K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2013, 21:07   #1
Mille2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Mille2 er ny på vejen
Kompliceret ankelbrud

Hejsa på Forum

Jeg håber I kan hjælpe mig, til at hjælpe en af mine venner.

Han har pådraget sig et kompliceret ankelbrud i sin fritid. Det er noget værre noget, for den ankel vil ikke rigtigt blive rask, og kommunen mener også, at man skal tage særlige skånehensyn, så han ikke skal stå og gå for meget på den ankel.

Han har tidligere levet af uuddannede jobs som arbejdsmand, pædagogmedhjælper og lign. Det kan han jo ikke mere.

Den eneste uddannelse han har er en elendig 9. klasses eksamen fra en efterskole.

Nå, han fik, med en varsel på 14. dage, en advarsel om at de ville stoppe hans sygedagpenge. De skrev så, at han kunne få arbejde i butik, kiosk, som billetsælger, på et call-center eller i en reception.

Det klagede vi over, da jeg ikke mener de bare kan stoppe nu, da han netop er blevet genhenvist til kirurgen, fordi foden stadig gør ondt og hæver.

De jobs de henviser til synes jeg forekommer ret urealistiske, da manden jo ikke må stå på benet, og i øvrigt ikke har erfaring inden for noget af det. Jeg har ikke meget viden om call-centre, måske nogen kan være behjælpelige med at fortælle hvilket call-center han kunne være kvalificeret til ?

Men det ville han ikke have, at jeg skrev i klagen over dagpengestoppet.

Han har netop fået brev om at de stopper sygedagpengene fra næste uge.

Han ønsker selv at få ro på benet, til det virker bedre, og så få et arbejde. Han går til genoptræning, som nok skal vare nogle måneder endnu.

Han er ikke interesseret i førtidspension, men siger selv, at han har for lavt selvværd til bare at kaste sig ud i et af de nævnte jobs uden nogen form for erfaring.

Jeg synes det havde været på sin plads med noget afklaring af hans arbejdsevne, evt. noget revalidering/praktik et eller andet, så manden havde en reel mulighed for at komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Hvad mener I ?

Venlig hilsen Mille2
Mille2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 21:24   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Uha det er da heldigt at han ikke er interesseret i førtidspension....for han er nok så langt fra en førtidspension som man kan komme....altså ud fra din beskrivelse...

Det er der hele ideen....det er om han er rask nok til at arbejde....

Kommunen må ikke tage hensyn til om borgeren lige synes at noget arbejde ikke lige er for ham....

Det eneste de går op i når det kommer til et sygedagpengestop....det er om han er rask nok til at arbejde....

Hvis han ikke er...ja så skal der ligge lægelige papirer på dette....

Hvis der ikke gør...så er jeg svært bange for at i ikke kommer langt hvad sygedagpengene angår...

Nu melder historien ikke noget om hvor gammel din ven er....

Men måske noget uddannelse så han vil have større muligheder for at finde et job...

Lige ang callcentre....så er der flere steder hvor de hiver folk ind lige fra gaden af....hvor personen bliver lært op...

Mange gange er det godt nok mest studenter de bruger...men men man kan jo se om det evt kan lade sig gøre....

Det viser også at der er steder hvor man ikke behøver at have erfaring...

Med hensyn til butik....ja så kan man formentlig blive ansat til at betjene en kasse...hvor man kan sidde ned...

Det var bare nogle bud...og man kan desværre ikke tillade sig at være kræsen når man er syg eller har noget der forhindre en i alm ting...

Hvis de stopper hans sygedagpenge...ja så skal han huske at søge kontanthjælp med det samme....da han ellers vil gå glip af nogle....

Nu melder historien heller ikke noget om han er enlig osv....så det er jo ikke til at vide om han vil kunne få kontanthjælp...

Han kunne ellers...hvis det nu ikke lykkes ham at finde et job han kan bestride....evt prøve at søge en revalidering igennem kommunen...på kontanthjælp....så han kan komme over på revalidering...og dermed forøge sine chancer for at kunne finde et job...

Det skal bare siges....dette er baske tider...og de giver bestemt ikke ved dørene på kommunen....og det er næsten lige meget hvilken situation man står i...

Han bør....hvis han feks vil søge revalidering eller andet....ja så bør han husket at gøre alt skriftligt...

Dokumentation Dokumentation Dokumentation.....det er bare så vigtigt i dag at man har en ordentlig dokumentation på alt....og det har man kun hvis man gør ting skriftligt...

Det var lige hvad jeg sådan havde ud fra den information du har givet....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 21:35   #3
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Uha det er da heldigt at han ikke er interesseret i førtidspension....for han er nok så langt fra en førtidspension som man kan komme....altså ud fra din beskrivelse...

Det er der hele ideen....det er om han er rask nok til at arbejde....

Kommunen må ikke tage hensyn til om borgeren lige synes at noget arbejde ikke lige er for ham....

Det eneste de går op i når det kommer til et sygedagpengestop....det er om han er rask nok til at arbejde....

Hvis han ikke er...ja så skal der ligge lægelige papirer på dette....

Hvis der ikke gør...så er jeg svært bange for at i ikke kommer langt hvad sygedagpengene angår...

Nu melder historien ikke noget om hvor gammel din ven er....

Men måske noget uddannelse så han vil have større muligheder for at finde et job...

Lige ang callcentre....så er der flere steder hvor de hiver folk ind lige fra gaden af....hvor personen bliver lært op...

Mange gange er det godt nok mest studenter de bruger...men men man kan jo se om det evt kan lade sig gøre....

Det viser også at der er steder hvor man ikke behøver at have erfaring...

Med hensyn til butik....ja så kan man formentlig blive ansat til at betjene en kasse...hvor man kan sidde ned...

Det var bare nogle bud...og man kan desværre ikke tillade sig at være kræsen når man er syg eller har noget der forhindre en i alm ting...

Hvis de stopper hans sygedagpenge...ja så skal han huske at søge kontanthjælp med det samme....da han ellers vil gå glip af nogle....

Nu melder historien heller ikke noget om han er enlig osv....så det er jo ikke til at vide om han vil kunne få kontanthjælp...

Han kunne ellers...hvis det nu ikke lykkes ham at finde et job han kan bestride....evt prøve at søge en revalidering igennem kommunen...på kontanthjælp....så han kan komme over på revalidering...og dermed forøge sine chancer for at kunne finde et job...

Det skal bare siges....dette er baske tider...og de giver bestemt ikke ved dørene på kommunen....og det er næsten lige meget hvilken situation man står i...

Han bør....hvis han feks vil søge revalidering eller andet....ja så bør han husket at gøre alt skriftligt...

Dokumentation Dokumentation Dokumentation.....det er bare så vigtigt i dag at man har en ordentlig dokumentation på alt....og det har man kun hvis man gør ting skriftligt...

Det var lige hvad jeg sådan havde ud fra den information du har givet....
Ja, og så er der spørgsmålet om det er en arbejdsskade, for så kan der være et lille håb om forlængelse der... men igen, kommunen kan jo vurdere at det ingen betydning har i forhold til arbejdsmarkedet.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 21:42   #4
Mille2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Mille2 er ny på vejen
Mange tak for svar.

Det giver ikke meget håb, jeg tænkte ellers at vi skulle anke stoppet for sygedagpengene, da jeg ikke mener han er færdigbehandlet.

Han skal til kirurgen i beg. af december, hvis det viser dig, at han skal opereres igen, kan vi godt nå at anke.

Han er 50+, er single, og har 9 ugers understøttelse tilbage, derefter ryger han på kontanthjælp.

Den arme mand, han er ved at dø af skræk ved tanken om de jobforslag de er kommet med. Det er ikke uvilje, mere usikkerhed og manglende selvværd.

Jeg håber inderligt at han kan blive helt rask, så han kan komme til at arbejde med noget han kan føle sig tilpas ved igen.

Tak og god weekend
V.h. Mille2
Mille2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 10:36   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Han bør kontakte sin fagforening for hjælp til klage over sygedagpengestop og det videre forløb.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 16:00   #6
Mille2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Mille2 er ny på vejen
Desværre er han kun medlem af en a-kasse, det havde ellers været dejligt, at der var nogle klogere hoveder end mit til at hjælpe manden.

Godt jeg har jer at sparre med - tusind tak for det.

Han kommer aldrig til at blive arbejdsmand igen, efter de lægelige papirer jeg har læst, og det bliver da i mine øjne meget svært, at få et arbejde, når han er over 50, har svært ved alt det boglige, og ikke har erhvervserfaring inden for de områder der bliver nævnt.

Vi taler alvorlig dysleksi, og karakterer i den helt lave ende.

Jeg synes i den grad, man efterlader manden på perronen her, uden nogle reelle muligheder for at komme på arbejdsmarkedet igen, det kan man da ikke være bekendt.

Jeg synes, det ville være rimeligt med en eller anden form for hjælp til at få fodfæste igen, om det er en arbejdsprøvning, praktik, revalidering skal jeg ikke gøre mig klog på, men bare et eller andet, så han kan komme i gang igen.

Jeg kunne godt tænke mig at se, hvor meget kommunen ved om hans boglige problemer, ville det være helt tåbeligt at bede om aktindsigt, og anke sygedagpengestoppet for at stræbe efter en revalidering ?

v.h. Mille2
Mille2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 16:11   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg vil tro, at revalidering var noget for ham.... Hvis han ikke kan arbejde i det samme fag, som han var i før, så burde revalidering være en mulighed.

Kunne han ikke prøve at søge det, og hvis de siger nej, så skal han bede om at få den skriftligt.

Der sker ikke noget ved at anke (altså hvis han får den, sørg for at få den skriftligt). Intet at tabe kan man sige. I klagen kan man nævne bla. om hvorfor man mener, at man ikke kan arbejde i det samme fag, som man var i før, og at man mener at have en nedsat arbejdsevne, der gør, at man er nødt til at finde et andet fag, man kan arbejde i.

Den "varsel" han har fået med 14 dage er netop partshøring. Det er netop i en partshøring, man kan komme med kommentarer til de akter, som jobcentret lægger til grund for stop af sygedagpenge. Hvis man mener, de mangler oplysninger, så skal man selv komme med de oplysninger til sagen, f.eks. lægelige oplysninger, evt. operation osv... Så det er NU, han skal komme med ALT hvad han mener, de mangler af oplysninger til sagen... Skrive kommentarer til det de oplyser (at han kan stå i butik osv...)

Hvis operation kommer på tale, så kan det være svært at vurdere, om han overhovedet kan komme i revalidering, for det kunne jo være, at han kunne komme tilbage til faget igen efter en operation. Ellers skal man have en udtalelse fra en læge, der siger, at selvom han får en operation, vil han ikke kunne arbejde i det samme fag igen - så burde revalidering komme på tale.

Han bør tale med speciallægen om der er noget, der kan afhjælpe hans komplicerede ankelbrud, f.eks. skinne eller andet som hjælpemiddel.

Husk at sygedagpenge er kun en kortvarig ydelse, man kan få... Det er ikke ganske så simpelt at få det forlænget.

Ellers kig på K10´s sygedagpengestop-link på forsiden i venstre side, hvis du ikke allerede har læst den...

Sidst redigeret af curls; 23-11-2013 kl. 16:13.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 16:16   #8
jh
Bøh!
 
Tilmeldingsdato: 09-06 2006
Indlæg: 479
Styrke: 18
jh er ny på vejen
Godt at du er der for din ven Aktindsigt er en rigtigt god ide, du kan evt. bruge formularen her http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Lige et par link der måske kan hjælpe jer:

Om aktindsigt: http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Om sygedagpengestop: http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop
jh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 16:52   #9
Mille2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2013
Indlæg: 9
Styrke: 0
Mille2 er ny på vejen
Jeg hæftede mig ved dette: § 28. Før udbetaling af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen foretage en individuel, konkret vurdering af, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.

Men jeg tror ikke det er på grund af varighedsbegrænsningen (har desværre ikke fået alle hans papirer endnu) så jeg er bange for, at de bare mener han er rask nok nu, til at tage et af de jobs de foreslår.

Han skal snart til speciallægen igen, denne har tidligere udtalt, at han ALDRIG vil kunne være arbejdsmand igen, at foden har taget varig skade, han vil desuden få gigt i den. Han har skinner og skruer opereret ind i benet, men vi får nok mere at vide om det efter næste konsultation.

Åh hvorfor pokker skal det hele være så DJØF-agtigt, man burde da bare kunne tage en god snak om tingene og i mindelighed finde en god løsning for manden, så han kunne komme videre med sit liv.

Det er et ordentligt gok i nøden, når man ikke længere kan det man kunne før, og her ville det jo være rart, at man kunne få rådgivning og vejledning fra sin kommune, i stedet for at man skal slås om paragraffer.

Manden har sin stolthed, og vil derfor helst ikke fremhæve alle sine svagheder, derfor måtte jeg ikke skrive om dem, i den klage jeg sendte over sygedagpengestoppet. Så jeg skrev desværre kun, at manden ikke var færdigbehandlet. JEG har ikke lyst til at tage værdigheden fra ham.

Men det må vi jo til nu, hvis han skal have noget brugbar hjælp.

Undskyld hvis det blev lidt rodet, jeg er lige flyttet, så jeg har travlt med alt muligt andet også.

Tak fordi I er så søde til at hjælpe.

v.h. Mille2
Mille2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2013, 17:39   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Nu er det sådan at man ikke kan få ekstra sygepenge fordi man er stolt eller genert, så selv om du havde skrevet alle de andre ting, havde det ikke hjulpet. Hvis han kan passe et job som phoner eller lign, så vil han ikke få held i sin anke og så er der det lille problem, at der er 10-12 mdr. ventetid på anken, nået de fleste ikke ved.

Det virker meget forkert, at man kan ryge ud af systemet efter mange års arbejde og ryge på kontanthjælp, desværre er der mange der oplever det.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension