K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-11-2013, 14:26   #1
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Hvorfor træffer fattige mennesker usunde valg?

Lidt mere statistik fra 'dem på den anden side af hegnet', der virker til, af og til at blive overraskede over, den virkelighed vi andre lever i 24/7:

http://www.ae.dk/artikler/der-er-mar...lder-i-danmark


I udlandet er der nogle der godt vil debattere det:

http://www.huffingtonpost.com/linda-...b_4326233.html
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2013, 21:00   #2
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Fattig og dum?

Er mennesker fattige, fordi de træffer forkerte beslutninger?
Eller træffer de forkerte beslutninger, fordi de er fattige?

Det er et af de store spørgsmål inden for samfundsvidenskaberne. Svaret afhænger af, om man mener personligt initiativ og arbejdsomhed trumfer kulturelle påvirkninger og social arv.

Men nu tilbyder en gruppe amerikanske forskere fra Harvard og Princeton et håndfast svar på det store spørgsmål.

Deres forskning viser, at økonomiske bekymringer lægger beslag på så mange mentale ressourcer hos mennesker, at fattige klarer sig markant dårligere i intelligenstest end rige.

Fattige træffer altså dårlige beslutninger, fordi de er fattige – ikke omvendt. Konklusionen synes simpel: Økonomiske armod er en selvforstærkende tilstand.:


http://www.information.dk/471564
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 05:58   #3
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Viden og evnen til at behandle viden er ikke helt uvæsentlig ift. hvordan livet og livskvaliteten former sig for den enkelte.

Der kan så være udefra kommende faktorer, der rykker rundt på de redskaber, der skal til for at den enkelte kan mestre livet - herunder gøre det optimale for eget og andres liv.


Men så længe vi har en lovgivende forsamling og et verdenssamfund der ikke evner at lave en lovgivning og sameksistens der tilskynder befolkningen til at "gøre det rigtige" set i en større kontekst, så skal der nok en særlig evne til at løfte sig op og sætte sig ud over den aktuelle kurs imod afgrunden.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 08:36   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Frihed via velfærd

For mig er det centrale problem:

at velfærd giver langt bedre mulighed for frie valg for den enkelte person, også den fattige. Måske endda især for dem, der har mindre end flertallet.

Overordnet har jeg intet imod den slags forskning, men de politiske vinde, der blæser over det meste af kloden, bruger den efter min mening til, netop at lave politiske reformer, som danske sundhedsmininster samtidig med hendes kollegaer sørger for flere fatttige via andre sparerunder (undskyld reformer!).

Resultat: politikerne ved bedre, hvad der er godt for specielt de fattige, og lovgiver derfor i denne ånd. Velfærd handler for dem om arbejde, og ikke mere om frihed.

Har her til morgen lige læst Johnny Larsens seneste blog på avisen.dk.

http://www.avisen.dk/blogs/johnnylar...sen_42852.aspx

Er hans og andres situation grundet i kulturelle påvirkninger og social arv el. giver lovgivningen ham og andre i denne situation mulighed for at træffe et et klogt valg?

Næppe.

Kan sådan lovgivning give mulighed for nye generationer med dårlig social arv, som kun kan vælge på hylderne af dårlige valg?

Ganske sikkert for en stor del af dem.

Er der d.d. et reelt ønske om at bryde den dårlige sociale arv fra politiske magtelite?

Næppe.

Specielt ikke i en tid (som har været alt for længe efter min mening), hvor den politiske parole minder alt for meget om: "arbeit mach frei".

Hvilket jo også indebærer, at dem der ikke kan el. har arbejde har mulighed for at være frie til at handle sig ud af den dårlige situation, som en sådan diskurs bringer alt for mange i.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 10:09   #5
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Hvorfor fattige "tager usunde valg"? Simpelthen fordi de sunde valg ofte koster mest!.
Fødevare for eksempel: Frugt er dyrt hvis familien skal op på de 6 stk. om dagen pr. person.
Fisk er vanvittig dyrt - 60-70 kr. for 4 portioner frisk fisk. Dåsefisk er heller ikke billigt - tæt på 12 kr. for en lille dåse tun.
Det gode saftevand - som virkelig indeholder frugt og vitaminer - koster en mindre formue, så det bliver i stedet det syntetiske der drikkes...eller det super billige sodavand.
Det gode pålæg som indeholder mere kød eller grønt end fedt er dyrest.
Hakket kød med lavt fedt indhold er dyrest.
Og i fritiden og i livet generelt:
Det er dyrt at dyrke de fleste former for motion - det koster både kontingent, udstyr og transport til og fra. Er du barn i en fattig familie er der tit ikke råd til at gå til sport i fritiden - det er for dyrt! Og dermed får man ikke de sunde vaner ind "med modermælken", og dine forældre går heller ikke foran som et godt eksempel. Der er heller ikke råd til at købe cykler, løbehjul, skateboards, rulleskøjter o.l. som eller giver aktiv fritid.
At tage væk på familieferier og få nye indtryk og nye gode oplevelser er udelukket.
Det er stressende altid at skulle tælle hver en krone og vælge en masse fra som man gerne ville og som man gerne ville give sine børn.
At lære at håndterer, og blive fortrolig med, den ny teknologi, som konstant er under udvikling, er svære i en fattig familie, hvor der ikke er råd til Smart Phones, tablets og hurtige computere. Derved kommer man bagud både vidensmæssigt, samfundsmæssigt og socialt.
Når en familie er fattig er der ofte en bagvedliggende grund til det. Der er ofte tale om en sygdom, handicap eller anden begrænsning.

Selv er jeg gået fra en indtægt på 400.000 kr om året til 0 kr (skal leve af min mands løn) pga sygdom. Vi er nu en fattig familie, og kan se at det ofte er alt det sunde og det som giver lidt ekstra livsglæde som vi må vælge fra. Så klart at det er usundt at være fattig! Men at kalde det for "et valg" er helt forkert!

Sidst redigeret af ZikZak; 27-11-2013 kl. 10:11.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2013, 10:30   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
På nogle områder, synes JEG så, at frugt og grønt er ekstremt billigt, forhold til fx chips og slik.

I min Kvickly koster 2 kg gulerødder omkring 12 kr. 2 kg Haribo mix koster omkring 200 kr.

De har ret ofte 10 stk frugt for 20 kr. En pakke af de gode flødeboller koster 29,95.

3 agurker for 15 kr, en stor bakke vinduer for 10 kr, et kæmpe blomkål 8 kr - sidste uge havde de store ananas for 10 kr, og 10 bananer for 25 kr, og 2 kg Coop løg for 8 kr, 4 kg kartofler for 20 kr.
Handler man i Fakta, Netto eller fx Lidl, er det ofte endnu billigere.

Jeg synes frugt og grønt er blevet ekstremt billigt - hvor jeg synes sådan noget som sodavand, slik, chips, chokolade, smøger, kager, wienerbrød mm, er tæske dyrt.

Her er der altid frisk frugt i skålene, meget sjældent slik, simpelthen fordi det er så dyrt.

Nu har jeg sådan et køleskab hvor man kan stikke glasset ind i fronten og tappe isvand - det er et super hit hos børnene der drikker vand konstant, og som helst bare vil have vand, uden nogle tilsætninger.

Dog synes jeg fisk er ekstremt dyrt. Kød er billigt, for jeg køber det meste i Halal slagteren og får fx 1 kg friskhakket oksekød uden fedt for 45 kr......eller 1 kg enten kalv i tern eller oksekød i tern for omkring 60 kr. Billigere kan det ikke gøres.

Pasta, ris mm, får man også kastet i nakken.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 14:15   #7
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Til gengæld går der ingen tid og så har du rådne frugter/grøntsager.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 14:34   #8
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Når i har svaret på hvorfor man vælger forkert så skriv straks til mig

Jeg er afhængig af af søde sager,og jeg ved jo alt om hvad det gør ved kroppen,blodsukkerte der svinger og alt hvad det kan føre til.

Min mor havde debetis 2 og jeg jeg tænker tit og oftes at jeg skal tage mig sammen og spise funder men det bliver kun ved tanken.

en af grunde til jeg ikke køber en stor pose frugt er at den ligger for længe og til sidst ryger ud den eneste frugt jeg får spist er bananer og vindruger og det jo også bare sødt
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-11-2013, 15:55   #9
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
syntes også frugt er dyrt, vi har heldigvis selv æbler og plukker dem til kælderen, slik er også dyrt, men skal der ekstra til maden, peberfrugt, tomater, agurker, gulerøder, så er det jo et tilbehør man kan undværer men du kan ikke undvære hoved retten , og medister og frikedeller, kan godt spises uden det godt tilbehør.

Så ofte er det nok et spørgsmål om hvad pungen siger.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2013, 09:01   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Når i har svaret på hvorfor man vælger forkert så skriv straks til mig

Jeg er afhængig af af søde sager,og jeg ved jo alt om hvad det gør ved kroppen,blodsukkerte der svinger og alt hvad det kan føre til.

Min mor havde debetis 2 og jeg jeg tænker tit og oftes at jeg skal tage mig sammen og spise funder men det bliver kun ved tanken.

en af grunde til jeg ikke køber en stor pose frugt er at den ligger for længe og til sidst ryger ud den eneste frugt jeg får spist er bananer og vindruger og det jo også bare sødt
Det handler om, at du har vænnet dig til den søde smag.

Jeg plejer og sige, at gamle vaner er svære at lave om på, men det kan lade sig gøre.

I stedet for, at købe en stor pose frugt, så køb nogle enkelte stykker frugt, ofte ligger de jo i forretningerne, så man kan tage dem enkeltvis.

Og hvis du virkelig vil ændre på dine vaner, så skal du simpelthen lade være med, at købe det, som du ikke må spise.
Hvis først du har købt det, så bliver det jo også spist.

Jeg kender også udmærket det, at hjernen kan arbejde på højtryk for, at komme i tanker om et eller andet lækkert, der ligger i et eller andet skab, men hvis der ikke ligger et eller andet lækkert, så er du nødt til, at finde på noget andet (og sundere) at spise, eller også ender du med, at nå frem til, at du faktisk slet ikke er sulten.

Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
syntes også frugt er dyrt, vi har heldigvis selv æbler og plukker dem til kælderen, slik er også dyrt, men skal der ekstra til maden, peberfrugt, tomater, agurker, gulerøder, så er det jo et tilbehør man kan undværer men du kan ikke undvære hoved retten , og medister og frikedeller, kan godt spises uden det godt tilbehør.
Det er nok her den største fejl ligger.

Grøntsagerne skal ikke ses som et tilbehør, men som basis-kost.

Mens min kusine stadig studerede, og pengene var små, da sagde hun altid, når hun skulle handle ind, at "grøntsagerne skal vi jo ha'".

Man kan også skifte kartoflerne ud med andre grøntsager. Kartofler er faktisk ikke nær så sunde som mange andre grøntsager.

Og min egen erfaring er, at de andre grove grøntsager mætter bedre end kartofler, så selvom de koster mere pr. kg., så er de ikke dyrere i brug, fordi man ikke har behov for lige så store mængder.

I stedet for at lave en gryde kogte kartofler, så lav nogle ovnstegte kartofler, rødbeder og gulerødder.
Tænd ovnen på, 225 grader, varmluft. Læg bagepapir på en ovnplade, eller 2 (efter hvor mange der skal spise med).
Skrub rødbederne, skær enderne af, og skør dem så igennem på langs, og én gang til, så du har dem i kvarter, og skær dem evt. over på midten hvis de er meget lange.
Vend dem i lidt olie, hæld dem ud på pladen, drys med lidt groft salt og timian (timian er super sundt, og godt for luftvejene her om vinteren). Sæt dem så i ovnen.

Nu har du et kvarter til, at gøre det samme med kartoflerne.
Når rødbederne har været i ovnen i et kvarter kommer du kartoflerne på pladen, drysser med salt og timian, ind i ovnen igen.

Nu har du et kvarter til, at gøre det samme med gulerødderne.
Når kartoflerne har været med i ovnen i et kvarter kommer du gulerødderne på pladen, drysser med krydderierne, og ind i ovnen igen.

Efter yderligere 15-20 minutter er det hele færdigt.

Det kan sagtens spises til det kød i plejer at spise, med sovs til, og ellers lidt cheasy fraiche.

Rødbeder er ofte billige på denne årstid, i næste uge koster 1,5 kg f.eks. 5 kr. i Lidl.

I går læste jeg i ugeblad HJEMMET (nr. 48 - 2013), at rødbeder er gode til, at booste humøret.
"den røde rod indeholder nemlig store mængder af stoofet betain, der hjælper dig med, at danne de særlige lykkebudbringere i hjernen - serotonin og dopamin. Desuden er roden rig på naturligt sukker, hvilket ligeledes øger serotonindannelsen. Rødbeder bekæmper også et for højt blodtryk, viser undersøgelser."
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 29-11-2013 kl. 12:42.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension