forudsigelserne ikke holder vand.
Danmark skulle ifølge prognoserne for længst have stået i massive problemer.

I de sidste mange år er , vi taler minimum 10 år , har de nytilkommende årgange på arbejdsmarkedet været mindre end dem der forlod det.

Det er netop i disse år forskellen mellem de små ungdomsårgange der kommer ind på arbejdsmarkedet , og de store efterkrigsårgange der forlader det er aller størst.
Forskellene vil i fremtiden blive mindre , og om ca. 3-4 årtier vil ”problemet” helt have udlignet sig selv igen , grundet den demografiske udvikling.

Foreløbig har vi klaret det første årti med kryds og slange , trods forudsigelserne.
Vi har 3-4 årtier tilbage hvor arbejdsstyrken bliver mindre , klare vi også dem?

Det er der slet ingen tvivl om vi gør.
Danmark har et kæmpe arbejdskraftoverskud , der snildt kan udfylde hullerne efter de store årgange.
Vore arbejdsløshed er i dag langt højere end de officielle 170.000 brutto ledige.
Husk på følgende arbejdsløse tælles ikke med i statistikken , med mindre de er medlem af en A-kasse , og i givet fald tælles de kun med i 2 år :

Boligejere , folk med formuer , eller folk der har ægtefæller med alm. lønindkomst på ca. 26.-30.000,-.

Vi har en stor skjult arbejdsløshed der skal lægges oven i de 170.000 , og de kan både overtage eksisterende jobs og efteruddannes til andre.

Dette er en enestående chance til at få arbejdsløsheden ned.
Skulle arbejdskraftreserven mod forventning ikke slå til , kan vi altid importere udenlandsk arbejdskraft , der er rigeligt at tage af.
Dette bliver efter min vurdering ikke nødvendigt , men jeg vil blot nævne det som en mulighed.

Danmark kan ikke sammenlignes med ret mange andre europæiske lande , dels har vi en meget høj fødselsrate i forhold til disse , og dels dør vi lidt tidligere.
Dvs. vores arbejdsstyrke bliver større , og vores ældrebyrde mindre end deres.

Dette var det rent praktiske , men hvad med økonomien?

Der er ingen tvivl om flere ældre betyder flere udgifter på denne post , det anerkender jeg.
Men der er til gengæld heller ingen tvivl om at dem der går på pension i dag og i fremtiden , bidrager betydeligt mere til statskassen end tidligere , grundet diverse pensionsordninger.
I fremtiden vil der blive behov for færre hænder pr. ældre ( = færre lønomkostninger ) p.g.a. den Teknologiske udvikling.

Ældrebyrden bliver større , men udgifterne i den anden ende mindre.
Børnepasning , skole og undervisning , dagpenge mv. er alle områder hvor vi vil spare milliarder.

Vi skal glæde os over den demografiske udvikling.
Var der kommet 5 nye til på arbejdsmarkedet for hver 5 der forlod det , ville vi først for alvor have et samfundsøkonomisk problem.
Kig på arbejdsløshedskøen , der er ikke behov for flere hænder.
Vi ville derimod have anseelig større udgifter til dagpenge , undervisning , børnepasning mv. end vi har i dag.

PIA L skrev:
Men et spørgsmål til dig halse - hvorfor skal vi finansiere at raske mennesker ikke har lyst til at arbejde?


Jeg kan se jeg kommer for sent , alle mine argumenter er stort set beskrevet af andre.
Jeg vil derfor ikke gentage dem , men kan helt kort sige:

Det er et argument der altid bliver benyttet mod folkepension og efterløn.

Det er i bund og grund et spørgsmål om menneskesyn.
Jeg mener ikke man skal arbejde til man ”segner”.
Det er efter min mening et afstumpet menneskesyn der ligger til grund for denne holdning.

Desværre er det en holdning der bliver mere og mere udbredet.

Sidst redigeret af halse; 27-01-2011 kl. 16:42.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har man altid ret til pensionsordning i fleksjob? amaranth Spørgsmål ang fleksjob 12 10-07-2012 15:10
Ulykkesforsikring... altid mindst to ! §ABC Alt det andet 14 20-02-2012 15:27
Som ramt af lynet! Delph Alt det andet 8 04-09-2011 20:20
Ser skævt til syge kollegaer Stella Politik og Samfund 6 20-03-2009 13:16
langtidssyge ramt buster Dit og Dat 4 27-10-2008 09:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension