K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-02-2008, 09:05   #1
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Udenlands dansker i klemme?

Hejsa klogeåger...

Jeg har en veninde som er i klemme. Hun er flyttet til udlandet, et IKKE EU land.
Hun flyttede derned med sin mand og 3 børn for en måned siden.

Hun har haft lymfekræft, og lider idag med følgerne af den grimme kemo. Hun fik underbehandlingen problemer med sine fødder som gør at hun idag ikke kan gå og har mange smerter.
Plus hun har angst og depression.

I DK, ville hendes sagbehandler ikke afklare hende. Og da hun skulle have været det, var hun i kraftig kemobehandling.

Idag er de fanget i udlandet. Grundet gæld har de ikke råd til at bo i DK.

Hvordan er reglerne for danskere der bor i udlandet? kan de overhovedet få hjælp?
Hvordan med hendes sag med kommunen? kan man få udbetalt pension i et IKKE EU land?

Ved godt infomationerne er sparsomme, men jeg kan komme med flere oplysninger efter behov. Vil så gerne kunne hjælpe hende..
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 10:20   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej mumle_mund det lyder godt nok som noget af en klemme din veninde er kommet i og jeg tror desværre ikke at hun har gjort det nemmere for sig selv ved at flytte til udlandet ...

her er hvad jeg har kunne finde om det at have førtidspension med til et ikke eu land ....


Citat:
Pension under ophold i udlandet

Du kan få udbetalt pension, hvis du opholder dig midlertidigt i udlandet. Du skal dog stadig have bopæl i Danmark. Hvis du flytter permanent til udlandet, gælder særlige regler. Vi råder dig til at kontakte din sagsbehandler, inden du rejser til udlandet.

Hvis du bor i udlandet, har du mulighed for at få dansk folkepension. Det kræver dog, at du er dansk statsborger, fyldt 65 år og har boet i Danmark i mindst 30 år sammenlagt. De 30 år skal ligge i perioden mellem du er fyldt 15 år og 65 år.

Er du folke- eller førtidspensionist, kan du også tage pensionen med, hvis du ønsker at flytte til udlandet. Du skal dog være dansk statsborger, og have boet i Danmark i mindst 10 år før det fyldte 65. år. Eller mindst 10 år før tilkendt førtidspension

Der står lidt mere om det i den her tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=2159

jeg ved ikke om det er noget du kan bruge men kig på det ...



her er et link hvor du kan læse mere om det at rejse udenlands og modtage førtidspension http://www.dss.dk/hvad/hvad.htm

det var så hvorvidt hun ville kunne få førtidspension i udlandet....

Men da hun ikke er berettiget til førtidspension pt så er det nok hendes største problem ...

du skriver

Citat:
I DK, ville hendes sagbehandler ikke afklare hende. Og da hun skulle have været det, var hun i kraftig kemobehandling.
Hun kan jo af gode grunde ikke afklares mens hun bor i udlandet , der er jo lægebesøg og arbejdsprøvninger og et hav af møder med kommunen som hun skal til ...

jeg ved ikke hvad jeg ville råde din veninde til , men ved at hvis det var mig selv så ville jeg i en fart komme tilbage til danmark sådan at hendes sag og sygdom kan afklares på den ene eller den anden måde....

jeg kan ikke med min bedste vilje se hvordan hun skulle kunne opnå en førtidspension mens hun er i udlandet og alt efter hvordan hendes helbred er nu, så kan det jo tænkes at det er fleks eller revalidering hun skal have og det kan hun jo ikke tage med til udlandet ...

Det gør mig ondt for din veninde, men det var nok ikke den bedste løsning at tage udenlandsk nu, hun skulle have holdt ud og fået afprøvet sin sag herhjemme inden hun rejste ...

vi må se om der er andre der kan komme op med et par ideer , men lige nu vil jeg sige at det ser sort ud
  Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 12:54   #3
AnnetteH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2007
Lokation: Fyn
Alder: 57
Indlæg: 220
Blog Indlæg: 4
Styrke: 17
AnnetteH er rigtig godt på vej
udlandet

Hej mumle-mund

Ja jeg er ret enig med Hejdien i at din veninde, må se at komme til Danmark igen så hurtig som muligt. Det siger vel næsten sig selv at man ikke kan flytte til udlandet og så forvente en afklaring i danmark.
Forståer ikke helt den med at de ikke har råd til at bo i danmark, men råd til at flytte til udlandet. En ide kunne jo være at hun selv flytter tilbage til danmark og boede ind til hendes sag er afklaret.
Ellers må de jo så ligesom tage følgerne af deres beslutning om at flytte ud af landet og så klare sig selv.

Håber ikke mit svar virker alt for fordømmende, men det kunne lyde lidt som om at hun forventer at den danske stat bare skal hjælpe hende. Det er helt klart ikke en nemt situration hun sidder i og det har også helt sikkert været et langt og opslidende forløb hun har været igennem og at hun er opbrugt er helt forståeligt, men det er jo den situration vi alle sidder i, og ja de sidste kræfter bliver brugt på at komme igennem og få en afklaring på ens økonomiske situration som følge af en sygdom / ulykke.

AnnetteH
__________________
Smil til verden, trods alt
AnnetteH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 13:30   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej mumle_mund

Der er jo regler for hvor meget kreditorer kan snuppe, så skulle vel ikke være nødvendigt at gældsflygte til udlandet.
En søgning på google fandt denne side hvor der er et forum for gældsplagede, der kan nok søges råd om dette
http://gæld.net/
Ved ikke lige med det danske æ i linket men klikker fint ind hos mig.

På sikringsstyrelsens side som Hejdien henviste til er der også en kontaktside
http://www.dss.dk/organi/adresser/adresser.htm
Det er nok en god ide at henvende sig der, for det er nok umuligt for andre at rådgive i denne ret komplicerede sag.
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 14:35   #5
mokkasine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-09 2007
Indlæg: 178
Styrke: 17
mokkasine er rigtig godt på vej
Den lyder svær. Er de flygtet fra en umulig gæld eller hvordan hænger det sammen?

Jeg er personligt meget i mod at man med fuldt overlæg smutter i gældsly i udlandet og samtidig ønsker at modtage offentlig støtte fra Danmark.

Linket til gæld.net kommer her:

http://xn--gld-yla.net/phpBB2/index....5984f9113266f2

Af en eller anden grund har sitet skiftet til denne underlige adresse.
mokkasine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 17:33   #6
mumle_mund
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2007
Indlæg: 174
Styrke: 17
mumle_mund er ny på vejen
Arh... jeg tror ikke de lige frem er flygtet fra gælden...

De kan bedre overleve hvis de bor dernede.
i det land de bor betaler de 20% i skat, mens at hendes mand skulle betale 60% herhjemme...også er der jo ikke mange penge til at forsørge kone og 3 børn og samtidig betale af på sin gæld...
mumle_mund er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 17:39   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Så så ...K10 prøver at hjælpe ...ikke at fordømme vel... Vi kender jo ikke denne families historie ret godt.

http://www.statsborger.dk/

http://www.udvandrerne.dk/jlkm/udvandre.nsf

jeg har siddet og ledt efter noget på nettet ...her er to sider hvor dine venner kunne spørge om hjælp...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2008, 19:47   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved med sikkerhed, at man SKAL bo i Danmark, og have folkeregisteradresse i Danmark for at kunne modtage sagsbehandling i Danmark. Hvis man flytter, så ryger sikkerhedsnettet også, og så står det hele sådan set for egen regning.

Nu ved jeg så ikke hvor mange broer din veninde har brændt, men hun kan få hjælp hvis hun flytter tilbage til Danmark evt sammen med børnene. Hvis de er gift, så bliver det en rodet affærde, hvis han fortsat bliver i udlandet. Er de derimod ikke gift kan hun stå som enlig forsørger og starte forfra i systemet evt på kontanthjælp og med hvad der dertil høre af regler ang beskæftigelsesloven.

Men nogen nem nød at knække bliver det dog ikke, og sådan et udenlandsophold fortæller også om enorme ressourcer (på trods af sygdom), det vidner om mod, beslutsomhed, viljestyrke - og i og med der er rykket tre børn ud af deres hverdag, lugter også lidt af bredde skuldre, stærkt forhold og en 'tyrkertro på at alt nok skal gå'.
Det bliver i det hele taget svært at overbevise kommunen om at man er stærkt lidende (handicappet pga efterfølgerne), og evt førtidspensionsberettiget.

Jeg kan godt forstå du vil hjælpe din veninde, men det bliver nok ikke helt så let....og et eller andet sted er det jo også fair nok, for ellers ville stimer af mennesker nok flytte til udlandet, nyde sol og varme og så søge offentlige ydelser dernede fra. Og vi bliver jo hver især nødt til at bidrage til vores forsørgelse ved at have tilknytning til det land der skal forsørge os.

Håber på det bedste for dem.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udlandet skylder hver dansker kr. 120.000 halse Politik og Samfund 3 28-06-2013 12:18
I klemme Deacon Alt det andet 1 16-04-2012 11:34
I klemme 2nicy Din historie 8 22-03-2012 13:38
Sygemeldte i klemme supersus Politik og Samfund 0 03-02-2012 23:17
Flytte udenlands med fp Gizmomis Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 04-02-2009 18:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension