K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2010, 18:29   #11
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
FLORKEN - det kan du have ret i.... men det med kontanthjælpen er - sådan som jeg forstår det de andre skriver og som jeg altid har været orienteret i mit fleksjob - "kun" hvis man mister fleksjobbet efter de 60. år!

Som fleksjobber uden job - får man "ledighedsydelse" -

Det som trådstarterens spørgsmål gik ud på, var om vi ville anbefale at indbetale til FLEXYDELSE - som er erstatning for efterløn, når man er fleksjobber...det skal man jo så bruge, hvis man holder i sit fleksjob til man er 60 år og dermed gå på det "som ligner efterløn, hvis man var almindelig på arb. markedet"

Trådstarter regner ikke med at holde til sit fleksjob til over 60 år - og det gjorde(gør) jeg heller ikke - DERFOR valgte jeg ikke at betale til det (men har også været i fleksjob siden jeg var 27 år)

Ihhhh det er indviklet at forklare på skrift - mon nogen fatter hvad jeg mener ?? Ellers må i jo spørge
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 18:58   #12
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Hypermobil OG Ruby

Jeg kan forstå at I begge er UNGE, og at der derfor er nogle andre hensyn at tage.

F. eks. om man er med i en pensionskasse, har andre forsikringer, eller lignende.

Nu kan det jo være, at det går RIGTIG godt i fleksjobbet, og at det er muligt at holde "tiden ud".
Så er det da ret meget bedre at få sin fleksydelse, end at være på førtidspension.
Hvis man er gift, skal partnerens løn jo indregnes, så man kan risikere at få meget lidt ud af en førtidspension.
Det er uden betydnig for fleksydelsen, hvad partneren tjener.

Anciennitetskrav for ret til fleksydelse :

For at kunne få fleksydelse skal du have betalt fleksydelsesbidrag i så lang tid, at du opfylder anciennitetskravet.

Hovedreglen er, at du skal have betalt fleksydelsesbidrag i sammenlagt mindst 30 år for at kunne få fleksydelse. Perioder med indbetalt efterlønsbidrag forud for visitationen til fleksjob tæller med som anciennitet i fleksydelsesordningen.

Hvis du er født før 1. januar 1978, er du omfattet af et af de særlige anciennitetskrav.

De særlige anciennitetskrav
Læs mere om det anciennitetskrav, der gælder for dig, der er født:

* Før 1. marts 1952
* Før 1. januar 1959
* Fra 1. januar 1959 til 31. december 1975
* Fra 1. januar 1976 til 31. december 1977

Kommunen opgør din anciennitet ved tilmeldingen til fleksydelsesordningen og oplyser, om du har mulighed for at optjene ret til fleksydelse.

Anciennitetskrav for personer født i perioden 1. januar 1976 til 31. december 1977

Er du født i perioden 1. januar 1976 til 31. december 1977, kan du opfylde anciennitetskravet for ret til fleksydelse, hvis du har været medlem af en a-kasse og har indbetalt efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag i mindst 30 år, og senest fra du er fyldt 32 år.

Man kan "kun" komme til at betale bidraget i 30 år.

" Stk. 3. Personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 31. december 1975, kan opfylde kravet til optjeningstid, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, ved uafbrudt medlemskab af en anerkendt arbejdsløshedskasse og indbetaling af efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag fra den 1. januar 2008 til mindst det tidspunkt, hvor personen når fleksydelsesalderen, jf. § 1 a. Optjeningstiden skal mindst udgøre 25 år. For personer, der er født før den 1. juli 1964, og som har været uafbrudt medlem af en anerkendt arbejdsløshedskasse og uafbrudt har betalt efterlønsbidrag fra den 1. juli 1999 og fleksydelsesbidrag fra tilmeldingen til fleksydelsesordningen, er det dog tilstrækkeligt, at perioden udgør mindst 20 år inden for de sidste 25 år.

Stk. 4. En person, der er omfattet af stk. 3, 1. og 2. pkt., skal højst indbetale efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag i sammenlagt 30 år. Hvis personen inden den 1. januar 2008 har indbetalt efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag for perioder forud for det fyldte 35. år, får personen et tilsvarende antal bidragsfrie perioder. Det samme gælder, hvis en person fra det fyldte 35. år har indbetalt efterlønsbidrag eller fleksydelsesbidrag i perioden fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2007. "

Jeg synes, at der IKKE er noget at betænke sig på, du får jo stadig beløbene igen (efter SKAT ), hvis du får bevilliget førtidspension.
Så du kan betragte det som en OPSPARING, der kommer til udbetaling, HVIS du får tilkendt førtidspension,
inden du bliver 60 år.

Håber du kan bruge dette til noget.

K.H. Florken
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 19:41   #13
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
ÅHhhh SKØNT at blive kaldt ung selv om man har nået de 37 år - det synes jeg jo også selv - men det er der ikke mange andre der gør Sååååå TAK
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 21:32   #14
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
He-he , Ruby, når man selv er 20 år ældre, synes man at 37 år er UNGT !!!

K.H. Florken
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2010, 22:34   #15
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Kære Hypermobil

"Jeg ville ikke indbetale til det - da jeg fik valget - for jeg havde det ligesom dig, jeg "holder ikke til jeg bliver 60 alligevel" ", skriver Ruby.

DET ER JEG IKKE ENIG MED RUBY I !!!

Som du kan se, har de andre skrevet, at du er henvist til kontanthjælp,
hvis du søger førtidspension og får afslag.
Som flittig læser herinde, kan jeg se, hvor svært det er at få førtidspension, og det kan tage MANGE år, fra man starter med at søge, til den "er i hus".

Hvis du lader være med at betale dit fleksydelsesbidrag, mister du også retten til at få dit bidrag til efterløn udbetalt,
såfremt, du får bevilliget førtidspension, da du jo så er udtrådt af ordningen.

Og DET ville da være TÅBELIGT !!!

Hvis du derimod betaler fleksydelsesbidrag, kan du få pengene tilbage + din indbetaling til efterløn,
når din førtidspension er gået i gennem.
Der skal dog fratrækkes skat, da du jo har haft fradrag for bidragene i de år de er indbetalt.

I disse ( for vort land så svære tider), vil det være en god idé at ha livrem, seler, velcro og andet, der kan holde bukserne oppe på dig.
Ellers risikerer du at stå med røven bar !!!

K.H. Florken

Det er altså noget vrøvl, de penge du selv har indbetalt, vil man altid få tilbage,hvad enten går på efterløn el. bliver pensionist.

Det siger da vist sig selv at der vil vare utrolig mange mennesker som bliver ramt af det.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 09:47   #16
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
Hej alle - tak for svar!

Altså- hvis jeg vælger ikke at betale til det flex så er jeg STADIG berrettet til ledighedsydelse? det er kun hvis jeg gerne vil have mine penge tilbagebetalt ledighedsydelsen bortfalder og jeg skal så på kontanthjælp? men hvis eg i første omgang helt fravælger at betale så kan jeg stadig få ledighedsydelse er det rigtigt forstået- så. og ja jeg r nemlig også 27 og allerede på 15 timers flex så jeg regner ikke med jeg holder tiden ud...?og man skal så i sidste ende betále skat af de der flexpenge når jeg skal eller skulle have dem udbetalt? så kan jeg hurtigt regne ud at kontanthjælp er et højer beløb at få? og så heller spare de 5000 op på en bankonto man IKKE skal betale skat af at få igen....Det er sådan jeg ser på det. og hvis jeg så stadig er berrettet til flexydelse selvom jeg ikke har betalt flexbidrag indtil jeg er 60,5 så skal jeg nok klare mig med opsparet pension
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 14:16   #17
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
men hvis du selv har midler som 60,5 årig, eller er gift så kan du ikke modtage kontanthjælpen...
men forstår godt dine tanker omkring det hele.
min mand og jeg valgte at lade være med at betale til efterløn, fordi vi mente det nok var afskaffet inden vi nåede dertil. det var inden vi begge blev syge. nu er min mand ftpér som 42 årig og har været allerede i 3 år.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2010, 14:21   #18
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
hej

en ting du lige skal huske, for at modtage kontanthjælp som enlig, må du ikke have mere end 10000 kr stående i banken.
hvis du har en kap.pension må du højest have 50000 kr stående i tilfælde af du skulle have mere, skal disse modregnes inden du kan få kontanthjælp.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 17:22   #19
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hypermobil Se meddelelser
Hej alle - tak for svar!

Altså- hvis jeg vælger ikke at betale til det flex så er jeg STADIG berrettet til ledighedsydelse?
Ja du vil fortsat være berettiget til ledighedsydelse, selvom du ikke selv vil betale bidrag til fleksydelse.
Ledighedsydelse ligesom din løn, mens du er ledig og fortsat opfylder betingelserne for at stå til rådighed på arbejdsmarkedet.
Bidrag til flexydelse er noget, man betaler for at få "efterløn". Det er frivilligt om man vil give bidrag eller ej.

Så du mister IKKE din ledighedsydelse, hvis du vælger ikke at betale bidrag til fleksydelse, de de to ting er 2 forskellige områder.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Am bidrag pkri Spørgsmål ang fleksjob 3 16-09-2013 18:16
Arbejdsmarkeds bidrag Mitte Spørgsmål ang fleksjob 1 17-06-2013 12:26
am-bidrag Mikkel-Nakskov Alt det andet 5 04-01-2012 16:52
AM bidrag manollo Alt det andet 1 25-05-2009 11:02
AM-bidrag jesper Spørgsmål ang fleksjob 6 29-06-2007 11:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension