K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-06-2010, 08:57   #11
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Lige et spørgsmål:
Hvis man er teknisk insolvent, men har en ægtefælle der tjener for meget (550.000) så kan man vel heller ikke få hjælp?
(Teknisk insolvent= huset er mindre værd, end du har gæld for og det samme gælder bilerne)
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 09:21   #12
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Nilla, prøv lige at læse dette link: http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ns+afg%F8relse
-det er en afgørelsefra Ankestyrelsen ang det med at være husejer, friværdi og kontanthjælp mm(du skal scrolle ned til Anna1 indslag)

Mon ikke det er noget du kan bruge?

Ankestyrelsens afgørelse siger netop at hvis man ikke kan realisere noget som helst -også hus- ja, så er man berettiget til kontanthjælp udfra en vurdering.

Nilla, i princippet må man jo ha al den gæld man vil men intet eje, hvis du forstår.

I min mands og mit tilfælde måtte vi lave ægtepagt, skønt vi havde bevis på fra banken og kreditinstitut at vi ikke kunne låne så meget som en flad 25 øre -da vi jo ikke havde mulighed for at tilbagebetale, netop dét skal kommunen jo også tage i betragtning, trods alt.

Altså, kort sagt, al gælden "fik" min mand og han fraskrev sig alt af værdi
(undskyld mig, men det kan da kaldes kærlighed ikk´)

Men vi var nødt til at skaffe os skriftlige beviser på at vi ingen stedet -hverken by eller land -kunne låne noget som helst.

Mit forslag vil være at du/i kontakter bank/kreditselskab og taler med dem om ovenstående og derefter får nogle skriflige beviser på hvordan det forholder sig.

Ang kapitalpensioner, ja, så er det som Anna skriver, hvordan en sådan er skruet sammen. Du må have for lidt over 50.000kr på denne uden at nogen kan røre den(-medmindre loven er lavet om?) -de første 6 mdr MEN det kommer an på hvilke vilkår der er på denne? Mange KAN ikke indløses/frikøbes -men der skal man igen kigge på kontrakten man underskrev dengang man lavede den.

Men principielt, nej, man må INTET eje før man kan få kontanthjælp og desværre, tjener manden godt(!) ja, så er kontanthjælp også udelukket.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 23-06-2010 kl. 09:41.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 09:29   #13
whyme
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2010
Indlæg: 19
Styrke: 15
whyme er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Anna1 Se meddelelser
Hej

Til Peter....så ligetil er det nu altså ikke.

Der skal foretages en vurdering og ja der er mange aspekter der spiller ind. Ved hver ansøgning om kontanthjælp, er det en helt individuel vurdering, afhængig af pgl's situation.

hvis der kan dokumenteres, at der ikke kan optages lån i ejendom, så kan kommunen ikke forlange man skal leve af sine mursten, hellerikke såfremt ansøger har 50% del i ejendom. Kapitalpensionsordn. skal man ind og vurdere på, når man har været på kontanthjælp i 6 mdr., og her er det ikke engang sikkert de kan købes fri.

Der kan være årsager til, at man ikke kan modtage hjælp, såfremt man er gift og ægtefælle tjener betydeligt. Eller man har formue som enlig 10000,00 og som gifte 20000,00, så skal man ind og vurdere her.

Kom med lidt flere fakta....jeg arbejder med bevilling/vurdering og udbetaling af kontanthjælp, så skal jeg vurdere din sag lidt nærmere.

ANNA1
mine sygedagpenge ophøre til august, og derfor ryger jeg over på kontanthjælp..
jeg ejer hus med min kæreste. husets har været til salg i halvandet år uden held med at blive solgt.. vi er gået 200.000 ned, så dvs at vi kommer herfra med minus 120.000, så mere gæld udover det i banken.
vi har dog lige taget huset af markedet, for at se om der kommer bedre tider, med hus priserne og hussalget.
udover huset har jeg i mit navn en gammel astra fra 1994, som måske står i 10-20.000.
og ellers har jeg intet i værdi
whyme er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 09:38   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har selv fået kontanthjælp i 4.5 år MED EJERBOLIG.

Man må ikke be folk om at sælge den bolig man bor i, medmindre at det er vild lukus, og man kan bo for væsentlig mindre i lejebolig.

Man kan så søge §34(bolighjælp) som til gengæld skal tilbabetales, hvis så fremt man sælger boligen eller får råd til dette via alm skatteregler.

Dog kan man kun få §34 op til kontanthjælpsloft, som selvsagt begrænser udgifterne.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 09:51   #15
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
Nilla, prøv lige at læse dette link: http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ns+afg%F8relse
-det er en afgørelsefra Ankestyrelsen ang det med at være husejer, friværdi og kontanthjælp mm(du skal scrolle ned til Anna1 indslag)

Mon ikke det er noget du kan bruge?

Ankestyrelsens afgørelse siger netop at hvis man ikke kan realisere noget som helst -også hus- ja, så er man berettiget til kontanthjælp udfra en vurdering.

Nilla, i princippet må man jo ha al den gæld man vil men intet eje, hvis du forstår.

I min mands og mit tilfælde måtte vi lave ægtepagt, skønt vi havde bevis på fra banken og kreditinstitut at vi ikke kunne låne så meget som en flad 25 øre -da vi jo ikke havde mulighed for at tilbagebetale, netop dét skal kommunen jo også tage i betragtning, trods alt.

Altså, kort sagt, al gælden "fik" min mand og han fraskrev sig alt af værdi
(undskyld mig, men det kan da kaldes kærlighed ikk´)

Men vi var nødt til at skaffe os skriftlige beviser på at vi ingen stedet -hverken by eller land -kunne låne noget som helst.

Mit forslag vil være at du/i kontakter bank/kreditselskab og taler med dem om ovenstående og derefter får nogle skriflige beviser på hvordan det forholder sig.

Ang kapitalpensioner, ja, så er det som Anna skriver, hvordan en sådan er skruet sammen. Du må have for lidt over 50.000kr på denne uden at nogen kan røre den(-medmindre loven er lavet om?) -de første 6 mdr MEN det kommer an på hvilke vilkår der er på denne? Mange KAN ikke indløses/frikøbes -men der skal man igen kigge på kontrakten man underskrev dengang man lavede den.

Men principielt, nej, man må INTET eje før man kan få kontanthjælp og desværre, tjener manden godt(!) ja, så er kontanthjælp også udelukket.
Tak
Vil prøve at læse linket senere i dag. Er heldigvis ikke i situationen endnu. Men forventer det værste!
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 11:53   #16
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
selvtak nilla, og ja, det er altid rart at føle man kan handle lidt på forhånd

-vil også lige sige som popiea, nej, man kan nemlig ikke forlange at man skal flytte fra sin bolig MEDMINDRE man kan stille en billigere, bedre mm bolig til rådighed(kan ikke huske den specifikke lovgivning men mon ikke det er Serviceloven?)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 13:01   #17
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Men selvom vi ikke kan realisere nogen penge, selvom vi solgte huset - ville jeg så ikke stadigvæk ikke kunne få kontanthjælp, pga. mandens indtægt?
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 13:24   #18
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af nilla Se meddelelser
Men selvom vi ikke kan realisere nogen penge, selvom vi solgte huset - ville jeg så ikke stadigvæk ikke kunne få kontanthjælp, pga. mandens indtægt?
Hvis din mand har 550.000 i indkomst så er der stor sandsynlighed for at du ikke kan få nogen kontanthjælp, i hvert fald hvis i er gift.

Det er jo netop problemet for mange, hvor der har været 2 gode indkomster og man har købt hus udfra den forudsætning at man har 2 indkomster, og den ene så af en eller anden grund er tvunget til at søge kontanthjælp, så får de ofte ikke en krone og af den grund ender de som insolvente og kan ikke betale terminerne og ender på tvangsauktion.

Trist men sandt.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 13:27   #19
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Hvis din mand har 550.000 i indkomst så er der stor sandsynlighed for at du ikke kan få nogen kontanthjælp, i hvert fald hvis i er gift.

Det er jo netop problemet for mange, hvor der har været 2 gode indkomster og man har købt hus udfra den forudsætning at man har 2 indkomster, og den ene så af en eller anden grund er tvunget til at søge kontanthjælp, så får de ofte ikke en krone og af den grund ender de som insolvente og kan ikke betale terminerne og ender på tvangsauktion.

Trist men sandt.



Ragdoll
Tak Ragdoll, ja det er jo et frygteligt dilemma for os. Jeg antager at jeg i den situation må melde mig til en uddannelse - dem på Uni skal jo kun læses i 12 timer om ugen...
Men for pokker hvor er det øv. Kontanthjælpen ville have været nok til at vi lige præcist ikke gik konkurs hvis den situation rammer os
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-06-2010, 17:58   #20
Molly-1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 61
Styrke: 14
Molly-1 er ny på vejen
Prøv at søge efter pricipafgørelser i ankestyrelsen. Prøv at skrive friværdi i søgesøg eller emneord. Så frem kommer der en masse afgørelser vedrørende det at have hus og værdi general.

http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/

De kan ikke forlange at du skal sælge dit hus. Men du må ikke have omsættelig værdi for mere en kr. 10.000 pr. person, dvs. for ægtepar er gænsen kr. 20.000.
Molly-1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er det udelukket for en borger at modtage kontanthjælp, hvis pågældende ejer et hus e adman157 Politik og Samfund 8 15-11-2012 14:12
? om ejer bolig og kontanthjælp. c.l.e.o. Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 06-07-2012 09:40
Kontanthjælp når man ejer et hus Jupiter Alt det andet 12 17-01-2012 17:16
Når kommunen tager alt hvad man ejer mumle_mund Alt det andet 12 06-03-2009 19:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension