K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2012, 14:40   #1
hraun
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
hraun er ny på vejen
Kræver ny arbejdsprøvning trods lægers advarsler

Hej alle

Jeg befinder mig i en lidt vanskelig situation og håber, at der er nogen kloge hoveder herinde, der kan komme med forslag til hvad jeg skal gøre.

Situationen er den, at jeg på et møde med en ny sagsbehandler er blevet stillet over for et krav om en ny arbejdsprøvning, den fjerde i rækken, til trods for, at der foreligger lægelige advarsler om, at yderligere arbejdsprøvning kan forværre mit helbred.

Forhistorien er følgende:
Jeg er diagnosticeret med ME-CFS og har været syg i ti år. Har i otte år været visiteret til et fleksjob og modtager ledighedsydelse, men har trods et forsøg på at arbejde i fleksjob og trods flere arbejdsprøvninger ikke kunne klare et job med mine skånebehov. Selv i gode perioder kan jeg kun møde op i få timer, og min arbejdskapacitet er vurderet til 5-10 pct. Når mine grænser presses, ryger jeg ud i forværringer, der tager måneder, i værste fald over et år at komme mig over.

Efter sidste arbejdsprøvning i 2009 fik jeg tilbagefald i over et år og har oplevet generel forværring.
Min egen læge pegede efterfølgende på en førtidspension. Det samme gjorde en neurolog, der advarede om at yderligere arbejdsprøvning kunne forværre mit helbred. Kommunens lægekonsulent advarede ligeledes mod arbejdsprøvning.

Omkring årskiftet 2010/2011 indstillede min daværende sagsbehandler til, at der blev rejst en sag om førtidspension, men kommunens visitationsteam sagde nej – det samme gjorde Socialcenteret. Begrundelsen var, at de ikke mente at behandlingsmulighederne var udtømte og at jeg heller ikke var blevet arbejdsprøvet i forhold til ethvert erhverv.
De mente, at jeg burde forsøge mig med psykiatrisk behandling og hævdede at jeg ikke havde kunnet klare de tidligere arbejdsprøvninger, fordi de var for krævende i forhold til, at jeg har problemer med bl.a. min koncentration. Derfor burde jeg arbejdsprøves i fag med enkle opgaver, der ikke stillede krav til mine kognitive evner. De pegede på job i en kantine eller på et plejehjem.

Jeg klagede over afslaget med den begrundelse, at min sygdom ikke var psykisk og at psykiatrisk behandling tidl. var forsøgt uden held. Og jeg gjorde opmærksom på, at de kognitive problemer kun var en lille del af hele symptombilledet, og når jeg hidtil ikke har kunnet klare selv stillesiddende job (uden fysisk forværring), så gav det ikke mening, at forsøge at afprøve mig i andre erhverv. Resultatet ville blive det samme, om ikke værre
Klager og partshøring blev afvist uden anden begrundelse end, at kommunen havde ret til ikke at følge lægeerklæringer, arbejdsprøvninger eller sagsbehandlers indstilling, og at der heller ikke var kommet nye oplysninger i sagen.

Klagen røg til Beskæftigelsesankenævnet, som for et par måneder siden hjemsendte sagen til kommunen med den begrundelse, at der manglede en aktuel psykiatrisk erklæring, fx fra liaisonpsykiatrisk afdeling, der udelukkede somatisering.

Jeg blev henvist til psykiater og valgte ikke at blive udredt på liaisonpsykiatrisk. Psykiateren konkluderede, at jeg ikke led af somatisering. Herefter blev jeg kaldt til møde med den nye sagsbehandler med henblik på at opdatere min ressourceprofil.
Her fremlagde hun kravet om at jeg skulle i en ny arbejdsprøvning med samme begrundelse som visitationsteamet: Jeg er ikke blevet afprøvet i ethvert erhverv.

Jeg gjorde opmærksom på, at min arbejdsevne og mit helbred allerede er rigeligt belyst og at en arbejdsprøvning er kontraindiceret, men det var hun helt afvisende over for. Hun sagde, at jeg alligevel snart skal revurderes for fjerde gang med henblik på fleksjob, og at jeg kunne miste min ledighedsydelse, hvis jeg ikke stod til rådighed for et fleksjob.

Jeg er i vildrede om, hvad jeg skal gøre nu. Hvad gør man, når kommunen ikke respekterer lægelige advarsler om forværring? Hvordan beskytter jeg mit helbred mod yderligere forværring uden at miste ledighedsydelsen? Jeg overvejer at hyre en privat socialrådgiver eller advokat, da jeg ikke orker at kæmpe med kommunen alene mere. Jeg har af gode grunde ikke det store overskud hverken fysisk eller mentalt.
hraun er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 15:25   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er svært og undgå en arbejdsprøvning, fordi de skal undersøge om du kan klare et fleksjob. eller du skal have pension.
husk en kommune arbejder http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Men nå det så er sagt, så skal kommunen acceptere at du ikke kan når en,
læge har skrevet direkte arbejdsprøvning er kontraindiceret
det ord skal der stå direkte og ikke måske eller noget som helst andet


hvis lægen har skrevet kontraindiceret af arbejdsprøvning, så stå du faktisk ikke tilrådighed for et fleksjob.
og så må kommunen tage stilling til pension

ellers må du søge en §17 og ved afslag anke den til BAN

Sidst redigeret af MTVRV1; 23-05-2012 kl. 15:49.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 15:37   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Har du spurgt jobcenterchefen om det samme??

Kommunen skal naturligvis belyse en sag, men de må altså ikke overbelyse en sag.

Nu hvor jeg læser, at sagen er hjemsendt og konklusionen den samme - at du mangler endnu en arbejdsprøvning, så er jeg altså bange for at du bliver nødt til at gå med på den.
Måske kan dette være din sidste arbejdsprøvning, dit sidste bevis for, at du ikke magter mere.

Jeg ved godt du sidder godt og grundigt i suppedasen, og har en masse at tænke på mht dit helbred, jeg forsøger bare at sende nogle potitive tanker, mit i dit kaos.

Jeg tror og håber, at dette bliver din sidste prøvelse. Få den i hus, og få lukket din sag godt og grundigt.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 15:45   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hraun Se meddelelser

Jeg klagede over afslaget med den begrundelse, at min sygdom ikke var psykisk og at psykiatrisk behandling tidl. var forsøgt uden held. Og jeg gjorde opmærksom på, at de kognitive problemer kun var en lille del af hele symptombilledet, og når jeg hidtil ikke har kunnet klare selv stillesiddende job (uden fysisk forværring), så gav det ikke mening, at forsøge at afprøve mig i andre erhverv. Resultatet ville blive det samme, om ikke værre
Klager og partshøring blev afvist uden anden begrundelse end, at kommunen havde ret til ikke at følge lægeerklæringer, arbejdsprøvninger eller sagsbehandlers indstilling, og at der heller ikke var kommet nye oplysninger i sagen.

Klagen røg til Beskæftigelsesankenævnet, som for et par måneder siden hjemsendte sagen til kommunen med den begrundelse, at der manglede en aktuel psykiatrisk erklæring, fx fra liaisonpsykiatrisk afdeling, der udelukkede somatisering.

Jeg blev henvist til psykiater og valgte ikke at blive udredt på liaisonpsykiatrisk. Psykiateren konkluderede, at jeg ikke led af somatisering. Herefter blev jeg kaldt til møde med den nye sagsbehandler med henblik på at opdatere min ressourceprofil.
Her fremlagde hun kravet om at jeg skulle i en ny arbejdsprøvning med samme begrundelse som visitationsteamet: Jeg er ikke blevet afprøvet i ethvert erhverv.

Jeg gjorde opmærksom på, at min arbejdsevne og mit helbred allerede er rigeligt belyst og at en arbejdsprøvning er kontraindiceret, men det var hun helt afvisende over for. Hun sagde, at jeg alligevel snart skal revurderes for fjerde gang med henblik på fleksjob, og at jeg kunne miste min ledighedsydelse, hvis jeg ikke stod til rådighed for et fleksjob.
Tja... lige nu tænker jeg ud fra ovenstående, om der har stået noget i den afgørelse fra nævnet, om der var behov for en yderligere arbejdsprøvning? Hvis nej, så synes jeg da ikke, de behøvede at gøre så meget ud af at sende dig i arbejdsprøvning....

De burde ligesom kun "udføre" det som nævnet har sagt, de skal have gjort og så træffe en afgørelse igen..... Så de skal jo træffe en afgørelse...

Du mister ikke din ledighedsydelse, hvis du selv søger førtidspension på det foreliggende... Sig til din sagsbehandler, at hun giver dig en lovgivning, hvor der står, at hvis man er så syg, at man ikke kan arbejde, og at man så mister ledighedsydelse af den grund... For det gør man altså ikke. Hvis man gør, hvad man kan og samarbejder så godt man kan, og hvis helbredet er blevet forværret, har de jo pligt til at vurdere, om du skal indstilles til ansøgning om førtidspension.... (som er en del af en revurdering - en redegørelse, som de skal lave).

Jeg synes næsten, du skal tage en snak med din læge om det her, om lægen kan gå ind og sige, at du absolut ikke må arbejdsprøves mere.... Få lægen til at bakke dig op, denne kan måske lige tage en alvorlig snak med den her sagsbehandler og sige, at det er lægen, der bestemmer....

Måske kunne du lige kigge på den afgørelse fra nævnet og se den igennem. Og hvis du mener, at sagen burde være tilstrækkeligt oplyst som det er nu. Og sagsbehandleren alligevel finder på noget, kan du måske overveje at skrive en klage til jobcenterchefen om, at de har jo gjort det som nævnet har bedt dem om at gøre efter hjemvisningen. Så de skal jo bare træffe afgørelse og ikke sende dig ud i en endnu arbejdsprøvning....

Så det de skal, er jo at træffe en ny afgørelse efter hjemvisningen fra nævnet. (og ikke begynde at "starte forfra" i alting)

Håber noget af ovenstående kan bruges...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 15:48   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
er sådan set enig
sådan som jeg umiddelbart vurdere ud fra oplysningerne
så er der ikke skrevet direkte kontraindiceret fra nogen læger
men at det kan forværre ens helbred og det er ikke nok til at undgå en arbejdsprøvning

Lægekonsluenten vil også have skrevet kontraindiceret, hvis en læge havde skrevet det
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 16:14   #6
hraun
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
hraun er ny på vejen
Mange tak for jeres svar

@MRTV:
Hvor står det, at de skal skrive det er kontraindiceret, og at de i så fald ikke må sende mig i en ny arbejdsprøvning?

Speciallæge skriver:
” i forhold til at varetage fleksjob kan jeg kun konstatere, at der er meget stor risiko for udtalt forværring, hvis XX igen sendes ud i fleksjob. Man må absolut modsætte sig dette. På spørgsmålet om arbejdsprøvning trods sygdom, kan jeg kun konstatere, at dette også vil give en forværring af sygdommen. ”

lægekonsulent:
” Udfra det foreliggende må funktionsniveauet skønnes varigt nedsat til det ubetydelige uden muligheder for at varetage et flexjob. Prognosen er dårlig, behandlingsmulighederne udtømte. På baggrund af den neurologiske speciallægeerklæring, må det ligeledes vurderes at arbejdsprøvning, udover at være formålsløs, også er uforsvarlig”.

Sagsbehandler foreslog, at jeg søgte en fp på det foreliggende grundlag, men advarede samtidig imod det, da hun mente jeg ville tabe. (BAN giver kommunen medhold i over 90 pct af sagerne). Jeg er selvfølgelig ligeglad med hendes advarsler og overvejer at søge fp efter § 17.

@Ninja: Problemet er, at en forværring i mit tilfælde kan blive meget langvarig og måske ligefrem permanent. Jeg skal også have et liv bagefter og helst klare mig i hjemmet med lidt hjemmehjælp.
Selvom jeg gennemfører denne arbejdsprøvning, så er der ingen garanti for, at jeg får en førtidspension, som sagsbehandleren også gjorde mig opmærksom på. Jeg kan altså ryge ud i en ny forværring, uden at jeg kommer videre.

@Curls: Beskæftigelsesankenævnet skrev kun, at der manglede en psykiatrisk erklæring for at de kan vurdere sagen. De skrev ikke, at der manglede en ny arbejdsprøvning.
Selvom kravet om en ny psykiatrisk lægerklæring nu er opfyldt, kan BAN jo stadig give afslag på førtidspension, men det ville da være mærkeligt, at de skulle hjemsende sagen påny med krav om ny arbejdsprøvning, når de ikke har nævnt det tidligere.

Problemet er, at kommunen ikke mener, at der er grundlag for at rejse en sag om førtidspension til trods for, at arbejdsprøvninger og lægeerklæringer peger på det. Så fortsætter fleksjobmøllen bare med nye revurderinger og arbejdsprøvninger.
hraun er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 16:16   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hraun Se meddelelser
Forhistorien er følgende:
Jeg er diagnosticeret med ME-CFS og har været syg i ti år. Har i otte år været visiteret til et fleksjob og modtager ledighedsydelse, men har trods et forsøg på at arbejde i fleksjob og trods flere arbejdsprøvninger ikke kunne klare et job med mine skånebehov. Selv i gode perioder kan jeg kun møde op i få timer, og min arbejdskapacitet er vurderet til 5-10 pct. Når mine grænser presses, ryger jeg ud i forværringer, der tager måneder, i værste fald over et år at komme mig over.

Efter sidste arbejdsprøvning i 2009 fik jeg tilbagefald i over et år og har oplevet generel forværring.
Min egen læge pegede efterfølgende på en førtidspension. Det samme gjorde en neurolog, der advarede om at yderligere arbejdsprøvning kunne forværre mit helbred. Kommunens lægekonsulent advarede ligeledes mod arbejdsprøvning.

Omkring årskiftet 2010/2011 indstillede min daværende sagsbehandler til, at der blev rejst en sag om førtidspension, men kommunens visitationsteam sagde nej – det samme gjorde Socialcenteret. Begrundelsen var, at de ikke mente at behandlingsmulighederne var udtømte og at jeg heller ikke var blevet arbejdsprøvet i forhold til ethvert erhverv.
De mente, at jeg burde forsøge mig med psykiatrisk behandling og hævdede at jeg ikke havde kunnet klare de tidligere arbejdsprøvninger, fordi de var for krævende i forhold til, at jeg har problemer med bl.a. min koncentration. Derfor burde jeg arbejdsprøves i fag med enkle opgaver, der ikke stillede krav til mine kognitive evner. De pegede på job i en kantine eller på et plejehjem.
Lidt nede skriver du:
Citat:
Jeg blev henvist til psykiater og valgte ikke at blive udredt på liaisonpsykiatrisk
Nu er det sådan at med ALT man fejler skal alle behandlingsmuligheder være udtømte, det er blevet anbefalet at du skal i behandling hvilket du har takket nej til, hvilket faktisk betyder at du IKKE kan få FP, ikke før du får en ordentlig udredning og behandling.

Det er IKKE op til dig at vurdere om du har brug for behandling eller ej, men op til lægerne, og siger de at du har (hvilket det tilsyneladende gør et eller andet sted i din sag) så kan man ikke ende på en hylde før man har deltaget i det.

Arbejdsevnen skal være nedsat inden for ALLE fag, er alle fag ikke afprøvet, som i din sag, ja så er det jo ligesom ikke afprøvet, og man kan derfor ikke fastslå at din arbejdsevne er nedsat inden for alle fag, eller hvor meget den er nedsat, kan man ikke det kan man ikke tilkende værgen fleks eller FP.

Jeg tvivler på de vil anbefale arbejdsprøving hvis den er kontraindiceret, at en eller flere læger fraråder arbejdsprøvning pga risiko for forværring er IKKE det samme som en kontraindiceret, det ord SKAL! stå der for at man kan slippe uden om.

ALT man døjer, at det er stationært, med behandlingsmuligheder udtømte inden for alle fag, er hovedpunkterne for at havne på en hylde, kun meget sjældent kan man få lov at slippe i gennem til en fleks, hvis det er slået fast med 7-tommer søm at ens arbejdsevne er nedsat inden for alle fag uanset hvad der gøres, kan man være heldig at blive fleksvisiteret og få resten af ens sag afgjort som ledig flekser, men der er du jo ligesom heller ikke.

Det var et meget dumt træk at sige nej til udredning, dog ikke værre end at du selv kan rette op på den og gennem egen læge bedet om at få det på plads.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 16:30   #8
hraun
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2012
Indlæg: 6
Styrke: 0
hraun er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Lidt nede skriver du:

Nu er det sådan at med ALT man fejler skal alle behandlingsmuligheder være udtømte, det er blevet anbefalet at du skal i behandling hvilket du har takket nej til, hvilket faktisk betyder at du IKKE kan få FP, ikke før du får en ordentlig udredning og behandling.

Det er IKKE op til dig at vurdere om du har brug for behandling eller ej, men op til lægerne, og siger de at du har (hvilket det tilsyneladende gør et eller andet sted i din sag) så kan man ikke ende på en hylde før man har deltaget i det.

Arbejdsevnen skal være nedsat inden for ALLE fag, er alle fag ikke afprøvet, som i din sag, ja så er det jo ligesom ikke afprøvet, og man kan derfor ikke fastslå at din arbejdsevne er nedsat inden for alle fag, eller hvor meget den er nedsat, kan man ikke det kan man ikke tilkende værgen fleks eller FP.

Jeg tvivler på de vil anbefale arbejdsprøving hvis den er kontraindiceret, at en eller flere læger fraråder arbejdsprøvning pga risiko for forværring er IKKE det samme som en kontraindiceret, det ord SKAL! stå der for at man kan slippe uden om.

ALT man døjer, at det er stationært, med behandlingsmuligheder udtømte inden for alle fag, er hovedpunkterne for at havne på en hylde, kun meget sjældent kan man få lov at slippe i gennem til en fleks, hvis det er slået fast med 7-tommer søm at ens arbejdsevne er nedsat inden for alle fag uanset hvad der gøres, kan man være heldig at blive fleksvisiteret og få resten af ens sag afgjort som ledig flekser, men der er du jo ligesom heller ikke.

Det var et meget dumt træk at sige nej til udredning, dog ikke værre end at du selv kan rette op på den og gennem egen læge bedet om at få det på plads.
Jeg vil anbefale, at du læser mine indlæg igennem, inden du svarer. Måske står det ikke tydeligt nok, men jeg er blevet udredt af en psykiater for en måned siden (for 2. gang), og jeg har aldrig modsat mig behandlingsforslag fra en læge - men derfor mener jeg nu godt man kan modsætte sig behandlingsforslag, hvis effekten ikke er tilstrækkeligt dokumenteret og der er alvorlige bivirkninger.

Sidst redigeret af hraun; 23-05-2012 kl. 16:56. Årsag: tilføjelse
hraun er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 16:43   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hraun Se meddelelser

@Curls: Beskæftigelsesankenævnet skrev kun, at der manglede en psykiatrisk erklæring for at de kan vurdere sagen. De skrev ikke, at der manglede en ny arbejdsprøvning.
Selvom kravet om en ny psykiatrisk lægerklæring nu er opfyldt, kan BAN jo stadig give afslag på førtidspension, men det ville da være mærkeligt, at de skulle hjemsende sagen påny med krav om ny arbejdsprøvning, når de ikke har nævnt det tidligere.

Problemet er, at kommunen ikke mener, at der er grundlag for at rejse en sag om førtidspension til trods for, at arbejdsprøvninger og lægeerklæringer peger på det. Så fortsætter fleksjobmøllen bare med nye revurderinger og arbejdsprøvninger.
Jeg synes stadigvæk, at nu hvor en sagsbehandler fra dem selv jo indstillede dig til førtidspension, og at der er kommet en hjemvisning fra nævnet, så skal kommunen jo lave en afgørelse efter den hjemvisning. Hvis der var tale om afslag, var det noget andet... Jeg synes ikke, de skal begynde at komme det med at sende dig ud igen, når der ikke står noget om det i den afgørelse fra nævnet.... Kunne du ikke prøve at konfrontere dig med det med den sagsbehandler, du har nu? Sig de jo skal træffe en ny afgørelse efter hjemvisningen fra nævnet....

Hvis ikke det hjælper, prøv at skrive til jobcenterchefen og forklar situationen og påpeg, at det ikke kan være meningen, at du skal sendes ud igen... Du burde være afklaret... og erklæringen er på plads som nævnet havde bedt dem om at få gjort efter hjemvisningen af afgørelsen på førtidspension...

Ellers må du overveje at søge førtidspension selv efter § 17 på det foreliggende....

TILFØJELSE: Jeg ved nu ikke, hvordan proceduren er, når der bliver indstillet til førtidspension, men der bliver givet afslag fra kommunen og den kommer til nævnet, men hjemviser - om man her absolut skal lave en ny indstilling til førtidspension igen... Men det er ellers en normal procedure andre områder ved hjemvisning fra nævnet, at der skal træffes en ny afgørelse.

Hvis din læge siger, at du absolut ikke bør arbejdsprøves, mener jeg bestemt, at jobcentret bør følge det... For hvis de sætter dig i arbejdsprøvning og dit helbred bliver endnu forværret, så er de virkelig på den....

Sidst redigeret af curls; 23-05-2012 kl. 16:48.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2012, 16:55   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af hraun Se meddelelser
Mange tak for jeres svar

@MRTV:
Hvor står det, at de skal skrive det er kontraindiceret, og at de i så fald ikke må sende mig i en ny arbejdsprøvning?

Speciallæge skriver:
” i forhold til at varetage fleksjob kan jeg kun konstatere, at der er meget stor risiko for udtalt forværring, hvis XX igen sendes ud i fleksjob. Man må absolut modsætte sig dette. På spørgsmålet om arbejdsprøvning trods sygdom, kan jeg kun konstatere, at dette også vil give en forværring af sygdommen. ”

lægekonsulent:
” Udfra det foreliggende må funktionsniveauet skønnes varigt nedsat til det ubetydelige uden muligheder for at varetage et flexjob. Prognosen er dårlig, behandlingsmulighederne udtømte. På baggrund af den neurologiske speciallægeerklæring, må det ligeledes vurderes at arbejdsprøvning, udover at være formålsløs, også er uforsvarlig”.

Sagsbehandler foreslog, at jeg søgte en fp på det foreliggende grundlag, men advarede samtidig imod det, da hun mente jeg ville tabe. (BAN giver kommunen medhold i over 90 pct af sagerne). Jeg er selvfølgelig ligeglad med hendes advarsler og overvejer at søge fp efter § 17.

@Ninja: Problemet er, at en forværring i mit tilfælde kan blive meget langvarig og måske ligefrem permanent. Jeg skal også have et liv bagefter og helst klare mig i hjemmet med lidt hjemmehjælp.
Selvom jeg gennemfører denne arbejdsprøvning, så er der ingen garanti for, at jeg får en førtidspension, som sagsbehandleren også gjorde mig opmærksom på. Jeg kan altså ryge ud i en ny forværring, uden at jeg kommer videre.

@Curls: Beskæftigelsesankenævnet skrev kun, at der manglede en psykiatrisk erklæring for at de kan vurdere sagen. De skrev ikke, at der manglede en ny arbejdsprøvning.
Selvom kravet om en ny psykiatrisk lægerklæring nu er opfyldt, kan BAN jo stadig give afslag på førtidspension, men det ville da være mærkeligt, at de skulle hjemsende sagen påny med krav om ny arbejdsprøvning, når de ikke har nævnt det tidligere.

Problemet er, at kommunen ikke mener, at der er grundlag for at rejse en sag om førtidspension til trods for, at arbejdsprøvninger og lægeerklæringer peger på det. Så fortsætter fleksjobmøllen bare med nye revurderinger og arbejdsprøvninger.
de mener kontraindiceret, men skriver det ikke. det er min vurdering i hvertfald
så tage fat i din egen læge og få en henvisning til lægen som har skrevet i din sag. når ordet kontraindiceret stå i dine lægepapir er kommunen bundet på hænder og fødder. Så kan de nemlig ikke sende dig i arbejdsprøvning uanset hvad din sagsbehandler mener
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøves for 3.gang trods lægers ord! buster Politik og Samfund 9 13-07-2011 21:21
Diagnoser der ikke kræver arbejdsprøvning. phhmw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 17-05-2011 13:26
arbejdsprøvning på trods af nej fra jobkonsulet i næstved Huldra Politik og Samfund 4 30-01-2010 11:54
Ej underkende lægers udtalelser zuza Lægekonsulenternes Rolle 9 14-08-2008 14:32
Lægers rolle i sager om førtidspension Hejdien K10 Nyheder 0 27-09-2007 09:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension