K10 - Flexjob & Førtidspension

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar

Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-03-2021, 19:06   #191
phhmw
Jeg bor her på K10

Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Styrke: 29
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
den fjerde statsmagt? kommunernes landsforening i dansk politik

https://unipress.dk/media/14517/87-7..._statsmagt.pdf

DEN FJERDE STATSMAGT? KOMMUNERNES LANDSFORENING I DANSK POLITIK

Folketinget besluttede i marts  at iværksætte en dansk magtudredning eller, som det officielle navn er, En analyse af demokrati og magt i Danmark. Projektet ledes af en uafhængig forskningsledelse.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2021, 10:52   #192
Reno
Ved at flytte ind på K10

Renos avatar

Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Styrke: 7
Reno er ny på vejen
KL, vi har været for rundhåndet!!!!!

Færre borgere med handicap får tildelt personlige hjælpere.

Man rammer nogle af de mennesker, der har det absolut største behov, siger Dansk Handicap Forbunds faglige og politiske chef, Jeppe Kerckhoffs, som opfordrer til handling på området:
- Vi står altså med realiteterne. Vi kender de her historier og den her virkelighed, og det er noget, man bliver nødt til at handle på her og nu.

Men men men, ifølge Kommunernes Landsforening (KL) handler faldet i antallet af hjælperordninger ikke om økonomi. Det er derimod i højere grad udtryk for, at nogle kommuner måske tidligere har været for rundhåndede med ordningen, lyder det

Endnu en spareøvelse, der går udover handicappet mennesker.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fa...ikke-kunnet-se
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2021, 15:23   #193
phhmw
Jeg bor her på K10

phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
KL har i årevis været modstander af BPA-ordningen

I denne tid 2021 ser vi mange svært handicappede, som bliver genvurderet med kommunale stopure, for at finde SEKUNDER besparelser, så BPA-ordningen kan udskiftet med lidt hjemmehjælp.

Kommunernes Landsforening har naturligvis forsøgt i mange år at devaluerer BPA-ordningen

https://www.ft.dk/samling/20121/spoe...0761/index.htm

Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato: 14. juni 2013
E-mail sm@sm.dkwww.sm.dk
THA/ J.nr. 2013-3542

Under henvisning til Folketingets brev af 30. maj 2013 følger hermedsocial- og integrationsministerens endelige svar på spørgsmål nr. S1937, stillet af Karina Adsbøl (DF).

Spørgsmål nr. S 1937:

Hvad er ministerens holdning til, at Kommunernes Landsforening har frem-sat ønske om ændring af reglerne om Borgerstyret Personlig Assistanceefter servicelovens § 96, således at Ankestyrelsens principafgørelse nr. 49-13 sættes ud af kraft og principafgørelse C-36-02 genindføres?

Svar:

Jeg vil gerne starte med at slå fast, at der med principafgørelse nr. 49-13,som afløste principafgørelse C-36-02, er sket en præcisering af retstilstanden og ikke en ændring. Retstilstanden er derfor, at hjælp efter andre be-stemmelser i serviceloven, f.eks. hjemmehjælp, ikke kan indgå i udmålingenaf BPA efter servicelovens § 96, medmindre borgeren ønsker det.

Jeg må derfor forstå spørgsmålet således, at der spørges til min holdning til KL’s ønske om at kunne kombinere BPA-hjælp med hjælp efter andre be-stemmelser i serviceloven, f.eks. så borgeren kan bevilges hjemmehjælp inattetimerne i stedet for BPA-hjælp.

Det centrale i BPA-ordningen er, at borgeren med denne type hjælp sikres en fleksibel og helhedsorienteret løsning ud fra borgerens individuelle hjælpebehov. Dette vil for mig at se være en udfordring at fastholde, hvis BPA-hjælp imod borgerens ønske kan kombineres med anden hjælp efter ser-viceloven

phhmw

Naturligvis foregår alt i samarbejde med Socialdemokratiet

Hilsen Peter
Gammel 18-05-2021, 15:35   #194
phhmw
Jeg bor her på K10

Spastiske Magnus er 108 sekunder fra at få hjælp derhjemme:

Spastiske Magnus er 108 sekunder fra at få hjælp derhjemme: ’Det kan man ikke være bekendt’

Magnus Biermann har brug for hjælp 24 timer i døgnet, vurderer lægen. Men Tønder Kommune er uenig.

phhmw

Hvilket er resultatet af Kommunernes Landsforening årelange kamp imod handicappede borger, som også blev ført i 2013. Se ovenstående indlæg

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...t-kan-man-ikke

Magnus Biermann fra Tønder er spastiker og svært handicappet. Han har ifølge sin egen læge brug for hjælp døgnet rundt.
Hele livet har han boet hos sine forældre, der har passet ham, samtidig med at de har fået hjælp af kommunen.

Men det ændrede sig, da Magnus Biermann fyldte 18 år for seks måneder siden.
- Han sidder i sit eget hjem på sjette måned helt uden hjælp, og han har brug for hjælp 24 timer i døgnet fra minimum én voksen. Men der er ingen hjælp fra Tønder Kommunes side, fortæller Frank Biermann, der er far til Magnus.
BORGERSTYRET PERSONLIG ASSISTANCE, BPA

Det er en betingelse for at modtage BPA, at borgeren er over 18 år. Der er ingen øvre aldersgrænse.

Det er også en betingelse, at borgeren har en betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som gør det nødvendigt at modtage den ganske særlige støtte til pleje, overvågning og ledsagelse, som ligger i ordningen. BPA er således som udgangspunkt rettet mod borgere med massive og sammensatte hjælpebehov, hvor borgerens behov ikke kan dækkes ved fx almindelig praktisk og personlig hjælp og pleje mv.

Endelig er det en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsleder for hjælperne og som udgangspunkt også som arbejdsgiver, medmindre borgeren vælger at overføre tilskuddet til en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed, der herefter bliver arbejdsgiver for hjælperne.
Det er kommunen, der træffer afgørelse om BPA.
Kilde: Børne- og Socialministeriet

Et minut og 48 sekunder fra hjælpen

Tønder Kommune vurderede nemlig, at Magnus Biermann kun har brug for 19,97 timers hjælp om ugen.
For at være berettiget til hjælp i hjemmet via den særlige BPA-ordning skal den handicappede have brug for minimum 20-timers hjælp om ugen.
- Det vil sige, at vi mangler et minut og 48 sekunder om ugen for at kunne få noget valid og ordentlig hjælp til Magnus, siger hans far.
Tilbudt en døgninstitution

I stedet har kommunen tilbudt Magnus plads på en døgninstitution. Men familien ønsker, at han skal blive derhjemme. Hjælpen er dermed for familiens egen regning og noget, der slider, siger Frank Biermann.
- Vi er meget nedslidte. Vi er trætte og får ikke sovet ordentligt, fordi vi ingen hjælp har lige nu, siger han.

Tønder Kommune vil ikke kommentere den konkrete sag. Men Ankestyrelsen har nu vurderet, at kommunen skal kigge på sagen igen.
Og hos Spastikerforeningen er direktør Mogens Wiederholt forarget over forløbet. Han mener, at seks måneder uden hjælp langt fra er godt nok.
- Kommunen skal simpelthen få numsen op af sædet og se at få genbehandlet sagen. Familien er i en håbløs og desperat situation, og det kan man simpelthen ikke være bekendt som myndighed, at holde folk i den situation. Så kommunen skal se at få fingrene ud, siger han.

Læs
https://www.ft.dk/samling/20121/spoe...lqJQtToxJ3aYuY

Spørgsmål nr. S 1937:

”Hvad er ministerens holdning til, at Kommunernes Landsforening har frem-sat ønske om ændring af reglerne om Borgerstyret Personlig Assistanceefter servicelovens § 96, således at Ankestyrelsens principafgørelse nr. 49-13 sættes ud af kraft og principafgørelse C-36-02 genindføres?

Svar:

Jeg vil gerne starte med at slå fast, at der med principafgørelse nr. 49-13,som afløste principafgørelse C-36-02, er sket en præcisering af retstilstan-den og ikke en ændring. Retstilstanden er derfor, at hjælp efter andre be-stemmelser i serviceloven, f.eks. hjemmehjælp, ikke kan indgå i udmålingenaf BPA efter servicelovens § 96, medmindre borgeren ønsker det.Jeg må derfor forstå spørgsmålet således, at der spørges til min holdning tilKL’s ønske om at kunne kombinere BPA-hjælp med hjælp efter andre be-stemmelser i serviceloven, f.eks. så borgeren kan bevilges hjemmehjælp inattetimerne i stedet for BPA-hjælp.Det centrale i BPA-ordningen er, at borgeren med denne type hjælp sikresen fleksibel og helhedsorienteret løsning ud fra borgerens individuelle hjæl-pebehov. Dette vil for mig at se være en udfordring at fastholde, hvis BPA-hjælp imod borgerens ønske kan kombineres med anden hjælp efter ser-viceloven

Hilsen Peter
Gammel 20-05-2021, 16:08   #195
phhmw
Jeg bor her på K10

Magtfulde Kommunernes Landsforening med en lille politisk ledelse....

... og 400 ansatte, er dygtige, udi det politiske hverv.

De tænker langt, planlægger, rådgiver, kører deres konsulentvirksomhed.

Lader min kontingent stige i 2021 med 6,5 % uden at jeg kan gøre noget, udover at opfordre min kommunalbestyrelse til at stemme imod en kontingentforhøjelse, som jeg er livslang tvunget ind i, grundet andres beslutninger, læs kommunalbestyrelse.

Kl`s mange Høringssvar til Folketingets love kan oftes undre mig.

https://www.cpdanmark.dk/nyheder/tak...dicapomraadet/

Taktisk udmelding fra kommunerne på handicapområdet

For få dage siden meldte Kommunernes Landsforening (KL) ud, at de vil gå til økonomiforhandlingerne med regeringen med et krav om op mod 5 mia. til en løsning af udfordringerne på socialområdet - og specielt på handicapområdet.

phhmw

5 milliard er mange penge og som KL er sig ganske bevidst om, at Astrid Krag, Socialdemokratiet ikke, hverken vil eller kan leverer.

Hilsen Peter
Gammel 22-05-2021, 13:27   #196
phhmw
Jeg bor her på K10

KL mener at kommunerne har været for rundhåndede med BPA-ordningen.

DEL gerne, hvis du mener det er vigtigt.

Ergoterapeuter, sagsbehandlere i de 98 kommuner, vil nu få udleveret, personligt præcisionsværktøj, stopur til måling af 100del af sekunder, til brug i deres vurderinger af handicappede , i eget hjem. KL mener at kommunerne har været for rundhåndede med BPA-ordningen.

https://www.pinterest.dk/pin/696509898615849705/

Spastiske Magnus er 108 sekunder fra at få hjælp derhjemme:
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...t-kan-man-ikke

Men ifølge Kommunernes Landsforening (KL) handler faldet i antallet af hjælperordninger ikke om økonomi. Det er derimod i højere grad udtryk for, at nogle kommuner måske tidligere har været for rundhåndede med ordningen, lyder det.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/fa...ikke-kunnet-se

Kommunernes Landsforening er en privat interesseforening til de 98 kommuner, som DU betaler livslang kontingent til. Kontingentet er netop i 2021 steget med 6 1/2 %

Skal dette fortsætte ?

Hilsen Peter
Gammel 30-05-2021, 15:32   #197
phhmw
Jeg bor her på K10

Endnu en rådgivning fra KL, privat interesseforening

https://www.berlingske.dk/danmark/et...iksberg-maa-nu

I Berlingske havde Ruben Kidde nemlig læst juraprofessor ved Syddansk Universitet Frederik Waage gennemhulle det 66 sider lange notat https://www.berlingske.dk/danmark/fr...ndale-i-uhoert fra Kommunernes Landsforening, som var anledningen til, at embedsmændene i Frederiksberg Kommune konkluderede, at det ville være decideret lovstridigt under henvisning til »saglighed og økonomisk ansvarlig forvaltning«.

phhmw

En forening, som er blevet den 4 statsmagt, sidder med ved bordet når Ankestyrelsen forbereder nye Principafgørelser.

En privat forening som borgerne er tvunget medlemskab og livslang kontingent.

Hvor længe skal Kommunernes Landsforening fortsætte sin magtfuldkommenhed?

Hilsen Peter
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunernes arrogance Webmaster Politik og Samfund 0 14-11-2012 20:16
kommunernes parkering af borgerene østerbro Politik og Samfund 2 14-12-2011 16:09
Klager over kommunernes afgørelser Bella67 Politik og Samfund 3 23-08-2011 13:32
Kommunernes tidsfrist Cdog Politik og Samfund 6 16-04-2009 15:00
Kommunernes administration sejler zuza Dit og Dat 0 15-05-2007 17:55

Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:24.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension