K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2012, 21:28   #1
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
Sanktioneret til kontanthjælp i arbejdsprøvning

Hey der.
Jeg er fleksomfattet på 12 timer og på ledighedsydelse og er pt i arbejdsprøvning 1 time om dagen med henblik på om min restarbejdsevne er så nedsat at jeg skal have førtidspension..Nu har min sagsbehandler så indstillet mig til sanktion,således at jeg kommer på kontanthjælp,fordi jeg har for meget sygefravær.Inden jeg startede på arbejdsprøvning har jeg været igennem flere undersøgelser hos egen læge,samt en reumatolog,som kommunen fandt. Alle disse undersøgelser konkluderer at der ikke kan anbefales arbejdsprøvning og min tilstand er stationær,samt der er ingen helbredelses muligheder.Til opstart af 13 ugers arbejdsprøvning,forelagde jeg sagsbehandler at jeg mente vi skulle starte på 1 time i ugen, men sagsbehandler mente at det skulle være 1 time om dagen, så det blev 1 time om dagen og den afgørelse har jeg så anket til BAN,og der går jo som bekendt en rum tid,inden man får en afgørelse derfra. Jeg har dog indtil videre fået medhold i 8 ud af 10 ankesager til BAN, så jeg lever i håbet.
Nu kommer spørgsmålet så: 1.Hvordan kan man sanktioneres til kontanthjælp,grundet for meget fravær i en arbejdsprøvning,som skal belyse ens restarbejdsevne?
2. Når jeg flytter kommune,flytter sanktionen så med?Sagen er nemlig at jeg inden opstart af arbejdsprøvning, gjorde kommunen opmærksom på at jeg stod overfor at flytte kommune og kommunen svarede at hvis jeg flyttede kommune inden de 13 uger var gået,skulle jeg starte forfra i den nye kommune.
Jeg har skriftligt klaget over sagsbehandler og hendes måde at sagsbehandle på,er hun så ikke inhabil i min sag,indtil klagen er færdigbehandlet?
Puha en lang smøre,men jeg plejer jo at får rigtig god rådgivning herinde,så jeg takker på forhånd
/ steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2012, 21:35   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du kan blive overflyttet til kontanthjælp, hvis det vurderes at du ikke står til rådighed for fleksjob.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2012, 21:46   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du kan blive overflyttet til kontanthjælp, hvis det vurderes at du ikke står til rådighed for fleksjob.
Hvis Teletrold ikke står til rådighed for et fleksjob fordi hans lidelser er blevet forværret i en sådan grad, at han ikke kan bestride et fleksjob, så skal han have førtidspension og ikke kontanthjælp.

Teletrold, jeg tror det er vigtigt, at du har din læge med på sidelinien, og allerbedst er det nok, hvis du har været i kontakt med din læge hver gang du har meldt dig syg.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2012, 21:55   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Retten til ledighedsydelse bortfalder, hvis den ledige fleksjobber:
ikke længere er berettiget til fleksjob
bliver selvforskyldt ledig
gentagne gange afslår rimelige tilbud om fleksjob
generelt ikke er til rådighed for fleksjob"

http://www.uddannelsesforbundet.dk/~...413D9184F&_z=z

Tænker det er den sidste de har brugt.. men det skal fremgå med hvilken begrundelse den er bortfaldet..

Og ja, det må kunne bruges i forhold til pensionssagen, i og med kommunen dermed har vurderet at man er for dårlig til fleks..

Men ja - jeg ved ikke om det er nok at man søger pension, for at den kan bortfalde.. man burde vel ikke få den fjernet før der er kommet en afgørelse.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2012, 06:24   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kan din læge ikke sygemelde dig
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2012, 08:28   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er jo SÅ tarveligt af kommunen/sagsbehandleren at fuldstændig ignorerer at BÅDE læge og speciallæge har vurderet at en arbejdsprøvning IKKE kan anbefales - og så alligevel sende Steff i arbejdsprøvning. Det er jo dømt til at gå galt!!!!
Og oven i hatten, kommer der en yderligere straf i form af kontanthjælp, når det vurderes at arbejdsprøvningen IKKE kan fuldføres (præcis som lægerne allerede HAR vurderet!)???
Det anser jeg som værende det samme som - med vilje - at selv opfinde barrierre for klienten, som jo slet ikke kan håndtere kravet, og derfor kommer til at stå i en endnu dårligere situation.

GODT du har anket!!!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2012, 22:21   #7
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
tak for de gode indput
Jeg har som sagt klaget over sagsbehandler og dennes sagsbehandling til teamchef,jobcenterchef,kommunaldirektør,formand for arbejdsmarkedsudvalg og borgmester. Sjovt nok har jeg kun fået respons fra de 3 sidste,og de beklager at jeg har været udsat for dårlig sagsbehandling og vil tage hånd om sagen.Så det er jo meget godt. Jeg har partshøringsfrist til 20.04,men i forbindelse med at jeg skriftligt har fremsendt spørgsmål til partshøring,så har sagsbehandler nægtet at besvare disse spørgsmål,så nu har jeg desværre ikke mulighed for at kommentere partshøring. Lugter det ikke lidt af en overtrædelse af retssikkerhedslovens §4 ? Og min sagsbehandler er vel inhabil,så længe der verserer en klagesag?
På forhånd tak
/steff
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2012, 12:13   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
"Hånd om sagen" er jo desværre et vidt begreb - men håber, du får en yderligere tilbagemelding. Borgmesteren er jo den øverst ansvarlige for sagsbehandlingen i kommunen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 02:21   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
"Hånd om sagen" er jo desværre et vidt begreb - men håber, du får en yderligere tilbagemelding. Borgmesteren er jo den øverst ansvarlige for sagsbehandlingen i kommunen.
Da det lægefagligt formodentlig ikke kan dokumenteres, at Teletrol har fået det bedre og således, ud fra helbredsmæssige forhold, må formodes at kunne eller kunne bringes til at bestride et ordinært arbejde på ordinære vilkår, evt med særlig støtte efter lovgivningen, så må visiteringen handle om enten fleksjob (udgangspunkt: fleksvisitering med 12 timers arbejdsevne eller mindre) eller førtidspension.

Hvis betingelserne for fastholdelse i et fleksjob ikke længere er til stede og borgeren dokumenteret har fået det helbredsmæssigt dårligere, så skal der som hovedregel visiteres til førtidspension og ikke kontanthjælp.

Tanken bag den eksisterende lovgivning på området er nemlig ikke at en borger skal kunne lande imellem to stole (fleksjob og førtidspension) og derfor ende med den trangsbestemte kontanthjælpsydelse som forsørgelsesgrundlag.

Det fremgår af forarbejdet til lovgivningen på området og stadfæstet ved senere domsafgørelse - søg efter "Helsingørdommen" her på K10.

Men som vi altid plejer at sige om kommunens beslutninger i den type sager: Går den, så går den ... derfor er det godt at du har anket afgørelsen om at sende dig i retning af kontanthjælp.


BTW: Kommunen vil selvflg. forsøge at skyde dig i skoene, at du ikke vil medvirke til sagens opklaring og at de derfor ikke kan afgøre om du er berettiget til fleksjob eller førtidspension. Men sådan spiller klaveret ikke uden den nødvendige dokumentation.

Send evt. en hyret privat socialrådgiver eller en advokat i kommunens retning ... og sørg for at din dokumentation, herunder den lægefaglige, den er i orden.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2012, 10:20   #10
Teletrold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2008
Lokation: jeg er fra havnen
Indlæg: 88
Styrke: 16
Teletrold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Da det lægefagligt formodentlig ikke kan dokumenteres, at Teletrol har fået det bedre og således, ud fra helbredsmæssige forhold, må formodes at kunne eller kunne bringes til at bestride et ordinært arbejde på ordinære vilkår, evt med særlig støtte efter lovgivningen, så må visiteringen handle om enten fleksjob (udgangspunkt: fleksvisitering med 12 timers arbejdsevne eller mindre) eller førtidspension.

Hvis betingelserne for fastholdelse i et fleksjob ikke længere er til stede og borgeren dokumenteret har fået det helbredsmæssigt dårligere, så skal der som hovedregel visiteres til førtidspension og ikke kontanthjælp.

Tanken bag den eksisterende lovgivning på området er nemlig ikke at en borger skal kunne lande imellem to stole (fleksjob og førtidspension) og derfor ende med den trangsbestemte kontanthjælpsydelse som forsørgelsesgrundlag.

Det fremgår af forarbejdet til lovgivningen på området og stadfæstet ved senere domsafgørelse - søg efter "Helsingørdommen" her på K10.

Men som vi altid plejer at sige om kommunens beslutninger i den type sager: Går den, så går den ... derfor er det godt at du har anket afgørelsen om at sende dig i retning af kontanthjælp.


BTW: Kommunen vil selvflg. forsøge at skyde dig i skoene, at du ikke vil medvirke til sagens opklaring og at de derfor ikke kan afgøre om du er berettiget til fleksjob eller førtidspension. Men sådan spiller klaveret ikke uden den nødvendige dokumentation.

Send evt. en hyret privat socialrådgiver eller en advokat i kommunens retning ... og sørg for at din dokumentation, herunder den lægefaglige, den er i orden.
Jeg har nu returneret partshøringen,og i den faktisk påpeget flere af de ting du nævner,men da jeg forlængst er blevet "klientgjort" og "marginaliseret",så har kommunen nok truffet deres afgørelse på forhånd,uanset hvad.
Det er sjovt nok under et år siden,jeg stod i en lignende situation,hvor samme sagsbehandler "fandt det tvivlsomt om jeg stod til rådighed",blot fordi jeg havde nægtet at underskrive papirer til anden aktør,med den begrundelse at jeg mente min RP skulle opdateres,inden visitation.
Jeg ankede denne afgørelse til BAN og fik efter 6 mdr.på kontanthjælp,medhold fra et enigt nævn,og fik ledighedsydelsen udbetalt med tilbagevirkende kraft. Til trods for at det var et enigt nævn,der gav mig medhold,så ville kommunen have prøvet sagen som principiel. Dette blev dog afvist af BAN.
Teletrold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp og arbejdsprøvning pmlshs69 At søge førtidspension 2 14-05-2013 20:55
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Sanktioneret for at være syg? Kontanthjælp.. Nødråb Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 10 03-09-2012 15:46
sanktioneret til kontanthjælp fra ledighedsydelse Teletrold Spørgsmål ang fleksjob 10 02-02-2011 21:26
bliver sat på kontanthjælp efter arbejdsprøvning kirsten01 Alt det andet 26 31-03-2010 12:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension