K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-06-2009, 11:35   #1
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Kommune vil tvinge syge til motion

Artikel fra Horsens Folkeblad d. 6. juni 2009

Citat:
Kommune vil tvinge syge til motion

Hvis syge ikke vil motionere, kan de miste retten til sygedagpenge

af Jannie Holm Andersen

HEDENSTED – Alle langtidssygemeldte i Hendensted Kommune kan godt forberede sig på, at der kommer skærpede krav til dem.

I hvertfald har kommunen på grund af ny, regeringsbestemt lovgivning strammet kravene til, hvornår man kan få udbetalt sygedagpenge.
Tidligere har vi i Hedensted Kommune haft et tilbud til sygemeldte, der gik på, at de enten kunne få tid til træning og motion ved en fysioterapeut på vores regning eller ved en stress- og jobcoach. Det ændres til, at det ikke længere er et tilbud, men et ”skal”, siger formanden for kommunens arbejdsmarkedsudvalg Susanne Jordt (S).
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 11:45   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Orv, det lyder da lovende!

Tror jeg vil melde mig ind i fitnesscentret allerede i morgen, måske kan DE fjerne mine psykoser, OCD, depressioner og angst. Eller gøre mit korte ben lidt længere.

Glæder mig helt til jeg kan blive rask og annullere førtidspensionen og komme i arbejde.

- eller er det kun dem på sygedagpenge de kan gøre raske??

Sidst redigeret af Ninja; 07-06-2009 kl. 11:47.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 12:19   #3
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser

- eller er det kun dem på sygedagpenge de kan gøre raske??
Det tror jeg desværre at det er, og kh-modtagere som kan komme tilbage til arb.markedet.

Da jeg talte med en fys. fra Quick Care (som står for træning af syge i mange kommuner), spurgte jeg ham om hvad de kan som andre træningssteder med tilknyttet fys. ikke kan, og da han endelig svarede sagde han, at de (Quick Care) har det arbejdsmarkedsrettede perspektiv med.

Sååeh jo, det er nok for sent når du er røget på fp.

Ironi kan forekomme i dette indlæg.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 16:10   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen


Det var også skrevet med et glimt i øjet.

Men kan godt lege med tanken om, om jeg måske kunne have haft en chance her i livet, hvis nogen på kommunen bare havde været mere uddannede til at gribe de psykisk syge.....

Jeg synes det er frygteligt at tænke på, at jeg får førtidspension uden nogen sinde at have haft et almindeligt arbejde, aldrig har haft en lønseddel mellem hænderne, aldrig har kunne glæde mig til en weekend, en ferie eller føle mig rigtig træt efter endt arbejdsdag ect..

Det lyder måske dumt, men jeg føler mig både røvrendt og snydt på samme tid, jeg ville så gerne have haft et arbejde, men der var ikke en eneste der der forstod mine diagnoser. For jeg TROR vitterligt, at jeg kunne have oparbejdet en hvis arbejdsevene tidligt i forløbet - efter 21 år, var løbet ligesom kørt.

Men da jeg stod der som 18 årig og spurgte om jeg kunne få psykologisk vejledning, og fik afslag....allerede dér knækkede filmen. Det var først ti år senere jeg fik bevilget 10 psykologsamtaler, men da var problemerne så massive at det ikke nyttede noget.

Gid sagsbehandlerne dog kunne få mere viden om psykisk syge mennesker, så flere kunne nå at blive reddet inden nedgangen....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 16:49   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Åh ja, helenekr, det har vi da lov at ønske

Mon ikke det for en stor dels vedkommende handler om at psykiske sygdomme stadig er tabu belagt?
Det synes jeg i hvertfald at vi har oplevet ang vores datter.

Der er sket nogle ting i skolen og efter at hun er holdt op, ja så er det som om man er spedalsk eller lign når vi møder nogle af forældrene i byen.
Stort set INGEN spørger til hvordan det egentlig går hende eller familien osv

Måske er det fordi de ikke véd hvad de skal spørge om, måske er de bange for et svar de ikke ØNSKER at få, ja,mulighederne er mange.

Èt ved jeg dog, det værste er TAVSHEDEN.
Tingenes tilstand forsvinder IKKE ved at lade som ingenting og det er som om mennesket glemmer: det kan også ske for dig -kender du det

Dog skal vores datter ALDRIG være i tvivl om, det er hendes liv og vi vil kæmpe for hende HELE SYSTEMET IGENNEM, der vil hun aldrig stå alene!

Ps: synes det er lidt besynderligt hvordan vi her i Vesten betragter psykisk sygdom. Tænker på at i indianerstammernes storhedstid ja, da blev psykisk syge betragtet som Hellige!
Man mente at de måtte stå i direkte forbindelse med de højere magter på en helt særlig måde! Interressant ikk´
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 07-06-2009 kl. 16:52.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 17:35   #6
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
Motion kan faktisk godt være et af de bedste midler mod depression, angst og/eller stress. Det er nu rigtigt nok. Det er langt bedre end den medicin, som ingen rigtig forstår hvordan virker, og som jeg mener smadrer mange menneskers liv, fordi der fejlmedicineres i stor stil i DK når det gælder antidepressiver.

Men - tvang og motion hænger ikke godt sammen. Uden motivation får man næppe et godt resultat.
Kohai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 17:59   #7
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kohai Se meddelelser
Motion kan faktisk godt være et af de bedste midler mod depression, angst og/eller stress. Det er nu rigtigt nok. Det er langt bedre end den medicin, som ingen rigtig forstår hvordan virker, og som jeg mener smadrer mange menneskers liv, fordi der fejlmedicineres i stor stil i DK når det gælder antidepressiver.

Men - tvang og motion hænger ikke godt sammen. Uden motivation får man næppe et godt resultat.
Kære Kohai

Det er nu langt fra alle "langtidssyge", der er psykisk syge. Loven skelner ikke mellem hvilke sygdomme ligger til grund for "motionisternes" dårlige helbred, vel?

Men selv hvis det var.... det er bare til at græde over, når man tænker på mange disse mennesker, der enten fra starten eller efterhånden, på vejen gennem systemet har udviklet tung socialfobi.... skal nu bare jages ud i forsamlinger, hvor de stive af skræk - skal til at "røre" dem, uanset at de dårligt kan holde dem oprejst.... mens en QuickCare fysioterapeut kommenderer med dem....

I min verden er Quick Care en samling HYENER, der med overlæg snylter på de syge og Danske Fysioterapeuter, der lægger navnet til dette MISBRUG af de syge, blot for at sikre deres medlemmer et luns kød til aftensmaden - at snylte på de syge - noget af det værste helsepersonale kan bedrive mod deres egen troværdighed!

For mig er det fremover kun kiropraktorer. Ingen fysioterapeut får nogensinde lov til at "lægge hånden" på mig. Og mine!

Sidst redigeret af Tante Ana; 07-06-2009 kl. 18:03.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 18:52   #8
UllaCliffShads
Hvor skulle jeg ellers være
 
UllaCliffShadss avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-03 2009
Lokation: Ikast-Brande Kommune, Bording
Alder: 50
Indlæg: 113
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
UllaCliffShads er ny på vejen
Man skal jo også have overskud til at kunne motionere. Også hjæper det ikke at vi skal sådan slås med et system som man ikke kan være sikker på at de overholder loven. Har de tænk på hvor meget energi det kræver at bare få sin sag retfærdig behandlet det tager.

Det at skulle gå rund ikke vide hvad de går og laver bag en ryg.
Kan skime være angsk provokerene nok. Også gå rund og følge at omverden ser på en som om man lider af spedalskhed er skime meget opsliden hvor skal man så få motivation og energi til at skulle Cykel,løb og mm.
__________________
Med Venlig Hilsen
Ulla Sørensen
Denmark
UllaCliffShads er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 19:22   #9
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
Jeg lider af HMS fik også HELE tiden at vide jeg da "bare" skulle træne og i form(skal siges jeg har en krop inden for "idealerne" ingen overvægt,undervægt eller lign).

Prøvede først en fys, der gav mig opgaver der var HELT forkerte.

Så prøvede kommuns fys, hun havde meget travlt med jeg var HELT ude af form kunne jo ikke cykle i ½ time på motions cykel(nej lider af hms så mine led overbelaster hurtigt ) Hun bad mig først lave stræk øvelser gav hende papirer der fortalte det var FY Så ville hun have mig til at lave stabilitets øvelser såsom at stå på et ben og svinge det andet frem og tilbage Fortalte det altså var ca 50+ kg ned på et hypermobilt led(er MEGET hybermobil i begge mine ankler) så opgav hun at træne mig og skrev i papirne jeg burde kunne de ting der.
Havde så en veninde med samme problemer, der hjalp mig med at finde en god fys der nu har givet mig et godt trænings program jeg udfører hver 2-3 dag. Min krop er blevet smukkere kan holde til mere af programmet MEN i min hverdag ingen ændring samme smerter og total udmattet hver gang jeg har trænet. Selvom de nu ikke kan sige jeg er ude af form mere

Så hvis de vil indføre det skal deres "trænings folk" vide mere om hvad de laver og der skal laves et bedre netværk så man kan finde netop den fys eller lign der er speciliseret i netop DIT "handicap"(hader ordet handicap
) Motion er ikke en mirakelkur men jo er da sundt at være helt i form.
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2009, 20:44   #10
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
uanset hvordan vi drejer det så er der jo nok ingen tvivl om at motion er sundt MEN i dit og DIN krops tempo -det mener jeg er pointen

"Du kan tvinge hesten til truget, men du kan ikke tvinge den til at drikke!" -det er vel sådan set det man fra politisk hold siger eller

Personligt er jeg DØDHAMRENDE TRÆT af al den askese som meningsdannerne strør om sig med og det virker stik modsat på mig!

Har dog også haft den mest herlige oplevelse ang dette da min mand sidst var indlagt:
Sygeplejersken fastspænder blodtryksmåleren, trykker til det er ok, læser og afmåler...

Gentager så processen, og ser stadig lige "mystisk ud!
"Hm, - spør hun -hvilken sport dyrker du for du har et blodtryk og puls der ville gøre en superatlet misundelig. Jeg dyrker selv marathon og har aldrig opnået en sådan fint tal?"

Husbond svarer(m et bredt smil): Tja, jeg ligger på sofaen, ryger 20 smøger og drikker spandevis af kaffe -mon det er derfor!"

Behøver jeg sige at så hørte han ikke mere om hverken rygestop, overvægt, usund levevis og bla bla bla

(i parantes bemærket så har han faktisk en muskler som en atlet, kernesunde lunger og faktisk lidt for tynd, sååå han modbeviser alle deres teorier )

Nå, tilgiv, det blev lige til en lille omvej men ville da ææælske hvis ftp som mig fik tilbudt/tvunget et lille ophold på fx Skælskør Gigthospital.....
Naaaaaj, det er nok kun ønskedrømme
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvis Din Kommune forsøger At tvinge dig Til en bestemt læge MÅ de IKKE FibroMcs Alt det andet 1 02-07-2013 17:08
Jobcenter prøver at tvinge syge til aktivering Takecare Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 33 10-02-2013 15:00
FOA: Kommune sender syge borgere i arbejdsprøvning Webmaster K10 Nyheder 0 07-07-2012 11:50
Kommuner kan tvinge syge på lykkepiller thomas75 Politik og Samfund 48 09-03-2012 18:36
tvinge kommune til afgørelse ? dobar Spørgsmål ang fleksjob 14 26-05-2011 09:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension