K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2011, 11:53   #1
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Stopper min kontanthjælp.

Jeg er 23år, psykisk syg med 3 diagnoser, ikke medicineret og går på SIND Daghøjskole.(ikke-aktivering) Jeg hører under MATCH 3.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=19476

Som man kan læse i min anden tråd havde jeg en periode hvor jeg bare slet ikke kunne overskue noget. Der er ikke hjælp at hente hos læge el. psykiater.

Nu har min nye SB så bestemt sig for at de vil tage min kontanthjælp, for så kan jeg "lære at man ikke bare bliver væk"
Faktisk er min nye SB en rigtig k*lling. Hun er meget nedladende at snakke med, og hun er ikke bleg for at fortælle mig at hun bare mener jeg er doven og ikke fejler en skid.
Hun er bare super snu. Hun gør det kun i tlf'en. På mails er hun meget neutral.

Men mit spørgsmål lyder, må de fjerne min kontanthjælp?
__________________
Well done is better than well said.
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 12:05   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du er udeblevet fra samtale eller aktivering, kan de godt trække dig, men kun op til max 14 dage på en måned tror jeg.. kender ikke helt reglerne.

Hvis du udebliver helt, kan de godt stoppe din kontanthjælp permanent.

Men hvis du kommer igen, må de kun trække, ikke stoppe helt.

Sanktioner ved manglende udnyttelse af arbejdsmulighederne m.v.
§ 35. Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af hjælpen efter §§ 36-41 er betinget af, at kommunen samtidig med henvisningen til arbejde, afgivelsen af tilbud, indkaldelsen til samtale m.v. skriftligt har informeret ansøgeren eller modtageren af hjælp om konsekvensen for hjælpen, hvis en person uden rimelig grund afslår arbejdet, afviser eller udebliver fra tilbuddet, ikke møder til samtalen m.v., og om, hvilke skridt en person, der afslår m.v., skal tage for igen at blive berettiget til hjælp.
Stk. 2. Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af hjælpen sker med virkning fra den dag, hvor ansøgeren eller modtageren af hjælp uden rimelig grund har undladt at opfylde sine pligter efter §§ 8 a, 13 eller 13 a. Fradrag og nedsættelser i hjælpen skal ske inden for 3 hele kalendermåneder efter hændelsestidspunktet. Opgørelse af omfanget af udeblivelse fra tilbud efter § 36 kan ske som en samlet opgørelse for en måned. Partshøring foretages i forbindelse med den samlede månedlige opgørelse.
Stk. 3. Fradrag efter § 36, stk. 2, sker med en gennemsnitssats pr. dag, hvor personen er udeblevet fra tilbud m.v. Hvis den månedlige hjælp til en person er nedsat, nedsættes fradraget pr. dag med samme andel. Gennemsnitssatsen fastsættes på grundlag af den årlige kontanthjælp og fastsættes pr. dag beregnet på grundlag af en 5-dages-uge.
Stk. 4. Fradrag efter §§ 37 og 38 sker med en forholdsmæssig andel af månedens hjælp svarende til antallet af kalenderdage, hvor personen ikke har opfyldt betingelserne for at modtage hjælp, sat i forhold til månedens samlede antal kalenderdage.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren offentliggør størrelsen af fradraget i hjælpen pr. dag efter stk. 3.
Fradrag i kontant- og starthjælp
§ 36. Hvis en person uden rimelig grund udebliver fra et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder tilbud eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning, skal kommunen foretage et fradrag i hjælpen.


Ophør af kontant- og starthjælp
§ 41. Hjælpen ophører, hvis en person eller dennes ægtefælle
1) uden rimelig grund afviser tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder foranstaltninger som led i sygeopfølgning, eller
2) uden rimelig grund har gentagne udeblivelser fra et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder foranstaltninger som led i sygeopfølgning, og udeblivelserne har et så betydeligt omfang, at det kan sidestilles med en afvisning af tilbuddet.
Stk. 2. Hjælpen til personen ophører, så længe personen afviser tilbud m.v. som beskrevet i stk. 1. Hjælpen ophører tilsvarende hos ægtefællen.
Stk. 3. Det er en betingelse for, at hjælpen kan ophøre, at kommunen samtidig sikrer, at der er et åbent tilbud, som personen kan tage imod og dermed opfylde sin pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder.

Sidst redigeret af Pip; 11-10-2011 kl. 12:12.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 12:16   #3
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Det er jo der jeg kommer i tvivl, for det er ikke aktivering jeg er i.

* Match 3: midlertidigt passive borgere, som har omfattende problemer ud over ledig-hed og endnu ikke kan eller skal indgå i et beskæftigelsesrettet forløb.

Desuden informerede jeg via. mail til min SB at jeg havde været udeblevet allerede inden hun selv havde kontaktet mig.

Men ja der er nok ikke så meget at gøre.
__________________
Well done is better than well said.
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 12:24   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jamen du skal da helt klart anke den... det har du 4 uger til, og det skal fremgå af brevet.

Spørgsmålet er om du er blevet gjort opmærksom på at du vil blive trukket, hvis du ikke møder op.... for det er jo et krav for at kunne trække... at kommunen har gjort dig opmærksom på det.

Nærlæs alle de papirer der er tilsendt i forbindelse med SIND daghøjskole.

Det er også derfor at der på alle mødeindkaldelser står... mød dato.... bla bla bla.... udeblivelse kan medføre stop af kontanthjælp... bla bla...

Hvis du ikke er blevet gjort opmærksom på det, kan de ikke trække dig.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 12:29   #5
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Uh den skal helt klart ankes. For jeg har intet papir modtaget ifbm. SIND..
Jeg havde et møde med tidligere SB, som sagde at han troede det var noget for mig. Han arrangerede et møde i tlf, mens jeg sad det. Jeg mødte op, godkendte det, fik et skema og aftalte starttidspunkt.
Så har ikke fået udleveret nogle papir hvor i der står at hvis jeg ikke møder op så kan de trække mig.
__________________
Well done is better than well said.
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 14:07   #6
Hans
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 241
Styrke: 17
Hans er rigtig godt på vej
Det er jf. § 35, stk. 1 en betingelse for at anvende sanktionsreglerne i §§ 36-41 , at kommunens skriftligt har informeret om konsekvensen for hjælpen, hvis pågældende uden rimelig grund afslår arbejde, udebliver fra tilbud eller samtale m.v. Det fremgår af principafgørelser AFG 05-11 og AFG.6-11 , at informationen skal gives samtidigt med henvisningen til arbejde, afgivelsen af tilbud, indkaldelse til samtale m.v., ligesom pågældende samtidigt skal orienteres om, hvilke skridt pågældende skal tage for at blive beretti get til hjælp på ny.
Så henvis til principafgørelserne og spørg, hvornår du er blevet skriftligt informeret om, at du kunne risikere sanktion, hvis du ikke mødte op.

Principafgørelserne finder du på ast.dk
Hans er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 16:20   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
få fuld aktindsigt der er et link på forsiden ellers kan du bare skrive på et papir at du ønsker aktindsigt i din sag..navn og personnr.
der kan ligge en plan eller lign som sb har glemt at give dig. husk at på skrift
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 16:34   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkSilverfox Se meddelelser
Det er jo der jeg kommer i tvivl, for det er ikke aktivering jeg er i.

* Match 3: midlertidigt passive borgere, som har omfattende problemer ud over ledig-hed og endnu ikke kan eller skal indgå i et beskæftigelsesrettet forløb.

Desuden informerede jeg via. mail til min SB at jeg havde været udeblevet allerede inden hun selv havde kontaktet mig.

Men ja der er nok ikke så meget at gøre.
Nemlig match 3, så må de ikke sende dig ud i noget. Det står klart og tydeligt f.eks. i matchmodel-brochuren fra ams.dk.
Men når du har været hos SIND; kan det dog godt være, at de så har sat dig til match 2. Jeg er også lidt i tvivl. hmm

De andre har har allerede givet dig fine råd, synes jeg.

Forlang skriftlig stop af din kontanthjælp... Det har du ret til. Hvis du ikke får den, så klag til centerchefen eller til borgmesteren. Synes også du skal anke stop af kontanthjælpen. De skal BEGRUNDE stop af ydelsen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-10-2011, 17:10   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkSilverfox Se meddelelser
Jeg er 23år, psykisk syg med 3 diagnoser, ikke medicineret og går på SIND Daghøjskole.(ikke-aktivering) Jeg hører under MATCH 3.

... snip ...

Men mit spørgsmål lyder, må de fjerne min kontanthjælp?
Nu ved jeg jo ikke om dit handicap falder ind under eller kan sammenlignes med ADHD / autisme, men prøv og se hvad DUKH skriver i denne lille fremstilling omkring problematikker med handicaps, mødepligt, "tilbud" og sanktioner:

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje..._download/file

Det er jo ikke sådan at en borger, fx i match 3, der qua sit handicap har problemer med at "følge spillets regler", ganske som enhver anden job-parat i match 1, uden hjælp hertil "skal kræves til patten" eller smage konsekvenserne - det handler om en helhedsvurdering og den rette støtte og de rette skånehensyn.


BTW: DUKH har andre små fremstillinger af de problematikker en borger kan løbe ind i ift. forvaltningen.


BTW 2: Hvad sagsbehandler måtte mene [1] privat, herunder beskrive dig som: doven, er sagen uvedkommende.

Med 3 diagnoser inden for afsnit F i ICD-10 er det næppe "blot" dovenskab du døjer med ... men ved du hvad: til tider strækker udsigten i den offentlig forvaltning ikke ud over egen næsetip og konklusionen i Milgram eksperimentet [2] viser sit grimme fjæs.


Note:

[1] Jeg tvivler på at vedkommende får fuld løn for at komme med meningsindlæg, men at sagsbehandlerens arbejde er faktuelt forankret.

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2011, 18:14   #10
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TimeGuest Se meddelelser
Nu ved jeg jo ikke om dit handicap falder ind under eller kan sammenlignes med ADHD / autisme, men prøv og se hvad DUKH skriver i denne lille fremstilling omkring problematikker med handicaps, mødepligt, "tilbud" og sanktioner:

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje..._download/file

Det er jo ikke sådan at en borger, fx i match 3, der qua sit handicap har problemer med at "følge spillets regler", ganske som enhver anden job-parat i match 1, uden hjælp hertil "skal kræves til patten" eller smage konsekvenserne - det handler om en helhedsvurdering og den rette støtte og de rette skånehensyn.


BTW: DUKH har andre små fremstillinger af de problematikker en borger kan løbe ind i ift. forvaltningen.


BTW 2: Hvad sagsbehandler måtte mene [1] privat, herunder beskrive dig som: doven, er sagen uvedkommende.

Med 3 diagnoser inden for afsnit F i ICD-10 er det næppe "blot" dovenskab du døjer med ... men ved du hvad: til tider strækker udsigten i den offentlig forvaltning ikke ud over egen næsetip og konklusionen i Milgram eksperimentet [2] viser sit grimme fjæs.

Note:

[1] Jeg tvivler på at vedkommende får fuld løn for at komme med meningsindlæg, men at sagsbehandlerens arbejde er faktuelt forankret.

[2] http://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment
Nej jeg har som skrevet i andet indlæg -
Borderline Personlighedsforstyrrelse
Paranoid Personlighedsforstyrrelse
Evasiv Personlighedsforstyrrelse

Mit problem er nok mere at jeg ikke er sikker på mine rettigheder, eller at jeg ikke har forstået dem ret.
Har en enkelt gang kontaktet min tidligere SB ifbm at få forhøjet kontanthjælp, hvortil jeg fik af vide at det var jeg ikke berettiget til. Hvortil jeg så ikke gjorde noget, da min SB burde vide hvordan tingene hænger sammen. Fik så af vide af min psykiater at det var løgn og jeg skulle klage.

Men altså er jeg ikke sikker i min sag, så siger jeg ikke noget. Hader at blive gjort til grin (den følelse jeg får når jeg tager fejl)
__________________
Well done is better than well said.
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Revalidering stopper stolpesten Alt det andet 0 23-11-2012 22:18
Nu stopper galskaben altså Nucca Spørgsmål ang fleksjob 5 14-04-2012 19:07
Nu stopper festen cl8 Spørgsmål ang fleksjob 27 22-01-2011 11:30
stopper sygedagpengene nu baldur Dit og Dat 0 22-02-2008 13:53
Stopper zuza Dit og Dat 11 31-08-2007 09:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension