K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-12-2011, 10:45   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Tusindvis af københavneres personlige oplysninger lækket

Ja, sådan lyder overskriften i dagens Politiken på nettet, en nyhed for mange borgere i DK, men i dette forum måske knap så nyt, idet der tidl. har været lange tråde om netop kommunernes manglende omhu m. personfølsomme data.

Brødteksten har måske en nyhed for nogle, også i dette forum:

Citat:
Landets Jobcentre sender fortrolige oplysninger til forkerte borgere, og i København gik det helt galt.
Og ikke mindst videre:
Citat:
Det gik helt galt i København
Helt galt gik det for eksempel, da Københavns Kommune sendte flere end 5.000 indkaldelser til samtaler på jobcenteret forkert. Dermed havnede arbejdsløses oplysninger hos uvedkommende personer i tusindvis af tilfælde.

Gennemgangen viser, at det også er sket i Silkeborg, Odense, Næstved og i Jammerbugt Kommune.
Datatilsynet og steen Børsting fra AU mener, at disse fejl opstår pga. øget digitalisering. hvilket de ikke begrunder. Men eft. min mening ville det være interessant om andre virksomheder el. offentlige instanser har samme fejlmargen pga. øget digitalisering.

KL beklager, men udtaler sig ikke om hvordan man undgår det i fremtiden! men lover os, at det ikke kan undgås, men bør minimeres.

Og helt ude i hampen siger KLs mand:Jacob Harder, kontorchef for Digitalisering og Borgerbetjening i Kommunernes Landsforening, at dete er ubehageligt for de mennesker der modtager oplysninger, de ikke skulle have haft, men han forstår åbenbart ikke flg.:

hvordan dette er endnu et tegn på retsikkerhedens krænkes af netop de personer, som er borgere og brugere af et Jobcenter. Og ikke mindst at man har svært ved at stole på at dette problem tages alvorligt, når man har manglende forståelse for:

1. hvem der bliver krænket, altså den person hvis personfølsomme oplysnigner bliver givet uretmæssigt til andre

2. generel mangel på forståelse af det ansvar, der påhviler den der behandler data af en sådan art

3. manglende lyst til at løse dete problem

Link til kilde: http://politiken.dk/erhverv/ECE14904...inger-laekket/

Udmeldning fra Odenses rådmand Peter Rahbæk Juel (S) virker til at tage disse overtrædelser og kræneklser lidt mere alvorligt, hvorfor jeg vil anmode brugere herinde om at holde denne fast på denne ytring i Politiken og Fyns Stifstidende:

Citat:
»Det lyder som grov pligtforsømmelse, og det må vi komme til bunds i. Hvis det er pligtforsømmelse, må vi tage de personalemæssige konsekvenser«,
Link: http://politiken.dk/indland/ECE14848...e-oplysninger/

Og så afventer vi en holdningstilkendegivelse fra flg. kommuner: KBH, Silkeborg, Næstved og i Jammerbugt. Og den bør indeholde en fremadrettet løsning på dette store problem.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 27-12-2011 kl. 10:51.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2011, 15:19   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Ja, det så skønt at være københavner
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 03:31   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Men det er også "sjovt" at bo i Silkeborg: Jobcenter sendte Dianas sygepapirer til Berit 2 gange, læs link: http://avisen.dk/jobcenter-sendte-di...it_157418.aspx

Hvoraf det fremgår, at ikke nok med at komunen beder borgeren om at varetage deres arbejde m. at destruere forkert tilsendte papirer, ja, så overholder de ej heller loven omkr. underretning af den forurettede:

Citat:
Rent juridisk har hun ret. Ifølge lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Sten Bøsing følger det af Datatilsynets praksis, at kommunen skal orientere personer, hvis oplysninger er havnet på forkerte hænder
Citat:
Enormt uprofessionelt

Ifølge jobcenterets forklaring til Diana Ankersen skyldtes fejlen, at hendes papirer ved en fejl var kommet til at ligge i bunken med Berit Østerballes papirer. Derfor kom de med, da jobcenteret sendte kopier af Berit Østerballes papirer med posten. De to kvinder havde ellers ikke den samme sagsbehandler.

”Det er enormt uprofessionelt. Jobcenteret har med mange personfølsomme oplysninger at gøre, og så bør den slags ikke ske. De har endda haft en chance for at rette op på det, fra det skete første gang, men har ikke fået det i orden.”

Diana Ankersen har for tre måneder siden bedt Jobcenter Silkeborg om en skriftlig undskyldning, så hun har dokumentation for, hvad der er foregået, hvis det skulle ske igen.

Undskyldningen har hun endnu ikke fået, og hun er ikke tvivl om dommen over jobcenteret:

”Hvis det havde været på mit arbejde, det var sket, havde det været fyringsgrund. Jeg føler mig rigtig dårligt behandlet.”

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Jobcenter Silkeborg.
Min understregning og samme kilde som ovenfor.

Men det understreger, hvad jeg tidl. havde mistanke om, t det ikke handler om digitalisering, men menneskelig sløseri, hvor personalet ikke tjekker om papirer hører til i korrekte kuvert ved fremsendelse. Simpelt at rette, altså hvis man synes man også bør respektere ydelelsemodtagere retssikkerhed, herunder Persondatalovens beskyttelse af personfølsomme oplysninger.

Og en undksyldning mener man heller ikke er på sin plads. Det er jo bare en borger på ydelse. Og ikke vores statsmininster personfølsomme oplysninger, da fik piben an anden lyd ang. persondataloven/personfølsomme oplysninger. Her tænker jeg ikke på selve gerningen, dvs. lækningen af skatteoplysninger, men på om uretmæssige har haft adgang til personfølsomme oplysninger.

Og i flg. artikel fremkommer der en ugennemtænklt løsning: http://avisen.dk/jobcentre-klokker-i...se_157326.aspx

Citat:
Jacob Harder, kontorchef for Digitalisering og Borgerbetjening i Kommunernes Landsforening.

Han tilføjer:

”Vi kommer aldrig til helt at undgå fejl i de millioner af breve, vi sender til borgerne hvert år. Men det skal være så få som muligt. Vi har naturligvis et ansvar for at passe godt på oplysningerne."

Jacob Harder henviser til, at kommunerne arbejder på at indføre såkaldte fjernprint-løsninger, hvor blandt andre sagsbehandlere på jobcentrene kan overlade det til en ekstern leverandør at printe, pakke og forsende breve til borgerne. Det vil ifølge Kommunernes Landsforening føre til færre fejlforsendelser.

Men i en af de kommuner, hvor det er gået galt, er det netop i forbindelse med den fjernprintløsning, man allerede har iværksat?

”Selv om teknologi kan give fejl, så kan vi heldigvis også gennem teknologi forebygge, at en række fejl sker. Dog kan jeg ikke udstede nogen garanti. Vi vil gøre alt, hvad vi kan for at formindske det, og det er den bedste garanti, vi kan give,” siger Jacob Harder.
Dette kræver jo at flere personer for kendskab til dine personfølsomme oplysninger, endda personale man måske ikke har uddannet til omgang med personfølsomme data, ikke fordi jeg mistanker diverse Jobcentre for at have uddannet deres personale i lovgivningen, og ikke mindst forståelse af at det er personfølsomme data, der arbejder med. NU når de ikke selv kan se det!

Kommuner har lov til at uddelgere deres arbejdsopgaver, men denne kontorchef for digitalisering og borgerbetjening (økonom af udd.) kender åbenbart ikke persondataloven, da det stadig påhviler den dataansvarlige, dvs. kommunen at overholde denne lovgivning og ikke dem man evt. uddelgere arbejdet til, databehandler.

Jeg kan kun konkludere flg.: den manglend vilje til at også mennesker der hører under et Jobcenter bliver behandlet eft. gældende regler.

Forestil jer, hvis ca. 5.000 borgeres personfølsomme oplysninger var lækket fra et skattekontor i whiskybæltet, der eft.flg. reaktion og ikke mindst hurtige løsningsmodel der var iværksat.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 28-12-2011 kl. 03:51.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 14:49   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...hvordan er det lige, at man let og ligetil på nettet, kan anmelde sjusket/ikke acceptabel omgang med aktindsigt til Datatilsynet?

Har netop modtaget pivåben A4-kurvert...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 17:55   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...hvordan er det lige, at man let og ligetil på nettet, kan anmelde sjusket/ikke acceptabel omgang med aktindsigt til Datatilsynet?

Har netop modtaget pivåben A4-kurvert...
Er det herinde du mener...

Her har jeg i hvert fald selv anmeldt indtil flere ting..

http://www.datatilsynet.dk/blankette...trin-for-trin/
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 18:28   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Er det herinde du mener...

Her har jeg i hvert fald selv anmeldt indtil flere ting..

http://www.datatilsynet.dk/blankette...trin-for-trin/
Der er faktisk ret så mange klager som vedrører selve Datatilsynets langsommelige eller manglende behandling af relevante anmeldelser om overtrædelse af persondataloven.

Jeg har selv i øjeblik en sag hos dem, som er under undersøgelse men først efter at jeg har klaget til justitsministeriet over Datatilsynets barnlige opførsel, og så kom der reaktion fra dem.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 21:54   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ninja Se meddelelser
Er det herinde du mener...

Her har jeg i hvert fald selv anmeldt indtil flere ting..

http://www.datatilsynet.dk/blankette...trin-for-trin/
Tak for det, Ninja :-)

Burde jeg jo selv ha' fundet, er helt kvæstet i dag... og så går det langsomt på 1. etage...
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2011, 23:40   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
Tak for det, Ninja :-)

Burde jeg jo selv ha' fundet, er helt kvæstet i dag... og så går det langsomt på 1. etage...
Pyt med det, så finder du nok noget for mig en dag jeg er kvæstet
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Finanslov: Penge til tusindvis af fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 11-11-2012 00:10
Vedr. lægekonsulentens personlige holdninger mm. p.m.o. Alt det andet 9 22-04-2010 19:53
Magteliten og det personlige ansvar Benny Gerhard Politik og Samfund 2 20-06-2008 11:16
Tusindvis fleksjobbere går ledige Stella Politik og Samfund 2 26-11-2007 19:30
Fejl ang. personlige besked Admin Pluto Dit og Dat 0 04-07-2007 00:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension