K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-11-2011, 14:09   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
"Iglerne vil bare ha' og ha'"

Jeg er SÅ træt af at blive kaldt en igle på samfundet, fordi jeg koster mere for samfundet end jeg kan producere i kroner og ører.

Jeg har studeret økonomi på amatørniveau, og ved derfor udemærket godt, at priser er et demokratisk instrument til at fortælle hvad "noget er værd". Men nu er der jo en grund til, at man altid fra statens side har valgt at tilgodese visse ting fremfor andre gennem tvangsopkrævne midler (skatter og afgifter). Det er især forsvar og kultur, som vi allesammen nyder godt af. Militæret og meget kultur ville ikke overleve uden statslig finansiering, fordi de frie markedskræfter netop kommer til kort.

Og det skyldes et helt grundlæggende demokratisk princip om, at kun flertallet har ret, hvilket i sidste ende betyder, at det faktisk er mindretallet der bestemmer. Se hvorledes:

51 % bestemmer over 49 %. Ud af de 51 %, bestemmer 51 % over de resterende 49 %. Og allerede her er vi altså inde på, at det ikke længere er flertallet, men den gruppe ud af mange grupper som er størst, der bestemmer.

Således kan du ved kun at eje blot 10 % eller endnu mindre, bestemme over de resterende 90 % eller flere, ved at du blot har den største andel. For hvis alle de andre kun har 0,1 % og du har 10 %, så kan du bestemme over alle de andre.

Det er demokrati, eller rettere: Flertalsstyre. Demokrati kommer jo af det græske demos (folk) og kratos (styre). Altså FOLKESTYRE. Men princippet gør sig jo også gældende for folkestyret. Se bare hvorledes det er de pop-kulturen der har vundet indpas som følge af, at folket fik magt: Lavkvalitets-TV, mens de seriøse programmer i TV bliver sparet væk med den begrundelse, at det er et fåtal der ser dem - set i FORHOLD til hvem der ser de andre programmer.

Og det er netop dette relativitetsbegreb jeg opponerer imod.

For når vi skal se det i forhold til hvilke grupper der er størst, så kommer problemet.

Nuvel, dette argument er netop også blevet brugt af dem der kalder os for igler. Netop ved at sige at vi tilhører en så stor gruppe af samfundet, 52 % af de stemmeberettigede, til at sige, at vi ikke skal have stemmeret. Men lad mig i den forbindelse gøre opmærksom på, at disse 52 % ikke er en samlet gruppe. Nogle er arbejdsløse (og ud af dem er nogle på dagpenge, andre på kontanthjælp, andre igen på de såkaldte fattigdomsydelser) mens andre er syge (nogle på sygedagpenge, andre på kontanthjælp, andre igen på førtidspension) og andre er så igen gamle resulterende i at de er folkepensionister/efterlønnere. Derudover er der selvfølgelige de studerende på SU.

At se på "os" som den samlede gruppe er helt forkert, fordi vi har vidt forskellige interesser, og skal man endelig forfølge tesen om, at man stemmer ud fra sin egen situation, så må det logisk nok være, at vi vil stemme forskelligt. Jeg vælger her at forfølge denne tese, uanset om den er sand eller ej, blot for at vise, at selvom den skulle være sand, så er selve princippet i det forkert:

Det helt store flertal vil nemlig enten være permanent uden for arbejdsmarkedet i form af en statslig garanti for beskyttelse af deres økonomiske situation. Dette gælder nuværende efterlønnere samt folkepensionister. De kan være ret så ligeglade med hvad staten bestemmer. Andre er arbejdsløse eller studerende, og er derfor blot interesseret i, at arbejdsløsheden bringes ned. Disse mennesker nyder alle partierns gunst, i form af, at det blot er metoden til at hjælpe dem til at finde et arbejde, der er forskellig, men at hjælpe dem, vil de alle.

Så er der de studerende, som også nyder godt af alle partierne i Folketinget, dog med en (måske) hang til visse partier fremfor andre. De er studerende, og venter på en fremtid hvor de kan få et godt liv med en ordentlig løn. De stemmer typisk ud fra fremtidsorienterede perspektiver.

Så er der de syge/handicappede. Og blandt dem er der nogle som er midlertidigt sygemeldte og andre der er permanent syge. De midlertidigt syge venter på at komme tilbage til arbejdsmarkedet, og kan derfor, ligesom de studerende, stemme ud fra fremtidsperspektiver.

Tilbage har vi førtidspensionisterne eller ansøgere om førtidspension. Disse kan man måske med en vis grund sige, at de måske kan have en hang til at stemme på visse partier fremfor andre. Det skyldes netop, at denne gruppe, trods den er stor, udgører en lille gruppe i forhold til f.eks. efterlønnere og folkepensionister eller folk i fuldtidsarbejde. De nyder ikke den samme beskyttelse af staten som de andre, i form af statslig/parlamentarisk garanti for at beholde deres forsørgelsesgrundlag. Derfor er de afhængige af et flertal der tilgodeser mennesker på overførselsindkomst, men de kan ikke danne dette selv, fordi de ikke er store nok. Det arbejdende folk er trodsalt stadig større en gruppen af førtidspensionister, det samme er folkepensionisterne og efterlønnerne. Og lægger man bare disse 3 grupper sammen, så har førtidspensionisterne ikke én eneste jordisk chance for at komme til orde.

Det jeg vil frem til er, at førtidspensionisterne også er mennesker, men de kan ikke producere noget til samfundet i form af kroner og øre. Hvad kan de så? Det er individuelt hvad de "producerer" eller "bidrager med". Men fælles for det menneskelige værd og militær/kultur, så er det noget der behøver statslig beskyttelse, fordi det ikke kan gøres op i hvad det producerer. Militæret ødelægger jo kun. Jeg har aldrig hørt om produktion inden for militæret til gavn for samfundet. Der er selvfølgelige teknologi fra militæret som senere er blevet brugt i civilsamfundet, men dette kunne civilsamfundet også have lavet, med eller uden statslig støtte. Man behøver ikke et mål med at ødelægge noget andet for f.eks. at skabe internettet (som jeg, så vidt jeg er orienteret, er skabt til brug for militæret).

Så vi har altså flere ting. Militær (eller skal vi ikke bare kalde det "sikkerhed ved brug af magtmidler"), kultur (kunst, tv, musik osv.) samt menneskelig værd. Der findes sikkert en masse andre ting, men det var for at illustrere for jer, at dén der med at man skal producere noget i kroner og øre for at tilgodese samfundsinteresserne, den holder ikke.

Samfundets interesser, dvs. almenvellet er naturligvis afhængig af, at der kan produceres materielle goder. Det er også afhængig af at de materielle goder omsættes. Men lad os da forfølge tankegangen om det såkaldte "ideelle" samfund hvor vi ALLE kan producere 24/7. Så ender vi med en hel bunke af materielle goder til at producere noget så vi kan producere noget mere. Men hvad skal vi BRUGE dem til? Altså jeg, mener, hvad er livet værd hvis ikke man kan nyde frugten af de materielle goder? Hvad er idéen i, at leve for at arbejde, for at leve for at arbejde, så man kan leve for at arbejde?

Vi arbejder vel med et udgangspunkt: Vi arbejder, for at leve. Men vi lever, for at få det godt.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2011, 10:04   #2
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Måske bare mig, men dette var godt nok et mystisk indlæg.

Det her giver (i min bog) ingen mening:

"51 % bestemmer over 49 %. Ud af de 51 %, bestemmer 51 % over de resterende 49 %. Og allerede her er vi altså inde på, at det ikke længere er flertallet, men den gruppe ud af mange grupper som er størst, der bestemmer.

Således kan du ved kun at eje blot 10 % eller endnu mindre, bestemme over de resterende 90 % eller flere, ved at du blot har den største andel. For hvis alle de andre kun har 0,1 % og du har 10 %, så kan du bestemme over alle de andre."
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2011, 11:51   #3
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Godt indlæg logikeren...

Ozelot... du har fanget meningen efter min mening.

I Danmark har vi en underlig form for demokrati, dem der sidder i toppen hytter altid deres eget og vennernes skind og vi andre tror de også hytter vores. Sådan er det bare ikke, hvis man er nederst i rang ordnen.

Knuz
__________________
Kommunen tror at mine kroniske sygdomme er fritidsbeskæftigelse jeg har anskaffet mig

Man skal have et godt helbred for at være syg
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-11-2011, 22:23   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Persille Se meddelelser
Godt indlæg logikeren...

Ozelot... du har fanget meningen efter min mening.

I Danmark har vi en underlig form for demokrati, dem der sidder i toppen hytter altid deres eget og vennernes skind og vi andre tror de også hytter vores. Sådan er det bare ikke, hvis man er nederst i rang ordnen.

Knuz
Men er det ikke sådan lige meget hvilket system et land har bygget deres samfund op på
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 18:05   #5
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Jo, iglerne suger det bedste de har lært ...

Men der er vist flere slags igler, hvoraf nogle af dem er blevet rigtig fede af at suge på det andre har produceret.

At nogle samler det op der falder fra de riges iglers bord, det kunne fx være pølser eller lagkage ... det er der vel ikke nødvendigvis noget miskrediterende i ?


Se i øvrigt hvordan nogle mener en deling imellem mennesker bør foretages:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(philosophy)

(klik på videoen ude til højre)

Sidst redigeret af TimeGuest; 04-11-2011 kl. 19:00. Årsag: Justering af URL.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 18:38   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg lægger lige det korrekte link http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(philosophy)
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 21:22   #7
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
Demokratiet slutter, hvor kapitalismen tager over.

- Kortere kan det ikke siges!

Jo måske:

Først pisser de på os, så siger de vi lugter.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 22:13   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Hmm..eller kort sagt:

Demokratiet er ikke eksisterende når vi har fået skilt danskerne i klasser efter devisen; Dem og Os
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 12:10   #9
FredeFup
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-10 2011
Lokation: Furesø Kommune
Indlæg: 35
Styrke: 13
FredeFup er ny på vejen
jeg suger på lappen det bliver man fandme ikke fed af!!!
FredeFup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2011, 12:51   #10
Persille
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Lokation: Vejle
Indlæg: 145
Styrke: 14
Persille er ny på vejen
Demokrati.. hmm..

Vi giver magten til nogle mennesker vi tror vi kan stole på og sker der, magten bliver anvendt på en underlig måde, for os på bunden.

Tja.. det er nok ikke nemt at styre et land, så alle er tilfredse, men lige frem at træde på de svage, det behøver man ikke og lefle for de aller rigeste.

__________________
Kommunen tror at mine kroniske sygdomme er fritidsbeskæftigelse jeg har anskaffet mig

Man skal have et godt helbred for at være syg
Persille er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Sur" røv" politik og min bare... annech Politik og Samfund 8 10-01-2012 08:55
"vi kræver bare ind..." SÅrdnok! Politik og Samfund 28 10-04-2010 18:08
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension