K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-01-2012, 22:47   #1
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Sletning af urigtige oplysninger

Jeg kan huske at vi tidligere har haft en større diskussion herinde om forkerte oplysninger skulle slettes eller berigtiges i en sag.

Mange mente at de bare skulle slettes, hvor jeg påstod at det måtte man ikke, men at man selvfølgelig skulle skrive i sagen at "ditten-datten" oplysning var forkert, og ikke måtte indgås i "en-eller-anden" vurdering.

Folk var også hurtigt fremme med at sige at de havde fået ting slettet i deres journaler...

Jeg kan så oplyse at jeg ubetinget havde ret! Man må IKKE slette i en journal, ikke engang selvom det er direkte forkerte oplysninger:

"Ankestyrelsen tiltrådte således nævnets afgørelse.
Begrundelsen var, at dansk offentligretlig lovgivning bygger på en forudsætning om, at alle dokumenter i enhver sag skal opbevares med henblik på arkivering og at myndighederne kun i meget begrænset omfang kan foretage kassation af sager eller dokumenter.


Principafgørelse nr. F-2-03 find den her: www.ast.dk og afgørelsen hænger sammen med denne lov:

"Ankestyrelsen lagde yderligere vægt på, at det følger af § 6, stk. 2 i Kulturministeriets bekendtgørelse nr. 554 af 31. maj 2001 om offentlige arkivalier og om offentlige arkivers virksomhed, at kassation af arkivalier først må finde sted, når der ikke længere er administrativt eller retligt behov for dem. Det følger videre af bekendtgørelsens § 7, stk. 1 og stk. 2, at Rigsarkivaren fastsætter nærmere regler om opbevaring og kassation af offentlige arkivalier og at kassation af arkivalier kun må finde sted efter de regler, der blev fastsat af Rigsarkivaren.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 00:15   #2
FedUp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2012
Indlæg: 25
Styrke: 13
FedUp er ny på vejen
Vil du have en medalje, eller måske en parade?

Jeg synes egentlig du begynder at fremtræde lidt usympatisk herinde...
FedUp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 00:23   #3
Priks
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-06 2010
Lokation: Odense
Alder: 45
Indlæg: 264
Styrke: 14
Priks er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FedUp Se meddelelser
Vil du have en medalje, eller måske en parade?

Jeg synes egentlig du begynder at fremtræde lidt usympatisk herinde...
Ej hold da op. Kan du ikke tage den over privatbeskeder med Ricky, hvis du har en personlig mening om ham du skal ud med? Fjollet ligefrem at oprette en dobbeltprofil til formålet.
__________________
Førtidspensionist pr. 1. februar 2012
Priks er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 00:27   #4
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 00:36   #5
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
I Gunvors tråde findes rigtig meget god og grundig information om emnet :-)

Ricky, bare så lige lidt beklageligt, at kommuner så lige kan miste de første 3 år af ens sag... ikke helt inden for emnet, men helt ærligt!
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 00:42   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
I Gunvors tråde findes rigtig meget god og grundig information om emnet :-)

Ricky, bare så lige lidt beklageligt, at kommuner så lige kan miste de første 3 år af ens sag... ikke helt inden for emnet, men helt ærligt!
Enig... De er ikke altid for spidse til sådan noget....
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 01:01   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, for den DOKUMENTATION....

Kære Ricky

Fordi det er væsentligt for os at forstå HVORFOR lovgivningen er udformet på den måde.

Det er vores egen retssikkerhed der bliver beskyttet på den måde.

Ubehageligt, hvis nogen i systemet noterer noget forkert efter vores mening.

Men her kommer jo vigtigheden i vores ret til aktindsigt!
Som er en lovbunden regel på 10 kalenderdage.

Her har vi så muligheden for at skrive vores mening. I en hvilken som helt offentlig journal.

Mange hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 01:08   #8
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg forstår til fulde motivet med at man gerne vil have urigtige oplysninger ud af en sag... Det var ikke så meget det den gamle diskussion gik på, mere om man måtte/ikke måtte :-)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 07:10   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Ricky

Denne tråd havde måske været mere berettiget i den tråd du tidl. omtalte, hvor diskusionen foregik.

Jeg vil henvise til flg. tråd, der konkret anviser lovgivningen på området:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=17891

hvor Persondatalovens § 37 eksplicit omhandler rettigheder til at anmode om korrektion af urigtige el. vildledende oplysninger i forhold til den offetnlige forvaltning.

Denne 37 § omhandler derfor den bagudrettet funktion, dvs. når skaden er sket, og man gerne vil have ændret sådanne urigtige el. vildledende oplysninger.

Den fremadrettet § 5, stk. 4 i Persondataloven er også gældende, som lyder sådan:

Citat:
Behandling af oplysninger

§ 5. Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god databehandlingsskik.

Stk. 4. Behandling af oplysninger skal tilrettelægges således, at der foretages fornøden ajourføring af oplysningerne. Der skal endvidere foretages den fornødne kontrol for at sikre, at der ikke behandles urigtige eller vildledende oplysninger.

Oplysninger, der viser sig urigtige eller vildledende, skal snarest muligt slettes eller berigtiges.
Dvs. her tales der om det offentliges egenkontrol forud for behandling af oplysninger.

Ligeledes vil jeg gerne have henvist til phhmw tidl. tråde, hvor han fremlægger de forsk. love/bek./ect. retsfunktion i forhold til hinanden:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=5640&highlight=love #6

I forhold hvilken lov, der har retspraksis frem for en anden (en principafgørelse er ikke en lov), så Persondataloven dækkende for området omkr. behandling af data iflg. § 1, stk 1 og 2.:

Citat:
§ 1. Loven gælder for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages ved hjælp af elektronisk databehandling, og for ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register.

Stk. 2. Loven gælder tillige for anden ikke- elektronisk systematisk behandling, som udføres for private, og som omfatter oplysninger om personers private eller økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden. Dette gælder dog ikke reglerne i lovens kapitel 8 og 9.
Der er en rk. undtagelser, men i forhold til SDP-sager, fleksjob og FP omhandler de ikke disse medmindre stk. 1 ikke er opfyldt.

Den principafgørelser Ricky drager frem her omhandler envidere specifik en bekendtrøelse i Kulturmininsteriet, som på alm. dansk omhandler Rigsarkivet, hvor vores FP- , fleksjob og SDP-sager forhåbentlig ikke havner.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 10:48   #10
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Nej det gør de forhåbentligt ikke, men det er rigsarkivet (og deres nisser, hihi) som jo bestemmer hvad der er værd at gemme, og hvad der ikke er.

Og nej en principafgørelse er ikke en lov, men det er principafgørelserne som bestemmer hvordan lovene SKAL tolkes på det sociale område...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Persondataloven: sletning af urigtige oplysninger gunvor Den nyttige viden vi alle har 15 24-07-2017 21:36
Kan man slette urigtige oplysninger i journal? Teletrold Alt det andet 5 04-04-2013 13:19
urigtige oplysninger i journal pinballs Dit og Dat 18 08-07-2009 01:20
Urigtige oplysninger lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 40 02-12-2007 18:02
§20-spørgsmål om at få fjernet urigtige oplysninger zuza Nyt om loven 3 29-10-2007 20:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension