K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-07-2010, 22:01   #1
Tessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Indlæg: 14
Styrke: 16
Tessa er ny på vejen
Aktivering selv om lægerne siger Nej?

Hej,

Jeg ville vare utroligt taknemmelig for et råd, da jeg er helt ny i systemet som kontanthjælpsmodtagere og psykiskt syg med post traumatisk stress.

Kommunen vil sætte mig i aktivering (bla. rengøring). Men min læge og psykiater siger at det ikke er en god idé at aktivere mig lige nu. Især med hensyn til at jeg har store søvnforstyrelser og ikke har fundet en fungerende sovemedicin pt.

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg sige nej lige fra start? Eller skal jeg prøve aktiveringen og så sygmelde mig hvis jeg ikke klarer det? Chansen for at jeg klarer aktivering nu når jeg ikke får søvn er meget lille :/. Men jeg vil ju gerne vise at jeg er parat til at sammarbejde. Og ønsker ju ikke en dårlig relation til min sagsbehandler hvor ham tror at jeg er en der ikke vil noget som helst.

Vh. Tessa
Tessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 22:23   #2
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Jeg har ikke så meget forstand på kontanthjælpsområdet, men ligger der en handlingsplan? og hvad står der i den i forhold til at aktivering og herunder rengøring er vejen frem for dig til det ordinære arbejdsmarked?

Så det lyder umiddelbart at du og din lidelse på ingen måde tages seriøst, og at det en form for straks aktivering!

Men som sagt har jeg ikke så meget forstand på det og muligvis andre har bedre svar til dig :-)

Kom du fra sygedagpenge? såfremt, hvorfor blev de da standset?
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 22:33   #3
Tessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Indlæg: 14
Styrke: 16
Tessa er ny på vejen
Tusind tak for dit svar!

Der er ingen handlingsplan hvad jeg ved. Jeg har kun mødt sagsbehandleren to gange og det meget kort bægge gange.

Hvad er straks aktivering?

Jeg kommer ikke fra sygdagpenge. Jeg har ikke rat til sygdagpenge da jeg ikke arbejdet for nylig. Så jeg røg på kontanthjælp.

:/

Tror du ikke de synes jeg ikke sammarbejder hvis jeg siger nej? Og måske sender mig til en af deres læger for at med all magt få sat min aktivering i gang?

Tak igen
Tessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 22:34   #4
nina82
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Indlæg: 4
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
nina82 er ny på vejen
Det vigtigt du holder fast i din læges vudering, kommunen vil til hver en tid prøve at få en i job. Men hvis du ikke er parat skal du stå fast ved din, og din læges vudering. Er selv i samme situation og tager 1 mdr. af gangen i samtale med læge og psykolog, som melder tilbage til kommunen. Det jo ikke fordi man ikke vil, men man skal jo nødig få det værre. Er selv snart parat til 10 timer om ugen, men tager en dag af gangen.
nina82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 22:41   #5
Tessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Indlæg: 14
Styrke: 16
Tessa er ny på vejen
Tak Nina

Tak, på hvillken måde mener du at det er vigtigt at man holde fast i lægens udtalende? Så at man ikke får det værre? Eller er der andre grunde? Mener du at relationen til lægen vil bli dårlig hvis jeg går imod hans anbefælning?
Tessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 22:42   #6
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Altså jeg ikke så kendt i kontanthjælpssystemet men har du bedt om aktindsigt, så du kan læse hvad de har skrevet i forhold til jeres møder? samt om de overhoved har reg. dine lægeudtalelser?

Såfremt du går til psykolog eller psykiater eller lign. egen læge ville jeg straks bede om en akut tid og drøfte situationen med personen, og såfrem du fra din læge ikke er henvist til udredning både psykisk og fysisk ville jeg bede om dette, for uden lægelig dokumentation står du ringe, I dette system har jeg erfaret at ens egne ord ikke har nogen betydning andre må vide bedre hvordan du har det og hvad du kan osv..

Men det jo blot min mening og erfaring.

Har du noget på skrift om at det ikke vil være hensigtsmæssigt at du aktiveres?

Hvad match er du ?
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 22:52   #7
Tessa
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Indlæg: 14
Styrke: 16
Tessa er ny på vejen
Tak igen

Svar på dine spørgsmål:

Nej jeg har ikke bedt om aktindsigt... mener du jeg behøver det?

Nej jeg ved ikke hvis de registreret lægeudtalelser, det tror jeg ikke de har.

Jeg skal ringe min læge i morgen ja og be om råd . Han har givet mig henvisning til psykiater ja.

Jeg har på skrift i et email til mig att min læge ikke synes det er en god idé at jeg aktiveres lige nu, og at hvis sagsbehandleren synes det er urimligt skal han kontakte ham (lægen) står der i mailet.

Hvilken match jeg er aner jeg ikke... Hvad er match.

Gud ... der er nok meget man skal have kendskab til :S lyder ju som man er nød til at tage en kandidat i juridik for at klare sig i systemet :P
Tessa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 23:06   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej Tessa.

Du skal naturligvis ikke i en aktivering som du på forhånd ved at du ikke kan klare.

Først og fremmest vil jeg gerne sige, at du ikke må opfatte din sagsbehandleren som din fjende. Det kommer der ikke noget godt ud af. Tal hellere med vedkommende.

Ring i morgen og få en tid. Fortæl så hvordan du har det, hvordan du sover og hvordan dit overskud og energi er i løbet i ugen. Fortæl at din læge og psykiater fraråder at du kommer i aktivering lige nu, og bed sagsbehandleren om at tale med dem.

Som jeg læser dit brev, så lyder det nemlig ikke som om, at din sagsbehandler er klar over din tilstand. Hvis du lige er kommet på kontanthjælp og du har mødt en sagsbehandler kortvarigt to gange, så kan det sagtens være at vedkommende tror at du er klar på at komme ud i arbejdsprøvning/aktivering. Med mindre du altså tydeligt har fortalt at du er syg.


Har sagsbehandleren fået papirer fra din læge og din psykiater? Det er ikke nogen de automatisk får bare fordi du kommer på kontanthjælp. Du skal selv fortælle at der er grund til at skulle have dem...

Har du talt med sagsbehandleren om hvordan du har det til hverdag og hvordan du sover?

Hvis nej: Ring i morgen og få en tid med din sagsbehandler for at tale om at du er syg og lave en ressourceprofil. Når du kommer derop, så fortæller du hvorfor du næppe vil kunne klare den form for aktivering. Sagsbehandleren kan jo ikke hjælpe dig hvis ikke hun/han ved hvordan du har det!
Sig til sagsbehandleren, at du går hos psykiater og læge, og de begge to siger, at du ikke bør komme i aktivering lige nu. Og giv sagsbehandleren deres navne, telefonnumre og adresser, og fortæl, at hun/han gerne må kontakte dem.

Du og sagsbehandleren skal lave en ressourceprofil og/eller handlingsplan. På dem skal I beskreve hvad dit eget syn på hvad du kan klare er, og I er forhåbentlig kommet frem til, at du bliver henvist til en af kommunens leverandører (en slags aktiveringssted hvor man ikke er ude på en arbejdsplads) som har at gøre med psykisk syge der skal hjælpes til at blive stabile nok til at klare aktivering.

Har jeg forstået det rigtigt?

Hvor i landet bor du?

Sidst redigeret af annagw; 06-07-2010 kl. 23:12.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 23:08   #9
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
dårlig ide

Hvis lægen mener det er en dum ide, skal du lytte.

Det væsentlige må være at du får det godt, og kommer i behandling.

Du skal ikke sige nej det vil du ikke, men at du ikke på nuværende tidspunkt finder det hensigtsmæssigt og her har du jo din læges opbakning.

Det lyder desværre til at du har fået fat i en socialrådgiver der tænker meget i straksaktivering og ikke på at finde et forløb der vil sikre dig en varig vej tilbage til arbejdsmarked....

Er du under 25 ?.

Match grupper er en måde at katogorisere borgeren på og det lyder for mig som om du ligger i et 1, men burde ligge i 2 eller 3.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-07-2010, 23:17   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
For øvrigt: Den e-mail du har fået fra lægen, har sagsbehandleren også fået den? Altså VED du om sagsbehandleren har modtaget den? Det hjælper ikke meget hvis hun/han ikke har læst den...

Der er ingen grund til at du bekymrer dig om aktindsigt så længe sagsbehandleren ikke en gang har talt med dine læger og ved at du er så syg som du er. Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke har fortalt det da du var der?

Start hellere med at få udredt misforståelserne - og hvis sagsbehandleren så viser sig ikke at ville lytte, så kan du skrive her på K10 igen og få vejledning i hvordan du skal klage og så videre.

Og med hensyn til at du er bange for om det vil blive opfattet som om at du ikke vil samarbejde: Hvis du fortæller hvorfor du ikke kan klare det og begrunder det, så gør du intet galt.

Sidst redigeret af annagw; 06-07-2010 kl. 23:21.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis man selv siger op???? pallepunk Spørgsmål ang fleksjob 27 21-02-2011 13:10
Kommunaldirektør: Når lægerne blander sig lugter det af kvaksalveri buster Politik og Samfund 3 15-10-2010 23:41
Lægerne tog fejl 17 gange Stella Politik og Samfund 8 22-02-2009 13:52
Shhh... lægerne sover Stella Politik og Samfund 1 23-03-2008 12:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension