K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-06-2012, 12:56   #1
Fedora
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2010
Lokation: Aalborg
Indlæg: 16
Styrke: 14
Fedora er ny på vejen
Hjælp ang. tvangsindlæggelse

Jeg har en ven som bl.a har skizotypi. Han er ved at være så langt ude i et alkohol misbrug, at der fra alle sider (venner, familie og bekendte) har været talt om en tvangsindlæggelse af ham. Dette er han dog ikke selv interesseret i, og mener sagtens han selv kan finde ud af at tage hånd om sine, efterhånden, mange problemer. Han tager en del medicin, og pga. sit alkoholmisbrug, har han det rent ud sagt af h...... til, fordi han dybest set ikke kan tåle alkohol sammen med medicinen.

Hvordan foregår en egentlig tvangsindlæggelse, og hvem kan sørge for at sådan en iværksættes? Hans forældre har også foreslået ham det, men han er stadig ikke interesseret.

Han er førtidspensionist, og går vist stadig jævnligt til psykiater samtaler.
Fedora er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 13:04   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Feodora.

Prøv at læse om det her : http://www.psykiatrienisyddanmark.dk/wm216018
og her : http://www.visinfosyd.dk/default.asp?id=146158

Der er nemlig regler, der skal overholdes.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 13:34   #3
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej Fedora
Har desværre dette kæmpe problem meget tæt inde på livet, så kan kun sige, snak snak snak med din ven om han ikke kan se problemet, det samme med hans forældre, du kan kun få ham indlagt hvis han er til fare for dig selv eller andre, selvom han sikkert tager stoffer om morgen for at vågne til når han går i seng for at kunne sove, og det kan ses, ja og han samtidig skyller det hele ned med sprut, ja så er systemet i danmark ikk beregnet til at tvangsindlægge folk, for hvis han kan sit cpr nr. så han for rask.. Tro mig det er et frygtelig system..
Det frygteligt at stå og se personer man elsker, ødelægge sig selv på den måde, og ingen kan hjælpe personen hvis personen ikke vil hjælpes.. Et nyt tiltag kunne være en "ven" der er nogle kommuner der tilbyder at den skizo ramte kan få en "ven" som hjælper med d.i.v ting her i livet, det kan f.eks være de tager på ture, hjælp angående flytninger, ja alt hvad man nu kan tænke sig, men samtidig har kommunen også lidt opsyn, så der kan hurtigere opnås anden hjælp f.eks et par dage på den lukket til hvis det hele skulle ramle for den sindslidende, og et godt fif er (desværre) at forslå at personen indlægger sig frivilligt, for så kan de også gå, når de ikke har lyst til at være der mere, som du måske kan læse, så snakker jeg om meget små ting, for i det store kan man ikke i Danmark i nu, låse folk inde til de bliver "normale" igen
Held og lykke til, jeg ikke et sek i tvivl om du ikke synes det sjovt at se på, men tænk på han faktisk heller ikke synes det sjovt, han kan bare ikke se en udvej.. Og det ikke nemt at overbevise en person der er syg om hvad der kunne være en udvej..
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-06-2012, 23:45   #4
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Der skal "røde papirer" til fra en læge eller en psykiater for at tvangsindlægge folk. Den bestemte procedure kender jeg ikke, men mon ikke det står i de allerede givne links som jeg desværre ikke har energi til at følge pt.
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 12:16   #5
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Røde papirer er bare så svært, og vi er derhenne hvor personen skal være til særlig fare for sine omgivelser eller sig selv, det kræver 2 læger der skriver under, men hvis det er der ingen fare er og personen kan sit cpr nummer, så kan ikke 20 læger få personen indlagt. Vil lige slå noget helt fast, det skal tages bogstaveligt med jeg skriver, at hvis den sindslidende kan sit cpr nummer så er personen FOR rask til indlæggelse i ufrivillighedens navn.. Der faktisk en grund til man ikke har speciale låse på psykiatriske behandlings steder, selvom der skulle være personer der end ikke kan tage tøj på, så må man ikke låse folk inde 
Kunne desværre fortælle sande historier, om dette system, som man slet ikke vil kunne forstå, noget af, men vi lever i et demokratisk land og det koster mange penge at hjælpe denne gruppe, men da det er de svage, og de ikke råber så højt, så er det, det i hører om, når folk snakker om decentralisering, og i samme sætning ser/hører om ingen senge pladser, man har de sidste 10 år skåret 6500 sengepladser væk kun fra denne gruppe.. 
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2012, 19:04   #6
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Din vens virkelighedsbillede er forringet og han kan ikke tage ansvar for eget helbred - derfor er dem der er omkring ham nødt til at gøre noget. Han vil formentlig blive meget vred og måske trække sig fra Jer men sådan som du beskriver ham så kniber det gevaldigt med evnen til egen omsorg, evnen til at træffe gennemtænkte beslutninger mv.

Jeg ville kontakte egen læge og / eller psykiatrisk afdeling og forelægge dem problemstillingen. De må ikke sige noget til Jer men I må gerne orientere dem. Formentlig vil de på baggrund af Jeres henvendelse tage kontakt til ham og vurdere på om tvangsindlæggelse er nødvendigt. Hvis tvangsindlæggelse ikke skal iværksættes vil det professionelle system sikkert følge ham meget tættere end på nuværende tidspunkt.

Af fairness overfor din ven synes jeg du / I skal fortælle hvad I agter af gøre - men som sagt - forbered Jer på at han bliver tindrende rasende.

Det er naturligvis fint og rigtigt at forsøge at tale med ham om de problemer I ser, men han lyder til at være så syg at man ikke kan forvente at han vil kunne reflektere over det endsige handle fornuftigt på baggrund af samtalerne.

Tvangsbehandling er ikke morsomt på nogen måde, men det kan faktisk være det mest humane hvis man er meget syg i sindet.

Når hans virkelighedsopfattelse atter bliver normalt vil han takke for at I skred til handling.

Jeg ved det - for jeg har selv været der. Hold op hvor blev jeg vred men nu er jeg meget taknemmelig for at have et netværk der tog hånd om mig da jeg havde allermest brug for det - og var allermest uelskelig.

Håber din ven snart får det bedre igen.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Kommunal tvangsindlæggelse zuza Lægekonsulenternes Rolle 16 09-04-2008 18:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension