K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2013, 09:39   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
At sagen er indklaget til Statsforvaltningen(BAN), har IKKE opsættende virkning for afklaring eller andre tiltag.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2013, 11:00   #12
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår de sidste par indlæg. Sagen er den at jeg modtager omkring 40.000.- i efterbetalte sygedagpenge. Kan kommunen give mig dem med den ene hånd,- og ta dem med den anden?
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2013, 12:41   #13
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej Nielsensupp

Undskyld jeg ikke kommer med et svar på dit spørgsmål.

Vil blot sige jeg står i lignende situation. Er også blevet arbejdsmæssigt afklaret på kontanthjælp og afventer også efterbetaling af sygedagp i henhold til forlængelsesreglen på de 39 uger. Da de 39 uger er gået (grundet den lange sagsbehandling) og jeg fortsat er på kontanthj er mit spørgsmål ligeledes om kommunen kan forlange udbetalingen af differencen (mellem sygdp og konthj) tilbage idet man først skal leve af formue for at være berittiget til konthj.

Er der slet ikke nogen som kan byde ind med en lovbestemmelse / evt en principafgørelse fra Ankestyrelsen om hvorvidt kommunen må røre ved de overskydende penge (som nu kan betragtes som"formue")....?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2013, 15:04   #14
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Hej. Der ligger en principafgørelse 107-12 på ankenævnets hjemmeside. Dog er det et sådan sprog, at det er utroligt svært at tyde indholdet. Dog kan jeg se at det er udbetalingstidspunktet der er afgørende for, hvornår det kan modregnes kontanthjælpen.
For mit vedkommende modtager jeg ankenævnets afgørelse 14 marts. Det samme gør kommunen. De 39 uger udløber 14 april. D.v.s. at Kommunen har haft en måned til at udbetale pengene mens jeg stadig var på sygedagpenge. Hvis det er tilfældet at de kan modregne differencen på kontanthjælp og sygedagpengene, så er det jo en oplagt tanke, at de venter med udbetalingen til man er kommet på kontanthjælp.
Yderligere har jeg jo ikke engang søgt kontanthjælp efter sygedagpengestoppet. Grunden til at jeg så bliver skeptisk ligger i at jeg ikke har modtaget kontanthjælp i går. Faktisk har jeg ikke hørt det fjerneste. Når jeg ringer derop er der tvetydige forklaringer og skubben ansvar rundt. Så det jeg har at holde fast i er at ham der skal lave udbetalingen kommer i morgen???
Vi må se. Herinde er der heller ikke den store stemning for at svare på det konkrete spørgsmål
Mvh Ruben
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2013, 15:14   #15
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det kræver jo nok, at nogen har et svar til dig. Gætteri kan du jo ikke bruge til så meget. Der har jo været systemfejl i overførsler fra diverse kommuner og en del har først fået "lønninger" i dag.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2013, 23:50   #16
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej Ruben og Bodrum

I skriver I er blevet forlænget 39 uger - er det i henhold til sygedagpengelovens § 27 - nr. 2 - som hedder virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger.? Hvis ja hvilke tiltag er der lavet efterfølgende med jer.?

Man får vel ikke kun medhold i at skulle have sygedagpenge tilbage dækkende 39 uger, uden der også er en afklaring af hvad der videre skal ske vel...?

Er I blevet afklaret i forhold til arbejde på ordinær vis / fleks /fortidspens.?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2013, 08:48   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener bestemt, at kontanthjælpen modregnes for den periode, man istedet skulle have modtaget sygedagpenge.

DVS at du skal stilles som om du har modtaget sygedagpengene i de 39uger.

Det giver dog et overskud, da sygedagpengene er større.

Det betyder også at kommunen skal komme med en NY afgørelse når varigheden på de 39 uger på sygedagpengene udløber, da det kan være at du er berettiget til en anden forlængelse eller fleks, eller pension.
Vh Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2013, 11:36   #18
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej Popiae - Tak for indlæg.

Ja, jeg tænker det er logisk at kontanthjælpen modregnes den sygedagpenge man skulle have haft.. Spørgsmålet i tråden har så været kan kommunen betragte de overskydende penge som formue...? (i forhold til at man i den mellemliggende tid er kommet på kontanthjælp)

Men jeg læser du giver svaret i at hvis man har været berettiget til forlængelse med 39 uger, for at få lavet afklarende foranstaltninger/ virksomhedspraktik (belyst ens arbejdsevne) så skal der efterfølgende tages stilling til hvad ens situation/arbejdsevne så er - om der skal visiteres til fleksjob eller indstilles til pension. Det skal kommunen så efterfølgende tage stilling til i forlængelse af sygedagpengene...ik..?

Der er bare det når sygedagpengene har været stoppet uberigtiget over længere tid så vanskeliggøres sagen og efterlader en med spørgsmål.

For reelt set så går man jo under den gamle ordning for fleks eller førtidspension, hvis det viser sig at alle disse tiltag skulle havde været foregået for over et år siden da klagen for sygedagpengestoppet udsprang.. Ik..?

Her kunne jeg godt tænke mig konkret svar fra nogle her på k10 på det ovenstående....?

Nogle må have oplevet det at være blevet rullet tilbage i tid med fornyet stillingtagen fra kommune eller nævn da sygedagpengene stoppede.?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2013, 12:43   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Man kommer ikke til at være under de gamle regler...selvom man måske kunne tale derfor....når det er dem der har lavet fejlen...

Men de eneste som kommer under de gamle regler....det er dem der er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension...

Jeg kan godt se at det er surt...når du ikke selv er skyld i fejlen....men sådan er det desværre med de kommuner....de kan gøre alt og der sker dem intet....det går "bare" ud over en masse mennesker..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2013, 16:32   #20
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Tak for alle de fine kommentarer. I svaret fra ankenævnet stod at jeg var berettiget til en arbejdsafklaring uanset om det skulle foregå på en anden ydelse.
Jeg er startet i et afklaringsforløbet.

I dag fik jeg et svar ang. mine sygedagpenge for de 39 uger. De vil blive modregnet den kontanthjælp jeg modtager nu.
Det er betænkeligt at, pga den lange sagsbehandlingstid i nævnet overhovedet havner i denne situation. Hvis de havde svaret lidt hurtigere end de 8 måneder det tog, ja så ville der overhovedet ikke være noget problem. Jeg havde fået mine sygedagpenge, kunne have betalt mine regninger og alle var glade. men-

d 14 marts modtog jeg afgørelsen fra ankenævnet. Det samme gjorde kommunen. D. 14 april stoppede de 39 uger. Dvs at kommunen har haft en måned til at lave udbetalingen, mens at jeg stadig var på sygedagpenge. Jeg har rykket igennem perioden uden resultat. Hvis at det er udbetalingstidspunktet der er afgørende for om det skal modregnes, så er det jo oplagt for kommunen at vente.

Det er dybt forargerligt at det overhovedet skal modregnes. Det er jo penge der er fra en anden tid.

Men det betyder vel at jeg får mine penge udbetalt. Og at jeg så "skal leve dem op" inden at jeg har krav på kontanthjælp. De kan være helt sikre på at jeg stiller hver eneste dag for at søge kontanthjælp. For fakta er, at de penge jeg modtager i efterbetalte sygedagpenge, De er brugt.

Der er så mange problemstillinger og pointer i forhold til uret at, offentligheden skulle gøres bekendt med det. Jeg er satme vred. Eller meget ked af det

mvh
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af Sygedagpenge efter d 52 uger morstina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 17 10-01-2013 13:02
Sygedagpenge forlænget op til 2x52 uger - SPØRGSMÅL søstjernen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 16-09-2012 17:27
sygedagpenge 52 uger. hva så derefter? benjaminn Alt det andet 3 13-08-2010 10:23
Tæller barsel med i de 52 uger på sygedagpenge? Kvinde30 Alt det andet 6 05-05-2009 11:59
Efterbetaling af førtidspensin Klein Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 03-06-2008 18:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension