K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2010, 13:07   #1
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
Flex bidrag

Hej alle jer!

Nu har jeg jo lige fået brev om at jeg skal indbetale flexbidrag. Nogen der kan forklare mig hved det er, og om det overhovedet er nødvendigt for mig, hvis jeg alliegevel skulle ryge på FP inden jeg fylder 60? Man kan ikke spå om fremtiden, men jeg er tilkendt flexjob på 15 timer fordi min sygdom er gået ned ad bakke. Så jeg regner nok jeg ender på FP inden jeg fylder 60 anyway. kan man undgå at betale flex bidrag eller hvad det hedder? Og hvem ska man kontakte hvis man ikke vil betale før man fylder 30?

Nogen der er kloge på dette område?

ER glad idag Har fået drømmejobbet til drømmelønnen )
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 13:34   #2
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Det er det samme som efterløn,samme ancinitet, har du ikke det så er det lige meget.

Da du er bevilget flexjob, hedder det flexydelse, men eller det samme som efterløn.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 13:38   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Du kan læse mere om fleksydelse her:

http://www.adir.dk/sw15065.asp

og om tilbagebetaling af fleksydelse senere hen, hvis man fortryder osv.:

http://www.adir.dk/sw24449.asp

Du skal kontakte kommunen. Det burde næsten stå i det brev, du har fået, om hvor du skal kontakte.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 13:53   #4
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
tak, ja det stod godt nok i brevet det var kommunen jeg skulle kontkta da jeg læste det igen men var så i tvivl om hvem i kommunen d var men jeg skriver til den kontaktperson der står...men som jeg forstår det er der altså ingen grund til jeg betaler bidrag? medmindre jeg altså regner med at kunne arbejde 15 timer de næste 30 år....?

Curls
Jeg fatter altså ikke helt havd der står i linksene...Hvis jeg vælger at få tilbagebetalt bidraget frasiger jeg mig retten til flexydelse....frasiger jeg mig også retten hvis jeg vælger slet ikke at betale? Og hvad skal man så leve af i en arbejdsløs situation?
Hvis jeg får FP kan jeg så få det jeg har betalt i ydelse tilbage? Jeg forstår det ikke. Jeg er bare helt lost :O)

Sidst redigeret af Stezu; 05-03-2010 kl. 15:42. Årsag: indlæg lagt sammen - skriv venligst til flere i samme indlæg
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 14:48   #5
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
Citat:
kan man undgå at betale flex bidrag eller hvad det hedder? Og hvem ska man kontakte hvis man ikke vil betale før man fylder 30?
om du vil betale til det eller ej er helt op til dig om det er en god ide elelr ikke vil jeg være helt op til dig
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 14:54   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hypermobil Se meddelelser
Curls
Jeg fatter altså ikke helt havd der står i linksene...Hvis jeg vælger at få tilbagebetalt bidraget frasiger jeg mig retten til flexydelse....frasiger jeg mig også retten hvis jeg vælger slet ikke at betale? Og hvad skal man så leve af i en arbejdsløs situation?
Hvis jeg får FP kan jeg så få det jeg har betalt i ydelse tilbage? Jeg forstår det ikke. Jeg er bare helt lost :O)
Forstår det godt det med at være lost. hihi sådan havde jeg det også, da jeg blev fleksjobber.
Altså som ledig fleksjobber får du ledighedsydelse.
Når man så betaler fleksydelse til kommunen og gør det i de antal år, som det kræves for at få "efterløn", så får man det til den tid.
Men hvis du har betalt fleksydelse til kommunen i nogle år, men så ikke vil betale mere alligevel eller kommer på førtidspension, så kan du få de her penge tilbage.

Så tror du har forstået det nogenlunde rigtig nok.

Så længe du er fleksjobber, kan du altid søge fleksjob uanset, om du er tilmeldt ordningen eller ej (altså fleksydelseordning)

Som de andre skriver, så er det op til dig selv, om du vil betale eller ej.

Jeg betaler til ordningen.

Måske kunne du få en snak med banken om det og høre, hvad de mener om det økonomiske i den her ordning. Blot en idé.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 15:23   #7
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Hej Hypermobil,

Husk også lige, at hvis man ikke har betalt til fleksydelsesordningen og er eller bliver arbejdsløs efter man fylder 60,5 år, kan man IKKE få ledighedsydelse, men er henvist til kontanthjælp.

Hilsen vim
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 17:54   #8
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
OG husk.... at hvis du tidligere har været rask - og betalt til efterløn i en a-kasse - så tæller den anciennitet med hvis du vælger at betale til fleksydelelsesordningen. Altså du skal ikke opspare hele ancienniteten på fleksjob - indbetaling til efterløn i a-kassen tæller også med...

Jeg ville ikke indbetale til det - da jeg fik valget - for jeg havde det ligesom dig, jeg "holder ikke til jeg bliver 60 alligevel"

Men det er jo en ting man skal gøre op med sig selv..
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 18:14   #9
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Hypermobil

"Jeg ville ikke indbetale til det - da jeg fik valget - for jeg havde det ligesom dig, jeg "holder ikke til jeg bliver 60 alligevel" ", skriver Ruby.

DET ER JEG IKKE ENIG MED RUBY I !!!

Som du kan se, har de andre skrevet, at du er henvist til kontanthjælp,
hvis du søger førtidspension og får afslag.
Som flittig læser herinde, kan jeg se, hvor svært det er at få førtidspension, og det kan tage MANGE år, fra man starter med at søge, til den "er i hus".

Hvis du lader være med at betale dit fleksydelsesbidrag, mister du også retten til at få dit bidrag til efterløn udbetalt,
såfremt, du får bevilliget førtidspension, da du jo så er udtrådt af ordningen.

Og DET ville da være TÅBELIGT !!!

Hvis du derimod betaler fleksydelsesbidrag, kan du få pengene tilbage + din indbetaling til efterløn,
når din førtidspension er gået i gennem.
Der skal dog fratrækkes skat, da du jo har haft fradrag for bidragene i de år de er indbetalt.

I disse ( for vort land så svære tider), vil det være en god idé at ha livrem, seler, velcro og andet, der kan holde bukserne oppe på dig.
Ellers risikerer du at stå med røven bar !!!

K.H. Florken

Sidst redigeret af Florken; 05-03-2010 kl. 18:29.
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 18:25   #10
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Det har jo så intet at gøre med om man betaler til fleksydelsen, om man overgår til kontanthjælp efter en søgning af pension.. fleksydelsen er kun til når man fylder 60 år, og kan gå på "efterløn"..
så er der hele den polymik omkring om man mister sin ledighedsydelse som visiteret til fleksjob, hvis man søger en ftp.. det er der vist ikke helt styr på, men de fleste indlæg herinde om emnet siger at man ikke bør miste sin ledighedsydelse, ved afslag på ftp.
men det er vigtigt hvis man er ledig fleksjobber at have indbetalt til fleksydelsen i nok år, da man ellers overgår til alm kontanthjælp efter de 60,5 år. uanset om man kan få hjælpen hvis man er gift og sådan.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Am bidrag pkri Spørgsmål ang fleksjob 3 16-09-2013 18:16
Arbejdsmarkeds bidrag Mitte Spørgsmål ang fleksjob 1 17-06-2013 12:26
am-bidrag Mikkel-Nakskov Alt det andet 5 04-01-2012 16:52
AM bidrag manollo Alt det andet 1 25-05-2009 11:02
AM-bidrag jesper Spørgsmål ang fleksjob 6 29-06-2007 11:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension