K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Et godt link!

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Et godt link! Har du et godt link som du mener at andre kan have nytte af kan du lægge det her. Denne kategori er ikke beregnet til debat.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-04-2012, 08:23   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen ang. bevilling og revurdering af fleks

Ankestyrelsens praksisundersøgelse om Fleksjob og ledighedsydelse
Juni 2010

Denne undersøgelse indeholder flg.:

Citat:
2 Bevilling af fleksjob – materiel vurdering

2.1 Hovedresultatet af den materielle vurdering
2.2 Regelgrundlaget
2.3 Krav om væsentlig og varig begrænsning af arbejdsevnen
2.4 Krav om arbejdsprøvning og andre foranstaltninger
2.5 Fleksjob eller førtidspension

3 Bevilling af fleksjob – formel vurdering

3.1 Hovedresultatet af den formelle vurdering
3.2 Regelgrundlaget
3.3 Krav til sagernes oplysning og dokumentation
3.4 Krav til grundlaget for afgørelsen og arbejdsevnemetoden
3.5 Dokumentation for udvikling af ressourcer i forhold til arbejdsmarkedet
3.6 Begrundelse og skriftlighed

4 Revurdering af retten til fleksjob for personer på ledighedsydelse – materiel vurdering

4.1 Regelgrundlaget
4.2 Fortolkningen af reglerne
4.3 Revurderingernes overensstemmelse med lovgivning og praksis
4.4 Pligten til revurdering
4.5 Fristen for revurdering
4.6 Tilbud efter kapitel 10 og 11 i beskæftigelsesindsatsloven

5 Revurdering af retten til fleksjob for personer på ledighedsydelse – formel vurdering

5.1 Regelgrundlaget
5.2 Krav til sagernes oplysning og dokumentation
5.3 Krav til grundlaget for revurderingen og arbejdsevnemetoden
Nedenunder er væsentlige revurderingselementer citeret:

Citat:
5.1 Regelgrundlaget

Der gælder efter § 74 c, stk. 3, særlige sagsbehandlingsregler for revurdering af retten til fleksjob.

Grundlaget for vurderingen skal bestå af:

1) en redegørelse for, at der er anvendt tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

2) en redegørelse for den pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem, som udarbejdes i samarbejde med den pågældende og indeholder dennes egen opfattelse af forholdene

3) en redegørelse for, hvorfor den pågældendes arbejdsevne fortsat anses for varigt nedsat

4) en redegørelse for, at det er vurderet, om der kan være grundlag for at påbegynde en sag om førtidspension

Krav til grundlaget for revurderingen og arbejdsevnemetoden



Citat:
Uanset, at der ikke er en udtrykkelig regel herom, finder Ankestyrelsen, at kommunen ikke kan gennemføre de vurderinger og redegørelser, der kræves, uden at reglerne om arbejdsevnemetoden er fulgt.

Ankestyrelsen har derfor ved vurderingen af sagerne lagt vægt på, om arbejdsevnemetoden er anvendt, og om der er en ajourført ressourceprofil med klare konklusioner i sagerne.

Ankestyrelsen har desuden lagt til grund, at kravet om grundlaget er opfyldt, når det fremgår af redegørelsen eller ressourceprofilen, at tilbud efter kapital 10 og 11 er anvendt, at borgeren har været inddraget i processen, og at der foreligger en fyldestgørende dokumentation for, at borgeren arbejdsevne fortsat er varigt og væsentligt nedsat.

Citat:
Fortolkningen af reglerne

Ankestyrelsens vurdering i nærværende praksisundersøgelse er foretaget på samme grundlag som i den tidligere undersøgelse fra 2008.

Ankestyrelsen lagde i den undersøgelse til grund, at

• kommunen skal have afsluttet vurderingen inden for 18 måneder med ledighedsydelse

• perioder med sygdom skal medregnes ved opgørelse af henholdsvis 12 og 18 måneder

• der skal ske vurdering inden for fristen på det grundlag, det har været muligt at fremskaffe, uanset om personen er sygemeldt, der er ventetid på undersøgelser eller personen er aktivt arbejdssøgende på tidspunktet for revurderingen

tilbud efter kapitel 10 og 11 i beskæftigelsesindsatsloven skal anvendes og være afsluttet inden for fristen på 18 måneder. Det kan i nogle tilfælde være vanskeligt at anvende tilbud inden for tidsfristen. I givet fald må der så redegøres herfor og foretages revurdering på det foreliggende grundlag

• pligten til at anvende tilbud efter kapitel 10 og 11 må anses for tilstrækkeligt opfyldt ved, at der er redegjort for grunden til, at personen ikke kan deltage på grund af sygdom, for eksempel forestående operation

• der ikke er forskel på, om der er tale om ”afgørelse” eller ”vurdering”, udover at det er tilstrækkeligt med et notat, når det drejer sig om fortsat berettigelse til ledighedsydelse.

Med hensyn til vurderingen af, om revurderingen er foretaget rettidigt, har vi vurderet, at påbegyndelse af revurdering kort tid før, der er gået 12 måneder, er i orden. Derimod skal revurderingen være afsluttet senest på den dag, hvor der er gået 18 måneder. Ved overskridelse med 1 dag er kommunens revurdering vurderet til at være forkert.

Vi har ved denne fortolkning lagt vægt på den nugældende ordlyd af § 74 c og lovbemærkningerne hertil.
Mine fremhævninger.


Link: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Rappo...2010_15_16.pdf
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 17-04-2012 kl. 08:49.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2012, 18:46   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Mange tak, Gunvor, også for den brugbare oversigt, du har fremstillet.

Hmm, er det mon mig, der læser denne, og andre undersøgelser fra Ankestyrelsen, som en vis Herre læser Bibelen:

Man belyser lovpraksis med tilkendelser - hvilke der var berettiget og hvilke, der ikke var.

Men man belyser aldrig lovpraksis med afslag - hvilke der var berettiget og hvilke, der ikke var?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2012, 18:52   #3
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
det har jeg også undret mig over, men så får de jo heller ikke et uønsket svar
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-04-2012, 21:05   #4
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Super indlæg, Gunvor!

Det vil jeg uden tvivl får brug for i min fortsatte kamp med kommunen.

Tusind tak og mange knus fra Fib-Spurven.
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2012, 09:00   #5
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
linket virker ikke
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2012, 10:03   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Tak for tippet, Tassi

Forsøger igen: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Rappo...2010_15_16.pdf

Carmen og Østerbro, lige hvad der også er fløjet igennem mit hoved, når jeg har læst disse praksisundersøgelser. Men måske er det ud fra den store trend: best practice!
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2012, 11:55   #7
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Er der så nogle herinde som evt. ved hvad konsekvensen er hvis kommunen ikke revurderer indenfor de 18 måneder men overskrider tidsgrænsen. Jeg kan læse mig frem til at revurderingen så ikke er korrekt - men hvad betyder dette - hvilken konsekvenser har dette for såvel mig som ledig fleksjobber men også for kommunen??

Jeg spørger fordi min kommune ikke når det inden de 18 måneder - og de er kommet i gang til tiden - for 6 måneder siden ;-)
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2012, 12:45   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Foetsie

Jeg tror desværre "bare", at man også kan klage over sagsbehandlingen, dvs det tidsmæssige perpektivt i denne. Denne praksisundersøgelser siger intet om konsekvenser for kommunerne, men derimod at hvis der revurderes for tidligt er flg. gældende:

Citat:
Ankestyrelsen er dog opmærksom på, at formålet med revurderingen kan forspildes, hvis den foretages for tidligt.
side 49, på fl.g link: http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Rappo...2010_15_16.pdf

Og kan læse at i 2010, hvor praksisundersøgelsen blev afsluttet var ca. 30 %, hvor fristen ikke blev overholdt!

Kan se at mit tidl. link ikke virker mere, så derfor forsøger jeg igen med fornyet link.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 18-08-2012 kl. 12:54.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2012, 13:22   #9
foetsie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2010
Indlæg: 119
Styrke: 14
foetsie er ny på vejen
Tak Gunvor,

jeg havde jo forinden jeg postede indlægget her pløjet mig igennem den undersøgelse af Ankestyrelsen, men kan/kunne som sagt intet finde om evt. konsekvenser udover at afgørelsen så ikke var korrekt udført hvis de bare overskrider fristen med én dag, og så tænker jeg bare hvad betyder det, hvis de fx fastholder fleksbevilling eller sågar indstiller til en ftp, kan det så tilbagedrejes fordi afgørelsen var ikke korrekt?

Man bliver bare ved med at leve i angst ;-)

Hilsen
foetsie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2012, 13:45   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej foetsie

Forstår udmærket din bekrymring, idet det jo kan være af væsentlig afgørelse for dig og din fremtid.

Hvis de indstiller til forsat fleksbevilling el. evt. FP (som du også SKAL vurdere i samme omgang) kan jeg ikke se, de skulle sige nej til dette, selvom tidsfristen ikke er overholdt. Men dermimod det modsatte som nedenfor skrevet.

Ligesom jeg tænker, at der næppe kommer mange klager over en lidt for sen revurdering, hvis flekserne får medhold enten til forsat fleks el. FP. Jeg ville selv finde det mest væsentlig, at reglerne for vurdering er overholdt, dvs. det egentlig sagsbehandlingsarbejde/vurdering/skøn/RP'en, således at grundlaget for afgørelsen har været grundigt afvejet inden afgørelsen.

Det er det helt fantastiske ved dette system , at man kan klager over sagsbehandlingen, og hvis det handler om tidsfrister er der ingen konskevens for kommunen. Man får måske en beklagelse, sorry, bad luck, el. kom over det ect.

Men generelt gælder det jo om, at holde dem til ilden med konkrete aftaler, evt. rykkere og §'erne linet op skriftligt, således at de er klar over man ånder dem tungt i nakken. Og gerne m. bisidder og skriftlighed, således at sagsbehandling (herunder en ordentlig RP)/aftaler indgået kan dokumenteres.

De bedste ønsker for en snarlig god afklaring og vurdering

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
revurdering af fleksjob-bevilling tigger Spørgsmål ang fleksjob 5 20-06-2011 07:22
Bevilling af Fleks og flytning til anden kommune, kan det lade sig gøre... Lotte222 Spørgsmål ang fleksjob 12 19-07-2010 23:08
Resultat af revurdering for fleks'er mawebbro Spørgsmål ang fleksjob 10 22-03-2010 12:11
§100 - praksisundersøgelse om håndsrækninger zuza Nyt om loven 4 11-02-2010 19:20
Boligsikring - praksisundersøgelse zuza Nyt om loven 2 16-10-2009 13:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension