K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-01-2013, 21:56   #1
stolpesten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-12 2010
Indlæg: 57
Styrke: 14
stolpesten er ny på vejen
Er jeg bare i problemer....?

Hej..

Jeg er startet i skolepraktik, efter endt grundforløb som It-Supporter, og det via en revalidering.. Snart 3 år efter mit åbne ankelbrud..
Skolepraktik er et 37 timers job, og det har jeg ikke prøvet siden jeg kom til skade ..
Nu 7 dage efter jeg er startet kan min fod ikke holde til det.. desværre..

Men spørgsmål er nu? .. Er jeg i problemer hvis jeg sygemelder mig.. De lukker vel for revalideringen og jeg skal på dagpenge. Men jeg kan jo heller ikke stå til rådighed der ...

Bliver man bare overladt til sig selv i dagens Danmark?

mvh
Johnny Sørensen
stolpesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2013, 23:45   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Du vil sikkert ryge på KHJ ydelse, og ikke dagpenge, kun ekstrem få kan gå tilbage til dagpenge, ved stop af revalidering, og endnu færre hvis det er på en kendt ting revalideringen stanses (hvilket det jo er for dig)

Du optjener IKKE ret til dagpenge under revalidering, hvilket også betyder KHJ ydelse og ikke dagpenge, efter endt udd, med mindre man er så heldig at gå direkte fra udd færdiggørelse til job uden stop.
Og med den historie du holder dig, vil du få meget svært ved at raskmelde dig, hvilket også er drøn ulovligt og kan koste dig dyrt at gøre, især i forhold til en syge-sag, så det fraråder jeg på det kraftigste.

Nej du bliver ikke bare overladt til dig selv, uanset at din ydelse skal stanses, skal de stadig tage stilling til hvad så?? Det skal de ved alle ydelses stop.

Nu revalideringen stanses, skal de på ny vurdere om der stadig er mulighed for om revalidering er en mulig løsning (om den mulighed er udtømt i forhold til at få dig tilbage på arbejdsmarkedet som selvforsørgende)

Umiddelbart (ser jeg) er revalidering stadig en reel mulighed for dig, der er stadig jobs tilbage der ude hvor du er endnu mindre gående (fx sekretær ell helt stole varmer) lige som det ikke er udelukket at du kan klare et deltidsjob i samme stil (så er man også selvforsørgende)
Fx er det muligt for dem at ændre din nuværende revaliderings periode (så længe du ikke overskrider 5 år) sådan at du kan tage praktikkerne på deltid, hvor du så bare er dobbelt så lang tid i praktik som dit hold (og du vil så skifte hold hele tiden)

At du ikke kan holde til it supporter, gør desværre dine revaliderings muligheder indskrænkes (men de er ikke udtømte) jeg går ud fra du gerne ville det it, men nu du ikke kan holde til det og skal have noget hvor du sidder indnu mere på din flade, har du 3 valg, inden finde noget kontor-relateret (side meget) du har lyst til, tage imod det tilbud du får, eller sige nej tak, hvilket også er et til yderlig afklaring.

Det kan også være det vurderes at du skal udredes mod fleks, det vil så skulle foregå på KHJ ydelse (eller hvis du er den der one i a million, på sygedagpenge) Men der er tingene desværre ikke kørt i stilling endnu ude i kommunerne, så du vil helt sikker blive hvis ikke helt så delvist syltes de næste 6-8 måneder, til den nye reform er kørt på plads med deres ressource- forløb-prøvninger og hvad har vi.
Hvis de vælger ikke bare at ligge din revalideringsplan om, risikere du at meget af det lægelige du har til at ligge skal laves om (skrives om) lige som din ressourceprofil heller ikke længere duts (pga den nye reform)

Derfor hvis jeg var dig, ville jeg først kontakte min læge, måske du kan smertedækkes bedre, hvis ikke, og lægen siger ny sygemelding, så det det naturligvis det du skal.
Sygemeldes du, ville jeg vælge at SKRIVE til SB´er at lægen sådan og sådan, og at jeg gerne hurtigst muligt vil have en tid til et møde, så I kan snakke om hvilke muligheder jeg har.
Luft evt at du tænker at deltids-praktik måske kunne være en løsning... det ville jeg personligt kæmpe med næb og klør for, simpelthen for at undgå at skulle starte næsten helt for fra med min sag. (og ærligt tænker jeg at de faktisk også er i kommunens interesse at nøjes med omlægning af planen, men kommer du over de 5 år, har du (de) et problem, for det må de ikke planlægge... selve revalideringen må gerne overstige 5 år, kommunen må bare ikke ligge en plan der vare over 5 år (man kan jo brække benet skulle på barsel ol der vil forlænge ud over de 5 år)

Inden de stanser din ydelse skal de være sikker på at du ikke vender tilbage inden for relativ kort tid (dva inden der er gået 6 måneder) der vil de henvende sig hos din læge, de må ikke bare ud af det blå stanse, når de er sikre på det, skal de senest 14 dage før ydelsen stanser patshøre dig om stansningen, dvs både en advarsel om at du ingen penge får den først kommende 1. efter de 14 dage, men også en, hvad har du at sige.

Ved partshøringer, hvis man ikke har en nylig, så er det alt tid en god ide at bede om aktindsigt og bede om at sagen udsættes til 14 dage efter man har modtaget sin aktindsigt (det er et rimeligt krav, som de for det meste efterkommer, hvis ikke siger du til så skal vi nok vejlede dig)

En formular til aktindsigt finder du under nyttige links i de grønne bjælker i toppen af denne side *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 00:01   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du har været i gang en uge og foden reagerer på det.
Det kan godt betyde at du bare går betydeligt mere end du er vant til, og derved har overanstrengt den ved at gå for hurtigt frem

Jeg vil anbefale at du starter med at gå til lægen og får fat i en støtteskinne til din ankel, så den belastes knapt så meget.. sådan en rigtig en med metal eller noget i, ikke bare et ankelbind.

På den måde kan du stille få den trænet op over en periode.

Jeg har selv bøvlet med min ankel efter en skade, og netop det med at den reagerer efter en uge er meget normalt.. men med lidt støtte over et par måneder, vil den måske finde sit leje, og kunne klare den nye belastning.

Særligt ledbånd har det med at blive stramme og med arvæv, og kræver en større omstillingsperiode til øget belastning, fordi det kun giver sig langsomt og gør meget ondt imens.

Så vent med at give op.. gå til lægen og se om han kan hjælpe dig igennem sådan en periode.

Hvis du stopper revalideringen ender du på en lav kontanthjælp og kan måske ikke få et nyt tilbud om revalidering.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 01:12   #4
Haltefanden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
Haltefanden er ny på vejen
Du har mulighed for en sygemelding på op til 6 måneder på revalidering, hvis der er basis for sygemeldingen. Hvis der er behov for en længere sygemelding afbrydes revalideringen og der skal en ny sagsbehandling til for at fastlå om du har ret til at genoptage revalideringen. Hvis du er på den gamle ordning af revalidering hvor du får højeste dagpengesats vil du efter revalideringsplanen ophører vil du ved fornyet revalidering få kontanthjælpssatsen.

Det er ihvertfald hvad min sagsbehandler har skrevet til mig på skrift
Haltefanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 01:30   #5
ABC
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 48
Styrke: 14
ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stolpesten Se meddelelser
Hej..

Jeg er startet i skolepraktik, efter endt grundforløb som It-Supporter, og det via en revalidering.. Snart 3 år efter mit åbne ankelbrud..
Skolepraktik er et 37 timers job, og det har jeg ikke prøvet siden jeg kom til skade ..
Nu 7 dage efter jeg er startet kan min fod ikke holde til det.. desværre..

Men spørgsmål er nu? .. Er jeg i problemer hvis jeg sygemelder mig.. De lukker vel for revalideringen og jeg skal på dagpenge. Men jeg kan jo heller ikke stå til rådighed der ...

Bliver man bare overladt til sig selv i dagens Danmark?

mvh
Johnny Sørensen
Hvis jeg forstår dit oplæg korrekt at du er i revalidering nu.

Jeg har selv været startet på Revalidering, men efter 1 mdr. greb arbejdsgiver fat i SB, og sagde jeg ikke kunne magte opgaven. Derefter sygemeldte SB mig og jeg fik sygedagpenge under revalidering.
Efter 10 mdr. på "sygedagpenge under revalidering" fik jeg bevilget førtidspension efter 2003 regler.

Tal med din SB om din situation og slagplan for fremtiden.
ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2013, 15:13   #6
stolpesten
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-12 2010
Indlæg: 57
Styrke: 14
stolpesten er ny på vejen
Tak for de gode og hurtige svar ...

Jeg har været hos lægen, han siger jeg skal give det 14 dage, før vi kontakter ortopæd'erne. Altså at mindste belastningen i den periode.

Så umiddelbart som jeg kan se det, så skal jeg bide smerten i mig, og håbe på at det går i sig selv ...

Jeg har det sikkerhedsnet der hedder min erstatningssag, meeeen de tager sig god tid, og jeg ved ikke hvordan de reagerer ved adbrudt revalidering..

mvh

Johnny
stolpesten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2013, 12:24   #7
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Træning

Hej Stolpesten.

Du har jo nok ikke bevæget dig meget i den tid med din fodskade. Og det er også rigtigt at manglende bevægelse af led og muskler indskrænker deres bevægelighed og giver arvæv i forbindelse med skader som andre vise mennesker siger til dig.
Jeg er enig i at du skal se tiden lidt an før du sygemelder dig. Der er en gylden regel i dag der hedder at man skal bevæge sig så meget som muligt lige fra dag 1 i et skades- eller sygdomsforløb, og det er med god grund.
Jo mindre du bevæger et led, desto større er chancen for at muskelvæv går til grunde og i sidste ende at man udvikler kontraktioner hvilket er det medicinske udtryk for at en muskel/et led låses helt fast og så ikke længere kan bevæges eller behandles så det kan bevæges igen.
Jeg kan forstå at du ikke har fået dette at vide, så mit råd til dig er at du træner gang med anklen hver dag. Første uge går du så langt som du kan indtil du får ondt på den første dag. Ugen efter øger du distancen med 50 meter, uge 3 øges igen med 50 meter og så fremdeles. Ikke noget med løb eller gymnastiske øvelser før du kan gå uden de store smerter. Det kommer stille og roligt. Når du kan gå 5 km om dagen i mageligt slentretempo kan du begynde at sætte hastigheden en lille smule op på samme måde. Men så skal du beholde distancen 5 km indtil du kan trave rask afsted.
Kan du ikke øge distancen med 50 meter hver uge, så forsøg med hver anden uge eller hver tredie. men ikke mere.

Du kan evt. snakke med din læge om dette råd. Håber det kan give dig et mål at arbejde hen imod og at du kan bruge det til noget.

Pøj pøj med din ankel og din uddannelse.

Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psykiske problemer og FP YingYang Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 15-05-2012 10:54
Problemer med sagsbehandler Dine Spørgsmål ang fleksjob 5 15-08-2010 09:17
Problemer med aktindsigt Lena4700 At søge førtidspension 6 08-07-2008 11:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension