K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-12-2010, 17:12   #21
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sniffeline Se meddelelser
Jeg mener stadig det er en bedre ide, at sende kontanthjælpsmodtagere ud og lave noget nyttigt, selvom det betyder at arbejdet bliver "taget" fra andre.
Med andre ord lønmodtagere skal bare være tilfredse så længe de bliver aflønnet til kontanthjælpssatsen.
Du er vel klar over det er konsekvensen af dit standpunkt.
lønmodtagere vil blive afskediget og efterfølgende tvangsaktiveret til kontanthjælpssatsen.
Den økonomiske vinder er dig , der dermed får leveret en vare eller serviceydelse billigere end i dag.
Jeg kan godt forstå du synes det er en go' idé.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
Så længe, det er "helt reelt arbejde", der skal urføres under alle omstændigheder, synes jeg, det er til man får et andet job - eller samfundsøkonomien bedres.
Man får jo aldrig tilbudt et job på normalle lønvilkår hvis din usolidariske tanke bliver ført ud i livet.
Hvordan skal en selvstændig gartner eller lønarbejder nogensinde kunne konkurrerer med en af ”dine” kommunale slavearbejdere.
Folk vil blive fyret an mas hvis denne tankegang bliver ført ud i livet. Ja det er faktisk allerede sket indenfor de brancher hvor omtalte politik er blevet praktiseret.

Sidst redigeret af halse; 16-12-2010 kl. 17:35.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 19:19   #22
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Med andre ord lønmodtagere skal bare være tilfredse så længe de bliver aflønnet til kontanthjælpssatsen.
Du er vel klar over det er konsekvensen af dit standpunkt.
lønmodtagere vil blive afskediget og efterfølgende tvangsaktiveret til kontanthjælpssatsen.
Den økonomiske vinder er dig , der dermed får leveret en vare eller serviceydelse billigere end i dag.
Jeg kan godt forstå du synes det er en go' idé.
Jeg skrev i mit tidligere indlæg skal det være indenfor rimelige grænser. Men jeg kan godt præcisere. Selvfølgelig skal arbejdet udføres til den løn, der er gældende indenfor området. Dvs. at jeg ikke mener at kontanthjælpsmodtagere skal udfører en 37 timers arbejdsuge for det beløb de på nuværende tidspunkt får.

Hvis kontanthjælpssatsen er eks.vis 6000,- om mdr. kunne man regne ud, hvor mange timers arbejde det ville svare til.

Desuden har jeg ikke råd til at modtage nogen form for serviceydelse, da jeg pt. ikke er i besiddelse af en krop, der kan tjene penge.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 22:40   #23
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af sniffeline Se meddelelser
Selvfølgelig skal arbejdet udføres til den løn, der er gældende indenfor området. Dvs. at jeg ikke mener at kontanthjælpsmodtagere skal udfører en 37 timers arbejdsuge for det beløb de på nuværende tidspunkt får.
Det vil betyde lønarbejdere i Danmark kun skal aflønnes til mindstelønen , skulle man følge dit forslag.
Bevares det er lidt bedre end jeg oprindeligt opfattede dit indlæg , men stadig helt uacceptabelt.

Langt de fleste arbejdere på det private arbejdsmarked får i dag en løn der ligger over overenskomsten , det kan de fremover glemme alt om hvis de skal konkurrere med kommunale kontanthjælpsmodtagere på mindsteløn.

Og hvad med pension og anciennitet som man opererer med inden for det offentlige , er du villig til at betale for det. Eller skal de alle sammen aflønnes på laveste løntrin. I så fald kan mange offentligt ansatte også begynde at se sig om efter et nyt job eller gå ned i løn , valget er frit.

Citat:
Oprindeligt indsendt af sniffeline Se meddelelser
Desuden har jeg ikke råd til at modtage nogen form for serviceydelse, da jeg pt. ikke er i besiddelse af en krop, der kan tjene penge.
Køber du heller aldrig nogen former for varer? Hvordan overlever du?
Kontanthjælpsmodtagere bliver i dagens Danmark også brugt i produktionsapparatet , så du kan få dine vare billigst muligt. Husk at sige tak til kontanthjælpsmodtageren hver gang du køber et af hans billige produkter.
Eller synes du der skal være en forskel på om man tager arbejde fra folk der er ansat i servicefagende , eller folk der er ansat i en produktionsvirksomhed?

Nå , men jeg må jo tage udgangspunkt i at du aldrig , hverken køber varer eller serviceydelser ( hvor lidet troværdigt det end lyder ) , og dermed påstået ikke selv vil få en økonomisk fordel ud af det.
Det behøver du sådan set heller ikke for at profitere på disse menneskers bekostning.
Bare du eller din ægtefælle har en eller anden form for skattepligtig indtægt vil i få en økonomisk gevinst.
Det offentlige køber/leverer masser af serviceydelser og varer , og dermed kan du og din ægtefælle spare penge over skattebilletten , når lønomkostningerne bliver holdt kunstigt nede. Men det var vel også den oprindelige tanke , var det ikke?
Prisen skal så afholdes af landets kontanthjælpsmodtagere , og lønarbejdere der er ansat inden for pågældende områder.

Sidst redigeret af halse; 16-12-2010 kl. 22:56.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 22:49   #24
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Synes det helt absurd forslag, hvad bliver det næste at ledige skal ud og samle hunde****e op eller fjerne sne for den sags skyld.

At rydde alt slags ukrudt må kommunen betale sig fra, ligesom de betaler folk for alt andet. Det her er grov udnyttelse af ledige.

Synes det iden grad er at ydmyge ledige, der måske i forvejen har det svært nok.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-12-2010, 23:02   #25
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Jeg tror, produktiv aktivering kan være et skridt på vejen mod flere jobs, netop fordi produktiv aktivering synliggør jobs, der hidtil ikke har været lige til at få øje på, fx fordi de står i bjørnekloens skygge.

Jeg kender to, der i øjeblikket er i aktivering. Den ene er en ufaglært, der er kommet med på snerydningsholdet. Efter nytår fortsætter han snerydning, ukrudtsbekæmpelse og græsslåning mm.- som ansat i et privat firma. Han fik chancen - og greb den. Altså samme arbejdsfunktion som i aktiveringsjobbet, men 1. januar som lønmodtager i en privat virksomhed.

Den anden, jeg kender, har en længerevarende uddannelse bag sig, og er nu i aktivering i en privat virksomhed, der har fået til opgave at løse en specielopgave for et udenlandsk firma. Aktiveringsjobbet omfatter samarbejde med andre private virksomheder i DK. 1. februar starter hun job i en af disse samarbejdende virksomheder - fordi hun fik chancen - og greb den. Igen et eksempel på, at produktiv aktivering kan skabe jobs. Her i form af specialopgaver, der kan tilføre danske virksomheder nye ordrer.

Jeg vil på ingen måde kalde det slaveri, men et skridt på vejen til et job i stedet for en aktivering. Og ja, det er billig arbejdskraft, men som jeg tidligere har skrevet, synes jeg, vi alle må yde efter formåen - til gengæld for den indtægt - velfærdssamfundet udbetaler - lige meget, hvad ydelsen hedder. Og gribe chancen, hvis den byder sig. Det vil også få mere gang i hjulene i erhvervslivet - og Danmark har brug for det - lige nu og her.

Hvor mon pengene skal komme fra i fremtiden? Den offentlige sektor er virkeligt trængt i øjeblikket. Nye jobs, der hidtil ikke har været så synlige, er det guld værd at slå en klo i - også selv om det ikke er i en bjørneklo.

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 16-12-2010 kl. 23:12.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 01:50   #26
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Jeg er ikke tvivl om at ”produktiv aktivering” som du så smukt kalder det , har nedlagt betydeligt flere jobs end de har skabt.
Derudover er der hele problematikken omkring løn og arbejdsforhold.
Udfører folk et reelt stykke arbejde , skal de også have ordnede lønforhold FRA DAG 1. Ikke først efter et halvt eller helt år på kontanthjælp.

De eksempler du kommer med dokumenterer på ingen måde at tvangsaktiveringen har skabt nye jobs. Der var såmænd nok blevet ansat nye medarbejdere i de 2 pågældende firmaer under alle omstændigheder.
Særligt i dit første eksempel er det jo åbenlyst at der under alle omstændigheder var blevet ansat endnu en medarbejder , formentlig bare en anden.
Der er jo tale om helt konkrete arbejdsopgaver som arbejdsgiveren skal have udført for sig.

Det andet eksempel er sværere at vurderer da du er knap så detaljeret i beskrivelsen af jobfunktionen. Men din beskrivelse giver indtrykket af at hun har brugt aktiveringen til at udbygge sit netværk , og derigennem fået et job i en anden virksomhed.
Det er selvfølgelig en succeshistorie for hende personligt , men vel næppe for kollegaen uden dette netværk der blev "snydt" for jobet grundet hende.

Men jeg vil da gerne vedkende at der findes eksempler på at en arbejdsgiver pludseligt har set lyset , og opdaget et behov for en ny jobfunktion i virksomheden , efter at have haft en aktiveret i beskæftigelse.
Mit indtryk er bare at det sker forholdsvist sjældent. Og i det samlede regnskab er jeg slet ikke i tvivl om at aktivering afvikler betydeligt flere jobs end de skaber.
Arbejdsgiverne ved i reglen godt hvilke medarbejdere de har brug for.

At folk er blevet fastansat efter et aktiveringsforløb , er ikke det samme som at aktiveringsforløbet i sig selv har skabt et nyt job.
Var jeg arbejdsgiver med blakket moral og behov for en ny medarbejder , ville jeg da også først have ham gående gratis på aktivering inden jeg ansatte ham.

Sidst redigeret af halse; 17-12-2010 kl. 03:08.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 08:06   #27
sniffeline
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2010
Lokation: Danmark
Indlæg: 145
Styrke: 15
sniffeline er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Det vil betyde lønarbejdere i Danmark kun skal aflønnes til mindstelønen , skulle man følge dit forslag.
Bevares det er lidt bedre end jeg oprindeligt opfattede dit indlæg , men stadig helt uacceptabelt.
Jeg har ikke talt om mindsteløn. Du drager her dine egne konklusioner.
Jeg er enig med dig i, at sådan som det foregår idag, er uacceptabel. Som jeg skrev: Hvis kontanthjælpssatsen er eks.vis 6000,- om mdr. kunne man regne ud, hvor mange timers arbejde det ville svare til. Jeg skulle måske ha' tilføjet: udregnes udfra en gennemsnitlig timeløn indenfor faget.




Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Køber du heller aldrig nogen former for varer? Hvordan overlever du?.
Jeg "nasser", suger på lappen, lever af almisser og affald. Udfyld selv resten.......


Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Nå , men jeg må jo tage udgangspunkt i at du aldrig , hverken køber varer eller serviceydelser ( hvor lidet troværdigt det end lyder ) , og dermed påstået ikke selv vil få en økonomisk fordel ud af det.
Det behøver du sådan set heller ikke for at profitere på disse menneskers bekostning.
Bare du eller din ægtefælle har en eller anden form for skattepligtig indtægt vil i få en økonomisk gevinst.
Det offentlige køber/leverer masser af serviceydelser og varer , og dermed kan du og din ægtefælle spare penge over skattebilletten , når lønomkostningerne bliver holdt kunstigt nede. Men det var vel også den oprindelige tanke , var det ikke?
Prisen skal så afholdes af landets kontanthjælpsmodtagere , og lønarbejdere der er ansat inden for pågældende områder.
Mit forslag har intet at gøre med at jeg ønsker "en økonomisk gevinst". Den tanke ligger mig utrolig fjernt.

Mit forslag var tiltænkt, de menneskelige værdier, der kan ligge i at have noget nyttigt at stå op til, som kontanthjælpsmodtager.

Som jeg skrev indledningsvis: I øvrigt ville jeg hellere ud og gøre noget nyttigt, istedet for at sidde hos en privat aktør, og finde ud af hvilken fugl jeg er.

Jeg tog udgangspunkt i hvordan jeg selv ville ha' det, hvis jeg skulle aktiveres.

At systemmet er forkert skruet sammen nu, kan vi hurtigt blive enige om. Men at det kan ændres til det bedre, er åbenbart umuligt.
sniffeline er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 10:05   #28
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Med fare for at dette kan misforståes, vover jeg alligevel at kommentere.
Alle har ret til at have deres egen mening og ret til pension, men må indrømme at på mig virker denne tråd som en rød klud - undskyld!


I min verden kan jeg ikke forlange arbejdsindsats fra andre som jeg ikke kan levere selv - og aldrig har kunnet. Folk bliver aktiveret med ting der slet ikke matcher deres person eller overskrider deres grænser. Indimellem aktiveres man uden hensyntagen til helbredet.
Er sikker på at fjernelse af bjørneklo hurtigere end hurtigst, bliver camufleret så det bliver til en pengemaskine for kommunen.

I min verden lugter "bjørneklo forlslaget" af at: selvfølgelig skal jeg have et nyt organ når mit eget organ ikke virker, og det er helt ok at jeg ikke selv er organdoner.
Jeg vil ikke være bekendt at byde andre endnu en meningsløs aktivering, og da slet ikke ideer hertil. Kommunerne er kreative nok, så de behøver ikke hjælpes på vej.

Forslaget vil også skabe en ny gruppe mennesker som kun arbejder få timer med deraf misundelse som i dagens danmark findes i stor stil.
Ærgeligt nok at dem som er medmenneskelige IKKE bliver misundt eller allerbedst levet op til.

Sidst redigeret af hobby4me; 17-12-2010 kl. 11:58.
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 12:35   #29
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
sniffeline hvis den økonomiske gevinst slet ikke interesserer dig , hverken personligt eller i kommunalt regi , hvorfor i alverden så ikke få arbejdet udført af en profesionel virksomhed hvor medarbejderne er aflønnet efter alle kunstens regler.
Så er du medvirkende til at understøtte en branche , skabe vækst og nye arbejdspladser i stedet for at undergrave branchen.

Med hensyn til at de arbejdsløse skal have noget ”fornuftigt” at stå op til. Det tror jeg ærlig talt de klarer fint selv. Men vendingen bliver ofte brugt af folk der har til hensigt at misbruge eller ydmyge dem.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 16:02   #30
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sibt Se meddelelser

Da jeg fik min pension, så var der vedlagt en folder med de muligheder jeg havde som pensionist i kommunen.

Jeg kan uden videre ringe til kommunen, og for en pris af 70 kr. i timen, kan jeg få en KH modtager ud, eller flere for den sags skyld. Til lidt havearbejde, til lidt ekstra rengøring til lidt malearbejde hist og pist. 70 kr, det er da billigt, så skide være med de små selvstændige virksomheder der prøver at overleve, skide være med at spørge KH modtagerne for det er da rimeligt at noget skal de da lave for deres ydelse, uden rettigheder som pension og sygedagpenge, eller muligheder for at optjene timer i A-kassen så de KAN komme ud af KH systemet. Fair nok, ikke?
.

Det er ikke første gang, jeg herinde støder på omtalte folder - sidste gang var den fra Holbæk kommune. Jeg har aldrig hverken set eller hørt om en sådan i min kommune (Hovedstaden), og vil meget gerne høre, om andre kommuner/hvilke, yder den service?

Og her diskuterer vi så ikke selve indholdet af brochuren - den fra Holbæk var temmelig venligsindet, og berettede så vidt jeg erindrer, om ting man kunne søge økonomisk hjælp til og anden nyttig info for en nybagt FP.

ENDNU et eksempel på, at der er helt enormt forskel, i dette latterligt lille land, på hvilken information og hjælp man får, afhængigt af geografisk placering.

( Slavearbejdet - yes, VÆK med l****t!)
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledige fleksjobbere skal dokumentere at de er jobsøgende 2 gange om ugen Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 28 12-02-2013 18:23
SF Ledige fleksjobbere skal ikke miste ledighedsydelsen supersus Politik og Samfund 6 01-07-2012 12:38
Ledige skal bidrage til regeringens skattereform Webmaster K10 Nyheder 0 27-05-2012 11:10
Vil oppositionen være med til at bekæmpe fattigdom? buster Politik og Samfund 5 11-03-2010 10:37
Hjort skal svare på, hvad han vil gøre for ledige fleksere zuza Politik og Samfund 11 20-02-2008 13:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension