K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-04-2008, 12:46   #1
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Erhvervsudygtighedsbeløbet

Hej k10

Hjælp - er erhvervsudygtighedsbeløbet en ydelse der skal ansøges om.

Gælder kun førtidspension før den 1. januar 2003(efter de gamle
regler). Erhvervsudygtighedsbeløbet skal kompenser for manglende
indtjeningsmuligheder, når der er tale om et permanent erhvervsevnetab.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2008, 13:08   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej Kimse...

Jeg ved ikke noget om dette, men ifølge loven SKAL kommunen SELV gøre "noget".

Citat:
Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

§ 5. Kommunen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.

Kommunen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20928#K1

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2008, 13:40   #3
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Ja for nu har jeg søgt alle hjemmeside om førtidspension efter de gamle
regler. Ingen steder står det oplyst om hvordan dette erhvervsudygtighedsbeløb gives eller tildeles.

Erhvervsudygtighedsbeløbet fremgår på de årlige oplyste satser og at det gives kun til modtager af den højste førtidspension.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2008, 14:10   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Har du prøvet at tjekke på pensionsselskabernes hjemmesider?

Ellers er der www.borger.dk

Og måske Ældresagen, som har en GRUNDIG information om en masse nyttige ting.

Prøv at tjekke her, hvor meget der er. Hver enkelt linje er et link til uddybning af det.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3941

Og så er der det her, som KUN er et forslag, men så kan man måske søge videre ud fra de oplysninger, der er omtalt her:

http://www.social.dk/lovgivning/Fors...s_68_2005.html

Her er endnu et link:

https://pensionsguiden.borgerservice.dk/

https://www.pensionsinfo.dk/Borgerse...velkommen.html

Nu får du altså ikke flere links i denne omgang.

Hvis du intet finder, så må vi prøve at grave dybere.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2008, 18:18   #5
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
[QUOTE=Kimse;27144]Hej k10

Hjælp - er erhvervsudygtighedsbeløbet en ydelse der skal ansøges om.



Erhvervsudygtighedsbeløbet er en del af "Højeste førtidspension" og kan dermed ikke søges separat.

Der kan derimod søges om forhøjelse af den nuværende førtidspension. (Altså kun hvis man tilhører gruppen af førtidspensionister fra FØR 2003)
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2008, 20:38   #6
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Erhvervsudygtighedsbeløbet er sku slettet fra loven og hedder nu Bistands- eller plejetillæg.
Vejledning om førtidspension efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.http://www.social.dk/lovgivning/Forskrifter_i_fuld_tekst/Vejledninger/Vej_xx_31082007.html

(Uddrag)
103. Bistands- eller plejetillæg kan tilkendes som tillæg til førtidspension eller invaliditetsydelse til personer i alderen fra 18 til 65 år. Der kan således ikke tilkendes bistands- eller plejetillæg, hvis der ikke er tilkendt førtidspension eller invaliditetsydelse.
For at tilkende bistands- eller plejetillæg skal der foreligge et behov for personlig bistand af andre eller et behov for vedvarende pleje eller tilsyn.
Bistandstillæg kan tilkendes, når invaliditeten bevirker, at ansøgeren stadig må have personlig bistand af andre, eller når invaliditeten består i blindhed eller stærkt svagsynethed.
Plejetillæg kan tilkendes, når invaliditeten bevirker, at ansøgeren må have vedvarende pleje eller tilsyn, som nødvendiggør andres stadige nærværelse.
Det er således en betingelse, at der skal foreligge invaliditet - en varig nedsættelse af pågældendes funktionsevne, som alene skyldes helbredsmæssige forhold.
Det behov, som bistandstillægget er beregnet til at dække, er bistand til personlige fornødenheder, som fx hjælp til personlig hygiejne, bistand i forbindelse med måltider, af- og påklædning og toiletbesøg.
Tillægget skal dække udgifter, som normalt er forbundet med den fornødne personlige bistand. Der kræves ikke dokumentation for, at der foreligger udgifter.
Hvis det er muligt at afhjælpe behovet gennem andre foranstaltninger, kan tillæggene ikke tilkendes.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2008, 08:41   #7
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
[QUOTE=Kimse;27170]Erhvervsudygtighedsbeløbet er sku slettet fra loven og hedder nu Bistands- eller plejetillæg.
[


Du tager fejl Kimse!

Erhvervsudygtighedsbeløbet har altid hørt under "Højeste pension". Samtidig har man altid kunne søge bistands og - eller plejetillæg. Intet er ændret.
(Prøv f.eks. at søge "erhvervsudygtighedsbeløb" og se det dukker op i "pakken" under Højeste pension, for at blive overbevist)


Gad vide om du ikke tænker på det der hedder "Invaliditetsydelse"?

Under samme link står:
"Invaliditetsydelse kan tilkendes personer i alderen 18 til 65 år, der ikke modtager pension, men som ville have ret til højeste eller mellemste førtidspension, hvis de ikke havde erhvervsmæssigt arbejde i et sådant omfang, at det afskærer dem fra en sådan pension. Endvidere kan invaliditetsydelse også være tilkendt personer, der på grund af alvorlig høreskade har store kontaktvanskeligheder."

Faktisk er invaliditetsydelsen afskaffet pr. 2003. Men hvis den nye lov bliver vedtaget, kan førtidspensionister på gammel ordning i dag få deres pension gjort hvilende - hvis de har en stabil erhvervsindtægt på omkring 122.000 pr. år.
Samtidig kan de søge invaliditetsydelsen på omkring 2.500 om måneden. Ydelsen er skattefri.

Prøv f.eks. også at læse her:
http://www.scleroseforeningen.dk/For...etsydelse.aspx
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2008, 18:23   #8
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Slut på denne tråd

Erhvervsudygtighedsbeløbet er forskellen i det udbetalte beløbet mellem højeste førtidspension og mellemste førtidspension.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2008, 19:21   #9
migselv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2008
Indlæg: 131
Styrke: 17
migselv er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kimse Se meddelelser
Erhvervsudygtighedsbeløbet er forskellen i det udbetalte beløbet mellem højeste førtidspension og mellemste førtidspension.

Altså var det "sku (ikke) slettet fra loven og hedder (heller ikke) nu Bistands- eller plejetillæg"
migselv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2008, 23:24   #10
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Hi Hi

Jo jo i den nye førtidspensionlov er Erhvervsudygtighedsbeløbet slettet.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension