K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-01-2010, 20:58   #21
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg skrev....

....igår en email til Finn Kenneth Hansen fra Casa Analyse som sammen med Socialpolitisk Forening står bag kampagnen "Stop fattigdom Nu" der løber af stabelen i år i anledning af det Europæiske År for Fattigdomsbekæmpelse.

Jeg gjorde opmærksom på gruppen af brøkpensionister og henviste til bl.a. Brøkpensionists hjemmeside samt til facebookgruppen.

Har lige fået svar, og det er hvad han skriver:

Citat:
Kære XXXX

Mange tak for det tilsendte bidrag om brøkpension og fattigdom. Jeg er enig med dig omkring den gensidige forsørgelsespligt – som jeg selv har påpeget som en urimelighed i dette velfærdsamfund, som hylder ligestilling og økonomisk uafhængighed og foreslået Mette Frederiksen fra Socialdemokraterne en arbejdsgruppe som kunne se på problemet. Jeg har ikke været vidende om begrebet brøkpension – tak for oplysningen og jeg skal medtage det i mine oplæg om fattigdom.

Med venlig hilsen

Finn Kenneth


Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:10   #22
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
FEDT

Hvor er det svar Ragdoll fik fra CASA bare fedt.

Lad os håbe CASA nu ser nærmere på problemet.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2010, 23:17   #23
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
....er Europæisk År for Fattigdomsbekæmpelse, må vi gribe bolden i luften og bruge året til også at gøre opmærksom på brøkpensionisternes situation, som vi nu kan se, at selv mennesker der er dybt engageret i samfundsanalyser og bekæmpelse af social uretfærdighed ikke engang kender til.

Det glæder mig hvis jeg kan være med til at gøre dem opmærksomme på det, og hvis de så for fremtiden tager det med i deres arbejde, ja så begynder de jo også at kæmpe for os. Jeg kan ikke beskrive hvor lykkelig jeg blev da jeg fik svaret. Casa analyse skriver mange artikler, rapporter og sågar bøger om sociale problemer og hvis vi begynder at blive nævnt i relevante sammenhænge, så er det jo fantastisk.



Ragdoll

....er godt nok ikke nye, men alligevel:

http://jp.dk/indland/aar/article179527.ece

http://jp.dk/indland/article448781.ece

Det var det hele, det lykkedes mig at finde i pressen om Brøkpension.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Stezu; 19-01-2010 kl. 01:25. Årsag: 2 indlæg slået sammen - brug venligst redigerfunktion ved tilføjelser
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 00:03   #24
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Gode links

Og netop fordi sager for 100 personer ang. brøkpension, hvor det handler om supplement efter § 27a i aktivloven, skulle tages op, fordi havde fået lidt, jf. Ankestyrelsens principafgørelser A-8-05, her især A-2-06, lavede Ankestyrelsen nye principafgørelser ang. supplementet, A-18-06 og A-22-07, som går stik imod A-8-05 og A-2-06, og som betyder, at disse brøkpensionister (førtidspension fra 2003) ikke engang har kontanthjælp at leve for, jf. min klage ved Ankestyrelsen.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 00:38   #25
igam1951
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2008
Indlæg: 65
Styrke: 17
igam1951 er ny på vejen
Til Brøkpensionist

Hej Brøkpensionist !
Jeg vil bare opfriske emne om de 100 brøkpensionister i Århus.
hilsner



100 pensionister får sag genoptaget
Af CHRISTIAN FRIIS HANSEN

Offentliggjort 30.01.06 kl. 03:00

Flere end 100 sager om pension genoptages. Førtidspensionister har fået for lidt, men det er ikke fordi, at vi har snydt, lyder det fra kommunen.

Århus Kommune igangsætter straks en ny sagsbehandling af over 100 sager om førtidspension. Det sker, fordi Tilsynet for kommunernes virksomhed har meddelt, at kommunen ikke - formentlig sammen med København, Odense og Aalborg - har administreret efter reglerne og derfor efter alt at dømme har udbetalt for lidt til en række førtidspensionister.

Det er sket i sager om såkaldt brøkpension, som tildeles førtidspensionister, der ikke har boet mindst 80 pct. af deres liv i Danmark.

Sidst redigeret af Stezu; 19-01-2010 kl. 01:26. Årsag: slettet pga. copyright
igam1951 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 09:27   #26
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ja, men...

deres glæde varede desværre kun kort, for det var som sagt inden Ankestyrelsen afsagde A-18-06 og A-22-07.

Siden disse principafgørelser er gældende, har brøkpensionister, der har fået tilkendt førtidspension fra 1.1.2003, og som kan søge om hjælp til visse persongrupper efter § 27a i aktivloven, ikke længere ret til et garanteret eksistensminimum.

Se under det nye faneblad "Ulovligt" på min hjemmeside om EU/EØS-borgeres rettigheder i Danmark, og læs de daværende ministres samt nuværende beskæftigelsesminister Inger Støjbergs svar ang. A-18-06 og A-22-07 og praksis omkring § 27a i aktivloven, og at hun heller ikke mener, at brøkpension til EU/EØS-borgere skulle være i strid med EU-retten.

Jeg har også opdateret min velkomstside, hvor jeg nu også skriver, at brøkpension betyder diskrimination pga. alder.

I denne sammenhæng henvises også til diskussionen ang. brøkpension under denne tråd

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11227

Sidst redigeret af brøkpensionist; 19-01-2010 kl. 15:06.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 14:21   #27
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Svar der ikke er noget svar....

Principperne for denne beregning er efter min opfattelse i overensstemmelse med de principper, på hvilke forordning 1408/71 bygger.

Inger Støjberg

Det er helt afgørende for regeringen, at reglerne om starthjælp ikke bryder med Danmarks internationale forpligtelser.

IngerStøjberg


....men en afvisning, "så nu taler vi ikke mere om det!"



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 15:25   #28
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Internationale forpligtelser

Det fremgår af bemærkninger til de enkelte bestemmelser lovforslaget til § 4 i L 137 af 15.12.2000 (førtidspensionsreformen fra 2003), at hjælpen til visse persongrupper efter § 27a i aktivloven (supplement til brøkpensionsindkomsten for brøkpensionister, der har fået tilkendt førtidspension fra 1.1.2003) er tiltænkt personer, Danmark ingen internationale forpligtelser har over for.

Men Danmark har indgået internationale forpligtelser for alle borgere i Danmark, fordi Danmark er medlem af FN og EU.

Men Danmark har indgået forpligtelser over for EU/EØS-borgere, fordi Danmark har tiltrådet EF-traktaten, EF-forordning 1612/68, som omhandler ret til alle sociale fordele, og EF-forordning 1408/71, som omhandler ret til social sikring.

Men Danmark har indgået forpligtelser over for personer, der kommer fra lande udenfor EU/EØS, fordi Danmark har indgået en række bilaterale overenskomster/koventioner om social sikring med lande udenfor EU/EØS.

Derfor kan EU/EØS-borgere, der er omfattet af EU-retten, og borgere, der kommer fra tredjelande, som Danmark har indgået bilaterale overenskomster/konventioner om social sikring med, ikke være omfattet af begrebet visse persongrupper i aktivloven.

Men det er jo kun en lillebitte detalje, som Inger Støjberg må have overset.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 15:59   #29
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Og faktum....

....er, at du ofte står bedre som borger fra tredie land, med hvilket Danmark har en bilateral aftale. End du gør som EU eller dansk statsborger der har gjort brug af deres EU-rettigheder.
Jeg under gerne folk fra tredie lande en fuld pension, jeg mener brøkpension er et begreb der skal afskaffes for alle der er fastboende i Danmark.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2010, 16:32   #30
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Jeg tror...

endda, at borgere fra tredjelande, som Danmark heller ikke har indgået bilaterale overenskomster om social sikring med, er i dag bedre end stillet end personer, der er omfattet af EU-retten eller af bilaterale overenskomster om social sikring, måske ikke økonomisk, men deres retsstilling er bedre reglementeret, og derfor har har de en bedre retssikkerhed end os andre.

Men jeg sikker det her ikke, fordi jeg ikke under dem det, for jeg er imod starthjælp og brøkpension, lige meget hvor i verden må være kommet fra.

En god integration af udlændinge i vort danske samfund kan kun ske gennem lige ret for alle!!!!!
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Godt link & godt initiativ Jna Et godt link! 4 08-04-2013 20:51
Godt link til medicin Carmen Alt det andet 2 13-01-2012 01:06
Vidensnetværket - et godt link Vim Et godt link! 1 07-10-2008 09:07
godt link baldur Dit og Dat 0 08-06-2008 02:02
Et godt link Hejdien Et godt link! 2 07-09-2007 11:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension