K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2013, 21:07   #11
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Ja, desværre er det ikke alle der kan gennemskue den slags ting. Det er virkeligt nederen at der er folk der narrer andre på den måde.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 17:25   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis man vil tjekke om man får skat tilbage, bliver sluserne nok allerede åbnet i morgen, Lørdag...

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1929566.ece
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 17:45   #13
Boras
Elsker at være her på K10
 
Borass avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2011
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 95
Styrke: 13
Boras er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
fordi hun i forvejen er snot forvirret over tastatur, skærm og alle de millioner af knapper hun kan trykke på
Ja og så står de ikke engang i alfabetisk orden, men er blandet helt planløst
__________________
Ledighedsydelse siden 01.08.12
Boras er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 18:03   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Boras Se meddelelser
Ja og så står de ikke engang i alfabetisk orden, men er blandet helt planløst
Ja lige præcis - hun kan bruge sådan en hel formiddag på at skrive for - og efternavn
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 19:04   #15
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af GentleGiant Se meddelelser
Har skam ansøgt og kunne kun få en delvis eftergivelse. Så der er stadig nogle år til den er betalt.
(har skrevet om det i sin tid her)
hej gentle giant.

skal du seriøst betale 1800 hver md?? kan du ikke få det beløb nedsat? hvor meget regner de da i rådighed som rimeligt?

jeg har su gæld på ca 100.000 og er netop kommet på pension de ville have 2000 hver anden md men fik det nedsat til 200 hver anden md da jeg var på kh. kan man ikke evt aftale at betale fx 500 af eller lign, lyder da vildt med 1800 på en pension!
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 23:07   #16
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 15
GentleGiant er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
hej gentle giant.

skal du seriøst betale 1800 hver md?? kan du ikke få det beløb nedsat? hvor meget regner de da i rådighed som rimeligt?

jeg har su gæld på ca 100.000 og er netop kommet på pension de ville have 2000 hver anden md men fik det nedsat til 200 hver anden md da jeg var på kh. kan man ikke evt aftale at betale fx 500 af eller lign, lyder da vildt med 1800 på en pension!
Beløbet er fastsat efter at jeg så skal have det politisk fastsatte rådighedsbeløb tilbage. Alt derover tager de. Jeg kunne måske få beløbet nedsat, men så ville det jo bare tage længere tid at betale lånet af. Jeg kan overleve på det jeg har, men der er ikke plads til store armbevægelser de næste 3 år.
Man kan se beløbene for 2013 her:
http://dingaeld.dk/alt-om-gaeld/hvad...adighedsbelob/

(de forefindes også på SKAT.dk, men der er jo drøn på lige i øjeblikket, da folk ivrigt tjekker om de skal have penge tilbage i skat)

Sidst redigeret af GentleGiant; 01-03-2013 kl. 23:09.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2013, 23:56   #17
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
ok så meget ville su jo ikke engang kræve af dig for det beløb du skylder.... vil næsten hellere holde mig til su så hvis skat kræver så store beløb om md fra en fp
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 00:11   #18
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 15
GentleGiant er ny på vejen
Førtidspension er jo reelt en arbejdserstatning, så på lige fod med en lønindtægt. Derved kan de jo lønindeholde ned til det der fastsatte rådighedsbeløb, hvilket de ikke altid kan gøre ved andre indtægter (med mindre det er ændret?).
Hvis man ikke kan betale, så overgår det "misligholdte" lån jo til SKAT, hvilket er hvad der er sket for mig da jeg var på kontanthjælp i 9 år, så det er ikke altid et spørgsmål om hvem man gerne vil betale til.
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 00:40   #19
nensypigen
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2010
Lokation: *******
Alder: 39
Indlæg: 684
Styrke: 15
nensypigen er ny på vejen
okay, men hvis ens gæld stadigvæk er hos su og man søger eftergivelse, overgår gælden så til skat?
nensypigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2013, 01:04   #20
GentleGiant
Hjemmevant på K10
 
GentleGiants avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-05 2010
Lokation: Holstebro
Alder: 49
Indlæg: 235
Styrke: 15
GentleGiant er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nensypigen Se meddelelser
okay, men hvis ens gæld stadigvæk er hos su og man søger eftergivelse, overgår gælden så til skat?
Pas... her er hvad jeg lige umiddelbart kan finde om det (hapset herfra):

Hvad sker der, hvis du ikke betaler din gæld?
Misligholdt studiegæld
Betaler du ikke din studiegæld, rykker vi dig to gange for betalingen. Betaler du fortsat ikke, opsiger vi aftalen om tilbagebetalingen af din gæld. Din gæld bliver herefter sendt til SKAT Inddrivelsescentret, hvor vilkårene for tilbagebetaling af din studiegæld er anderledes end hos Statens Administration.

SKAT kræver gælden ind
SKAT Inddrivelsescentret fastsætter den ydelse, du skal betale, på baggrund af dine konkrete økonomiske forhold. Du kan på SKAT’s hjemmeside se, hvad du kan forvente, at skulle betale hvis din studiegæld bliver overført til SKAT Inddrivelsescentret.

Det betyder, at din ydelse hos SKAT Inddrivelsescentret højst sandsynlig vil blive højere end den ydelse, som du betalte hos Statens Administration. Samtidig betaler du en højere rente, da du har misligholdt gælden.

Du bliver registreret i det Centrale Fordringsregister, og SKAT Inddrivelsescentret har bl.a. mulighed for at tilbageholde en del af din løn eller overskydende skat.

Overholder du ikke din betalingsaftale hos SKAT, risikerer du at blive registreret hos Experian (tidligere RKI).

Hvornår er min studiegæld misligholdt?
Hele lånet forfalder til omgående indfrielse, hvis
  • forfaldne ydelser ikke betales senest 8 dage efter forfaldsdagen
  • låntager ikke giver meddelelse om uddannelsens afslutning eller afbrydelse eller orlov.
  • låntager ikke oplyser Statens Administration om ny adresse inden 14 dage efter flytning til udlandet (gælder også Færøerne)
  • låntager bliver umyndiggjort eller kommer under lavværgemål
  • der åbnes forhandling om akkord, indledes gældssanering, eller hvis låntagers bo kommer under konkursbehandling
  • låntager dør ved indledning af gældssanering

Se på dit lånebevis, hvornår din studiegæld anses for at være misligholdt.

Et krav om for meget udbetalt SU, anses for at være misligholdt, når vilkårene for tilbagebetaling ikke er overholdt. Herefter kan gælden efter påkrav opsiges til skadesløs betaling. Dette følger af SU-bekendtgørelsens § 47 stk. 3.

Kan du få eftergivet din studiegæld?
Eftergivelse

Du kan søge om eftergivelse af din studiegæld hos SKAT. Studiegæld kan være SU-lån, krav om for meget udbetalt SU eller tidligere statsgaranteret studielån. Det er SKAT Inddrivelsescentret, som tager stilling til om eftergivelse kan gives. Vurdering af eftergivelse sker efter lignende principper.

Ansøgning om eftergivelse af skyldige beløb til det offentlige (nyt vindue)

Ansøgning om eftergivelse skal sendes til:

Inddrivelsescentret i SKAT

Postboks 180

4000 Roskilde

Kontakt SKAT Inddrivelsescentret: Tlf. 70 15 73 04 eller mail [email protected]

Retningslinjer
Du kan få eftergivelse, hvis
  • du ikke er i stand til, og ikke inden for de nærmeste år har udsigt til, at kunne opfylde dine gældsforpligtelser.
  • eftergivelsen fører til en varig forbedring af dine økonomiske forhold.

Du kan som hovedregel ikke få eftergivelse, hvis
  • dine økonomiske forhold er uafklarede
  • du eksempelvis er på barselsorlov, studerende, lige er blevet færdig med din uddannelse, på kontanthjælp eller lignende
  • du ikke er blevet tilbagebetalingspligtig
  • du ikke har vist vilje til at betale af på gæld
  • du kun har betalt af på gælden i en kort periode (omkring 5-7 år for lån)
  • du har betydelig gæld til private kreditorer.

Hvis din gæld til private kreditorer er så stor, at eftergivelse af din offentlige gæld ikke medfører en varig forbedring af dine økonomiske forhold, kan du ikke få eftergivelse. Du har derimod mulighed for at søge om gældssanering.

Du kan finde yderligere oplysninger om gældssanering på hjemmesiden domstol.dk
GentleGiant er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ekstem rigdom: Legaliseret tyveri? TimeGuest Politik og Samfund 18 22-06-2013 17:01
ID-tyveri Risa Politik og Samfund 3 03-02-2013 02:24
Som tyve om natten! buster Politik og Samfund 11 30-05-2010 02:12
ny bruger Smilet Smille Din historie 9 02-04-2009 10:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension