K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2008, 01:27   #11
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
jeg er nu ikke helt enig med dig MrBurns

det er ikke billigere ved man er flere, der er godt nok to indkommster
men bliver modregnet hvad den anden tjener, hvis man er gift med en på kontanthjælp og det samme er det ved ftp.
Nu snakkede jeg ikke noget om ægtefælles indtagt eller kontakthjælp.

At handle ind til 5 er billigere per person, end for én.
Det kan vi da blive enige om. Forudsat, at de spiser det samme, (stort set) selvfølgelig.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser

ved ikke om det er salat du tænker på, mange forretninger storekøb, føtex, brugsen, kan man købe en bakke blanet salat pris 20-25 kr til en mand
Dvs, du mener, at lave en blandet salat til 4 personer koster mere end 100 kr?

Sidst redigeret af MrBurns; 04-07-2008 kl. 01:32.
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 07:39   #12
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
Mr. Burns når du har cøliaki (glutenintolerans) + andre allergier har du mulighed for at søge §100.
Det er jo ikke bare kraftigt forøgede madudgifter du har, så husk at anføre udgifter til ekstra vask og andre eventuelle udgifter i forbindelse med din allergier. Det skal jo være anslåede udgifter som du har i forbindelse med dine diagnoser, så de 750 kr. i merudgifter om måneden kommer du jo hurtigt over hvis ikke du passer din cøliaki.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2008, 09:29   #13
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
§100 i Lov om Social Service http://www.coeliaki.dk/default.asp?a...tails&item=875

Citat:
Nu snakkede jeg ikke noget om ægtefælles indtagt eller kontakthjælp.

At handle ind til 5 er billigere per person, end for én.
Det kan vi da blive enige om. Forudsat, at de spiser det samme, (stort set) selvfølgelig.
vi har da mindre at gøre med end en på ftp. derfor er der så mange der har svaret dit indlæg som er på kontanthjælp, om at de også døjer med at få pengene til at slå til.
jeg har udbetalt 6800 kr md .


Citat:
Dvs, du mener, at lave en blandet salat til 4 personer koster mere end 100 kr?
det var nu dig jeg tænkte på som enlig at det var billigere for dig at købe sådanne en bakke, og nej blandet salat til 4 personer koster mere end 100 kr men det er dyrt, anpå hvad man kommer deri.

jeg har en veninde som heller ikke kan tåle gluten, hun bagt meget selv og frøs det http://www.coeliaki.dk/
der er opskrifter
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?

Sidst redigeret af Peacock; 04-07-2008 kl. 09:39.
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2008, 14:54   #14
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Ja,

Jeg kunne også mærke de første 6 måneder af i år, at priserne er steget i forhold til sidste år. Sidste år kunne jeg endda spare lidt op på kontanthjælp som enlig, som jeg brugte til tøj og lidt luksus. Men det kunne jeg slet ikke her i år, hvor kontoen altid var tom når det kom til den første igen. :/

Og jeg bor endda rimeligt billigt i forhold til andre her i Vejle. Jeg betaler omkring 3500,- i husleje for en 2-værelsers leje-lejlighed på 62 m2. :/

Citat:
Oprindeligt indsendt af inger Se meddelelser
Mr. Burns når du har cøliaki (glutenintolerans) + andre allergier har du mulighed for at søge §100.

Det skal jo være anslåede udgifter som du har i forbindelse med dine diagnoser, så de 750 kr. i merudgifter om måneden kommer du jo hurtigt over hvis ikke du passer din cøliaki.
Jeg er enig med dig, inger.

Men det er kun en merudgift på 500,- per måned, ialt 6000 per år som er grænsen. Det er helt nøjagtig servicelovens §100 om merudgifter, som det drejer sig om.

De fleste kommuner har så vidt jeg ved indført et ansøgningsskema, som du kan få udleveret. Men sørg for at bede om skriftligt afslag, hvis kommunen afslår din ansøgning mundtligt. Nogle sagsbehandlere har for vane at give mundtlige afslag, men det er din ret at få afslag på skrift med henvisning til lov og klagevejledning.

Sjovt nok ændres et mundtligt afslag de fleste gange til et skriftligt tilsagn, når sagsbehandleren skal overholde loven.

Førtidspensionister på den gamle ordning fra før 2003 kan ikke få merudgifter dækket efter §100 i serviceloven.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2008, 15:59   #15
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Hmm, jeg kendte slet ikke til den paragraf 100.

Vil det sige, at bare jeg har 500kr/måneden merudgift pa. et handicap, så kan jeg søge paragraf 100?

Regne noget ud som fx. merudgift til mad bliver jo ret svært. Hvem regner det ud? Da vel ikke én selv?
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2008, 16:23   #16
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
Hvis du går til kontol på sygehuset for din cøliaki, så kan du få sygehusets socialrådgiver til at regne merudgiften ud for dig. Ellers har cøliakiforeningen et overslag over hvor meget mere at du har merudgifter for om måneden.

I mit tilfælde hvor det er cøliaki og diabetes er mine merudgifter anslåede til 750 kr. om måneden.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2008, 16:25   #17
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af inger Se meddelelser
Hvis du går til kontol på sygehuset for din cøliaki, så kan du få sygehusets socialrådgiver til at regne merudgiften ud for dig. Ellers har cøliakiforeningen et overslag over hvor meget mere at du har merudgifter for om måneden.

I mit tilfælde hvor det er cøliaki og diabetes er mine merudgifter anslåede til 750 kr. om måneden.
Takker!

Passer det så nogle lunde med de 750.- ?
Kan levende forestille mig, at det er mere end de 750.-
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2008, 16:31   #18
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
MrBurns der er faldet en sm afgørelse omkring netop cøliaki, så det jeg ville gøre hvis jeg var dig, var straks mandag morgen at ringe til kommunen og høre hvem der er din sagsbehandler, og så bede om et ansøgningskema til en § 100

når du søger skal du refare til denne afgørelse SM C-059-03 fra Den Sociale Ankestyrelse

du kan læse afgørelsen her https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20027

Normalt ville jeg anbefale dig at læse den på ankestyrelsens side men den er pt lukket (flot !! ) men da de har sm nummer på den side der henvises til her er den helt gyldig ...

her kan du også læse bla...

Citat:
Ankestyrelsen fandt imidlertid, at ansøger var omfattet af personkredsen i bekendtgørelsens § 2, stk. 1, hvorefter personer med medfødte misdannelser eller mangler, men ikke synligt eller umiddelbart konstaterbar nedsat funktionsevne, kan få dækket nødvendige merudgifter til diæt, når forskrifter om diæt og lignende følges.

Ankestyrelsen lagde herved vægt på, at det fulgte af såvel ordlyden af servicelovens § 84 som forarbejderne (LF 137 00/01) til bestemmelsen, at personkredsen var udvidet i forhold til den personkreds, der var omfattet af servicelovens § 84 før 1. januar 2003.

Ankestyrelsen lagde videre vægt på, at Socialministeriet vejledende havde udtalt, at personkredsen i servicelovens § 84 omfattede alle mellem 18 og 65 år, som havde en varigt nedsat funktionsevne. Det afgørende var ikke den lægelige diagnose, men derimod den pågældendes muligheder for at begå sig i sin daglige tilværelse. Det var således efter ministeriets opfattelse ikke udelukket, at personer med cøliaki kunne være omfattet af servicelovens § 84 (som ændret med virkning fra 1. januar 2003).

Ankestyrelsen lagde herefter vægt på, at lidelsen cøliaki efter sin art og omfang kunne sidestilles med phenylketonuri (PKU eller Føllings sygdom) samt at det anførte i Socialministeriets vejledning nr. 106 af 23. oktober 2002, hvorefter personkredsen i bekendtgørelsens § 2, stk. 1 især ville være personer med phenylketonuri og cystisk fibrose, ikke var til hinder for at personer med cøliaki tillige blev anset for omfattet af bestemmelsen.

Ankestyrelsen bemærkede, at Ankestyrelsen ved afgørelsen alene havde forholdt sig lidelsen cøliaki. Ankestyrelsen havde således ikke taget stilling til, hvorvidt personer med andre typer af allergi, herunder fødevareallergi kunne være omfattet af personkredsen i servicelovens § 84, jf. bekendtgørelsens § 2, stk. 1.

Ankestyrelsen ændrede således nævnets afgørelse.
Det vil sige at du faktisk taget er selvskreven til en § 100 pga netop cølika, men det er simpelthen utroligt som kommunerne "glemmer" at oplyse borgerne om det, hvis du har en mer udgift på over 500 kr om måneden er du berettiget til 1500 om måneden...

det er den anslået merudgift man beregner efter, det vil sige at du ikke skal kunne dokumentere at du har udgifter for over 500 kr men du skal sandsynliggøre det og det er jo nemt nok ud fra den sm-afgørelse ...

og jeg kan kun anbefale dig at melde dig ind i dansk cøliaki forening og mon ikke de vil kunne hjælpe dig med at stille et realistisk budget op for det at leve med cøliaki , jeg kender et par stykker med cøliaki og de får alle § 100 så igang med at søg

cølika foreningen http://www.coeliaki.dk/default.asp?a...tails&item=875 det link som også Peacock satte ind

ja ja så kom jeg forsent inger kom først

Men er det anslået til 750 så giver det jo 1500 kr
  Besvar med citat
Gammel 05-07-2008, 16:32   #19
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
Jeg får det selv til ca. 895 kr. men er tilfreds med at få de 1500 kr., for at få 2000 kr. udbetalt i merudgiftsydelse så skal jeg have udgifter for over 1750 kr. om måneden - og det har jeg ikke.
inger er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2008, 20:38   #20
MrBurns
Elsker at være her på K10
 
MrBurnss avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-06 2008
Indlæg: 96
Styrke: 16
MrBurns er ny på vejen
Tusind tak til både Inger & Hejdien!

Hvad står "sm" for, Hejdien?
MrBurns er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan snart ikke klare mere... Æternitet Dit og Dat 27 26-09-2012 23:50
40 år som kronisk smertepatient, orker snart ikke mere.Gode råd er mere end velkomne. Roedspaetten Alt det andet 50 02-12-2011 08:07
Jeg kan ikke klare mere :'( logikeren Politik og Samfund 8 07-07-2011 07:55
Mon kontrollen ikke bliver mere og mere hverdag.... Zastrow Politik og Samfund 13 22-03-2011 17:52
Det bliver mere og mere komisk, Maj-Britt Dit og Dat 3 01-07-2009 21:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension