K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2009, 17:30   #11
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Det er efterhånden svært at finde ud af hvilke betingelser der skal være opfyldt for at få noget dækket under §100. Men det er ikke en betingelse at man har flexjob, pension, invaliditetsydelse ect. Man skal have et varigt fysisk eller psykisk handicap, merudgifter på over 6000, kr om året. Men hvis du leder lidt her på siden eller i det hele taget, vil du opdage at der er kommet mange spøjse afgørelser fra ankestyrelsen om hvem og hvad der dækkes.

Kan kun opfordre til at man prøver at søge, og ikke tager et nej for et nej.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 17:33   #12
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hej Velcro.

Ja du har meget ret i det hele:-)
Jeg har allerede søgt på nettet og blev endnu mere forvirret:-) så du har uden tvivl ret i at man nok bare skal søge og se om der kommer noget godt ud af det:-)

Men tak for dine svar.

MVH Chnevide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2009, 02:21   #13
wipo
Føler sig hjemme på K10
 
wipos avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-07 2009
Lokation: Assens
Indlæg: 31
Styrke: 15
wipo er ny på vejen
Hej
Her er et link til Sundhed.dk ang. tilskud

https://217.16.103.43/Artikel.aspx?id=29545.136

Når du køber medicin på recept, betaler den offentlige sygesikring ofte en del af udgiften. Som forbruger får du i dag automatisk tilskud til medicin, når du har købt tilskudsberettiget medicin for mere end 820 kr. om året. Tilskuddet bliver større, jo større dine samlede medicinudgifter er.

Det almindelige tilskud bliver regnet fra den dag du køber medicinen første gang og bliver beregnet automatisk,hver gang du køber.

Fandt lige et link med kronikertilskud
http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1...?artikelID=871

Sidst redigeret af wipo; 24-09-2009 kl. 02:29. Årsag: exter link
wipo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2009, 03:49   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af Lifeat40 Se meddelelser
Jeg er på kontanthjælp og bruger over 1000 kr pr mdr bare på Valdoxan som er et nyt middel mod depression.....så nyt at det ikke er godkendt til tilskud via det normale sundhedssystem....hedder vist ctr-register.
Er der nogen der ved om kommunen beregner tilskuddet efter husstandsindtægt eller kun efter de penge jeg har ? Bruger desuden også penge på andet medicin da jeg har kroniske smerter pga arbejdsskade.
Hilsen Mig
Ja, kommunen kan give tilskud, men du skal oplyse om udgifter osv.

Du kan læse loven her:

Citat:
Sygebehandling m.v.

§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne.

Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem.

Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.
Det er i lov om aktiv socialpolitik, som jeg fandt under nyttige links øverst på siden.

https://www.retsinformation.dk/Forms...d=113596#Kap10

Og jo, man bruger husstandsindtægten og udgifter. Børn er eks. også udgifter, men får jo også tilskud.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2009, 07:53   #15
kelstrup
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-08 2009
Lokation: odsherred
Indlæg: 40
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
kelstrup er ny på vejen
Hej.
Min kæreste er på uberettiget 1/2 kontanthjælp eftersom kommunen ikke mener man fejler noget med diskousprolaps og dårligt hjerte....
Nå men han får betalt sin medicin af kommunen, da han ikke selv har råd til at afholde udgiften, så mit råd er : søg på en enkeltydelse.
kelstrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2009, 00:32   #16
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis du får en enkelt-tilskudsbevilling fra Styrelsen så check startdatoen. Jeg fik min dato tilbageført, så al den medicin, jeg havde købt til fuld pris også blev efterreguleret.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2009, 20:37   #17
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Exclamation Merudgifter til medicin på kontanthjælp

Hej. Da jeg var på kontanthjælp, efter at sygedagpenge standsede, da søgte jeg om en medicinbevilling på en enkeltydelses blanket, kan printes og udskrives på nettet i de fleste kommuner, de vil dog gerne se dokumentation i form af CTR udskift fra apotek, men det er vel ikke et problem i dit tilfælde.?

Kroniker tilskud har intet med kontanthjælp/sygedagpenge/førtidspension at gøre, det kan din læge søge som der er skrevet tidligere, når du bruger over 15.000 kr om året på medicin.

Merudgiftydelse efter § 100, kan også søges uanset ens økonomiske grundlag er kontanthjælp eller førtidspension, der søges der kun til ekstra udgifter i forbindelse med et handicap. Dog meget svært at blive klog på denne § 100.

Og som nogen skriver kan din behandler søge om en enkeltansøgning til det medicin du får, som ikke er berettiget til tilskud.

Når du søger en § 100, skal du og sagsbehandler udfylde et samtaleskema, omkring hvad dit problem består i, og hvad der er svært i forhold til dit handicap, om du kan fungere i hverdagen med indkøb, transport, om du modtager hjælp i hjemmet, enten fra kommunen eller venner/familie.
Du skal også have gjort klart, hvad det er du søger efter denne § 100, det kan være du er flyttet i handicap venlig bolig med høj husleje, at du bruger flere penge på taxa, fordi du ikke kan køre med offentlige transportmidler, at du skal have hjælp til have arbejde, vindues pudsning, medicin, at nogen handler ind for dig. Måske ekstra meget varme, fordi du er længe om at tage tøj på efter bad, specielle sko, osv.
Der er et grænsebeløb som hedder 500 om mdr, min 6000 på et år. Men det kan godt være højere. Så udløser det mere i udbetaling pr mdr, hvis det er højere.
Dine udgifter hvis du søger om denne § 100, skal ikke dokumenteres men sansynlig gøres.

Håber at det hjalp dig lidt. Kh Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2010, 18:36   #18
pruttenQ34
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2008
Indlæg: 303
Styrke: 17
pruttenQ34 er ny på vejen
hejsa jeg har også lige søgt om enkeltydelse om næste måneds medicin da den koster mig 1477kr som jeg simpelthen ikke har...da mit nye tilskuds år lige er startet forfra...samtidig søgte jeg om hjælp til resten af året...jeg har fået medicinbevilling frem til d 21 okt ...hvor jeg så skal søge igen:-)

ps jeg har astma
pruttenQ34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2010, 18:58   #19
Spunk
Føler sig hjemme på K10
 
Spunks avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2010
Lokation: Varde kommune
Alder: 42
Indlæg: 49
Styrke: 15
Spunk er ny på vejen
Undskyld jeg lige blander mig, men..

Jeg er lige nødt til at høre, da jeg ikke lige kan finde rundt i junglen..

Jeg fik på apoteket af vide at jeg kun kunne få kronikertilskud, hvis jeg havde en udgift på 16000 og et eller andet på medicin, og det når jeg aldrig op på da sygesikringen jo æder en del. Men samlet set har jeg udgifter for mellem 10 og 12000kr om året, efter tilskud.
Så kan jeg vel ikke søge kronikertilskud?

Jeg har skullet aflevere en masse papirer til min sagsbehandler, som ville søge tilskud til mig efter en paragraf et eller andet, som hun mente jeg ihvertfald var berettiget til, så har eg da i det mindste den.

Men det kronikertilskud der, det forvirrer mig altså..
__________________
fra Spunk, Førtidspensionist pr. 1/8-11, efter 11 år i systemet.
Spunk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2010, 20:46   #20
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Når man kigger på sin kvittering fra apoteket, så registrerer de en CTR-saldo som altid er langt højere end den pris man skal betale.
Hvis det ser ud til at man er på vej mod en CTR-saldo på lidt over 15.000, så skal man (= egen læge eller behandler) søge kronikertilskud.

Det betyder blot at egenbetalingen ikke kan komme til at overstige 3490 kr. pr. året. Når man har dette, så kan man på de fleste apoteker lave en ordning om at betale et fast månedligt beløb så man ikke får for høje udgifter i enkelte måneder.

På denne måde er det kun hvis man køber håndkøbspræparater eller helt nye produkter der endnu ikke er godkendte til sygesikringstilskud, at man kan få medicinudgifter over 3490 kr. årligt.

Så alle der jer der siger "jeg har udgifter for over 1000 kr. pr. måned": tjek om CTR-saldoen er på vej mod loftet og få søgt kroniker.

(dette er dog en sandhed med modifikationer, da der findes flere tilskud lægen eller behandleren kan søge for at nedbringe dine medicinudgifter. Jeg nævner i flæng enkelttilskud, klausuleret tilskud og tilskud til næstbilligste præparat)
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
medicintilskud kandetbliveved Alt det andet 17 05-11-2009 21:12
Medicintilskud BettinaJensen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 11-08-2009 12:44
Medicintilskud? Risa At søge førtidspension 1 06-08-2009 23:39
Medicintilskud Mariepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 25-02-2008 19:29
Medicintilskud? Krammemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-11-2006 11:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension