K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-03-2010, 09:29   #1
Tilt
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Tilt er ny på vejen
hvordan funger det ?

Hej Alle,
Har fået fgl. besked fra sagsbehandleren.
"Som jeg tidligere har oplyst, går der ca. 1 mdr. fra jeg sender sagen over i forhold til afgørelse om sagen kan rejses til pension, og til du modtager besked herom. Jeg sendte sagen over den 11.02.2010, så jeg formodet senest midt i marts, at du får meddelses på, om din sag kan rejses til pension, hvorefter der kan gå 3 mdr. førend der foreligger en afgørelse på, om der kan tilkendes pension."
Kan oplyse at jeg endnu intet har hørt der fra hvor sagsbehandleren har sendt den hen.
trode det var sådan at når Sagsbehandleren havde haft den med på teammøde og sendt den vider, at det var der fra de havde 3 måneder til at komme med en afgørelse.
Det er iøvrigt en §18.

Mit spørgsmål hvad er den normale / rigtige sags gang ? og hvad er mine rettigheder ?
Tilt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 09:54   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det er lidt forskelligt hvad det hedder i de forskellige kommuner , men der er et led før pensions nævnet når man indstilles af sagsbehandler her i min kommune hedder det gruppen for behandlings og støttetilbud, der sender sagsbehandler det hen og her kigger de så på den , i min sag tog det lidt under en måned, så fik jeg et brev fra dem om at de ikke vurderede at der var nogen arbejdsevne og de sendte den videre til pensions-nævnet hvor den så skulle behandles og dette kunne tage op til tre måneder (så det er der den tæller med de 3) men samtidig havde de sat dato på for hvornår de behandle min sag samt et telefonnummer jeg kunne ringe til hvis jeg ønskede at udtale mig til pensionsnævnet.

Og så stod der så at når de havde truffet afgørelsen havde de 4 uger til at få sendt mig svaret (men håber da at de lige gider slå på tråden )

Sådan er det foregået i de fleste sager jeg kender til hvor man er indstillet af kommunen ...

Så jeg kan forestille mig at der hvor din sag ligger nu er det sted som her i min kommune hedder behandlings og støttegruppen
  Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 10:14   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Det er den normale sagsgang med din sag, da den er efter §18. Først laver sagsbehandleren sit arbejde, med ressourceprofil og lægeoplysninger m.m, i det hele taget laver han/hun sagen helt færdig incl. partshøring af din ressourceprofil. Derefter sender hun den til det nævn/udvalg ( i min kommune er det borgerservice) der gennemgår sagen og afgør om du skal indstilles til pension eller om der fortsat er mangler af oplysninger, behandlingsmuligheder m.m. Derefter går sagen enten tilbage til sagsbehandler hvis der er mangler, eller også til pensionsudvalget/kommunalbestyrelsen. I dèt øjeblik det er bestemt at din sag overgår til behandling af pension har kommunen præcis 3 mdr. til at træffe en afgørelse.

Så de 3 mdr. gælder først når udvalget/nævnet/borgerservice har afgjort at sagen skal videre til pensionsnævnet - hvor længe de må være om det, det udvalg/nævn/borgerservice der først får din sag er der ingen bestemt tidsgrænse på.

Ved § 17 går sagen direkte til behandling af pensionsspørgsmålet, altså udenom det udvalg/nævn/borgerservice) der gennemgår sagen for evt. fejl og mangler, da § 17 altid er på det foreliggende i sagen.

Du skulle gerne få et brev - i min sag tog det alt i alt 14 dage.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 10:17   #4
Tilt
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Tilt er ny på vejen
Takker for dit hurtige svar.
Det kan dog undre mig lidt, at når først ens sagsbehandler vurder at det er pension, efter at have fået en udtales fra lægekonsulenten, hvor efter hun har haft den med på team møde, hvorfor så den ekstra instans ? det lyde jo som om at hvis den instans også beslutter at sende den til vider til pensionsudvalget så er det nærmest en formalitet i det jeg da dårligt kunne forstille mig at de forskellige instanser i kommunen modarbejder hinanden.
Tilt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 10:55   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er også en formalitet! I min sag kom sagen på teammøde/pensionsteam som så godkendte sagen og sendte den videre til socialudvalget. Hos os er socialudvalget dem der står for det juridiske i sagen. Når sagen når socialudvalget, så får man brev om at sagen er overgået til reglerne om førtidspension, og at de har 3 måneder til at afgøre/lukke sagen.....

Så kort fortalt, så laver sagsbehandleren alt benarbejdet, pensionsteamet godkender - eller indstiller til afslag, der efter kommer sagen til sidste instans som så lukker sagen juridisk.

Du er nok der hvor du venter brev fra sidste instans, at sagen er modtaget og nu overgår til reglerne om førtidspension og at de har 3 mdr.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 17:30   #6
Tilt
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
Tilt er ny på vejen
Jeg spurgte min sagsbehandler om en status på hvor langt sagen var i systemet, og her er svaret så.
"Jeg kan godt forstå din frustration over at du ikke har hørt noget, men jeg har ikke noget med den videre behandling af din pensionssag at gøre.
Du kan kontakte faglig koordinator i Rådgivningsenheden, og forhøre dig om din pensionssag."


Jeg ringede så til den faglige kordinator og fik at vide at de havde modtaget den men de havde ikke set på den endnu da der var mange sager og vedkommende kunne heller ikke give nogen svar på hvornår det ville blive min tur.

Det kan da ikke passe at der ingen maximal svartid er her ?
kunne læse i en anden tråd at hvis man er uheldig så kan den ligge i den instans i 1år eller sågar endnu længer, det kan da ikke passe vel?

Min sagsbehandler sagde til mig ved den sidste møde jeg var nede til at hun regnede med at jeg ville få svar på pension medio april, men det kan jeg da regne ud at den ikke holder.
Tilt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 18:00   #7
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Alt kan jo ske nu. Tror nu ikke der går et år eller mere. Men den rådgivningsenhed kan jo være ramt af sygdom og/eller restferie folk skal holde. Kan godt forstå du er irriteret, men hellere lidt ventetid og så vide at sagen er i orden til pensionsnævnet. Et afslag er minimalt at få, når først rådgivningsenheden har sagt god for sagen.

Ellers er der jo mulighed for §17, men så er risikoen for afslag vist nok større.

Så tålmodighed lidt endnu, det er ikke midt i april endnu.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2010, 18:59   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Man kan ikke sige noget om noget...
Nogle får svar efter en uge på trods af arbejdspukkel, andre får svar efter 14 dage og nogen efter 2 mdr. Så måske passer medio April meget godt.
LIGE mht til ventetid kan man ikke bruge andres erfaringer til så meget, da det ikke engang kan give et fingerprej og vi kommer fra forskellige kommuner (ja okay, der er også store forskelle I samme kommune!)....

Men jo, det er frygteligt med den sidste ventetid, faktisk helt umenneskeligt!!

DOG har jeg aldrig hørt om nogen sager der ligger i årevis, når de først er nået til socialudvalget og dermed den afsluttende fase!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2010, 10:27   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Tilt,

Den faglige koordinator / rådgivnings enheden skulle jo være dem med "ben i næsen" til at få din sag videre til social udv. og pensionsn., så når først de når til din sag så går det sikkert stærkt. Jeg har selv min sag ved en FKér og hun ligger ikke på laurbærerne, når først dokumenterne som hun har bedt om er kommet så fyrer hun dem videre til lægekonsulenten. Nu har jeg bedt hende om en tidsplan på min sag, så det bliver spændende, for det er jo snart sommerferie i offenligt regi .

Som Ingrid siger vær tålmodig.

Helene, du siger at social udv. indstiller til pension eller afslag på samme, er det ikke den faglige koordinator, der gør dette i første omgang. ?

Held og lykke Tilt, kender ikke din sag, men bliv ved din §18, det er klart bedre efter hvad jeg har lært på K10

Kh. EE, der selv går efter §18.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan gør man? adaucke Spørgsmål ang fleksjob 8 29-01-2013 19:18
Hvordan har I det..... Zastrow Politik og Samfund 19 15-10-2011 05:49
hvordan gør jeg? buster Alt det andet 6 31-07-2010 08:58
Hvordan funger det med arbejdsprøvning DaisyBoo Spørgsmål ang fleksjob 4 10-02-2010 17:47
hvordan forløber arbejdsprøvning og hvordan forholder jeg mig vonsyld Din historie 5 22-03-2007 19:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension