K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-05-2010, 08:55   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Social Darwinisme

http://www.leksikon.org/art.php?n=2384
Læs dette og tænk der efter over, "Hvor er det nu jeg kender det fra?"



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-05-2010, 22:50   #2
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Denne teori...

...lever da i bedste velgående, når vi nu ser på regeringens genoprettelsesplan.

Nu kan jeg da godt forstå, at det er for dyrt, at man kan få dagpenge i 4 år, og Danmark måtte tilpasse andre EU-lande på dette punkt.

Men jeg mener, denne tilpasning kom uden varsel, og er et for stort indhug på en gang.

Og andre EU-lande giver som sagt også noget til gengæld for deres korte dagpengeperioder, f.eks. et større bundfradrag og en større børnecheck.

Her mangler den danske regering at give noget til gengæld, når mange efter en 2-års-periode nægtes kontanthjælp, fordi de er gift og måske har mere end 3 børn.

Derfor er loft over børnechecken efter min mening et træk fra regeringen og DF af værste skuffe.

Men som man kan se, så er den danske regering ikke interesseret i, at arbejderklassen skal formere sig til gavn for de mange gamle om ca. 25-30 år, for de gamle kan så bare udsultes til den tid.

Til sidst vil så kun den danske elite være tilbage, som kan sidde deres lille danske smørhul.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 00:14   #3
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Brøkpensionist skrev:

Citat:
Nu kan jeg da godt forstå, at det er for dyrt, at man kan få dagpenge i 4 år, og Danmark måtte tilpasse andre EU-lande på dette punkt.

Men jeg mener, denne tilpasning kom uden varsel, og er et for stort indhug på en gang.

Nu er forskellen altså bare den at i mange EU lande har lønarbejderne et meget mere fintmasket sikkerhedsnet end vi har i Danmark. I de lande kan du ikke bare fyre en medarbejder , heller ikke selv om ordrebogen er tom. En fyret kan gøre krav på flere hundrede tusinder kroner eller mere i kompensation alt efter hvor længe de har været ansat i firmaet , også selv om begrundelsen for fyrringen er manglende ordre.
Det kan blive særdeles dyrt for en arbejdsgiver at massefyrre i udlandet. Flere hundrede millioner kroner i erstatninger til medarbejderne er ikke uhørt for store virksomheder.
Du finder ikke mange lande i Europa hvor det er så omkostningsfrit og nemt for arbejdsgiverne at fyrre medarbejdere Som her i Danmark. I Danmark har lønarbejderne stort set intet sikkerhedsnet. Blandt andet derfor er dagpenge perioden i Danmark lidt længere end den er i de fleste andre EU lande.
Dette er vigtigt at få med i forståelsen for dagpengeperiodens længde i Danmark.
Men der findes altså også lande i EU der har en længere dagpengeperiode end vores nuværende 4 år.

Sidst redigeret af halse; 27-05-2010 kl. 00:18.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 07:44   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Yup, i UK hedder det redundancy payment, i USA severance payment.

Og også Tyskland har en eller anden ordning i den retning.

Men er det ikke frygteligt at man lige nu kan genkende vort samfund i en så menneskefjendsk teori som socialdarwinismen?



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 12:38   #5
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Jamen helt ærligt.... Syge mennesker burde da have en dødssprøjte. Tænk på hvor meget vi kunne spare på FP, sygedagpenge, ældre pension osv. Og det ville jo være for deres egen skyld. Vi gør det med hunde... så hvorfor ikke med mennesker?

Ironi kan forekomme.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 16:42   #6
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Helt enig

Halse, jeg er helt enig i din fremlægning af forskellen mellem social sikring af arbejderklassen i andre EU-lande og Danmark.

Jeg selv kommer fra Tyskland, hvor jeg har været medlem af Betriebsrat, og har derfor godt kendkskab til tysk arbejdsret og socialret.

Men i Danmark kalder vi det jo for frihed.

Bemærkelsesværdigt, at Danmark så ikke også tilpassede efterlønsordningen efter EU's krav.

Men så snart EU's krav kan bruges på nedskæringer på det sociale område, så passer det ind i regeringens univers.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jeg er social-liberal logikeren Politik og Samfund 7 12-04-2011 16:31
social anamnese SoLost Alt det andet 5 12-04-2010 14:58
social-lægen Fodfolket Alt det andet 8 08-12-2009 16:46
Social Årsrapport Odenseaneren Et godt link! 0 14-11-2009 09:39
www.social.dk ????? zuza Dit og Dat 2 18-07-2008 14:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension